Jump to content

to store eller fire mindre batterier?


Hallaron

Recommended Posts

Dessuten; trenger du virkelig 400Ah bank ? Hørtes veldig voldsomt ut på meg..

Trenger og trenger, det er en uting å spørre om man virkelig trenger noe i en båt.... Har jobbet lenge å lære skipperfruen dette.. :lol: Det spiller vel mindre rolle om du velger store eller små batterier. 200Ah batterier er svintunge, men når de er på plass så skal man jo ikke bære så mye på dem vil jeg tro.

 

Etter min mening så strøm en av de "ting" man ikke får for mye av ombord i skuta, og ungene skal jo gjerne se både tv og dvd, og sikkert spill også etterhvert. Far skal være på baatplassen og mor skal lese annet kjafs på nettet. Da går det jo med litt her vil jeg tro. Det er nesten like ille å gå tom for strøm som å slippe opp for øl, eller være tvunget til å drikke varme sådanne

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Om jeg trenger 400 ah? Aner ikke, men som Sydvesten er inne på så går det fort med en del. Jeg er usikker på hvor mye som går i denne båten, men tenker som så at det er bedre med for mye enn for lite, og når jeg først er i gang med denne jobben tar jeg godt i. Dette med vekten har bekymret meg, noen som hvet hva et slikt batteri veier? 50-60 kg? En ting er at det er tungt i få inn i båten, noe annet er at det blir noen tunge klumper som gjør båten litt tunge i hekken.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Hei.

 

Jeg har selv 345Ah = 3 x 115Ah i min båt, og når jeg til våren kanskje må bytte de ut etter 9 år, kunne jeg godt tenkt meg opp til 400Ah totalt. Men jeg får neppe plass til noe annet enn det jeg har nå. Og OK, 200Ah batterier er tunge å løfte, men det er jo ikke ofte? Første gang når du installerer batteriene, og neste gasng er etter 8 - 10 år når du skifter de ut igjen! Og som vekt i båten blir det jo litt, men det er jo forskjellen i vekt på 400Ah kontra 200Ah eller 300Ah som betyr noe. Batterier må en jo ha selv om de veier en del.

 

Lars H. :santcheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Sett opp et energi regnestykke. Og behandle batteriene med omhu (aldri under 20% restkapasitet).

 

Jeg leste selv boken og lærte mye av dette. Du trenger ikke lese alt, og mye er selvsagt reklame for Victron sine produkter. Jeg har selv kjøpe et produkt derifra (kombinert lader og inverter), men er ikke ferdig med oppkoblingen.

 

Jeg tror du fort kommer frem til at 400Ah overhodet ikke er for mye. Størrelsen er vel bare hva du selv syns er praktisk. Det aller beste er 2V batteri som du kobler 6 i serie. Da kan du få f.eks. 1200Ah. Og de varer lenger enn båten. Men koster litt da :rolleyes: Det er uansett min plan når jeg finner en båt jeg skal pensjoneres i.

Link to post

En må nok regne med at kommentarer om hva en skal med all denne strømmen alltid vil komme, eller hva en skal med ankervinsj, baugpropell, seil, tv, motor eller radio, osv. ombord.

 

Jeg klarte meg fint uten batteri i den første båten, men det er ikke dermed sagt at det samme gjelder for alle andre. Monter inn så mye akkumulert strøm som du føler du kan få bruk for i fremtiden. Jeg vet i allefall om en her på bp som har en skikkelig batteribank i sin seilbåt, rundt 800Ah. Det vil jeg også ha. :yesnod:

 

Det er nok av de som "klager" på seilere går for slukte lanterner for å spare strøm.. :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Hva skal du med all den strømmen?

Jeg har 2 x 115 Ah, og det er mer enn nok.

Ja det tror jeg nok. En av mine kompiser har 2x115Ah på forbruk. Etter 2 dager i utehavn har han ikke nok strøm til hverken å drive kjøleskapet eller fyre opp Wallasen. Men han syns også at han har plenty. Selvsagt må han skifte batteriene sine hvert tredje år, men han er fornøyd med det.

