Harald- Startet 13.Desember.2006 Del på Facebook Startet 13.Desember.2006 Noen som vet hvor jeg får kjøpt et Kenetometer? Ser at det finnes i antikitetsbutikker, men skulle gjerne hatt et av nyere dato. Regner med at man fortsatt får tak i vakuum manometer som ikke "lyger" se følgende link: http://www.antiquesofthesea.com/0128_kentometer.html Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Og hva måler et kenetometer? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Det var jo litt av hvert i kassa. Hva brukes dette til? Hør med IKM i stavanger. De har mye forskjellig innen manometer, kan hende de har ett eller annet som en kan måle vakuum med. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Jeg foretrekker denne mer moderne varianten : Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Avmønstret3 Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 (redigert) Hei Olav, Er du ute etter et vacuum meter som er mest mulig korrekt, sånn til å bruke. Eller er du ute etter et vacuum meter som ser litt nostalgisk ut, til pynt ? Du kan nemlig lage et vacuum meter selv om du vil. Hvor lavt trykk er du i så fall ute etter ? Alle manometer med fjær og viser er bare tilnærmet riktig, og vil forandre seg over tid. Sånn om man er veldig pirkete da. Bill Redigert 13.Desember.2006 av Sleipner45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 13.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 (redigert) Hei Olav, Er du ute etter et vacuum meter som er mest mulig korrekt, sånn til å bruke. Eller er du ute etter et vacuum meter som ser litt nostalgisk ut, til pynt ? Du kan nemlig lage et vacuum meter selv om du vil. Hvor lavt trykk er du i så fall ute etter ? Alle manometer med fjær og viser er bare tilnærmet riktig, og vil forandre seg over tid. Sånn om man er veldig pirkete da. Bill Er ute etter et manometer som er "dønn" korrekt, dette er for å sjekke trykk transmitterer. Er på et produsjonsskip med vakuum kondenserer, og kvikksølv viser riktig, ingen slinger i valsen der. Så jeg er på utkikk etter et lignende som på bildet, men gjerne i en mindre, mer robust utførelse. Men med kvikksølv da.... Om et manometer viser 0,1 eller 0,2 bar absoulutt er ganske viktig, da våre turbiner tripper på 0,6 barA..... Redigert 13.Desember.2006 av Olav Ringdal Jr. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Hei Olav, Har du ingeniørenes innkjøpsbok, der vil du nokså sikkert finne ? Men, du sier 0,6 bar... det er jo veldig unøyaktig. Jeg tenkte mer på noen få mbar... eller kanskje 0,1 mbar. For noe sånt som rundt 0,6 bar, så burde du kunne få et veskefylt visermanometer som er korrekt nok i massevis. Bill Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Jeg formoder det er tripfunksjonenes trykktransmitter på turbinen(e) du skal kontrollere og da ville jeg valgt et u-rørs manometer til dette. Det greieste er er vel rett og slett å lage et u-rørs manometer selv om en finner "kvikksølv" lett tilgjengelig da, og kontrollere transmitteren på denne måten. Det finnes jo en del slike på markedet også, et kjapt søk på nettet etter u-tube mercury manometer gir jo en del treff. Dette kan jo svare seg om det er regelmessig kontroll av transmitteren som skal utføres, er det kun engangs kontroll så er jo en hjemmelaget løsning like god etter min mening. Men på en annen side så er jo tripfunksjonen på turbiner viktige saker, og da spiller ikke kostnaden på instrumentet noen rolle.. Jeg benyttet hjemmelaget oljefylt u-rørs manometer når jeg kalibrerte/synkorniserte forgasserne på mine gamle Bavarian Motor Works motorsykler, og det finnes ikke noe mere nøyaktige instrumenter til slik jobb. Men vi snakket nok ikke om så lave trykk som 0,6 barA her, det var vel knapt under 1 barA for mitt prosjekt noen cm. med oljesøyle var det hele Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Harald- Svart 14.