Tutti Frutti Startet 13.Desember.2006 Del på Facebook Startet 13.Desember.2006 (redigert) Hvilken produsent er dette? Den er på 40mm, det er alt jeg vet. :-)Sverre Redigert 13.Desember.2006 av sor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Bildet er ikke det aller skarpeste. Det vil ikke forundre meg om koningen er ned til 35 mm og at akslingen i endingen har standard gjenging - men dette er uklart på bildet. Er det slik at akslingen mot stevnelageret har dreid stuss, eller er denne skrudd fast på akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2006 Del på Facebook Svart 13.Desember.2006 Det kan vel like gjerne være Sleipner som noe annet. Standard hos Sleipner er koning 1:10. Hulda har 40 mm aksling med 12 mm kilebredde. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 14.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Det ser ut som stussen er dreid. Skal kjøpe ny mutter, og så må jeg renovere gjengene, da det har sittet på feil stuss for zinkanode, som har ødelagt gjengene. Helt inne der hvor propellen sitter er gjengene bra. Diameter helt ytterst er ca. 18mm. Aksel diameter er 40mm. Har ikke målt konen da det ikke er aktuelt. Da jeg slo opp i kataloger, gikk det opp for meg at det er en mendge akslingstyper. Når jeg skal kjøpe noe som enkelt som en mutter, så blir det straks vanskelig. :-)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Ahhh, det er det du mener. Hvis du har ca. 18 mm på toppen av gjengene, og de er litt herpet, så kan det være M18 eller 3/4" UNC. Som et forslag. Du kan jo kjøpe en av hver mutter og prøve. Jeg får ikke målt på Hulda, hun ligger i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Det enkleste er vel uansett å kjøpe/eller låne et 18mm gjengesnitt og gjenge opp på nytt. 18mm mutter er jo hyllevare over alt. Dersom du ikke får en syrefast kronemutter kan du bruke en Locktate og file spor i denne. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Jeg ville ikke gjort det. Materialet i akslingen kan være vanskelig å ha med å gjøre. Snittet klatrer, vrir seg, og oppfører seg generelt dårlig hvis det et bomskudd. Resultatet kan blir 'doble' gjenger og lite tilfredsstillende resultat. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Skal det ikke bare på en mutter da? Uten noe særlig påkjenning bortsett fra litt ved bakking? Behøver ikke problematisere det, vel? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 (redigert) Har vært borti det før. Jeg ville ikke gjort det. Redigert 14.Desember.2006 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 14.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Gjenger er ikke enkelt. Det er millimeter gjenger og tommer gjenger, og så er det stigningen på gjengene også. Gjenger man med feil verktøy så, er det ikke sikkert det blir noen gjenger tilbake. Jeg har gjort den feilen, på noe annet en gang tidligere, så jeg gjør ikke feilen en gang til. Men noe skal man jo stri med. :-)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Kanskje er det lurt å ta ut akslingen og sende den til verksted som har godt utstyr for å bearbeide akslinger, eksempelvis Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Lån deg eit gjengelære for mm gjenger og eit for tomme gjenger. Då vil du lett kunne sjå om det er mm eller tommer. Slike lærer har dei på mekaniske verkstader Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 14.Desember.2006 Del på Facebook Svart 14.Desember.2006 Hvis det er til Nimbus'en som du har i avataren din, er det vel naturlig å gjette på at du har Volvo-motor i kjelleren, eller?. Og da kan vel akslingen være fra samme leverandør, kanskje... Fant noe på Drevias side, men finner ikke data for 40 mm aksling, det stopper på 35mm. Men det som kanskje kan være av interesse, er dette som står øverts på siden der: "Dessa reservdelar passar till axelsystem tillverkade efter 1993, då millimetersystemet infördes. Konan är 1:10. Före 1993 gällde tum och då var konan 1:20. " Er faktisk ikke helt sikker på om dette stemmer heller jeg, men. Jeg kjøpte en 40mm. Volvo-aksel i 1990 til båten jeg bygde da, og den mener jeg hadde kon på 1:10. Den kaltes for standard Volvo-kon. Gjengene husker jeg dessverre ikke hva var. Ikke lett dette her, nei. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.Desember.2006 Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 Hei, Jeg ville også målt de gjengene du har. Gjengemåler kan du få kjøpt på en hvilken som helst jernvare. Biltema har en til 34,90. Alternativt tar du med deg din gamle mutter til din "boltleverandør" så kan de måle den for deg. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Allan E Svart 15.Desember.2006 Del på Facebook Svart 15.Desember.2006 M18 er ingen vanlig gjengediameter. Den står oppført som 2. prioritet i katalogene. Da tror jeg den er bestillingsvare. Når gjengene er litt ødelagt så låser vel dette mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.