Jakso1 Startet 10.Desember.2006 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2006 Har problemer med å starte motor (volvo penta 2001). Tidligere startet motor bare hvis batteriet var nesten helt fullt ved kaldstart, nå starter den alså ikke i det hele tatt ved fullt batteri. Når nøkkelen vris, går dynamo hjul rundt osv. men etter en stund (ca. ett minutt på fullt batteri), så går dynamohjul saktere til slutt ikke rundt i det hele tatt (det er mer strøm på batteri). Noen som har vært borti det samme og som kan ha en formening om hva dette kan være? Ps: Batteriet er nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 10.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2006 Hei og velkommen til forumet. Det høres ut som om motoren har en elektrisk feil, prøv å gjør rein kabelkontaktene dine. Du skal ha strøm til å prøve å starte i flere minutter. Antar at du har et normalt stort batteri. Men har du brukt kaldstarten som er på motoren din. På den forrige motoren min (VP2002) skulle en dra i stoppwiren før en vridde på nøkkelen. Da fikk motoren mer diesel. Men ikke hold den på starteren så lenge som ett minutt. Hvis den ikke starter med en gang så prøv heller fler kort ganger enn en lang. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 10.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2006 Det er ikke noe unormalt i at batteriet gir opp etter ett minutt med starteren. Selv om det er strøm igjen, er det ikke nok til at starteren orker å dra rundt. I kaldt vær blir det enda verre, fordi oljen blir seig. Det unormale er at motoren ikke starter lenge før dette. Har du brukt kaldstartmekanismen? Ellers ville sjekket det vanlige: Vannutskiller og filtre, deretter få et verksted til å sjekke dyser og kompresjon. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Cirkeline Svart 10.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2006 Har du prøvd å bruke et sett startkabler mellom batteri og startmotor? Hvis du har en dårlig forbindelse mellom batteriterminaler og startmotor (både pluss og minus) så vil effekten på starteren blir redusert. Dårlig forbindelse gir spenningsfall og dermed mindre kraft til å dra starter. Lavere hastighet på starter gjør at du ikke får opp korrekt startturtall for å få dieselen til å selvtenne. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2006 Deler Cirkeline's råd. I den type problem som er skissert av trådstarter kan noen ganger være greit å ta med seg startpakke (oppladbart batteri) som brukes til bil og koble direkte til startmotor for å utelukke effekter av dårlige kontakter og dårlig startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Jakso1 Svart 14.Desember.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2006 Hei. Takk for svar. Nå starter motoren igjen. Det ser ut til at det var fuktighet på noen kabler (de som går inn til sikrings boks) som gjorde at motor ikke startet. Jeg fant ut at det lekker noen dråper regnvann inn i motor rom i timen (via ett litt merkelig drenerings system, som jeg nå oppdaget lekasje på). Pakket motor inn med plast for å hindre at vann skulle komme inn på de nevnte kablene og prøvde å starte motor neste dag og det fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy R Svart 14.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2006 Vist motor bare starter på nesten fult batteri, er det kansje litt lite til den maskin ? Godt du fant den feil plagsomt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.