Jump to content

Batterilading, bør andre 12V forbrukere mates fra Laderen?


Bonus

Recommended Posts

Denne tråden ble startet i tråden QL-trim vs. trad. el/hydr. trim, hva fungerer best?

 

Kopiert bakgrunn:

Bitteliten #52: Landstøm/batterilader og kjøleskap som går på 12V gjør at batteriene belastes ganske mye når kjøleskapet går over lang tid (kjøleskapet drar strøm fra batteriene, batteriladeren lader batterien). Vi har en 12V/220V switcher på det største kjøleskapet vårt ombord som gjør at når vi har på landstrømmen går dette på 220V kretsen. Kostet 1800 Windy kroner. koster antakelig mindre fra Nidelv om jeg kjenner de to rett.

 

Svenning #57: 1. 12v /220v vender for kjøleskap. Hva slags type vender er dette? Ikke en vender, men en egen 220V forsyning som gjør at du ikke trenger å mate dette fra Batteriladeren. Omkobling fra batteridrift til drift via denne enheten skjer automatisk når du plugger inn landstrømmen. Waeco og Isotherm leverer dette.

 

jolo #58: Bortkasta penger etter min mening. Legg heller 1800.- mer i større lader. Laderen forsyner greit kjøleskapet ved landstrøm.

 

Bitteliten #59: Jolo, poenget er ikke laderens kapasitet. Poenget er slitasjen på batteriene

 

jolo #60: Hvilken slitasje på batteriene ? Du sliter ikke mer på batteriene fordi om kjøleskapet står på under lading/vedlikeholdslading. 1800 spenn er faktisk prisforskjellen på 30A og 50A CED Sterling lader. En mye bedre investering.

De ekstra 20 Ampere driver faktisk ganske mange kjøleskap. :wink:

 

roaldbj #62: Nå har vi fått en ny interessant diskusjon: Hva tærer på batteriene? Noen av oss ligger ofte på landstrøm hvor mye av aktiviteten ombors drives av 12 volt (VHF, TV, radio, varmere, lys, lanterner) hvor kapasiteten tas fra batteriene, som igjen lades kontinuerlig av 220 volts lader. Jeg har ikke tidligere blitt gjort oppmerksom på at dette kan slite ut batteriene mer enn om jeg har en form for transformator som omformer 220 v til 12 volt uten at batteriene belastes?

 

Svenning #63: Da kaster vi oss inn i en batteriladerdiskusjon!

 

Moderne batteriladere er mer eller mindre optimalisert for å holde batteriene godt oppladet med best mulig levetid. Flere trinn (dyplading, float, vedlikehold ++) samt funksjoner for desulfatering osv. Vi monterer egen temperatursensor på batteri(ene) for å kompensere for variasjoner i temperaturen.

 

Alt dette for å få laderen til å oppfatte batteriets status best mulig. Hva skjer da når vi kobler annen last paralelt med batteriet? Har vi en lader med mange uavhengige utganger, og kobler en av dem dedikert til kjøleskap (ene), er det kanskje greit. Men hvis vi kobler andre forbrukere direkte på samme tilkobling som et batteri, og denne forbruker trekker f.eks. 3-4A, hva tror da laderen om batteristatus? Laderen vet jo ikke at det er et kjøleskap som trekker den ekstra strømmen. Den kan f.eks. tro at dette batteriet er nesten utladet, og løfter spenningen til de foreskrevne 14,4V? Mens det skulle egentlig bare ha en mild vedlikeholdslading og rundt 13,5V spenning. Tror ikke dette er optimalt?

 

Hva sier ekspertene (eller synserne ....)?

jolo #64: Jeg foreslår du starter en egen tråd om emnet, eller tar et søk eller sjekker emneregisteret her på forumet.

Dette har vært diskutert et uttall ganger før. En ting er ihvertfall helt sikkert det hører ikke hjemme i denne tråden.

Dette har ingenting med QL trimplan å gjøre. :wink:

 

Og der er vi nå ....

