Jump to content

Skikkelig skrogisolasjon

Karavoli

Recommended Posts

Det har noe å gjøre med tettheten eller fastheten i materialet å gjøre.

Enig, man merker enorm forskjell i kvaliteten på såkalt "liggeunderlagskvalitet" og type Armaflex/Kaiflex kvalitet.

Noen båtutstyrsforretninger selger slik "liggeunderlagskvalitet", tror ikke jeg ville hatt dette i båten.

Jeg satte også lighteren på en prøve bit, resultatet var skremmende.

Jeg har selv isolert hele båten med 40m2 Kaiflex, og sammen med isolerglass i båten gir det en varm lun og tørr båt året rundt.

Redigert av jolo (see edit history)

Når en skal isolere skroget er det viktig å få damptett isolasjon. Dersom inneluften kan sirkulere til innersiden av skrogoverflaten vil det dannes kondens i kaldt vær og en får våt isolasjon. I husbyggingen løser en problemet med å bruke diffusjonstett plast på innsiden av isolasjonen. Det går som regel greit, fordi ytterhuden ikke er damptett. I en båt derimot, er skroget vanntett, og det stiller større krav til damptett isolasjon for å forhindre fuktighet i veggen.

På båten min har jeg brukt 50 mm tykke plater av vanntett, brannhemmende skumplast. Disse er limt mot skroget med flytende skum, som også tetter mellom platene. Leggingen av isolasjonen kan en se her. Klikkp på "Archives" i menyen til høyre og velg nr. 20. Insulation

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg får frysninger av slike bilder. Kan det virkelig være så bra? Åssen ser det ut om 10-15 år?

Minner meg skumisoleringen av hus fra 60-tallet, punkterte dampsperrer fra 70/80-tallet, tette malinger på murhus fra 80-tallet, membran-problemer i bad, tjærepapp på grunnmur og sluk og når det gjelder båter; vannfyllte dobbeltbunner og tette garneringer i trebåter osv.

I teorien høres det bra ut og forskning?? kommer alltid frem til noe nytt, men erfaringsmessig viser det seg gang på gang at feilkildene er for mange og problemer nesten alltid må oppstå.

At det er seriøse forskningsmiljøer og etater som gikk god for ovennevnte løsninger den gangen, gjør jo selvfølgelig sitt til at produktene og fremgangsmåten ble akseptert. Hvem ellers skal meningmannen høre på?

I ettertid blir slike feil alltid gjenstand for en ny konsulentrapport som påpeker feilen og hvordan den kunne vært unngått. Av det fremkommer det nye produkter som skal være så bra så. Inntil en viss tid.

Jeg har den mening som selvfølgelig er synsing, er at isolasjon, kondens, kapilæreffekter, trykket av vann og luft i forskjellige temepratur samt de forskjellige materialene tilsammen gjør saken så kompleks at vi egentlig ikke vet så forbasket mye likevel.

Bare noe jeg tror og synser og håper likevel at det går bra med NilsPils flotte prosjekt. :yesnod:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Man kan vel ha forskjellige grunner til å isolere.

I en båt jeg engang bygde laminerte jeg opp 20 x 20 mm. "spant" eller spikerslag med 60 cm. avstand ned til vannlinjen.

Dekket brukte Divinycell som kjerne fra båtbyggeren

Mellom disse la jeg 20 mm. Inotan.

Utenpå dette skrudde jeg på tynne lister som garnering.

Resultat: Jeg fikk en båt som var knusktørr inni ved alle temperaturer. Og, jeg unngikk denne gloheten inni båten man gjerne får om sommeren.

Jeg baserer min erfaring blant annet fra en kamerat som har skumisolert båt med stålskrog. Denne har vært knusktørr, lun og varm ved helårsbruk i minst 15 år. Båten har stort sett vært på vannet og i bruk hele vinteren gjennom. Han har påsprøtet 50 mm skum. Grunnen til at jeg har valgt plater innbakt i skum er at platen er i brannhemmende materiale, i motsetning til påsprøytet skum. Dessuten er plate-metoden bedre egnet for "gjør det selv". Metoden er også mye brukt i forbindelse med kjøleanlegg.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hør med Malfix. De har diverse isolasjonsmatter. Til å dempe resonans i aluminiumsplater vil jeg tro at blygummimatter er best. Jeg brukte det på å dempe lyden i en tank. Men unngå de med skumplast på baksiden, de er ikke egnet i båt.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Jeg baserer min erfaring blant annet fra en kamerat som har skumisolert båt med stålskrog. Denne har vært knusktørr, lun og varm ved helårsbruk i minst 15 år. Båten har stort sett vært på vannet og i bruk hele vinteren gjennom. Han har påsprøtet 50 mm skum. Grunnen til at jeg har valgt plater innbakt i skum er at platen er i brannhemmende materiale, i motsetning til påsprøytet skum. Dessuten er plate-metoden bedre egnet for "gjør det selv". Metoden er også mye brukt i forbindelse med kjøleanlegg.

Hulda har 50 mm påsprøytet selvslukkende skum. Dette er et krav på LNG-tankere så fremt ikke alt skum blir dekket med jernplater. Jeg har sveiset i plater på motsatt side av skummet. Det tenner ikke. Det tenner heller ikke om det blir utsatt for vedvarende åpen flamme. Det smelter og kokser.

Hei og godt nytt år.

Takk for svaret.

Båten min gjorde jeg ferdig og sjøsatte for 3 år siden, syntes det er litt mye lyd framme (alu i vann.......)

Du sier du sprøytet på isolasjonen, trenger nærmere forklaring, kan dette gjøres med en båt som er ferdig innredet og i så fall kan du gi meg litt mer orientering om framgangsmåten.

