Jump to content

Definere flytebrygge som båt?


eysteind

Recommended Posts

Snakk med kommunen, kanskje du kunne innlemme flytebrygga som et "tilbygg" til den allerede godkjente brygga. En utvidelse eller helst en endring er mye enklere enn en helt ny byggesak. Evt. med dispensasjon eller tidsbestemt tillatelse?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Skal du lage "båten" selv?

 

Om så er ville jeg ha laget denne som en båt (finnes et katamaranskrog på AutoDB eksempelvis), og passet på at det er en sittebrønn med to stoler akter og med feste for påhenger. Så ville jeg fortøyd denne med landgang til bryggen din, og registrert denne i båtregisteret (sammen med motornummer). Om naboen/kommunen vil klage på din evne til å lage båt, ville jeg bare sett på som "dårlig gjort". :sailing:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Foreslår att du snakkar med Kystverket som holder til i Haugesund.

Der vil du få et greitt svar på spørsmålet dit.

 

Eg kan vanskelig tru att det skulle vera noko til hindring for att du ikkje skal kunne legg ut ein flytekai, som forlengelse til den faste kai du har. Eg meinar att du kan ha den liggande i 6 mnd utan å søke om løyve frå kommunen. Så dersom du har den ute i summarhalvåret og tar den påland om vinteren skulle vel det gå greitt.

 

Eller du kan gjera det som er nevnt tidilgare, sett ein motor på flytekaia, Det er jo ingen uthavn, det er din hjemmehavn, så 3 dagers regelen gjeld ikkje her.

 

Men uansett lukke til.

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Egentlig ikke. Ta f. eks. den saken i Sandefjord hvor en gjeng med mennesker på død og liv skal legge til på holmen utenfor hytta og brygga til denne rikingen. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå at dette blir som å bo på en campingplass til tider, og i og med at holmen er hytte-eiers så synes jeg ikke det er noe urimelig krav. Det finnes da tusenvis av holmer og skjær i sandeforden som heller kunne benyttes. Dette blir for mye "Stå på krava"-mentalitet for min del, og disse menneskene snakker ikke på mine vegne.

 

Når det gjelder generell utbygging i strandsonen, så er det klart at dette skal reguleres, men en liten flytebrygge for å avhjelpe på/ilandstigning på egen brygge -det faller langt utenfor dette, og er byråkrati på høyt plan.

 

Er ikke enig med deg der, hadde de lagt til nedenfor hytten hans så kunne jeg vært enig i at han kunne bli litt irritert til tider men holmen er bare i synsfeltet fra hytten og da må han godta at folk benytter allmenretten til ferdsel i strandloven.

Skulle alle vært som han hadde man ikke kunne beveget seg noensted utenom å komme i krangel, strandloven er gammel og den var der da han kjøpte/overtok hytten, blir ved å sette det på spissen som å kjøpe leilighet i byen ved et utested og så klage på støy fra folk.

 

Strandloven har sviktet mye i norge så et prinsipp å ikke gi etter mere enn til nå, gå bare til Sverige så er det noe helt annet, ingen problemer med hytteeiere som vil reservere seg mot folk og ferdsel der da det ikke er et emne engang.

Link to post
Share on other sites

Saksøk kommunen og krev erstatningsbrygge :smash:

 

Tilsvarende krangling har versert i Bærum kommune helt til Fylkesmannen opphevet kommunens vedtak. Søk på husbåt-bærum og finn masse fornøyelig lesning.

 

Her ihvertfall en artikkel fra havna.com. Men er siste ord likevel sagt?

 

 

Burde gjort det men er forsent nå vil jeg tro, 10 år siden dette skjedde.

Link to post
Share on other sites

Eller du kan legge flytebrygga i ile slik at du berre drar den inn når du treng den :lol: .Heng du på ein påhengsmotor også så må du vel nesten garantert få konstruksjonen definert som båt.

 

Berre ein artig liten tanke :wink:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Heisann. Nå har undertegnede fått det aktuelle spørsmålet en rekke ganger ifb. at folk flest ønske å søke minst mulig. Vi har registrert en rekke brygger som flåter i småbåtregisteret og fått utstedt registreringsnummer mm. Så så lenge en følger reglene er et enkelt. Under registreringen må en fremlegge kvittering for innkjøpt matriell som har medgått, og dette må vedlegges søknaden. Den juridiske forskjellen er at så lenge konstruksjonen er registrert som en lekter, er det og blir det en båt.

 

Så lenge en selv eier strandsonen eller at eiendommen har tinglyst båtfesterett er det helt uavhengig hvilke båt som belegges. Kommunen har ikke hjemmel for å kappe trosser eller lignende, ettersom mange hytter uten vei har et reelt behov for å frakte ting til å fra eiendommen som overstiger dimmensjonene i fritidsbåten. Dersom en velger en lekter er dette et valg som påhviler hytteeieren.