 

Selvsagt går det an å spare strøm. Jeg har selv tenkt på å bytte ut lyspærer med LED lamper. Og kjøleskapene (jeg har to) er den største syndebukken. Men for meg handler båtlivet om det å komme ut på sjøen og finne meg en naturhavn og ligge der til septiken er full. Da stikker jeg ut på åpen sjø og lenser, og aller helst inn til neste naturhavn. Men det går ikke, for da vil batteriene begynne å slite med å holde melka og pilsen kald. Og det hører også med på ferien. Jeg har 420Ah forbruk i dag og var maks 4 dager på en plass. Da var det sånn at jeg justerte ned på ølskapet på slutten for å unngå å knekke batteriene under 20%. Og aller helst bør man ikke normalt legge seg på et forbruk der man alltid går under 40%. Og det er nettopp det som de aller fleste gjør. Men de som selger batteri syns det er fint.

 

1200Ah er selvsagt mye, men med induksjonskomfyr ombord, så trenger man strøm til også koking. Men det blir i såfall på den båten jeg som sagt skal pensjoneres i. Og da blir det en liten og stillegående generator som kan kjøres en tid på dagen som det ikke plager noen som helst. Og batterien holder da til både varmtvann og komfyr til neste anledning. Ikke båtliv? Det kommer vel an på hva man foretrekker. Det er omgivelsene jeg trives i, og det det hyggelige selskapet man har blant andre båtfolk. Jeg må ikke på død og liv koke kaffe på spritbluss osv. Men på fine dager så tar jeg likevel byssa på land og koker på den gode gamle Optimusen fra Hæren. Man må kunne velge...

Link to post

Som sagt er jeg usikker på om jeg trenger 400ah, men tenken er at det er bedre å ha litt for mye strøm enn litt for lite. Som Sydvesten er inne på så går fort endel strøm, spesielt med barn ombord, som glemmer å slå av lys og som gjerne vil se en DVD på en regnversdag. Mor og far vil ha kald drikke, varme kvelder skal wallasen sørge for, behagelig med leselys osv. Komfort for meg er bl.a. at det er nok strøm, og at jeg har kontroll på anlegget. Derfor tar jeg nå en investering i 14-15' kr klassen for å oppgradere anlegget slik at jeg har et skikkelig 230v og et skikkelig 12v anlegg ombord. Båten kommer til å bli brukt like mye som "base kamp" for weekend turer i nærområdene som til lengre båtturer. På disse turene kan den fort bli liggende 72 timer uten ladning, med utstrakt bruk av alle strømtjuvene. Men med alt annet som koster penger og veier kilo som en dytter i båten, er det med lett hjerte jeg bruker et par tusenlapper ekstra på rikelig med batterikapasitet.

Dette med strømregnskap er jo en fin ting, men det er mange usikre variabler. Hvor lenge går kjøleskapet i løpet av et døgn? hvor lenge går wallasen på et døgn, blir det flere instrumenter i båten, når får jeg byttet til LED belysning osv. Jeg var på kurs med Jon Winge en gang og han hadde en grei tommelfingerregel; et (ca 100ah) batt pr strømtjuv, et for belysning, et for kjøl, et for varmevifta, og et i reserve for fremtidige duppeditter :wink:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Dersom man installerer en 400 Ah batteri-pakke ombord kan man grovt sett beregne å kunne anvende 50 % av dette til forbruk, dvs. omlag 200 Ah.

 

Dersom dette skal fordeles på 72 timer blir regnestykket svært grovt 200 / 72 = 2.8 A per time.

Dette er ikke noe overdimensjonert anlegg tatt hensyn til kjøleskap, dieselvarmer, ankerlanterne, radio, TV, DVD, leselys, laptop o.a.

Link to post
Jeg vet i allefall om en her på bp som har en skikkelig batteribank i sin seilbåt, rundt 800Ah.
Kremt :cool:

 

Ikke vet jeg om jeg trenger 810Ah men det var det jeg hadde plass til. Ikke var det så ille pris på de heller. Tok godt i med den tanken at da blir hvert enkelt batteri mindre belastet og bør derfor vare lenge samtidig som kjølekompressorer ikke liker lav spenning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei.

 

Har selv 8X115 Ah ombord. Aldri mangel på strøm. Valgte denne størrelsen fordi de er relativt rimelige, mulig å bære samt enkel å plassere pga størrelsen. Mine er Hankook ventilregulerte med pinneskrue terminaler i tillegg til vanlige batteripoler.

 

Skulle jeg tatt alt ut av båten som ikke var nødvendig ville den antagelig tatt av.

 

Jarle

Link to post
Jeg leste selv boken og lærte mye av dette.

 

Jeg synes henvisningen til ovelaur var intreressant.

 

Benytter anledning til å reklamere for ei bok jeg stadig har mye glede av og som av enkelte oppfattes som en liten "bibel".

