Jump to content

to store eller fire mindre batterier?


Hallaron

Recommended Posts

Hei

 

Eneste grunn til å ikke ha stor batteribank er vekt.

Om du velger å kjøpe flere små batterier er det imidlertid viktig at disse paralellkopbles på riktig måte. Har sett mange båter der ladingen er tilført det første batteriet så lasker man + til + og - til - på de neste batteriene. Dette er ikke bra da vil du få et lite spenningsfall i mellom hvert batteri, og det nærmest ladekilden får litt høyere tomgangspeng en det siste i paralellkoblingen. Dette resulterer i at spenningen synker unødvendig pga utjevning mellom batteriene etter at ladekilden er fjernet.

For å unngå dette kobles + til det første batteriet i paralellkoblingen og - til det siste batteriet. Da får alle batteriene ekaskt samme spenning, og har du senseledning (Ihvertfall med Ladac), så får faktisk alle batteriene eksakt riktig spenning også.

Link to post
Trenger og trenger, det er en uting å spørre om man virkelig trenger noe i en båt....

Endelig fant jeg noe vi er enige om! :cheers:

 

....resulterer i at spenningen synker unødvendig pga utjevning mellom batteriene etter at ladekilden er fjernet.

For å unngå dette kobles + til det første batteriet i paralellkoblingen og - til det siste batteriet. Da får alle batteriene ekaskt samme spenning, og har du senseledning (Ihvertfall med Ladac), så får faktisk alle batteriene eksakt riktig spenning også.

Grei måte å gjøre det på! Sjøl gjør jeg det på en annen måte: Har 4 batterier plassert rundt i båten; Lading fra motoren går til batteri #1 mens landstrømsladeren går til batteri #4. Batteriene er koblet "etter hverandre#, + til + og - til - ...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
jeg villle valgt 4 mindre batterier. Å bære et 200Ah batteri, er et helvete. Ombord i en trang, vinglete båt, eller å lempe disse over rekka, vil jeg ikke tenke på engang.

 

Dessuten; trenger du virkelig 400Ah bank ? Hørtes veldig voldsomt ut på meg..

 

Jeg var så heldig å teste hvordan det er å bære et 280Ah batteri i sommer..

Vi var to personer, og fikk det greit ombord i båten etter nøysommelig planlegging, vekten er på ca 80kg.

90Ah startbatteri var vesentlig enklere å få ombord, det veide ikke i nærheten av like mye heller, naturlig nok.

 

For meg var det plassmessig å foretrekke med et stort batteri fremfor to mindre, økonomisk sett var det også mer gunstig, samt at jeg faktisk fikk større kapasitet totalt enn jeg ville klart å få til med 2 mindre batterier!

De fysiske målene passet også perfekt med hva det er mulig å få inn i batterirommet.

 

Et tips.. Http://www.staubo.no har gode batterier til OK priser, servicen er kjempebra.. Selv har jeg handlet både batterier og lader derfra.

Link to post
Noen synspunkter/erfaringer?
Der står litt fra innlegg #42 og utover i denne tråden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Badevekt er kanskje redskap å ta med seg ved batterikjøp...

Har vært litt uheldig med Optimabatteriet mitt; Kostet mye og må kanskje byttes etter et år. Vet ikke hvorfor, for det er ikke mulig å sjekke syrevekt osv på no´ slikt :nonod: Kommer til å sette inn et SOLID gammeldags startbatteri i stedet.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Man må først prøve å definere bl.a. sitt eget behov for størrelse i Ah, og plasseringsmuligheter rent fysisk.

 

Fikk et godt tilbud hos "Superdekk-kjeden" på Hankook batterier av lastebilstørrelsen på 170Ah og de er helt vanlige åpne bly/syre batterier med 2 års Garanti.

De dekker mitt behov, og det til en meget bra pris i forhold til andre tilbud jeg fikk på tilsvarende "standard" hos andre leverandører.

 

Uansett type batteri og produsent, så er noe av det mest avgjørende for effektiviteten og livslengden på et batteri at de får god lading.

Hos meg får de optimal lading fra en Sterling PDAR høyeffektsregulator, og har fungert meget bra nå i nesten et års tid med mye og tøff bruk (utladninger med påfølgende rask oppladning igjen).

 

Tiden får vise hvor mange år de holder seg friske og effektive.......! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Javel ? Overladet eller ? Satte et sånt i en gammal seigstarta traktor heime på farmen. Suverent etter min mening, men er visst veldig kilne for overspenning ved lading...

 

Suzuki

Veit ikke; Har brukt C-Tec lader i havna og spenningen fra E-Tec under gange er regulert og innenfor spec. :rolleyes:

Det samme er forresten også ladespenningen fra 15Hk Hondaen også..

Har vært HELT i bånn av strømuttak et par ganger, men ladet opp umiddelbart etterpå...

Kan det være feilvarer på slike batterier? Kjøpte og monterte fordi Evinrude anbefalte batt. med større startstrømsytelse...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Ok da ser det ut til at det blir to store batterier. Jeg tenker meg et opplegg der jeg har forbruk og start i samme banken, denne på rundt 400ah. I tillegg har jeg et 65 ah reservebatteri som jeg kan koble inn dersom jeg skulle tømme hovedbanken for mye. Jeg tenker umiddelbart en bryter for reservekretsen og en for hovedkretsen. Er det noe poeng i å ha separate brytrere på de to store? Jeg ser ingen umiddelbare fordeler, men det er mulig jeg glemmer et eller annet, noen som har meninger?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Ok da ser det ut til at det blir to store batterier....