 

Legger ved et bilde av "Enevald" som er vår egen lille kosekrok, beliggende i Storavatnet på Holsnøy (utenfor Bergen) Enevald er en 3 x 3 meter flåte, med langbenker og 4 hk utenbordmotor. Oppkalt etter den kjente Bergens pastoren Envald Flåten, mener vi å ha dekning for å kalle den en velsignelse i hverdagen :lol:

 

Nederste bilde viser en brygge med 4 hk på, under slep / egen motor mot Brandangersundet i Gulen, hvor den er en "fortøyningslekter".

 

0_-1121459247.jpg

 

0_2004876358.jpg

Redigert av Kapt_Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eystein, i Arendal/Tvedestrand er der en politiker som driver et eller annet kultursenter i nærheten av Kilsund.

 

Fylkesmannen har der godkjent (tror det var mot politikeres vilje) en flåte. Tror han kalte det arbeidsflåte.

 

Denne flåten er registrert i småbåtregisteret m.m.

 

Om noen her fra distriktet har tid, skal det være en artikkel enten i Tvedestrandsposten eller Agderposten denne uken. Noen som kan hjelpe ham med å finne artikkelen ? Jeg la merke til artikkelen i ei avis liggende hos en bedrift i Tvedestrand i går.

 

Jeg må tilføye at Kilsund er vel et meget restriktivt område, hvor politikere følger svært godt med på "sprelske påfunn".

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene regulerer lanterner: jfr. regel 23. Da kommer lengden og hastigheten inn på "den maskindrevede fartøyet".

Ligg desse reglane på nettet? Skulle likt å visst om båten min er lanternepliktig :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Vert litt utafor tema dette her men håper det går greit eysteind...

 

Båten min er klart under 7 meter, men går også klart fortare enn 7 knop. Vil det seie at eg må ha full lanternepakke med topplanterne, sidelanterner og akterlanterne :confused: ? Vert vanskelig å plassere topplanterne i allefall :lol:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

 

Dette oppfatte eg, og har alltid oppfata som at båten din Sinten klare seg fint bare med ein hvit landterne.

Den er under 7m. Båter over 7m, men som går under 7 knop klare seg med bare hvit landterne.

eller tar eg feil? :confused:

 

Då kan du kobla landternen rett til motorens dynamo, så slipper du batteri. Du må bare ha 24v pære i landternen :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har batteri og lading, har berre ikkje somla meg til å kjøpe lanterne endå :blush:

 

Då har eg noko eg ønskje meg til bursdagen min i allefall :wink:

 

Lagt til:

Men det står jo tydeleg: Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a)

 

Hadde det stått eller så hadde det vore litt greiare å forstå :confused:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Men trenger man å montere landterner når man kun bruker båten i dagslys?

Strengt tatt så vet jeg ikke, men min båt (25') har ikke lanterner. Har aldri blitt stoppet eller stilt spørsmål om dette. Tror ikke det er påbudt å ha montert lanterner. Derimot er det påbudet å bruke lanterner fra solnedgang til soloppgang og ved nedsatt sikt.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lagt til:

Men det står jo tydeleg: Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a)

 

Hadde det stått eller så hadde det vore litt greiare å forstå :confused:

 

Må sei meg enige der Sinten :yesnod:

Men Seilbåten min på 22 fot med toppfart på 7 knop trenge ikkje mer enn hvit topplandterne. Den er jo ifølge mine utregnelser rett over 7m lang..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

I følgjer BP kalkulatoren er den akkurat under 7 meter Seilaren. Det vil seie at båten din oppfyller begge krava for å kunn ha rundtlysande kvit lanterne. Men min der i mot :nonod:

 

Er noko "hakkande galen" med reglane viss ei lite jolle er pliktig å bere fleire lanterner enn ein middels stor seglbåt. Trur vedkommande som fann på dette har tatt seg eit par :drink: før han skreiv dette ned.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hum... :headbang: jaja, jeg har aldri vert god i matte :blush:

 

Ja, kan virke sån, men eg tror fremdeles båten bare treng å oppfylle ett av krava... :confused:

 

Eg har bare ein hvit landterne stang på Dromedillen min som går i 28 knop...

Men dersom du vill vera heilt på den sikre siden, kan du jo kjøpe, eller ønska deg ein landterne stang med tre-veis landterne på.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Då stoler eg på deg og gambler på ei sånn stang med kvit lanterne i toppen :yesnod:

 

Viss politiet skulle finne på å stoppe meg utpå fjorden på grunn av manglande lanterneføring så kan eg jo alltids sei " Det var Seilaren på baatplassen.no som sa at det var lov" :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...