Jump to content

Lite oppussingsprosjekt Halco 31


dsm

Recommended Posts

Da jeg kjøpte min Halco 31 var det et prosjekt som ble bestemt umiddelbart. Hovedlugaren i halcoen er forpiggen og den var shabby etter mange års bru, diverse tidligere oppussinger og fukt.

Benker og skott mot stikkabiner var helt fine og ble beholdt. Puter og skottbekledning måtte ut.

 

Jeg kjøpte en solid sparkelspade og gikk i gang. Skott bekledningen var satt noe fryktelig og diverse metoder ble forsøkt for å fjerne limrester og annet som satt igjen i skrogsider og tak.

Det endte opp med muskekraft og skrape. Diverse andre metoder som sitrusrens, varme, stålbørste på drill, flapp disk ble forsøkt men forkastet.

 

Jeg bestemte meg for å islolere sider og tak med refleksonsisolajson. Det er en form for cellplast mellom to alufolier. Amerikansk produkt med meget god isolasjonsfaktor. Tykkelse 9 millimeter.

Denne hellimes til sider og skrogtrekk fra Saga utgjør toppfinnish. Denne har 10 mm "skum" på baksiden. Så isolasjonseffekten skulle bli veldig bra.

 

Taket bestemte jeg meg for å lektre ned, isolere mellom lektrene og kle med mahogny x-finer. Jeg hadde noe igjen fra et tidligere prosjekt og fant en leverandør på vestlandet som kunne levere samme kvalitet.(sapella om jeg husker rett)

httpbilde

Her er skrapingen godt igang og på bildet vises det verktøyet jeg endte opp med til slutt, enkelt men tungt Puuh !

 

bilde

Etter en del kvelder så det slik ut deretter ytterligere rengjøring før det var på tide å finne ut hvilke lim jeg skulle benytte. Mange tråder her på forumet ble saumfart og jeg endte om med å forsøke følgende : for isolasjon og trekk vanlig kontaktlim, spraykontaktlim og våtromslim. For lektrene prøvde jeg diverse polymerlim på tube.

 

Testen gjorde jeg slik at jeg limte prøvestykker i båten og hjemme. Limte med alle limtyper og materialer og lot det stå i to-tre uker mens jeg jobbet med andre ting på båten. Det ble enkelt å velge, spraykontaktlim til isolasjon. Det er enkelt å jobbe med, renslig om en maskerer godt. Det ga meget god heft også. Ulempen er helt klart det helsemessige. Kjøpte derfor inn ny maske av godkjent type og sørget for god lufting.

 

For liming av trelektre ga Sicaflex den overlegent beste styrken og vedheften. Da var det bare å gå igang med liming, alle luker opp og maske på.

bilde

Link to post
Share on other sites

isolasjonen heter Low-E og importøren har annonse på Finn. Gjør et søk der så finner du det. Selv kom jeg på tanken på å benytte noe slikt etter å ha lest en artikkelserie i Practical boatowner. Et engelsk som bor i sin seilbåt beskrev diverse prosjekter i båten sin. De hadde innledningsvis vært mye plaget av kondens og varmetap. De strippet båten og isolerte med forskjellige materialer, men ente opp med noe de beskrev som "bublewrap" i alufolie.

Jeg søkte på nett etter noe som kunne ligne på dette. Fant da dette produktet. Det er en drøm å jobbe med. Formes og kuttes enkelt. Mulig mobildekningen nede i lugaren er blitt dårligere etterpå :-) Så langt har jeg gode erfaringer, men det bør nok gå noen vintersesonger før jeg konkluderer endelig.

Jeg er spent på hvordan det vil fungere med skrogtrekket mitt som har 10 mm skum på baksiden. Dette ligger direkte mot isolasjonen. På Saga båter limes skrogtrekket direkte mot skrogets innside uten isolasjon. Tiden vil vise hvordan dette fungerer for meg.

 

Selve skrogtrekket er ikke limt, så det er enkelt å bytte ut.

Link to post
Share on other sites

Her kommer litt til om oppussingen. Mens jeg ventet på mahognyplatene jeg hadde i bestilling tipasset jeg skrogtrekk og underlag for puter. Denne type underlag har jeg under alle puter og madrsser i båten. De fungerer utmerket og puter og madrasser får lufting på undersiden.

