Jump to content

Vedlikehold av rullefokk


torh

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en båt der vedlikehold av rigg har vært et ikke tema. Båten har et Furlex system hvor lagrene går svært  dårlig.

* Er det noen som har erfaring med å reparere slikt, og kan gi meg et tips ?.

 

* Jeg har undersøkt litt priser på nye systemer, og kan ikke forstå at dette skal koste 14-15.000.- (Furlex) det er jo bare en enkel mekanisk greie. Et fransk firma Plastimo har et rullefoksystem til under halve prisen, er det noen som har erfaring med det merket ?

 

mvh TorH :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis lagrene ikkehar vært smørt slik som boka sier, går det treigt etterhvert. Kanskje en full demontering med påfølgende full rengjøring hadde vært på sin plass. Jeg måtte plukke fra hverandre mitt Furlex-stag, og det er ikke vanskelig. Bare vær meget nøye med å få alle wire-kordelene ordnet etter at du har tatt ut Stargripkila. Hvis ikke kan det kile seg eller bli vrient å sette sammen igjen. Pass også på at du ikke mister noen av de små krokene inne i profilen. Det er to stykker for hver skjøt.

Hvis ikke det er skader på Furlex'en din, hadde jeg absolutt gått for en overhaling fremfor å kjøpe annet merke. Jeg tror Furlex er den eneste med fritørn funksjon.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...