Jump to content

Radarantenne 2 kW - 4 kW

roaldbj

Recommended Posts

Frøken Fryd skrev:
Dette blir ren gjetning, men jeg vil tippe ett par nautiske... Effekten her spiller ingen rolle, det er åpningsvinkelen som avgjør.

Hei.

No har eg en JRC 1500 med ein opningsvinkel på 5,2 gr. Har problemer med å sjå mindre båtar, og stenger på meir enn 1-1,5 nm. blåser ser eg ikkje i heile tatt. Fuglar hender det att eg ser.

Har prøvd å tune den manuelt, da blir det kansje litt bedre.

Steinar

Magentron genererer en høyfrekvent puls hver gang modulator trigger den med en høyspenningspuls.

Pulsen som sendes ut har altså en effekt på 2 eller 4 KW, men er veldig kort, typisk ca 0.1 uS (kort puls). Lytteperioden da mottaker er "åpen" og sender "stengt" er altså mye, mye lengre.

Effektforbruk blir derfor bare en brøkdel av 2/4KW, kanskje 20-50 W.

Pulsen som sendes ut har meget høy frekvens ( ca 9 GHz småbåtradar)

Du kan også i tillegg få opp veipunkter du måtte ha laget inn på radarskjermen ved koble til GPS/plotter til NMEA port på radar.

Hvilken avstand du kan se staker på er nok litt forskjellige avhengig av radar. Har egentlig ikke tenkt på det når det gjelder min radar. Skal sjekke ved neste båttur (til våren).

Redigert av OLPI (see edit history)
  Frøken Fryd skrev:
Dette blir ren gjetning, men jeg vil tippe ett par nautiske på en blåse... Effekten her spiller ingen rolle, det er åpningsvinkelen som avgjør.

En liten sjærgardsjeep bør en kunne se på lang avstand, gjerne før en ser den selv... (leste den en gang til, gjelder i godvær da selvsagt :lol:)

Hei

Selvfølgelig spiller effekten en rolle, hvis du har et mål med liten RCS (Radar Cross Section) vil effekten som blir reflektert fra målet være avhengi av effekten målet bestråles med.

Bjarne

Vanisian skrev:
Hei.

No har eg en JRC 1500 med ein opningsvinkel på 5,2 gr. Har problemer med å sjå mindre båtar, og stenger på meir enn 1-1,5 nm. blåser ser eg ikkje i heile tatt. Fuglar hender det att eg ser.

Har prøvd å tune den manuelt, da blir det kansje litt bedre.

Steinar

Hadde en JRC1000 på en båt jeg hadde for noen år siden. Den var ikke riktig satt opp, og ble mye bedre etter at jeg hadde kjørt oppsettet på nytt. Det står i manualen din hvordan dette gjøres.

Isfeldt skrev:
Selvfølgelig spiller effekten en rolle, hvis du har et mål med liten RCS (Radar Cross Section) vil effekten som blir reflektert fra målet være avhengi av effekten målet bestråles med.

Ja det blir isåfall teoretisk, en liten blåse noen hundre meter unna ser en ikke godt uansett med slike radarer...

Å jaa? Har en gammel Apelco (en av de første LCD på markedet) montert i båten; Ser faktisk en bitte liten jolle på 2Nm avstand; Kakeboksen på "taket" er liten og strålingsvinkelen er elendig.

Som nevnt i et annet innlegg: Sjekk MOTAKEREN hvis du har mulighet til det.

OG: Hvis du lærer deg å tolke radaren godt, vil ofte en billig radar være tilstrekkelig til vårt bruk. Mener nå jeg... :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin skrev:
Å jaa? Har en gammel Apelco (en av de første LCD på markedet) montert i båten; Ser faktisk en bitte liten jolle på 2Nm avstand; Kakeboksen på "taket" er liten og strålingsvinkelen er elendig.

Som nevnt i et annet innlegg: Sjekk MOTAKEREN hvis du har mulighet til det.

OG: Hvis du lærer deg å tolke radaren godt, vil ofte en billig radar være tilstrekkelig til vårt bruk. Mener nå jeg... :blush:

En radar med smal strålbredde bør ikke nødvendigvis "oppdage" småbåter, bøyer og staker bedre enn en med bredere strålebredde. Radaren med bred stråle vil få flere "treff" enn en med smal stråle, og kan derfor i noen tilfeller være like bra og kanskje bedre til å se objekter med liten Radar Cross Section. Poenget med at smal strålbredde blir oppfattet som best er at det vil gi et mer detaljert bilde som gir et bedre oppløsning og som gjør at lanskapet blir enklere å lese.

