Jump to content

Hvilken akslingtype er dette?

Tutti Frutti

Recommended Posts

Det ser ut som stussen er dreid. Skal kjøpe ny mutter, og så må jeg renovere gjengene, da det har sittet på feil stuss for zinkanode, som har ødelagt gjengene. Helt inne der hvor propellen sitter er gjengene bra. Diameter helt ytterst er ca. 18mm. Aksel diameter er 40mm. Har ikke målt konen da det ikke er aktuelt.

Da jeg slo opp i kataloger, gikk det opp for meg at det er en mendge akslingstyper. Når jeg skal kjøpe noe som enkelt som en mutter, så blir det straks vanskelig.

:-)Sverre

Gjenger er ikke enkelt. Det er millimeter gjenger og tommer gjenger, og så er det stigningen på gjengene også. Gjenger man med feil verktøy så, er det ikke sikkert det blir noen gjenger tilbake. Jeg har gjort den feilen, på noe annet en gang tidligere, så jeg gjør ikke feilen en gang til.

Men noe skal man jo stri med.

:-)Sverre

Hvis det er til Nimbus'en som du har i avataren din, er det vel naturlig å gjette på at du har Volvo-motor i kjelleren, eller?. Og da kan vel akslingen være fra samme leverandør, kanskje...

Fant noe på Drevias side, men finner ikke data for 40 mm aksling, det stopper på 35mm.

Men det som kanskje kan være av interesse, er dette som står øverts på siden der:

"Dessa reservdelar passar till axelsystem tillverkade efter 1993, då millimetersystemet infördes. Konan är 1:10. Före 1993 gällde tum och då var konan 1:20.

"

Er faktisk ikke helt sikker på om dette stemmer heller jeg, men.

Jeg kjøpte en 40mm. Volvo-aksel i 1990 til båten jeg bygde da, og den mener jeg hadde kon på 1:10. Den kaltes for standard Volvo-kon. Gjengene husker jeg dessverre ikke hva var.

Ikke lett dette her, nei.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...