Jump to content

Radarantenne 2 kW - 4 kW

roaldbj

Recommended Posts

Hvordan håndterer vi dette fremover?
Utskifting til LED-lanterner er vel det nærmeste vi kommer. Alternativet er de gode gamle med parafinlamper, men neppe noen som tar bryderiet med parafin/lampeolje i dag. Når det gjelder bevist sjansespill må de fleste føle konsekvensene på kroppen før de endrer atferd, dessverre.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Når det gjelder bevist sjansespill må de fleste føle konsekvensene på kroppen før de endrer atferd, dessverre.

Jeg regner med at du ikke med det mener: Fortsette med samme kursen slik at alle tre lanternene vises de mørklagte seilerene? De trenger jo ikke å få vite at vi har radar vel? Prikken på i'en en liten hekkbølge? Nei det ville jeg vert sterkt imot!

Har ved tre nattseilas snakket med seilbåter uten lanterneføring.

For samtlige tre tilfeller var grunngivningen til at de kke ønsket å bruke lanterner for å spare på strøm.

Hvordan håndterer vi dette fremover?

Har også møtt slike. En merkelig prioritering av utstyr ombord i disse seilbåtene!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg regner med .....
Det går en vandrehistorie fra den Engelske kanal om navigering i tåke fra tiden før GPS og kartplottere fantes.

Radaren om bord på en frakteskute fungerte ikke, men kompasset var OK. Skipperen valgte å gå for full maskin, til tross for tett tåke. Styrmann ombord var engstelig og ville redusere farten. Svaret fra skipperen var: Hvorfor det? Alle de andre har radar og vil vike for å unngå kollisjon!

Det er dette jeg mistenker at mange i lystbåt gjør også, baserer seg på at andre er årvåkne og viker for å unngå ulykker.

PS! Seilbåt er ikke poenget her, det er bare enklere å få kontakt med disse enn førere av små hurtiggående båter (skjærgårdsjeeper). :smiley:

PS! Seilbåt er ikke poenget her, det er bare enklere å få kontakt med disse enn førere av små hurtiggående båter (skjærgårdsjeeper). :smiley:

Den eneste forskjellen jeg ser her er at de små hurtigbåtene kan komme seg bort med egen maskin om de er våkne, seilbåten sliter... Men selvsagt skal begge ha lanterne®

Den eneste forskjellen jeg ser her er at de små hurtigbåtene kan komme seg bort med egen maskin om de er våkne, seilbåten sliter...
"Moroa" er størst når ingen av båtene fører lanterner og begge baserer seg på å oppdage den andre i tide til å vike. Da kan marginene bli små, av og til for små. Denslags har en tendens til å skape overskrifter i avisene.

Som Stutum sa det i sin tid, det er ikke farten som dreper, men bråstoppene! Med økt hastighet bli bråstoppene bråere! Desverre har båten(e) en tendens til og stoppe brått mens menneskene omord ikke stopper før de treffer noe hardt og brutalt.

Strengt tatt er vi enige, båt i mørke skal føre lanterner! Om ikke lanterner, så i hveret fall lys som gjør dem synlige!

godheten på selve mottakeren er OGSÅ med; Du kan bli overrasket av skille-evnen på en billig radar...

tenker du på skjermen/selve instrumentet inne i båten?

Jeg har alltid vært begeistret for CRT sjermer med skikkelige "vriknotter/ratt" for gain, sea og rain. Betydelig bedre enn den jeg har nå med trykknapper, og menyer som popper opp på sjermen. Det er nå min mening. Desverre er de noe dyrere, og tar endel plass.

normal_7.jpg

tenker du på skjermen/selve instrumentet inne i båten?

Njaaa, jeg tenker på det du SER på skjermen, relatert til omgivelsene... Det er ikke sikkert at en bedring av strålevinkel vil stå i forhold til investeringen; I hvert fall ikke alltid på våre små båter.

Jeg har alltid vært begeistret for CRT sjermer med skikkelige "vriknotter/ratt" for gain, sea og rain. Betydelig bedre enn den jeg har nå med trykknapper, og menyer som popper opp på sjermen. Det er nå min mening. Desverre er de noe dyrere, og tar endel plass.

