Catlina Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Hei,som Ask så seiler vi 50-60 grader med fart 7-9 knop,men på en katt bør men tenke fart istedet for høyde. Lønner seg mye heller å falle litt av enn å pine så mye som mulig. Man kommer vanligvis først frem allikevel,som tidligere nevnt blir man ikke så fort sliten ved lengre seilaser i en katt så man orker mye lengre strekk enn i en kjølbåt. Fenomenet med banking som du nevner er"slamming" det er et kjent fenomen på alle katamaraner. Det er når bølger slår opp under brodekket. Kjenner ikke så mye til andre katamaraner ,men på alle Privilege katamaraner er det 85 cm fra brodekk til vannoverflaten. Noen katamaraner har lavere høyde. På min båt kan vi høre litt slamming når vi går for motor i liten krapp motsjø med bølgehøyde ca 0,5 m. Ved større bølger følger skrogene bølgens kurve og det er lite bråk ombord. Det er sikkert stor forskjell på forskjellige båttyper,avhengig av byggekvalitet isolasjon og skrogutforming. Uansett er det mye bedre enn spetakkelet ombord i en moderne flatbunnet blysvinger som stamper i motsjø. A pro pos lyd, ved lange overfarter på motor i vindstille ligger frivakta og sover i det skroget hvor IKKE motoren er i gang,dermed kan en få hvilt skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Må nok leie en slik i 2 uker og teste det hele. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Jeg kom over en 9 år gammel test av en 38 fots katamaran (Fountaine Pajots Athena 38), gjennomført i frisk vind i Ytre Oslofjord. "Spenstig og moderne luksus på to skrog" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Det vil være fint om noen katamarankjennere gi forslag til nettsider som omtaler moderne turkatamaraner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Veldig interessant emne dette , jeg prøvde å gjøre et søk på finn.no men fant bare en eneste en brukt seilkat. Hvor kjøper dere disse båtene om dere ikke kjøper de nye ? Er de mulige å få solgt brukt i Norge om man kjøper en ny og finner ut at man vil tilbake til enkeltskrog igjen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Magazines/e-zines/news http://www.seahorse.co.uk Good sampling of the best sail-racing magazine http://www.sailing.org The ISAF website features lots of news. http://www.sail-online.fr Good French ezine, keep track of what the Frogs are up to. http://www.catsailor.com Well-established site with many forums, links, and topics. http://www.hypermax.com/multihullsmag Sampling of the longest-running multihull mag. http://www.multihullworld.com Magazine sampling, better in French than English. http://www.seilmagasinet.no Norwegian Magazine - good sailing links for Norway http://www.seilas.no Norwegian Magazine http://www.SAILmagazine.com Their Top 10 Boats of 2002 include 2 cruising cats, 1 beach cat. http://www.madforsailing.com Sailing news, but now subscription-based. http://www.multihull.de German multihull ezine http://edition.cnn.com/WORLD/sailing/ CNN Inside Sailing http://www.dedekam.com Illustrated, nautical manuals Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 Jeg er likevel ikke overbevist om at en turkatamaran er raskere enn en god performance cruiser. Resultatlisten fra "nisseseilasen 06" i bergen (se hjs.no) inneholder en trt1200 racingkatamaran med lys-tall 1.46, og den var ikke engang først i mål. En turkat er mye langsommere enn denne så jeg er ikke overbevist om at egenskapene er så imponerende som noen sier. Når eiere av turkatamaraner påstår at de seiler 7-9 knop på kryss tyder det på at de aldri seiler i lite/mellomvind. Selv har jeg en båt som seiler rundt 7 knop på kryss i mye vind med kryssvinkel på 40 grader og føler meg sikker på at hverken ask eller catlina hadde parkert oss. Jeg ville heller ikke påstått at den normale farten min på kryss er 7 knop. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 ........ I motsetnad til dei fleste einskrogsbåtar så vil den flyta sjølv om den har gått rundt. Ask (nu er det, det her med språket jag antar att "motsetnad" er detsamme som "motsats" på svensk!) dom flesta tursegelbåtar flyter ju även om de gått runt, under försutsättning att man skalkat lukkerna!!! i motsats til de fleste katamaraner så reser sig enskrovsbåten o kan segla vidare...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 17.Desember.2006 Del på Facebook Svart 17.Desember.2006 (nu er det, det her med språket jag antar att "motsetnad" er detsamme som "motsats" på svensk!) Du har rett: "Motsetnad" er nynorsk, på norsk heter det "motsetning" - og begge betyr det samme som "motsats" på svensk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 "føler meg sikker på at hverken ask eller catlina hadde parkert oss. Jeg ville heller ikke påstått at den normale farten min på kryss er 7 knop." mvh Viggo Eg er samd med Viggo i at det er vanskeleg for oss å "parkera" gode regattabåtar. Litt av poenget mitt er at dei vil måtta jobba vesentleg meir, og måtta optimalisera båten, enn ein katamaran for å halda same fart. Dette gjeld spesielt på lengre strekk. Eg er ikkje nokon regattamann, men har vore med på tirsdagsregattaar, som manskap, i heile haust. Eg er overbevist om at mange av båtane hadde slått vår katamaran. Dette er ragattaar på maks 3 1/2 time, med mange kursendringar/ endring av halsar/ endring av seglføring. Under slike tilhøve er ikkje vår båt den rette. Testen i tidlegare innlegg er av vår båt. