Jump to content

hvor tykk presenning?

M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

Må ha nye presenninger til shanty. de jeg har i dag er ikke gode nok. vinden de siste dagene har ikke vært helt bra for de tynne presenningene jeg har benyttet meg av. men så var det dette med pris da... PVC presenninger til en 33 foter ligger på rett under 4000 kroner hos maritim. dette er penger jeg heller skulle brukt på greie ting. noen som har noen formening om hva slags presendinger man kan klare seg med? må man opp i 450gr. pvc fra ob wiik?

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Hei!

...................må man opp i 450gr. pvc fra ob wiik?

Affe

Hej Shanty !

det er desse som löner sig i längden..............

den vanlige störelsen på en byggepressening, dessa kan man använda år efter år

har sett flere gubber i havnen som prövet med billigere som håller några år så er dom kass sen

dom billigaste håller ikke en säsong enn gang.

o så runde hörn eller trasor/töj runt skarpe hörn...........o gerne några lång tamper över hele paketet så att ikke presseningen får chans o lyfte!

hellre flere små 5*7 m enklare att hantera, enn en bauta som dekker hele båten.

du behöver ju ikke gå o kjöpe en ny sådan en brukt håller godt !

min ena har hängt med i 20 år !

dette er min erfaring. :smiley:

S/Y Gunga Din

mange gode tanker her. men min skal kun vare gjennom vinteren. hadde håpt at det kunne holde med en 200gr. det er vel oftest maljene som går på billige pressendinger.

Det kommer vel an på hvor lunt båten står. Selv har jeg en 5x8 m av kjipeste Biltema-kvalitet på åttende året nå (ja, 8 år). Kostet vel 298,- eller noe sånt i 1998. Så står jeg også forholdsvis lunt på land i Hillevågsvatnet i Stavanger. Noen merler er selvsagt gått til pisus - de er erstattet av noen ganske smarte "klem"-fester som også ble erhvervet på Biltema for en beskjeden sum.

Du får en tykkere type i 6x10 meter på Europris til ca. 400,-

Den er i armert plast med tykke maljer - tror den bare finnes i lys blå, men det er jeg ikke sikker på. Kjøpte en slik nå i høst, og den ligger helt 100% selv etter det vindvær som har vært. En 4000,- presenning ville ikke gjort bedre nytte - ikke har den 10 ganger levetid heller - så Europris, armert presenning i tykk plast er tipset herfra.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Vurderer faktisk å droppe presenning så lenge som mulig. For heller tålle ett snøfall. Nå er det slik

att nabobåten en ny 50 foter har OB Wiik presenninger , har fått knekt deler av stativet. Med

stormkast rett inn i presenningen, skal det mye til for att det ikke skjer noe.

Så nå er det opp med sprayhood igjen. Vinteren er vel over i løpet av ett kvarter a 14 dager.

Vi sees!

Jeg håper snøen drøyer i det lengste med å plage både meg og båten, er det noe jeg er ferdig med i livet så er det snø. Om jeg ikke husker helt feil så kom "fjorvinterens" store snøfall først etter jul, og selv om solen snur om 10 dager så er det ingen garanti for at vi slipper unna dette ufyselige hvite greiene.

Båten ligger nå fortsatt uten noen for for tildekking annet enn sprayhood og cockpit kallesjen, det rekker nå foreløpig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Her må det segmentering til, snø i løyper og alpinbakker. Ved båten er det helt unødvendig.

Dette er jeg helt enig i.

Hva skal vi med snø ved sjøen og i lavlandet?

Den hører da hjemme på snaufjellet. :yesnod:

Når det gjelder med/uten presenning når dere ligger på sjøen...vil det ikke spare mye på kalesjer/sprayhood med en presenning over "vinterstid"? Månedsvis med regn og nattefrost er vel ikke det beste for disse?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Prøvde noen år "the simpel way" med lette preseninger, men måtte gi opp. Vil aldri ha noe annet en tung og tykk presening igjen. Ikke bare er den sterkere og har bedre maljer. Den ligger betydelig bedre på båten.

I disse ekstremværtider skjønner jeg ikke at noen vil ta sjansen på none snarveier her.

Så får det heller være at det er et aldri så lite helsikke å få den opp om høsten :lol:

Jeg har også vurdert å kjøpe tykk presenning på grunn av plunder ved vind. Etter at jeg kjøpte en ny "lett" på Malfix av "god" kvalitet har det gått bra. Det er to ting jeg har endret på som jeg tror har gjort utslaget.

Den siste presenningen (16*10 meter) er hel uten skjøt mitt på. Vinden tar ikke tak i skjøten.

Det viktigste til at alt har gått mye bedre, er at jeg etter tips fra Malfix har trukket tau på langs gjennom maljene. Vannkannene henger mellom maljene på det horisontale tauet. I tillegg har jeg tau ned til krybba noen steder for at presenningen ikke skal forskyve seg.

Jeg har registrert at presenningen ikke flagrer nederst lenger fordi det horisontalt tauet strammer presenningen mot båten, samt at det hindrer at den båser "opp".

