jaguar Startet 18.Desember.2006 Del på Facebook Startet 18.Desember.2006 Hvorfor er det vanskeligere og få CE merket en båt i Norge enn det er i Sverige? Er det engentlig lov og lage Reglene for og kunne CEmerke mye vanskeligere i Norge enn det er i andre land som også er i EU. Er det ikke et EU ORGAN en kan kontakte for og henvendes seg til for og undersøke om dette er lov. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Desember.2006 Del på Facebook Svart 18.Desember.2006 Jeg har ikke noen erfaring med CE merking i Sverige, men om det er "lettere" og billigere å gjøre der så er jo enkelt å CE merke båten der da. Det er ikke noe krav om at dette skal gjøre i Norge. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lippert Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Som sydvesten sier så skal det være de samme reglene. Har du noen konkrete eksempler som kan vise forskjellen? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
NilsPils Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Er VELDIG spent på fortsettelsen her. Jeg har tenkt å få båten min CE-merket i Thailand av et hollandsk firma. Det skal inkludere stabilitetstest. Jeg tar meg selv av dokumentasjonen. Det vil skje i løpet av ettervinteren. Jeg vil holde dere underrettet. Det er jo vanlig her på berget at vi hele tiden skal være de beste i klassen, selv om vi ikke er EU medlem (kunne kanskje lært noe av franskmenn og italienere her). Dessuten pleier vi jo også å sette gebyrene høyt nok. For ikke lenge siden var det gratis, nå må papirene legges frem for et godkjent klassifseringsselskap (det er her holland kommer inn for min del) og så skal Sjøfarstdirektoratet godkjenne mot nytt gebyr. Båtbyggeren min i Thailand har en kjempelekker 10 fots jolle med rigg og senkekjøl til salgs for kr 12 000 som jeg kunne tatt hjem fraktfritt sammen med båten. CE-merkingen vil her koste mer enn båten i utgangspunktet, så da så.... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
baatsman Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Båtbyggeren min i Thailand har en kjempelekker 10 fots jolle med rigg og senkekjøl til salgs for kr 12 000 som jeg kunne tatt hjem fraktfritt sammen med båten. CE-merkingen vil her koste mer enn båten i utgangspunktet, så da så.... Ta den i håndbagasjen. Ellers er CE en effektiv måte å stoppe andre produsenter på. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hallaron Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Båtbyggeren min i Thailand har en kjempelekker 10 fots jolle med rigg og senkekjøl til salgs for kr 12 000 som jeg kunne tatt hjem fraktfritt sammen med båten. CE-merkingen vil her koste mer enn båten i utgangspunktet, så da så.... Men du kan vel ta den hjem og ha den i 5 år - og deretter selge den om du vil? Det er vel det disse hjemmestøperne gjør? Fikk tilbud om å kjøpe en 18 fots skjergårdsjeep for en meeget rimelig penge for en tid tilbake. Den var da i deler: skrog, innerliner og rattkonsoll. Vi måtte montere den ferdig. Båten er ikke ce godkjent og vi måtte ha den i 5 år før vi kunne selge den? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
NilsPils Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 (redigert) Det går nok ikke. Denne vil bli stoppet på grensen uten CE-merking. Redigert 19.Desember.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jonaslep Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Den var da i deler: skrog, innerliner og rattkonsoll. Vi måtte montere den ferdig. Båten er ikke ce godkjent og vi måtte ha den i 5 år før vi kunne selge den? Som NilsPils sier, dette er ikke lov. Hvis halvfabrikatet er levert etter 1.1.2006 skal det CE-merkes før den ferdigstilte båten lovlig kan tas i bruk eller videreselges. 