Startbatterier?? Med 400Ah som FORBRUK, vil du vel få max utbytte med "forbruksbatterier". Disse er igjen ikke så godt egnet til STORE strømmer (start).

Hvis jeg "filosoferer" litt... :rolleyes: Et forbruksbatteri er ikke egnet til start; Men hvis dette forbruksbatteriet er STORT nok, vil det sikkert kunne gi nok startstrøm (og dermed spenning) til å dra igang symaskinen. Hvis derimot motoren er stor og tungstartet... :cryin: For egen del, med liten båt og ikke lange helger med kjølkeskap uten landstrømstilgang, satser jeg på startbatterier (ca. 4 X 75 Ah) fordi de er billige og kan kontrolleres (syrevekt osv). Dessuten har jeg pol-brytere på alle, så det er mulig å sjonglere med hvor mange som trenges til enhver tid og samtidig ha nok til å starte...

Passer MEG, men kanskje ikke for de som vil ha alt "automatisk".... :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Startbatterier?? Med 400Ah som FORBRUK, vil du vel få max utbytte med "forbruksbatterier". Disse er igjen ikke så godt egnet til STORE strømmer (start).

Hvis jeg "filosoferer" litt... :rolleyes: Et forbruksbatteri er ikke egnet til start; Men hvis dette forbruksbatteriet er STORT nok, vil det sikkert kunne gi nok startstrøm (og dermed spenning) til å dra igang symaskinen.

 

Maskinen er på 25hk og lettstartet og dette er lastebilbatterier, regner ikke med at startstrømmen blir noe problem. Tanken er rett og slett start og forbruk i samme bank, med et lite reservebatteri til å dra i gang kverna om jeg skulle tømme banken så mye at jeg ikke får start..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Hei !

 

Om 400 ah totalt er for lite eller for mye avhenger av mange ting. For noen er det for lite, mens for andre er det overkill.

 

Bruksmønster, og hva slags laderegulering er nøkkelbegrep her. Jeg har 120 ah til start (det står i manualen at det skal være), og

jeg kom vesentlig rimeligere ut med 2x60 enn med ett på 120. (men nå snakker vi startbatteri)

 

Så har jeg 2x115 til forbruk, og det blir i minste laget. Jeg har foreløpig en 80 a hitachi dynamo med original intern regulator (så lenge det er garanti på motoren i allefall).

 

Vi liker oss i uthavner, og er været fint, kan vi bli liggende både 2 og 3 dager. Som regel kjører vi sjelden mer enn 3-4 timer pr dag.

Siden vi helst ligger i uthavn er 220volt lading sjelden noe alternativ for oss.

 

På forbruksiden er vel hoved-synderen kjøleskapet, men det er mange moderate forbrukere som feks 2x10 watt taklys som gjerne må på når kortstokken kommer fram. (har installert regulator på denne nå).

 

Dette holder ca en uke på tur langs svenskekysten, fordi vi med vårt bruksmønster ikke greier å fylle opp igjen det vi har brukt hver dag.

Etter en uke bikket vi ned på 11, 9, mens vi startet turen med 12,7, og det var tydelig hvordan det ble mindre dag etter dag.

 

-koherman

Link to post
  • 3 uker senere...
Jeg synes henvisningen til ovelaur var intreressant.

Benytter anledning til å reklamere for ei bok jeg stadig har mye glede av og som av enkelte oppfattes som en liten "bibel".

Den kan bl.a. kjøpes hos Nautisk forlag og heter:

Boatowner's Mechanical and Electrical Manual.

Den er skrevet av Nigel Calder og har kommet i 2. utgave.

 

Det lå en pakke til meg når jeg kom på jobb i dag, med tre bøker, to av dem skrevet av Nigel Calder, og en av dem igjen var "Boatowner's Mechanical and Electrical Manual". Det virker å være en svært bra bok. - og den er kommet i en 3. utgave nå... Gleder meg til å lese litt i kveld..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Koster en 50-lapp og fåes hos Thorshov Bilrekvisita.

Fikk en advarsel fra broder´n i jula (han har bil (Volvo) som hobby): Slike brytere er ikke tillatt på konkurransebiler, fordi det har vært et par brann-tilløp... :cryin:

Årsaken er at de ikke er strammet godt nok og/eller at de ikke er åpnet skikkelig ved brudd. Når man er klar over dette OG strammer skikkelig, er det ikke noe problem! Har skjekket temp.-en på dem etter flere starter i tett rekkefølge, men ingen temp.-øking!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Velger man så stor batteribank, så må man også forsikre seg om at man har mulighet til å lade opp batteriene.

 

Det er ikke nok å ha stor nok generator. Dårlig installasjon med spenningsfall i skilledioder, dårlig jordingskabel, for lite tversnitt på kabler mellom generator og batteri, osv.

Gir fort bare 10% igjen av ladekapasiteten.

Får man ikke ladet batteriene ordentlig, så blir de fort ødelagt.

 

Klikk på denne linken, og lær en del nyttige grep: Skyllermarks Info Hefte 2006

 

 

Mvh

Sverre

-

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...