Enig i det!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Nå er det slik at crt skjermer ikke produseres lengre, så kjøper du en radarskjerm med crt så ikke forvent å få tak i reservedeler om noen år...

Det at de fjerner vriknottene for gain osv. er en skam, på imo radarer har de gjort det samme mange, noen leverer ett option-kit med disse rattene og noen knapper. De sparer selvsagt penger på å lage de menybassert men de taper endel kunder også på det.

Den første gangen jeg prøvde radar var det av "gamle" slaget med lyshette, katodestråleskjerm og store skruknapper - og vanskelig justering av gain-funksjonen (slik jeg husker det).

Dagens fritidsbåtradarer som har få taster hvor funksjonen endres i forhold til aktivisert skjermbilde er etter mitt skjønn atskillig enklere å håndtere.

Min utfordring er at moderne fritidsbåtradarer synes å ha lagt inn så mange algoritmer for signalbehandling at det ikke alltid er lett å forstå hva som skjer med signalbehandling på eksempelvis havneseiling i forhold til utaskjærs seiling og håndtering av effekter som "sidelobe" og andre side-ekko effekter.

Kvissleis taper de kunder? Kundene har jo ikke noe valg hvis crt og knapper blir totalt borte... :cryin:

På nye radarer er ikke crt noen valg nei, og iallefall ingen bekymring da den dimmes like godt ned. Knappene derimot er det ikke alle produsentene som har beholdt.

Vel ett rederi har mange båter og styrmenn flytter rundt på båtene, jeg møter mange med meninger og ønsker om radarer og de aller fleste ønsker radaren enkel i bruk og fullt "tastatur", de vil selvsagt påvirke de de kan mot at rederiet kjøper flere "dritt"radarer. Vi som skal drive service på enhetene er ikke alltid enige i deres synspunkt på bra og dårlig men det er jo en annen side av samme sak, det er brukeren som er viktigest til syvende og sist (og pris selvsagt).

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

En litt OT-preget kommentar:

Selvfølgelig er brukeren sentral.

Men brukeren vil ofte ha konservative synspunkter i forhold til teknologiutviklingen.

Slik var det da dampmaskinen ble oppfunnet og montert på vogn (jernbanen - man mente at dette ville skade kroppens indre organer) ,

senere da elektrisiteten kom og gødelampen ble oppfunnet (man mente at lyspærene ville skade øynene),

og da datamaskinen kom (man mente at menneskehjernen ikke klarte å følge med signalbehandlingen).

Utfordringen er å få oss småbåtbrukere til å se fordeler med teknologiutviklingen og påvirke bruksområdene.

Jeg var blant de aller første som brukte GSP i havna vår,

og det var ikke mangel på kommentarer fra de som mente at dete var ren idioti og fullstendig meningsløst - og ikke hadde noe med båtliv å gjøre i det hele tatt.

Jeg ble kommentert som en som hadde "nesa i instrumenetene" og ikke kunne kjøre båt.

Jeg ser at de samme kommentatorene i dag bruker GPS mede største selvfølgelighet.

Når det gjelder hovedprinsippene for radar ble dette utviklet på 1930-40 tallet.

se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_radar

Dengang hovedsakelig til militære formål og det var kritiske synspunkter knyttet til sivile formål (kan fremkalle referanser om nødvendig).

I dag må målsettingen være at vi brukere gir innspill som resulterer i enda bedre radar-systemer for vårt formål.

Jeg er litt engstelig for all "auto" som legges inn via algoritmer i radaren.

Argumentet mitt bygger på at produsentene kanskje ikke ferdes tilstrekkelig mye til sjøss og derfor legger inn automatikk som er flott ut fra signalbehandlingsteori, men som ikke er like mye basert på bruksteori.

..........

Men brukeren vil ofte ha konservative synspunkter i forhold til teknologiutviklingen.

.............

Jeg er litt engstelig for all "auto" som legges inn via algoritmer i radaren.

Argumentet mitt bygger på at produsentene kanskje ikke ferdes tilstrekkelig mye til sjøss og derfor legger inn automatikk som er flott ut fra signalbehandlingsteori, men som ikke er like mye basert på bruksteori.