Link to post
Share on other sites

Skal med en gang innrømme at jeg ikke er skråsikker:

 

Når en batterilader med 3 trinn (2. trinn = konstant spenning ved 14.4V, 3. trinn ved konstant 13,6V) er i 3. trinn tilkoblet batteriet så er den ensbetydende med stabilisert strømforsyning ved samme spenning. Og for å holde spenningen på 13.6V (et typisk eksempel, kan variere noe) så må den levere en liten strøm. Det er en forbruker alltid tilkoblet batteriene og det er 'selvutladningsforbrukeren'. Sålenge selvutladningen ikke er større enn det laderen kan levere så holder batteriet seg ved 13,6 - floating. Kobler du andre forbrukere til batteriet og laderen er stor nok til å kunne kompensere også for disse, så ser jeg ingen grunn til å fikse noe ekstra. Strømmen fra laderen går ikke inn i batteriet og roter i syren og samtidig går en annen strøm av samme styrke ut av batteriet for å mate kjøleskapet.

 

Er laderen imidlertid på grensen, slik at batteriet tappes mens kjøleskapet går og så trenger laderen pausen for å toppe opp igjen, ja, da går det litt ut over batteriet. Men om det er nok til å ligge våken om natten....

Link to post
Share on other sites

... Sålenge selvutladningen ikke er større enn det laderen kan levere så holder batteriet seg ved 13,6 - floating. Kobler du andre forbrukere til batteriet og laderen er stor nok til å kunne kompensere også for disse, så ser jeg ingen grunn til å fikse noe ekstra. Strømmen fra laderen går ikke inn i batteriet og roter i syren og samtidig går en annen strøm av samme styrke ut av batteriet for å mate kjøleskapet.
Poenget mitt er følgende:

Om laderen korrekt ihht. batteriet, er i float og holder f.eks. 13,6V, hva skjer når et kjøleskap e.l. begynner å trekke strøm?

Vil Laderen fortsatt holde riktig float-status (13,6V) eller tror den at det trengs lading av batteriet, og justerer seg opp i 14,4V? Det er vel ikke optimalt for batteriet, og vil vel gi gassing?

Jeg forutsetter at Laderen er stor nok til å levere de strømmer som går her.

Link to post
Share on other sites

Litt synsing: Vil tro at dette er avhengig av laderens konstruksjon / program... Det idéelle ville kanskje være å ha en stor nok strømforsyning som leverte 13,6 volt til batteriet, uansett forbruk. Da ville alle forbrukere OG batteriet få DEN spenningen og intet trekkes fra batteriet.

Men vi har alså en eller annen flertrinns lader... Og de KAN oppføre seg forskjellig. TROR jeg. Beste måten å finne ut hvordan DIN lader takler dette: Sett på landstrømsladeren og lad opp batteriet; Heng på et digitalt voltmeter på batteripolene og slå på alt av forbruk som vanligvis er påslått i havn. Se hva som skjer over litt tid. HVIS spenningen stiger til 14,4 volt og BLIR der, bør tempen på batteriet sjekkes etterhvert..

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det idéelle ville kanskje være å ha en stor nok strømforsyning som leverte 13,6 volt til batteriet, uansett forbruk. Da ville alle forbrukere OG batteriet få DEN spenningen og intet trekkes fra batteriet.
Prinsipielt enig i det Marwin. Men kommer du hjem til båthavna og har nesten tomme batterier, er det ikke så dumt å få litt grovlading med 14,4V heller. Hvis du skal ut igjen relativt snart.
Link to post
Share on other sites

Interessant problemstilling!

 

Jeg henger meg på Marwins synsing om at svaret vil være avhengig av egenskapene til den aktuelle laderen.

Jeg har en 3-trinns "smarting" fra Mascot (hvis jeg ikke husker feil....). Med skuta i hagen burde dette gi en utmerket unnskyldning for å ta en tur innunder presenningen, og gjøre en liten praktisk test - senest i løpet av de tilstundende fridager. Rapport følger!

Link to post
Share on other sites

Interessant problemstilling. Selv har jeg en US båt med 110V landstrøm. Da det kun er kjøleskapet som går på 110V (du kan velge mellom 12V DC og 110V AC) hadde jeg tenkt å fjerne hele landstrømmen og koble på en 12V vedlikeholdslader. Vil da kun kjøre kjøleskap på 12V mens vedlikeholdslader holder batteriene oppe.

 

Men etter hva jeg forstår så kan dette medføre at batteriene overlades (kokes) mens kjøleskapet går? Hva med musikk anlegg, lys og andre12V forbrukere det blir vell det samme der?