 

Når jeg la skrogtrekket på så jeg at det ikke ville bli nødvendig å lime trekket til isolasjonen. Det klemmes fast av trepanelene og i nedkant holdes det på plass med borrelås.

bilde

Mahogny i hus og arbeid med taket og overgang til skuteside fortsatte. Tidkrevende å lage maler av alle felten og tilpasse disse. Jeg hadde ingenting å gå ut fra siden alt opprinnelig var trukket med skai rett på glassfiberen. På bilde under er tak og de små veggen i overgangen kommet på plass. I "veggene" er det laget hull for å komme til forskruving til utvendige rekker som er boltet til skroget med gjennomgangsbolt. Skulle det skje noe med rekkene, lekkasje i festerpunkter eller skade så er det mulig å demontere disse uten å måtte ta ned innredningen.

bilde

Putene er også kommet på plass. I og med at jeg benytter forpigg som permanent oppredd seng er det ikke hensiktmessig med for mye oppevaring i benkene. Jeg spekulert mye på hvordan jeg skulle lage hyller eller skap.

Falt tilslutt for hyller slik det er er i viksund st cruz.

Da var det bar å gå i gang med tilvirking av nye maler og kjøring mellom båt og garasje for produsering av hyller, fronter, skillevegger oppheng osv.

Rammene som utgjør fronten på hyllen laget jeg i teak. Det var både dyrt og vrient å få tak i mahogny til dette.

 

Jeg dro derfor på biltema og sortere ut det jeg trengte av det kraftigste teakprofilet de hadde. Dette splittet jeg til ønsket dimensjon, skjøtet sammen 8 rammer på halv ved og limte "flenser" på bakside for fastskruing til selve hyllene.

Dermed har jeg fått 8 rom til klær og diverse. Hvert hyllerom er 50x24 cm med dybde varierende fra 25-30 cm.

bilde

Putene fikk jeg laget på Måløy industrisøm.

 

bilde

 

Plastlista i takluka ble byttet ut med en i laget i teak. Ikke helt ferdig med tilpassing av denne enda. Som det vises på bildet har jeg ikke satt inn skillevegg mellom to to forreste rommene i hylla. Tanken er at det kan være greit å ha et par hyllerom med stor lengde, til f eks kartruller eller annet som krever litt lengde.

bilde

 

Et par spotter i taket ble det også. Det gikk vel med en 7-8 uker fra jeg startet med riving til jeg var ferdig. Jobbet når det passet i forhold til andre gjøremål og hadde båten på land for vår puss i samme tidsrom. Jeg vurderte først å lage fast seng på skrå. Men for å få plass til skikkelig dobbelsengmål måtte jeg ha løftet seng så høyt at det vill blitt lavt under taket. Nå er det god høyde og man kan sitte helt opp å lese og ha god plass til alle bevegelser en kan ønske seg i sovekammerset :yesnod:

 

I løpet av vinteren blir det formsydd overmadrass. Kjøper en standard og tilpasser selv. Blir litt støl av å ligge med bare putene.

Vurderer også å ta hyllefrontene med hjem for å lage innfelte dører. Det vil gi litt ryddigere intrykk når hyllene er fulle av diverse klær etc.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: Veldig bra arbeid. Litt spent på hvordan det går med skrogtrekket som ligger løst. Selv om du klemmer det fast oppe og fester med borrelås nede, så er det vel en viss fare for at temperaturforskjeller og berøring vil medføre at det flytter seg. Selve skrogfasongen din er jo en fordel da. I en snekke med bordganger, eller i en båt med motsatt krumming på skroget så er det umulig å komme unna liming tror jeg. Tipper at et selvklebende skrogtrekk vil fungere fint på dette underlaget. Hva slags lim brukte du på isolasjonen.

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Jeg benyttet kontaktlim fra 3M på sprayboks. Det var to grunner til at jeg valgte det. Jeg gjorde denne jobben på våren like etter påske og utover. Det medført at jeg var usikker på om jeg fikk høy nok temperatur til å lime med løsemiddelfri lim. Det andre er at spraybokser er enkle å jobbe med.