Det er jeg enig i. Har selv inntrykk av at ekko fra småbåter, staker o.l. kan forsvinne eller blir kraftig redusert ved auto-innstilling. Har opplevd at det ofte kan være tilfelle på korte avstander.

Det er greit å teste ut dette selv ved å følge med på ekko fra staker, småbåter o.l. fra man har de på litt avstand og til man passerer dem med relativ liten avstand. På Raymarine er det en f.eks en utaskjærs auto innstilling og en havn auto innstilling. Prøv, observer og lær din radar og kjenne.

Kansje det går å spørre dere som har litt erfaring om denne Furuno radaren M-1623 6" sølv LCD skjerm ,38 radome antenne på 2,2 kw 3 hastigheter 48-31-24 rpm . Med radar alarm watch man , så er jo spørsmålet . Er denne radaren en grei sak å bruke til en vanlig fritidsbåt skipper ? Prisen er jo grei også ,vært på tilbud lenge nå til 10.900- spenn. ( Myre elektronikkservice as )

Har nå lyst på en radar jeg da men , bare en liten ting . Kan ikke få alt med en gang sier Økosjefen .

Tine III

Hei!

Har denne radaren du nevner. Kjempefornøyd med den. Bruker den stortsett på 0.7nm og er den innstilt og montert riktig vil du ha stor nytte av den. Staker, svaner el. er ikke problem å få inn på skjermen.

Reidar

2kW og 4kW åssen kan de kalle antennene sine for det. Det hadde blitt 2000/12=160A

Så mye bruker ikke noen radar. På min 1621 er det bare noen tynne puslete ledninger. Jeg mener at jeg målte strømforbruket på min radar til litt under 3A med kloampermeter. Er det noen som har en grei forklaring?

2kW og 4kW åssen kan de kalle antennene sine for det. Det hadde blitt 2000/12=160A

Så mye bruker ikke noen radar. På min 1621 er det bare noen tynne puslete ledninger. Jeg mener at jeg målte strømforbruket på min radar til litt under 3A med kloampermeter. Er det noen som har en grei forklaring?

Radaren sender ikke kontinuerlig, den sender små pulser hele tiden, disse pulsene går inn på en magnetron som "forsterker" signalene. Dette er høyspenning noe som du også ser på ledningen inn på den. Så i det lille øyeblikket det går ut signal er effekten høy.

Er det noen som har en grei forklaring?
Veldig kjapt: Når en radarpuls sendes ut brukes nevnte effekt men bare i svært kort tid (mikrosekund). Denne radarpulsen vandrer ut i verden og kommer tilbake som et ekko og vises på skjermen. Etter en tid som tilsvarer radarpulsens vandring i 2 ganger radarens innstilte område pluss litt til sendes en ny puls ut (da har antennen rotert litt) og det hele gjentar seg. Gjennomsnittseffekten er ikke i nærheten av kW. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Kor lang avstand kan man forvente å ta inn staker, blåser og mindre båter på ein 2 KW radar?

Dette blir ren gjetning, men jeg vil tippe ett par nautiske på en blåse... Effekten her spiller ingen rolle, det er åpningsvinkelen som avgjør.

En liten sjærgardsjeep bør en kunne se på lang avstand, gjerne før en ser den selv... (leste den en gang til, gjelder i godvær da selvsagt :lol:)

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Radaren sender ikke kontinuerlig, den sender små pulser hele tiden, disse pulsene går inn på en magnetron som "forsterker" signalene. Dette er høyspenning noe som du også ser på ledningen inn på den. Så i det lille øyeblikket det går ut signal er effekten høy.

Hei

Radarens gjennomsnitt utgangseffekt kan beregnes som følgende.

PAVG=DC*P Der DC= PL / (1/PRF)

PAVG = Gjennomsnitteffekt

PRF = Pulsrepitisjonsfrekvens 1500 Hz

P = Pulsseffekt= 4 KW

PL = Pulslengde = 1 mikrosekund

DC = Duty Cycle

Eks: PAVG= (1E-6s */(1/1500)) * 4000W= 6W

Det vil si at hvis radaren trekker 30W bruker den 30 w til antennemotor+elektronikk+

effekt til å produsere 6W mikrobølgestråling.

Bjarne

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...