Er ellers enig i at det viktigste er å lære å tolke radarbildet og lære seg egenskapene og begrensingene til egen radar.

OLPI skrev:
En radar med smal strålbredde bør ikke nødvendigvis "oppdage" småbåter, bøyer og staker bedre enn en med bredere strålebredde. Radaren med bred stråle vil få flere "treff" enn en med smal stråle, og kan derfor i noen tilfeller være like bra og kanskje bedre til å se objekter med liten Radar Cross Section. ...

Er ellers enig i at det viktigste er å lære å tolke radarbildet og lære seg egenskapene og begrensingene til egen radar.

Enig i begge utsagn!! :wink:

Legger til at strømforbruket i radaren fordeler seg på flere enheter som er felles for 2 og 4 kW. De pulsene som sendes ut er svært korte, derfor vil det totale strømforbruke ikke være vesentlig høyere på 4kW

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Spørsmålet om strømforbruket skjønte jeg ikke umiddelbart - før jeg ble klar over en av de store radarbrukerne: seilbåtene.

For motorbåter og de som går for motor er det ikke interessant å drøfte strømforbruket for de forskjelloige instrumenter ombord.

Jeg har noen ganger undret meg på hvordan seilere,

som jeg forstår noen ganger kan ha økter som varer ett døgn har strøm til vitale deler som:

- lanterner

- vhf

- evt radar

- evt gps/kartplotter

- evt kjøleskap

- evt leselys

- og startstrøm til motor?

roaldbj skrev:
Jeg har noen ganger undret meg på hvordan seilere, som jeg forstår noen ganger kan ha økter som varer ett døgn har strøm til vitale deler...
Strøm i båt er jo et evig tilbakevendende tema. Min båt har levd sine yngre dager som charterbåt i varmere strøk og der er strømproblemet løst på denne måten: Batteribank på 320 Ah og 2 av 3 kjølebokser går på kompressor på motoren og kjempeakkumulator i kjøleboksene. For å holde tilstrekkelig kjøling sier manualen at en skal kjøre motoren på 1200 rpm i 1 til 2 timer 2 ganger i døgnet. Null strømproblem da. Jeg ønsker ikke å kjøre motoren flere timer i døgnet så jeg har utvidet batteribanken til 810 Ah. Det bør gi nok strøm til en ukes tid uten lading. Om det kniper på så kan jeg jo kjøre motoren noen timer. Radar har jeg ikke for tiden men den vil nok dukke opp etterhvert og strømforbruk vil være et tema ved valg av type.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  roaldbj skrev:
Spørsmålet om strømforbruket skjønte jeg ikke umiddelbart - før jeg ble klar over en av de store radarbrukerne: seilbåtene.

sitter å leser i manualen for furuno 1712 siden jeg skal skru den opp straks jeg har fri fra jobb i dagslys. Den har en funksjon som heter "watchman", radaren skrus seg på hvert 5, 10 eller 20. minutt for å sjekke om det er ekko i "guard sone". Smart og strømbesparende.

traust skrev:
sitter å leser i manualen for furuno 1712 siden jeg skal skru den opp straks jeg har fri fra jobb i dagslys. Den har en funksjon som heter "watchman", radaren skrus seg på hvert 5, 10 eller 20. minutt for å sjekke om det er ekko i "guard sone". Smart og strømbesparende.

det er en fin funktion när man er langt ute.... :yesnod::yesnod:

(jag antar att displayen er 'stengd' tils ett ekko kommer in i guard-zonen er det så?)

er vi inomskjaers har vi fullt opp o hålla koll på alla dessa stressbaljor Astor :lol::wink: !!!!

laddning; solcell,vind-/vann-generator,.......... motor i nödfall, stör den "inre harmonien" hos skippern :smiley:

S/Y Gunga Din

Astor skrev:
Hadde jeg hatt en seilbåt ville jeg av naturlige grunner startet motoren og fått ladestrøm når behovet var der. Eller satset på ladestrøm via solseller.

Skal bli artig å høre seilfolkets synspunkt her.

Vi bare lar være å bruke lanterner og annet unødvendig fjas. Batteriene reserveres til livsviktige ting, slik som å holde pilsen kald

:lol::lol::lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...