 

Den kan bl.a. kjøpes hos Nautisk forlag og heter:

 

Boatowner's Mechanical and Electrical Manual.

 

Den er skrevet av Nigel Calder og har kommet i 2. utgave.

 

Jeg har ei på jobben, ei hjemme og ei i båten.

Link to post
man trenger da ikke batterier.. man kan jo installere et lite 12 v kjernekraftverk.

Sikkert mulig å få tak i dette på "svartebørsen" fra Nordkorea eller tilsvarende land.

 

Hvor store baterier man må ha skal jeg ikke legge meg ut på, annet enn at man bør beregne ca. halvparten til forbruk. Dvs. et 200Ah batteri kan du tappe ut 100Ah fra (man skal aldri tappe batteriene helt, samt at man skjelden får ladet de 100%). Anskaff deg et amp-time meter (forbruk), da får du full kontroll over hvor mye du har brukt over tid. Bruk mindre batterier. De er lettere å flytte, men du får nok noe høyere pris. Fordelen er at MAX amp levert øker. Dette kan være kjekt til både starter og vinsjer. Dette mister du som regel med færre batterier. Flere mener kanskje at max amp ikke har så mye å si, og det er nok riktig. Men det er nå "litt" harry at belysningen i båten reduseres til 50% når noen har vært på toalettet og skal bruke diverse pumper og kverner.

 

Gode tykke ledninger, flere batterier i parallell løser mye av dette. Evt. enda bedre er å gå over til 24V.

Link to post

Nå gjaldt spørsmålet mitt båten til signaturen hallaron, og ikke SS Norway.

Jeg er inneforstått med at vi har forskjellige preferanser, men mitt spørsmål var altså angående en båt omtrent lik min egen.

Og jeg har altså 2x 115 Ah og har aldri savnet noe mer.

Det som står og går i båten min er en etterisolert kjøleboks med Danfoss aggregat pluss radio og litt lys i ny og ne.

Wallasen finner jeg at jeg bruker lite. Thrustere og elektriske wincher har jeg ikke, og de bli jo allikevel bare brukt med motor igang.

Og jeg har for f--- ikke skaffet meg designer paraffinlampe for å bruke en bråte elektrisk lys.

Litt realiteter. Skulle jeg utøket batterikapasiteten, måtte jeg bygge nytt batterirom. Jeg vil ha batteriene i eget ventilert rom, og ikke i maskinrommet eller under benkene i salongen slik man ser andre steder.

Også utøver jeg en smule weight management. Jeg har båten akkurat på designvekt, og det synes jeg er passe.

Link to post

Tar du turen til Tyskland med varebilen er det mulig å kjøpe billige batteri av god kvalitet :lol::lol: Men for i underkant av 100000kr kan man få 3000Ah Long Life batteri som bare veier 1200kg totalt :eek:

Og da trenger man ikke lade så ofte, bare man får ladet leeeeeenge når man først lader. Tåler 400 100% utladninger i løpet av levetiden. Det blir 250kr pr utladning. Ved 50% utladning (1500Ah = ca. 18kWh) tåler batteriene 800 syklinger (125kr pr sykling).

 

Heldigvis så har heller ikke jeg behov for så mye. Men seriøst så vurderer jeg å ta i bruk det siste orginalmonterte batteriet i båten til forbuk, jeg vil da ha 4x120Ah normale blycelle general purpose batteri. Og så kjøper jeg et nytt dedikert startbatteri på 115Ah som da blir felles startbatteri til begge motorene. Et BEP rele for lading blir så montert. Problemet er vel at jeg ikke har fått tid til å gjøre noe med det.

 

Ellers så har jeg sansen for 24V anlegg. Det er egentlig synd at bransjen ikke fokuserer mer på det.

 

Og når det gjelder kjøleskap folkens: dersom man likevel har en 230V inverter fast ombord, så er det bedre med 230V AC-kompressorer. Og man kan da kjøpe kjøleskap tilpasset hjemmebruk som er mer energibesparende. Og som dere vil se, så er det ikke ankervinsjer og bautrøstere som bruker energi (bare effekt), så det blir kjøleskap, lyspærer og PC som sluker energi. Og det er tross alt energiregnskapet som er interessant.

 

Men spørsmålet var vel 2 store eller 4 små; jeg ville velge 4 små pga håndtering og maks strøm.

Link to post

Til dere som snakker om at det er så tungt å håndtere store batterier, - driver dere og tar batteriene med hjem hver vinter?

 

Lars H. :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...