Jump to content

Kenotometer


Harald-

Recommended Posts

Hei Olav,

 

Er du ute etter et vacuum meter som er mest mulig korrekt, sånn til å bruke. Eller er du ute etter et vacuum meter som ser litt nostalgisk ut, til pynt ?

 

Du kan nemlig lage et vacuum meter selv om du vil. Hvor lavt trykk er du i så fall ute etter ? Alle manometer med fjær og viser er bare tilnærmet riktig, og vil forandre seg over tid.

Sånn om man er veldig pirkete da.

 

 

Bill

Redigert av Sleipner45 (see edit history)
Link to post
Hei Olav,

 

Er du ute etter et vacuum meter som er mest mulig korrekt, sånn til å bruke. Eller er du ute etter et vacuum meter som ser litt nostalgisk ut, til pynt ?

 

Du kan nemlig lage et vacuum meter selv om du vil. Hvor lavt trykk er du i så fall ute etter ? Alle manometer med fjær og viser er bare tilnærmet riktig, og vil forandre seg over tid.

Sånn om man er veldig pirkete da.

Bill

 

Er ute etter et manometer som er "dønn" korrekt, dette er for å sjekke trykk transmitterer.

Er på et produsjonsskip med vakuum kondenserer, og kvikksølv viser riktig, ingen slinger i valsen der.

Så jeg er på utkikk etter et lignende som på bildet, men gjerne i en mindre, mer robust utførelse.

Men med kvikksølv da....

 

Om et manometer viser 0,1 eller 0,2 bar absoulutt er ganske viktig, da våre turbiner tripper på 0,6 barA.....

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post

Jeg formoder det er tripfunksjonenes trykktransmitter på turbinen(e) du skal kontrollere og da ville jeg valgt et u-rørs manometer til dette. Det greieste er er vel rett og slett å lage et u-rørs manometer selv om en finner "kvikksølv" lett tilgjengelig da, og kontrollere transmitteren på denne måten.

 

Det finnes jo en del slike på markedet også, et kjapt søk på nettet etter u-tube mercury manometer gir jo en del treff. Dette kan jo svare seg om det er regelmessig kontroll av transmitteren som skal utføres, er det kun engangs kontroll så er jo en hjemmelaget løsning like god etter min mening. Men på en annen side så er jo tripfunksjonen på turbiner viktige saker, og da spiller ikke kostnaden på instrumentet noen rolle..

 

Jeg benyttet hjemmelaget oljefylt u-rørs manometer når jeg kalibrerte/synkorniserte forgasserne på mine gamle Bavarian Motor Works motorsykler, og det finnes ikke noe mere nøyaktige instrumenter til slik jobb. Men vi snakket nok ikke om så lave trykk som 0,6 barA her, det var vel knapt under 1 barA for mitt prosjekt noen cm. med oljesøyle var det hele

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Hei Olav,

 

Har du ingeniørenes innkjøpsbok, der vil du nokså sikkert finne ? Men, du sier 0,6 bar... det er jo veldig unøyaktig. Jeg tenkte mer på noen få mbar... eller kanskje 0,1 mbar.

For noe sånt som rundt 0,6 bar, så burde du kunne få et veskefylt visermanometer som er korrekt nok i massevis.

Bill

 

Så unøyaktig vet jeg ikke om det er.

Kjører vanligvis på 0.12 - 0,15 BarA ved vanlig drift, men ved lastforandringer, justering av glandsteam(tettedamp) kan dette variere.

 

Mener trippen slår inn på 0,6 BarA.

 

Før i tiden hadde de fleste turbinbåter slike fansy kvikksølvinstrumenter.

Link to post
Kjører vanligvis på 0.12 - 0,15 BarA ved vanlig drift, men ved lastforandringer, justering av glandsteam(tettedamp) kan dette variere.

 

Mener trippen slår inn på 0,6 BarA.

 

Før i tiden hadde de fleste turbinbåter slike fansy kvikksølvinstrumenter.

Nå er jeg ikke sikker på om jeg følger med lengere, du sier at dere kjører på 0.12-0.15 barA, men dette er jo et ekstremt vakuum... mens trip er satt nærmere atmosfæretrykket. De vakuum turbiner jeg har vært borti i industrien går gjerne på mellom 0,8-1 barA og med trip på rundt 0,6-0,7 barA på sugesisden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Nå er jeg ikke sikker på om jeg følger med lengere, du sier at dere kjører på 0.12-0.15 barA, men dette er jo et ekstremt vakuum... mens trip er satt nærmere atmosfæretrykket. De vakuum turbiner jeg har vært borti i industrien går gjerne på mellom 0,8-1 barA og med trip på rundt 0,6-0,7 barA på sugesisden.

 

Dette stemmer, dersom trykket øker tripper turbinen.

Så vakuum er viktig for oss.

Turbinene er på 24MV hver, og kondenserene holdei vakumområdet med 3 vakumpumper.

 

 

En annen ting er curtis hjulet, denne bruker vi som fødevannspumper.

Disse jobber med et mottrykk på 1,5 barG.

Og igjenn tripper på et høyere trykk på eksossiden.

Link to post

Hei Olav,

 

Jeg kommer på en liten dings som jeg tror du kan bruke til det du er ute etter. Den måler millibar.

 

Den fåes kjøpt hos:

Busch Vakuumteknikk AS, Hestehagen 2, N-1440 Drøbak, Tel: +47 64 98 98 50, Fax: +47 64 93 66 21, E-mail: busch@busch.no

 

Du skal spørre etter en vacuumtester som brukes i forbindelse med vacuum pakking av matvarer. Den er slik at man enten legger den inn i pakkemaskinen og lar den ligge der sammen med varene under pakkingen og når pakkeforløpet er over og maskinen åpner seg så står det på displayet hvor langt ned trykket hadde vært. Etterpå kan du resette den og legge den i på nytt eller i en annen maskin. Den har også en gjenge i testhullet som du kan koble et adapter og slange til.

 

Busch har også andre vacuum målere så vidt jeg vet.

 

Men denne testeren er en veldig robust liten sak, og kan puttes i lomma. Har batterilader.

 

Som jeg sa så måler den millibar, altså den viser en tusendels bar, og det må være tilstrekkelig for det bruk du trenger. Den er også kalibrert og jeg mener den leveres med sertifikat eller du kan be om det.

 

Pris vet jeg ikke, jeg vet bare at den er veldig robust, og kan ligge alle veier under målingen og ikke bekymrer seg om slingring på en båt eller sånne ting.

Størrelsen er som en liten sigarettpakke.

 

 

Bill

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...