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 Lynrask weekendcruiser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 Dette ser jo ikke så bra ut. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=106071&cat=4916 Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 Lynrask weekendcruiser. skall göra ett allvarligt försök o snakke med Admiralinnen om weekendseglinger i denne...... men jag er redd för att det blir 'gutteturer' resten av livet, om jag skaffer en sådan http://www.oceanlakemarine.com/bildearkiv/pagePic...Cowboy_flip.mov Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 Dette ser jo ikke så bra ut. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=106071&cat=4916 Vel, strekningen mellom San Francisco aog Seattle er en av de mest værharde i hele verden. Og i området der denne kullseilte, hadde det blåst opptil 80 knop (40 sekundmeter) vind i det aktuelle tidsrommet. Og som noen har påpekt vil være tilfelle med katamaraner, fløt fremdeles båten etter at den hadde kullseilt. Det blir jo bare spekulasjoner hva som har skjedd med mannskapet. Her kan dere lese mer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 Det var et pussig sammentreff at denne tragiske ulykken skulle skje samme helg som diskusjonen om katamaranenes styrker og svakheter foregikk her på Baatplassen. Jeg har tidligere forgjeves forsøkt å søke etter kullseilingsulykker med cruising-katamaraner på nettet. Artikkelen på www.latitude38.com var interessant lesing. Og dersom opplysningene om at mannskapet hadde tatt ned seilene og satt 2 ankere 10 n.m. utenfor Cape Blanco samtidig som en storm var i anmarsj er riktig, ja da er det jo grunn til å anta at dette var en måte å møte storm på som ikke er å anbefale i dette farvannet. Her er det lite tilrådelig å ankre under slike værforhold spesielt - og vintersdag generelt! De beryktede Capo Blanco Reefs og Orford Reefs strekker seg 5 n.m. ut fra kysten - og Fox Rock utenfor derigjen brekker alltid. Kysten her er helt uten beskyttelse - selv om jeg ikke er helt enig i at dette er en av de mest værharde i hele verden. Men det er få nødhavner som kan benyttes når været blir dårlig. Den nermeste av noe størrelse som kan anløpes bortsett fra under de aller verste værforhold er Coos Bay. I pålands storm og ved ebbe brekker innløpet også her. Under slike forhold er det virkelig bra å ha en båt som har egenskaper til å krysse seg vekk fra land. Da bør man ikke tenke på å ankre i dette farvannet. Det er presumptivt mer sjødyktige farkoster enn både cruising-katamaraner og vanlige seilbåter som har lidd havari på denne kyststrekningen, som følge av at de på grunn av manglende lokalkunnskap/sjømannskap har ankret opp. Den ulykken som kystbeboerne her har best i minne, er nok havariet til panmax-bulkeren New Carissa - se bl.a. eget oppslag på Wikipedia om denne ulykken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Dette var jo trist. Det er òg den første kullseglinga med turkatamaran eg kjenner til. I 2003 forliste ein stor dansk heimelaga katamaran i Marokko. Ei kvinne omkom. Ulykka er fyldig dekka i bladet til Fltf. Dei gjorde mange feil. Tidlegare eigar av vår båt fortel at han i nov. 1999 var i nordsjøen sør i styrke 11. Dei var to mann og begge var i "overlevelsesmodus". Det var vist nære på ein gang, då dei segla unna for berre riggen. Dette utan drivanker. Då dei endra taktikk til å gå på skrå mot været gjekk det betre. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Dei var to mann og begge var i "overlevelsesmodus". Det var vist nære på ein gang, då dei segla unna for berre riggen. Dette utan drivanker. Då dei endra taktikk til å gå på skrå mot været gjekk det betre.Ask Hei, Ask, Dette var interessant. Vet du noe mer om hvorfor det ble nære på da de gikk unna været? (Var de ved å bli kastet tvers på sjøene, eller var det mer en "forlengs salto" de holdt på å oppleve?) Hvordan gikk de mot været, for seil eller motor - eller rigget de drivanker? Hvor mye avdrift må man beregne i et slikt scenario? På dine lange reiser har du vel sikkert sett behov for å iverksette (eller i det minste: planlegge) "stormtaktikk" med katamaranen din. Kan du si noe mer om det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Hei Duoro skreiv "Dette var interessant. Vet du noe mer om hvorfor det ble nære på da de gikk unna været? (Var de ved å bli kastet tvers på sjøene, eller var det mer en "forlengs salto" de holdt på å oppleve?) Hvordan gikk de mot været, for seil eller motor - eller rigget de drivanker? Hvor mye avdrift må man beregne i et slikt scenario? På dine lange reiser har