Jump to content

Hvilken akslingtype er dette?

Tutti Frutti

Recommended Posts

Bildet er ikke det aller skarpeste.

Det vil ikke forundre meg om koningen er ned til 35 mm og at akslingen i endingen har standard gjenging - men dette er uklart på bildet.

Er det slik at akslingen mot stevnelageret har dreid stuss, eller er denne skrudd fast på akslingen?

Det ser ut som stussen er dreid. Skal kjøpe ny mutter, og så må jeg renovere gjengene, da det har sittet på feil stuss for zinkanode, som har ødelagt gjengene. Helt inne der hvor propellen sitter er gjengene bra. Diameter helt ytterst er ca. 18mm. Aksel diameter er 40mm. Har ikke målt konen da det ikke er aktuelt.

Da jeg slo opp i kataloger, gikk det opp for meg at det er en mendge akslingstyper. Når jeg skal kjøpe noe som enkelt som en mutter, så blir det straks vanskelig.

:-)Sverre

Ahhh, det er det du mener. Hvis du har ca. 18 mm på toppen av gjengene, og de er litt herpet, så kan det være M18 eller 3/4" UNC. Som et forslag. Du kan jo kjøpe en av hver mutter og prøve. Jeg får ikke målt på Hulda, hun ligger i vannet.

Det enkleste er vel uansett å kjøpe/eller låne et 18mm gjengesnitt og gjenge opp på nytt. 18mm mutter er jo hyllevare over alt. Dersom du ikke får en syrefast kronemutter kan du bruke en Locktate og file spor i denne.

mvh tuffff

Jeg ville ikke gjort det. Materialet i akslingen kan være vanskelig å ha med å gjøre. Snittet klatrer, vrir seg, og oppfører seg generelt dårlig hvis det et bomskudd. Resultatet kan blir 'doble' gjenger og lite tilfredsstillende resultat.

Gjenger er ikke enkelt. Det er millimeter gjenger og tommer gjenger, og så er det stigningen på gjengene også. Gjenger man med feil verktøy så, er det ikke sikkert det blir noen gjenger tilbake. Jeg har gjort den feilen, på noe annet en gang tidligere, så jeg gjør ikke feilen en gang til.

Men noe skal man jo stri med.

:-)Sverre

Hvis det er til Nimbus'en som du har i avataren din, er det vel naturlig å gjette på at du har Volvo-motor i kjelleren, eller?. Og da kan vel akslingen være fra samme leverandør, kanskje...

Fant noe på Drevias side, men finner ikke data for 40 mm aksling, det stopper på 35mm.

Men det som kanskje kan være av interesse, er dette som står øverts på siden der:

"Dessa reservdelar passar till axelsystem tillverkade efter 1993, då millimetersystemet infördes. Konan är 1:10. Före 1993 gällde tum och då var konan 1:20.

"

Er faktisk ikke helt sikker på om dette stemmer heller jeg, men.

Jeg kjøpte en 40mm. Volvo-aksel i 1990 til båten jeg bygde da, og den mener jeg hadde kon på 1:10. Den kaltes for standard Volvo-kon. Gjengene husker jeg dessverre ikke hva var.

Ikke lett dette her, nei.

Hei,

Jeg ville også målt de gjengene du har. Gjengemåler kan du få kjøpt på en hvilken som helst jernvare. Biltema har en til 34,90.

18-143_l.jpg

Alternativt tar du med deg din gamle mutter til din "boltleverandør" så kan de måle den for deg.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI