torh Startet 30.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2003 Jeg har kjøpt en båt der vedlikehold av rigg har vært et ikke tema. Båten har et Furlex system hvor lagrene går svært dårlig. * Er det noen som har erfaring med å reparere slikt, og kan gi meg et tips ?. * Jeg har undersøkt litt priser på nye systemer, og kan ikke forstå at dette skal koste 14-15.000.- (Furlex) det er jo bare en enkel mekanisk greie. Et fransk firma Plastimo har et rullefoksystem til under halve prisen, er det noen som har erfaring med det merket ? mvh TorH Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2003 Hej torh her har du en link till seldens side med en masse manualer till både master o furlex på en mängd olike språk!! http://www.seldenmast.com/page.cfm?id=2085 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 30.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2003 Hvis lagrene ikkehar vært smørt slik som boka sier, går det treigt etterhvert. Kanskje en full demontering med påfølgende full rengjøring hadde vært på sin plass. Jeg måtte plukke fra hverandre mitt Furlex-stag, og det er ikke vanskelig. Bare vær meget nøye med å få alle wire-kordelene ordnet etter at du har tatt ut Stargripkila. Hvis ikke kan det kile seg eller bli vrient å sette sammen igjen. Pass også på at du ikke mister noen av de små krokene inne i profilen. Det er to stykker for hver skjøt. Hvis ikke det er skader på Furlex'en din, hadde jeg absolutt gått for en overhaling fremfor å kjøpe annet merke. Jeg tror Furlex er den eneste med fritørn funksjon. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
PanPan Svart 30.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2003 Jeg tror Furlex er den eneste med fritørn funksjon.Hei! Hva menes med *fritørn funksjon*? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 30.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2003 Det vil si at kroken i bunnen av profilet roterer en gang før selve profilet begynner å rotere. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
torh Svart 4.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2003 Takk for fyldig svar "krapyl". Seilmakeren her sier at hans erfaring med å ta ut stargrip kilen er at det omsluttende metallet sprekker når han presser ut kilen. Har noen erfaring med hvordan denne kan tas ut på en skånsom måte ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.