du vel sikkert sett behov for å iverksette (eller i det minste: planlegge) "stormtaktikk" med katamaranen din. Kan du si noe mer om det?" " Det var nesten ein "forlengs salto", sk. "Pitch pole". Etter kva eg har blitt fortalt så stod tidlegare eigar på skottet og holdt seg i rattet. Dette var i sør i Nordsjøen. Der er det grunt, straum og det blir lett krapp sjø. Dei mista jolla, men om dette var i same hending veit eg ikkje. På skrå mot været var det bånnreva storsegl og litt motorkraft. Kor stor avdrift dei opplevde veit eg ikkje. Eg har ikkje hatt behov for å iverksetta stormtakttikk. Dette på tross av kryssing av Biskaya i mars og solide (med) kulingar frå Svalbard. Mine taktikkar er å følga med på værmeldingar. Før havkryss gjer eg klar eit solid tau i hanefot, sikra mot skamfiling, akter. I enden av dette har eg klart div. lodd og eit drivanker. Greiene festa slik at det berre er å lempa loddet overbord. Siktemålet er å bremsa farten i underbakke. Dette for å unngå at baugane grev seg ned i bølgedalane. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Legger ut ett par bilder på en Trimaransejling jag fikk chans til i somras (sponsorsejling)............ HiQ 60 fot ....vi loggade en 16-18 knop i säg en vind på 5-6 m/s helt otroligt fler bilder.....fra kappseglingen, där jag tyvärr ikke fikk vare med dom berättade att dom loggat över 40kn fra Oslo ner til Gbg film http://www.hiq.se/upload/HiQ/Video%20mm/HIQ_ARN.wmv fler bilder http://www.hiq.se/HiQLMBreadFetchRightContent.aspx?id=222 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Er det bare Ask & Catlina som seiler på 2 skrog ? har vi ikke flere som kan bidra med sine erfaringer. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Maika har også en katamaran. Med egen hjemmeside. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 (redigert) ganska heftige filmer Redigert 20.Desember.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 (redigert) Det var ikke bare katamaranen som kullseilte i stormen på Oregonkysten i forrige uke, også en fiskebåt kullseilte og sank i det samme uværet, og alle 3 ombord omkom. Men denne ulykken forteller nok mer om de meget vanskelige innseilingsforholdene som råder i de mange mindre, elvehavnene på Oregonkysten - enn hva den forteller om forskjellig sikkerhetsnivå på farkoster med enkeltskrog og dobbeltskrog. I de såkalte "River bars" på denne kyststrekningen forekommer det hyppig særdeles farlige brott - særlig når utgående strøm og ebbe møter pålands dønning og sjø. Her skjer det mange fatale uhell så godt som hvert eneste år, og Kystvakta utsteder egne "bar-warnings" - både ved visuelle signaler og ved omfattende varsling på VHF. Brottene i elvemunningene er spesielt farlige når man seiler inn, fordi man da ikke ser de før det er for sent, og man får ofte et inntrykk fra sjøsiden av at forholdene er bedre enn de egentlig er. Dog er det kanskje et poeng at fiskebåten sank, mens mannskapet på katamaranen kunne ha gått "tørrskodd" iland fra det kullseilte skroget dersom de hadde klart å holde seg ombord på dette inntil det drev iland. En kullseilt cruisingkatamaran er nok kanskje vel så sikker som en redningslåte av fritidsbåttypen. På bildet av den havarerte katamaranen kunne man se at mannskapet hadde knyttet fast et tau til et av seildrevene. Det at dette tauet ikke holdt, var kanskje et ledd i kjeden av uheldige omstendigheter som medførte at ulykken ble fatal. Et annet var nok at EPIRB'en var stuet vekk i et skap om bord, slik at den ikke løste seg ut. Redigert 20.Desember.2006 av Douro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 27.Desember.2006 Del på Facebook Svart 27.Desember.2006 Maika har også en katamaran. Med egen hjemmeside. Jepp, seiler fortsatt katamaran og er strålende fornøyd med det:) Er nok frelst for livet, og dama var ikke så misfornøyd med 5 uker i solen i Danmark i sommer hun heller. Jeg er frekk nok til å påstå at det er langt flere fordeler for de fleste med katamaran (hvis man finner en til overkommelig pris). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 (redigert) Dette er en gammel topic som ikke vil dø. i 2006 ble kona intresert i Cat. Hun var i Catalinas båt som han stillte ut på Båter i sjøen høsten 06. Så ble vår gamle båt solgt des 07 og jeg har jobba hart for å få den båten jeg ville ha som neste. OVNI, 395 eller 445. og trodde jeg haddde klart å få kona overbevist. Men nei, i siste sekund kom det fra henne, Jeg skal ha Catamaran, Og da var jeg utsulta, uten båt i 3 år. så ny båt ble bestillt, hentes i frankrike til sommeren, og seiles hjem i etapper, hjemme til høsten. Lagoon 380 Comfort. Men jeg har oppdaget at det er blitt mange flere catter langs kysten de siste årene, Ang fart og kryssvinkler, så har vi en båtkonstruktør i danmark som seiler Lagoon380, og han kan melle om ingen problem å seile ifra X-412 på kryss , så sant det blåser endel, 20knop + Så vi får se hva vi får til. Redigert 15.Februar.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.