 

Jeg tenker det løse skrogtrekket er en test. Skulle det fungere dårlig så er det enkelt å lime det fast til isolasjon. Jeg gjorde noen forsøk hjemme med våtromslim. Både med å la limet tørke litt før sammenklebing og å lime "vått". Jeg fikk god heft mellom trekk og isolasjon.

 

Snakket med en større båtprodusent som benytter "våtromslim" i sine båter og de poengterte at min 20 grader var en forutsetning for godt resultat.

 

Jeg tror skrogtrekket mitt bli liggende. Det er meget hardt press mellom trepanelene og trekket. Det er trukket sammen med skruer og skruene går gjennom trekket bak panelene. Men tiden vil vise, blir det bevegelse så er det fram med våtromslimet en varm sommerdag :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Vurderer også å ta hyllefrontene med hjem for å lage innfelte dører. Det vil gi litt ryddigere intrykk når hyllene er fulle av diverse klær etc.

 

Flott prosjekt!

 

Har en slik løsning i vår 340 St.cruz uten dører foran. Synes dette funker helt greit. Innholdet i hyllene er enkle å komme til, og det er ikke noe problem med at innholdet faller ut under sjøgang. Lugaren benyttes i all hovedsak til omkledning og å sove i, og da synes jeg ikke at det er sjenerende at innholdet i hyllene vises. Det er for øvrig utrolig hvor mye som rommes i disse hyllene.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for det SoBo, har lest din tråd og er imponert over arbeidet ditt :thumbsup:

 

Jeg har vært inne på samme tanken Brigg. Bruken av lugaren er som i ditt tilfelle. Mulig jeg burde spare arbeidslysten til stikkabinene. Kjøpte både skrogtrekk og isolering nok til hele båten. Gleder meg ikke til å ligge i trange stikkabiner å fjerne pvc trekk og limrester. For den del heller ikke til å lime opp nytt. Men må man så må man og jeg vil gjerne ha en godt isolert båt for helårsbruk her nord for polarsirkelen.

 

I stikkabinene må jeg hellime både isolering og trekk. Det får bli sommerprosjekt neste år.

 

Har et annet prosjekt jeg skal utføre i vinter og det er å få komplett instrumentering i toppetasjen. Synes ikke det er tilfredstillende med kun alarm på oljetrykk og temperatur. Så både oljetrykk, temp og turtall skal opp dit. Har kjøpt instrumenter og nye givere. Kabler har jeg strekt klare så neste operasjon er bytting av givere på motoren.

 

Et annet viktig prosjekt som skal på plass før neste sesongs turer i uthavn er ankervinsj foran. Har i dag vinsj akter men pga stor tidevannsforskjell, i dag er det f eks 3,1 meter, blir det lite bruk for aktervinsj. Hadde en epsiode i sommer alene på tur mye vind og 15 kg anker m tilbehør langt ute som skulle opp. Det gikk forsåvidt greit et par timer etter ankerløft,men vel fortøyd i hjemmehavn seinere og når jeg skulle ut av båten med pikkpakket gikk det ikke bra. Måtte la alt ligge igjen i båten og rulle meg over ripa og ned på brygga. Fikk krøpet meg til bilen og hjem. Var nok en del i havna som lurte litt da, kunne jo ha sett ut som :cheers_wine::crazy: . Det ble en par uker helt i ro etterpå.

Under et par bilder fra den turen. Området er der Vestfjorden går over Ofotfjorden og inn Efjorden østover. På det første bildet vises tydelig Arne Næss sr sitt gamle klatrefjell Stetind.bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Skrogtrekket mitt er med tykt skum på baksiden og det isolerer sikkert vel så mye som den innenforliggende alufolierte isolasjonen. Løsningen har fungert utmerket for meg. En får sikkert enda høyere isolasjonsverdi om en bruker den typen som ligner på underlagsmatte/cellplast.

 

Reflektiv isolasjon er egentlig tenkt å virke inne i vegg med et lukket luftrom foran mot varm sone slik at varmen stråles tilbake. Denne effekten er nok mye redusert med å legge skrogtrekk direkte på. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...