Jump to content

Katamaranskrog - fordeler og ulemper

Honduras

Recommended Posts

Løfter denne tråden igjen siden båtbytte er nært forestående så snart den gamle er solgt. Jeg bor i båten og synes det er mange ting med cat-konseptet som gjør det spennende. Ser også at jeg kan få Lagoon 380 (fra rundt 2003) fra utlandet innenfor den prisrammen jeg har satt :thumbsup:

Jeg betaler nærmere 30000 kr i sommerhalvåret for båtplassen jeg har nå og rimligere plasser er vanskelig å oppdrive i Oslo-området. Med en katamaran ser jeg for meg å heller leie en bøye (mye rimligere) om sommeren, også heller investere noen ekstra kroner i skikkelig strømanlegg ombord og muligens også en watermaker. Om vinteren regner jeg ikke med at det er noe problem å få leid fast plass.

Jeg regner med at det vil gå med forholdsvis mye energi på å holde varme i en slik båt siden hele salongen er over vannlinjen og isolasjonen er forholdsvis dårlig, men tror det er til å leve med. Dessuten går det sikkert fint å stenge ned det ene skroget om vinteren så man slipper å holde hele båten varm :thumbsup:

Jeg liker også at det er dobbelt opp av både motorer, styringer osv. Vi bruker båten ganske mye og pleier også å bruke båten endel i vinterhalvåret. Det er heller ikke uvanlig med nattseilaser i helgene og jeg liker derfor mulighetene til å kunne styre båten innenfra og ikke minst kun går for en maskin når folk skal sove o.li. Suverent å kunne bruke motoren i det andre skroget :thumbsup: Med cockpitkalesje blir også uteplassen suveren :thumbsup:

Hvordan oppfører disse båtene seg når man drar ut i rufsevær? Med båten jeg har nå har vi aldri hatt noen betenkeligheter med å reise ut i Skagerak i en kuling eller liten storm så lenge mannskapet takler det. Hvordan oppfører en katamaran seg i slike forhold og hvordan blir komforten ombord?

Hvordan seiler disse båtene i lite vind? Båten jeg har nå trives best når det blåser frisk bris eller mer og merker jeg begynner å bli lei av å nesten utelukkende gå for motor i indre Oslofjord :headbang: Det er vel ikke naturlig å forvente de beste lettvindsegenskapene i en tur-cat heller, men spørsmålet er jo om det vil bli en ren motorbåt når det ikke blåser friskt...

For meg virker cat-konseptet veldig interessant. Det forbauser meg litt at det ikke er flere av disse på fjorden, men registrerer jo at det stadig kommer flere. Det virker som det er en generell skepsis til konseptet, er denne skepsisen berettiget eller er det basert på gamle myter/teorier? Er det noen som kjenner til folk som har hatt katamaran som har gått tilbake til en-skrog igjen??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...