5-årsregelen gjelder kun selvbygde båter, ikke halvfabrikater. Er halvfabrikatet levert i perioden 16.6.1998 - 31.12.2005 gjelder fremdeles Sjøfartsdirektoratets amnesti. Dette er forklart i en pressemelding som Sjøfartsdirektoratet sendte ut tidligere i år: Halvfabrikater som er anskaffet før 01.01.2006: Sjøfartsdirektoratet har i tråd med resultatet av ADCO-møtet i mai 2005, lagt om sin praksis slik at halvfabrikater som ferdigstilles av amatør for eget bruk, nå må CE-merkes før bruk. Imidlertid har det hos enkelte private og på bransjehold vært en oppfatning om at halvfabrikater ferdigstilt av eier/bruker, kunne falle inn under 5-årsregelen og fritas for krav til CE-merking. Sjøfartsdirektoratet har vurdert situasjonen, og kommet frem til at endringen og mulige feiltolkninger ikke vil bli gjenstand for forfølgning fra Sjøfartsdirektoratet som tilsynsmyndighet. Forutsetningen er at ferdigstillelsen av halvfabrikatet er levert til ”selvbygger” før 1.1.2006 og at det finnes en erklæring fra leverandøren av halvfabrikatet iht. forskriftens vedlegg 3. Denne avgjørelse er tatt i samråd med det svenske Sjöfartsverket. Tidspunktet er vurdert ut fra overgangsbestemmelsen i den nye fritidsbåtforskriften av 2004, jf. § 14 tredje ledd, da den gamle forskriften er noe uklar i forhold til den nye. Skjæringspunkt for fritak iflg. den endrede praksis settes til det tidspunkt leverandøren har overlevert halvfabrikatet og fakturert for leveransen, det vil si dato for utstedelse av faktura. Av hensyn til tidspunktet for denne kunngjøring, vil Sjøfartsdirektoratet vurdere å godta at halvfabrikater ment for ferdigstillelse av amatør, som er fakturert innen 26.1.2006, kan falle inn under unntaket for selvbygg. Fritak fra CE-merking gis forutsatt at fartøyet ikke overdras innen en 5-års periode. Skriftlig søknad må i hvert enkelt tilfelle fremsettes for Sjøfartsdirektoratet, og søknader må være oss i hende senest 26.2.2006. -- Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 jaja - det var greit jeg ikke kjøpte en da. De var veldig billige, men det gjensto en del arbeid, og for første gang (tror jeg) lot jeg fornuften råde og sa nei takk, dette får jeg bare ikke tid til, men jeg kan jo enda ombestemme meg. Det betyr vel i praksis at en ikke får registrere den i småbåtregisteret eller ? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
NilsPils Svart 21.Desember.2006 Del på Facebook Svart 21.Desember.2006 (redigert) Jeg vil gjerne legge til at jeg absulutt vil anbefale at også selvbyggere får CE-merket båten, forutsatt at det ikke bare dreier seg om en liten jolle. Båtens verdi vil da stige betraktelig, og forhåpentlig også kvaliteten. Dessuten vil det sannsynligvis også bli enklere å få ordenet forsikring. En ikke CE merket selvbygget båt har inngen salgsverdi, bortsett fra som slakt. Den som tar på seg et større selvbyggerprosjekt burde uansett sette seg inn i regler for dimensjonering og annet som går på sikkerhet og miljø. Til det foreligger det en rekke EN-ISO standarder, som ikke er så vanskelige å følge. Redigert 21.Desember.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SF Svart 21.Desember.2006 Del på Facebook Svart 21.Desember.2006 Hvorfor er det vanskeligere og få CE merket en båt i Norge enn det er i Sverige? Kan du utdype dette litt. Hva mener du er lettere i Sverige? Krever IMCI i Sverige annen dokumentasjon enn tilsvarende i Norge? Krever de mindre betalt for samme jobb??? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Yankee Svart 25.Desember.2006 Del på Facebook Svart 25.Desember.2006 Henger meg på her. Hva med kostnadene, er de lavere i sverige? Du som har kontakter i Thailand, er der noen mulighet for å skaffe meg noen kontakter? Hva blir prisen der, og hvordan er det med håndteringen av avgasskrav og inspeksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 29.Desember.2006 Del på Facebook Svart 29.Desember.2006 hm, ingen som hadde noe mer å komme med her? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Er det liv i an Jaguar enda?? Kan du utdype litt? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.