Er problemet reelt eller mer akademisk?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg har lagret skuta i hus (låve) noen km herfra, tok jeg hjem alle batteriene for å slippe bryet med å fylle på en strømskvett DER. Satte alle batteriene (pluss noen til) på "batterilabben" (les: Stabburet) hvor de står med MegaPulse og div ladere.

Skal prøve å henge på noen 1000-metere (bil-kastere) for å se hva som skjer. Har både C-tec og Maskot++ flertrinnsladere. Rapport følger herfra også, etterhvert :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er problemet reelt eller mer akademisk?
Det er vel akkurat det som bør være målet for denne tråden å svare på;

Ved Landstrøm tilkobling (eller generator ...): Bør Batteriladere kun være koblet til batteri(ene) eller er det greit å koble andre 12V forbrukere til.

(Forutsetter da at Batteriladeren ikke har egen "strømforsynings" utgang for andre forbrukere)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mobitronic 45 A 3 stegslader,såkalt IU0U lader med 2 utganger. Denne tåler dette utmerket.

Den forblir i U fasen, vedlikeholdsfasen selv ved relativt høyt forbruk.

Vitsen er å ha en lader med stor nok kapasitet slik at store strømpeak ikke tvinger laderen over i U0 fasen (14,4V topping) igjen.

Den største synderen her er nok et elektrisk toalett, mitt toalett med 2 pumper er sikret med 30A og trekker nok oppi 20 A et kort øyeblikk. Må si jeg var spent om laderen tålte dette trekket og spenningsfallet første gang jeg testet.

Toalettet er koplet til startbatteriet for å unngå for stort spenningsfall ved bruk.

Ellers blir det brukt lys, kjøleskap, varme, stereo etc. under landligge uten problemer.

Laderen står på nærmest året rundt, (har kjøleskapet på konstant fra ca. påske til ut oktober.)

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har mobtronic 45 ah lader i båten som jeg også bor i. Uansett hvor mye jeg bruker står den 98% av tiden på vedlikehold. Kjøleboksen er alltid på, har lys i hele båten når jeg er hjemme. Nå har jeg også vannvarmer med tilhørende defrostervifter på. Dessuten 12v juletre og pc på inverter. Har ikke merket slitasje på mine tre år gamle batterier. Tror bare det er sunt å tappe litt av og til.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er dere helt sikre på dette? Jeg mener bestemt at en hver bruk av strøm fra et vanlig åpent bly/syre-batteri belaster levetiden. Batterier blir jo gjerne spesifisert til å klare et visst anntal utladinger/oppladinger. Ved små utladinger, blir det mange cykluser, og ved dype utladinger få. At det har godt av å brukes litt skal være en myte, og myter er vanskelige å bli kvitt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Får komme med noe 'nesten skråsikkert' igjen angående om litt utlading er av det gode. Den egentlige konklusjonen tør jeg ikke å trekke - for min del unngår jeg utladning, men får ikke kramper heller dersom det skjer:

 

Når en tar ut strømmen fra et batteri bli det endringer i kjemien i platene: det ene materialet blir til et annet material (noen andre vet sikkert hva slags materialet - begge er noe med bly og svovel) og tilbake ved opplading. Dette materialet er mekanisk ikke noe særlig og er derfor lagret i et gitter som utgjør kjernen i platen og gir stabilitet. Endringen av materialet fører rett og slett også til små mekaniske bevegelser som medfører at det kan falle ut av gitteret. Da er det ute av businessen når det gjelder å bidra til kapasiteten, samler seg i bunnen og når det rekker opp til platene er det stort sett over og ut for godt for batteriet.

 

Lader du batteriet ut bare littigrand, bli det små bevegelser og kanskje materialet holder seg i gitteret. Startbatterier er bygget opp med mange tynne plater som holder dårligere på massen men kan gi mye strøm fordi mange plater gir stort areal. Derfor burde man med startbatterier i særdeleshet være forsiktik med å lade dem ut for mye. Deep-cycle-batterier har færre og kraftigere plater og tåler større bevegelser, men færre plater betyr mindre areal og mindre areal betyr mindre (start-strøm).

