Jump to content

Originaldeler?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg var innom Universal Diesel i dag, for å få ny toppakning til motoren min.  Hadde med den gamle, for det virket som den var "brent" mellom sylinderene, og mellom 5 0g 6 var den ødelagt som nevnt et annet sted i forumet.

 

"Motorguruen", som sies å vite allt om Perkinsmotorer, kunne fortelle at min gamle toppakning ikke var original, men sannsynligvis av spansk fabrikat.  Disse ble solgt billig, og var ikke av samme kvalitet som de originale. Flere feil hadde oppstått med disse pakningene. Han kunne videre fortelle at det værste tilfellet han hadde vært borti hadde en kar kjøpt 6 stempler fra en "piratleverandør". De seks stemplene kom fra tre forskjellige produsenter.

 

Mine motorer ble tatt opp for tre sesonger siden, og nå har den ene toppakningen røket, tro om den andre også er på vei til å ryke?

 

Hva mener dere om dette? Var jeg dum som kjøpte originalt pakningssett til kr 2020,- plus mva, eller var dette klokt? Jeg har ikke undersøkt hva pirat koster, for jeg trodde ikke det  var mulig å få tak i, og med den jobben det var å demontere alt sammen, jeg har en to litersbøtte full av bolter og muttere +++, syns jeg det var greit å få originalt.  

 

Har andre erfaringer med uorginale deler?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Å fytti!Bruker kun uorginale filter til båten utenom finfilteret på dieselen.Uorginale deler har jeg brukt men ingen av vital karakter for motoren.I sommer byttet jeg endelokk på varmeveksleren-orginal Volvo Penta kostet den nette sum av 2700.Drøy pris for ei plate med o-ring i og 4 x 13mm bolter.

Har ingen skrupler med å bruke pirat deler ,det er mange ganger bare prisen som skiller-de kommer ut av samme fabrikken.

Her tror jeg du var lur som hørte på butikken i og med at de kjente til svakheter på uorginale pakninger.Og mht til den andre motoren så kan du jo ettertrekke toppen.Ikke skru på noen som virker.

Link to post
Share on other sites

Trenger du pakninger og bolter av god kvalitet ta kontakt med:http://www.auto23.no/  sjekk linken til sylinderservice.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...