Takk så langt. :rolleyes:

Redigert av alfa770 (see edit history)

Sprøytingen er en skikkelig grise-sak. Den vil ikke egne seg for båter som er innredet. Systemet som foretaket jeg benyttet er beregnet for skip. Alt som ikke skal sprøytes må dekkes/maskeres. Jeg hadde ikke stengt lukenedgangen, og har fremdeles noe 'skumstøv' her og der utvendig. Utstyret deres går på 415 volt og trekker 60 amp., de hadde med seg sitt eget aggeregat. Son Båthavn har vi ikke slik kapasitet på el.nettet. Dette er 'heavy duty greier'.

For etterisolering har jeg benyttet plastskumplater, av den typen som man bruker ved isolering av rør etc. For meg så fungerer det fint, limt med kontaktlim fra Biltema (ikke spray).

Sprøytingen er en skikkelig grise-sak.

Dette stoffet tror jeg jeg har hvert borti. Det var da en fabrikktråler som var under bygging og vi isolerte "fabrikk rommet" Nederste del av veggen (skottet) cirka 1.1meter ble isolert med et stoff som skulle sprøytes inn men sprøyta var gått tett så det ble blandet i spann og helt på plass. Gikk veldig fort for seg når man hadde blandet komponentene sammen så man måtte være snar å få det på plass. Så ut som vanlig byggeskum

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dette stoffet tror jeg jeg har hvert borti.

Det er ikke samme stoffet, den blandegreia er det stoffet som brenner, Unitor forhandlet det. Det var meningen at jeg også skulle bruke stoffet, men fant dette andre som var bedre.

Det stoffet som er hos meg må blandes i sprøytedysen, og det går inn ganske varmt. Gutta som driver med dette må ha hjerte som en hest. Halve året er de ute på tankere og isolerer. Masse jobber i Arabia (gulfen), Korea, India og andre steder i østen. Utstyret blir flysendt verden over. De fortalte hvordan de lå oppå tanker klint oppunder dekk med 50 varmegrader i lufta og sprøytet dette varme skummet. Jobben hos meg i 25 grader sommer under tak var rene ferien. Det var to av dem, og en mann skummet hele båten med bare to røykepauser som avbrekk. Jeg tror hele jobben var gjort på seks timer.

Men det ser ut som byggskum, bare mye mindre porer.

• 3 måneder senere...

Litt mere isoleringsprat.. :wink:

http://www.armacell.com/www/armacell/armac...me?OpenDocument

Her finner en info om Armaflex produkter. Kontaktet norsk representant og fikk beskjed om at Armaflex AF var tingen for å isolere min stålbåt. Blir vel litt feil og tro at "liggeunderlag" er noe tilsvarende. Det er k-verdien som sier noe om isoleringsevne, samt at Armaflex hindrer kondensering. λ ved 0°C ≤ 0,033 W/(m·K)

Bestille gjennom Byggmakker og betalte ca. 4500,- for 10 m2 på rull og to bokser Armaflex lim.

Noen som vet om det er mulig å få en bedre pris?

Ved isolering av stålbåt vil jeg anbefale rockwool. Det er egne systemer for marine industri med tanke på støy og varme/kuldeisolering. Det viktigste her er å unngå kuldebroer man legger da et lag mellom spant/bjelker og ett lag over. Ulempen kan være at det bygger noe men det avhenger jo av hvor mye du vil isolere. Rokwool er godkjent brannisolasjon i innredning jeg tviler på at skum/armaflex er det (uten å vite dette med sikkerhet), men båtene dere snakker om skal vel ikke klasses for å føre passasjerer.

mvh Tom

Armaflex brukes offshore, garantert selvslukkende. Skummet til Hulda brenner ikke, kan sveise uten at det tar fyr.

Armaflex brukes offshore men ikke til isolering av innredning. Spørmålet er ikke om isolasjonen brenner. Det er som regel andre brannkilder. Spørsmålet er da om isolasjonen er del av en barriere til tilstøtende rom. Får en høy nok temperatur må en også ta i betraktning hvilken gass denne isolasjonen avgir.

Tom

Ved isolering av stålbåt vil jeg anbefale rockwool. Det er egne systemer for marine industri med tanke på støy og varme/kuldeisolering. Det viktigste her er å unngå kuldebroer man legger da et lag mellom spant/bjelker og ett lag over. Ulempen kan være at det bygger noe men det avhenger jo av hvor mye du vil isolere. Rokwool er godkjent brannisolasjon i innredning jeg tviler på at skum/armaflex er det (uten å vite dette med sikkerhet), men båtene dere snakker om skal vel ikke klasses for å føre passasjerer.

mvh Tom

Når det gjelder kuldebroer, skal man også ha oversikt over hvor duggpunktet lander. Limer man på Armaflex, skummer e.l. vil faren for kondens reduseres. Våt Rockwool holder seg våt innmari lenge. Brenner det, så blir det skadelige/giftige gasser uansett.

• 6 år senere...

Dette har vore diskutert mykje tidlegare, utan at eg kan sei eg er blitt so mykje klokare. Problemet mitt er kort fortalt at det støyar for mykje frå forskipet når eg køyrer i motskjø med litt bølger. Ikkje strore bølger heller. Eg kunne tenkt meg å isolere skroget under benkene i forskipet med bitumenmatter eller liknande? Litt auka vekt må ein finne seg i, men her går det sjølvsagt ei grense. Her er eg usikker. Mattene må sjølvsagt ha ei viss tyngde for å hjelpe på problemet. Er det nokon som har gode forslag?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...