Jeg forsøkte for noen år siden, å bytte ut kannene med tau under båten, men det var mislykket fordi presenningen ikke holdt seg stram.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Det kommer vel an på hvor lunt båten står. Selv har jeg en 5x8 m av kjipeste Biltema-kvalitet på åttende året nå (ja, 8 år). Kostet vel 298,- eller noe sånt i 1998. Så står jeg også forholdsvis lunt på land i Hillevågsvatnet i Stavanger. Noen merler er selvsagt gått til pisus - de er erstattet av noen ganske smarte "klem"-fester som også ble erhvervet på Biltema for en beskjeden sum.

På Biltema har de en type med nr. 45-302 på 650 g/m2 til Kr. 1399.- 7*5 m har du to slike (14*5m)event. (10*7m) så skulle det rekke godt. Denne er grønn PVC med vevforsterkning. Har hatt min i 3 år nå, og er like fin som ny . Anbefales !!

Far min fikk på en tidligere båt tak i ett gammelt lastebil-kappel. Du får ikke mer solid "pressening" enn det. Kanske ikke det sprekeste å se på med "Nor-cargo" eller hva det nå var på sidene, men som sagt veldig solid (og gratis, mener jeg å huske ) Sjekk med noen som driver med påbygg/ombygg av lastebiler og denslags. kan være de hiver de gamle kappelene.

Fatter'n sveisa sammen ett stativ med samme mål som kappelet i bakkant. Med en 2x8 som drager og en støtte på framdekket. Med stativet i bakkant kunne man slå opp hele bakveggen når vi jobbet med båten osv, og bare lukke det igjen etterpå som man gjør på lastebiler. Veldig funksjonelt.

Når det gjelder presenninger og maljer som ryker har jeg følgende tips.

I stedenfor å knyte ting i maljene, kan du legge preseningen rundt en liten glatt sten e.l. på størrelse som en potet. Så knyter du tauet rundt presenningen slik at steien blir liggende på utsiden og hindre at tauet glir av(Er denne forklaringen forståelig på noe vis... :rolleyes: ). Da kan du stramme mye hardere og fordele riv-kreftene på en mye bedre måte. Men bruk noe som er glatt slik at den ikke jobber seg gjennom presseningen.

Når det gjelder presenninger og maljer som ryker har jeg følgende tips.

I stedenfor å knyte ting i maljene, kan du legge preseningen rundt en liten glatt sten e.l. på størrelse som en potet. Så knyter du tauet rundt presenningen slik at steien blir liggende på utsiden og hindre at tauet glir av(Er denne forklaringen forståelig på noe vis... :rolleyes: ). Da kan du stramme mye hardere og fordele riv-kreftene på en mye bedre måte. Men bruk noe som er glatt slik at den ikke jobber seg gjennom presseningen.

Forklaringen var godt og det var ett veldig bra tips!

Jeg endte forøvrig på å kjøpe 2 lett pressendinger på monte`r på 6 x 10 meter. la disse oppå hverandre. tok ett 12 mm. tau og la rundt hele kanten. Festet tauet i maljene med strips. Har hengt på 8 stk 5 liters spylervæske kanner for og dra den ned, og festet hjørnene med tau som "blåsvekk" forsikkring. hele kalaset har foreløpig kostet 360 kroner. ser foreløpig ut til å takle vinden som har vært nattestid i de siste dagene greit. Eneste minus foreløpig er at lettpressendinger bråker endel......

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

• 3 år senere...

Bumper denne litt, siden spørsmålet mitt er i samme gata:

Skal ha en presenning som slipper inn så mye lys som mulig, samtidig som at den tåler en støyt.

Slipper lyse presenninger på 600g inn noe særlig lys? Hva eventuelt med 450g?

Er feks alle PVC presenninger så lystette at en må gå for polyetylen hvis en ønsker lys gjennom?

Båten skal stå på vannet, så være av en formsydd type. Men har ikke klart å finne noen i 8x12m.

Er eneste alternativ å få den formsydd hos et firma. Hvem er isåfall grei på pris?

Tenkte noe ala dette:

Wa_101274_2.jpg

Jara Wynja

Heilt einig!

Kjøp den så tjukk som lommebok og kreftene dine/dere tillater. Minst 450g/m2 er bra, men jo tjukkere den er jo bedre ligger den.

Einaste du må vera obs på er at du/dere må klarer å håndtere den. Merker sjølv at 2 personer er litt i minste laget for å håndtere en 7mx12m presenning 450g/m2. Minimalt med ljosgjennomgang på vår presenning som er grønn.

Anbefaler sveiste plastmaljer i staden for metall. Sterkere og setter ikkje merker på båten.

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)

Ja, vil ha så tykk som mulig, men er et krav til at den skal slippe gjennom lys også. Så lys farge er et must. Men PVC er kanske tett, så hvis ikke 600g hvit slipper gjennom noe, blir det å gå nedover mot 400g. Eller under det også om 400g ikke slipper noe gjennom...

Noen med hvite/grå preseninger som kan si noe om lysgjennomslipp på sine presenninger, og tyngden på den?

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...