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Hei Olav, Har du ingeniørenes innkjøpsbok, der vil du nokså sikkert finne ? Men, du sier 0,6 bar... det er jo veldig unøyaktig. Jeg tenkte mer på noen få mbar... eller kanskje 0,1 mbar. For noe sånt som rundt 0,6 bar, så burde du kunne få et veskefylt visermanometer som er korrekt nok i massevis. Bill Så unøyaktig vet jeg ikke om det er. Kjører vanligvis på 0.12 - 0,15 BarA ved vanlig drift, men ved lastforandringer, justering av glandsteam(tettedamp) kan dette variere. Mener trippen slår inn på 0,6 BarA. Før i tiden hadde de fleste turbinbåter slike fansy kvikksølvinstrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Jeg har ALDRI følt meg så dum som når jeg leser denne tråden.. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Du kan høre med veloduct de har det meste av måleinstrumenter. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Desember.2006 Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 Kjører vanligvis på 0.12 - 0,15 BarA ved vanlig drift, men ved lastforandringer, justering av glandsteam(tettedamp) kan dette variere. Mener trippen slår inn på 0,6 BarA. Før i tiden hadde de fleste turbinbåter slike fansy kvikksølvinstrumenter. Nå er jeg ikke sikker på om jeg følger med lengere, du sier at dere kjører på 0.12-0.15 barA, men dette er jo et ekstremt vakuum... mens trip er satt nærmere atmosfæretrykket. De vakuum turbiner jeg har vært borti i industrien går gjerne på mellom 0,8-1 barA og med trip på rundt 0,6-0,7 barA på sugesisden. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Harald- Svart 19.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Nå er jeg ikke sikker på om jeg følger med lengere, du sier at dere kjører på 0.12-0.15 barA, men dette er jo et ekstremt vakuum... mens trip er satt nærmere atmosfæretrykket. De vakuum turbiner jeg har vært borti i industrien går gjerne på mellom 0,8-1 barA og med trip på rundt 0,6-0,7 barA på sugesisden. Dette stemmer, dersom trykket øker tripper turbinen. Så vakuum er viktig for oss. Turbinene er på 24MV hver, og kondenserene holdei vakumområdet med 3 vakumpumper. En annen ting er curtis hjulet, denne bruker vi som fødevannspumper. Disse jobber med et mottrykk på 1,5 barG. Og igjenn tripper på et høyere trykk på eksossiden. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Hei Olav, Jeg kommer på en liten dings som jeg tror du kan bruke til det du er ute etter. Den måler millibar. Den fåes kjøpt hos: Busch Vakuumteknikk AS, Hestehagen 2, N-1440 Drøbak, Tel: +47 64 98 98 50, Fax: +47 64 93 66 21, E-mail: busch@busch.no Du skal spørre etter en vacuumtester som brukes i forbindelse med vacuum pakking av matvarer. Den er slik at man enten legger den inn i pakkemaskinen og lar den ligge der sammen med varene under pakkingen og når pakkeforløpet er over og maskinen åpner seg så står det på displayet hvor langt ned trykket hadde vært. Etterpå kan du resette den og legge den i på nytt eller i en annen maskin. Den har også en gjenge i testhullet som du kan koble et adapter og slange til. Busch har også andre vacuum målere så vidt jeg vet. Men denne testeren er en veldig robust liten sak, og kan puttes i lomma. Har batterilader. Som jeg sa så måler den millibar, altså den viser en tusendels bar, og det må være tilstrekkelig for det bruk du trenger. Den er også kalibrert og jeg mener den leveres med sertifikat eller du kan be om det. Pris vet jeg ikke, jeg vet bare at den er veldig robust, og kan ligge alle veier under målingen og ikke bekymrer seg om slingring på en båt eller sånne ting. Størrelsen er som en liten sigarettpakke. Bill Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.