Link to post
Share on other sites

Jeg har opp i gjennom årene lest mange uttalelser knyttet til hva som er gode batterier,

- hvor mye de kan utlades før ny lading,

- hvor lang tid ladingen tar,

- hvor mange ladinger batteriene tåler,

- o.a.

 

En debatt vi har ført over flere tråder her på BP er bl.a. blanding av batterier på forbrukssiden med forskjellig fabrikat og / eller produksjonsnummer.

 

En tidligere uttalselse knyttet til forbruksbatterier i en bank har vært at alle bør byttes samtidig.

 

Her på BP han det kommet sterke erfaringsbaserte uttalelser som tyder på at det ikke er belegg for slik påstand.

 

Det undrer meg noe at det er vanskelig å få gode langtidstester av batterier fra produsenter og/eller produsenter av ladere.

 

Jeg har også en "tro" knyttet til batterier ombord:

 

Ta aldri ut mer enn 50 % av kapasiteten før ny lading.

 

Jeg har ikke sett denne troen belagt med tester, men så lenge jeg har hatt båt har jeg aldri byttet forbruksbatterier eller startbatterier når denne regelen er etterlevd. Og jeg har brukt relativt mye strøm ombord kontinuerlig i 6 - 8 ukrt hvre sommer.

 

Mitt poeng etter dette er:

 

problemer med batteriene skyldes at det tas ut for mye kapasitet før ny lading.

 

Å bruke mye strøm fra batterier som står under kontinuerlig lading har ikke gitt meg problemer med batteriene.

 

Men jeg etterlyser gode langtidstester.

Link to post
Share on other sites

Tror bare det er sunt å tappe litt av og til.

mvh

Viggo

Selvfølgelig er det sunt for batteriene måten du opererer på.

Alternativet uten laderen på er jo mye verre. Da får du ihvertfall flere utladninger.

Om du i enkelte tilfeller skulle trekke mer, og batteriene må leverere noe er dette, vil det jo erstattes igjen av laderen.

Det en må passe på som nevnt før er at ikke laderen går over i U0 fasen i hytt og pine, dette er ikke bra mhp. koking/overlading.

Men med 45 A lader som du har skulle ikke det være noe problem.

 

 

Link to post
Share on other sites

... Mobitronic 45 A 3 stegslader,såkalt IU0U lader med 2 utganger. Denne tåler dette utmerket.

Den forblir i U fasen, vedlikeholdsfasen selv ved relativt høyt forbruk.

Vitsen er å ha en lader med stor nok kapasitet slik at store strømpeak ikke tvinger laderen over i U0 fasen (14,4V topping) igjen.

Jeg leser dette slik at jo større lader man har, jo mere strøm kan trekkes uten at laderen går opp i U0 fasen (14,4V). Hva skal da til for at laderen går opp i denne modus, er det ikke tilstanden til batteriet som skal kunne framtvinge dette? :confused::confused::confused:
Link to post
Share on other sites

Dette varierer nok fra lader til laderfabrikat vil jeg tro, hva som eventuelt vil trigge at laderen vil gå inn i U0 fasen.

Noen gjør det ved spenningsnivå - spenningsfall, noen ved en viss strømstyrke,det er også innvolvert en tidskonstant.

Nå har jeg ikke manualen til min lader for hånden. Men jeg mener å huske at anbefalingen på den er 80% av kapasiteten som strømforsyning i parallell med batteriene, dvs. 36 A.

36 A er mye i konstant forbruk på 12 V i en båt, og bør dekke det meste.

Her bør en jo regne litt hva en trenger i sin egen båt, og overvåke oppførselen til laderen etter installasjonen.

Kapasiteten er jo også et spørsmål hva du ønsker i ladekapasitet mhp. ladetid når batteriene er tømt, og skal lades opp igjen, gjerne i kombinasjon med ett visst forbruk i gjestehavn. Det er også fint å kunne fylle batteritanken opp relativt hurtig når en er innom og handler noen timer i ferien hvor det er tilgang på strøm, alle monner drar.

 

Skulle jeg kjøpt ny lader idag, tror jeg at jeg hadde satset på Sterling CED 50A. Den ser interessant ut.

Vi får håpe Joerg Becker snart hiver seg på i diskusjonen, dette er han spesialist på. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...