roaldbj Startet 19.Desember.2006 Del på Facebook Startet 19.Desember.2006 Jeg tviler på at vi båtfolk er spesielt opptatt av å kjøpe billig i forhold til andre hobbygrupper i Norge. Likevel undrer jeg meg noe over på hvilke områder vi prioriterer å spare penger. Jeg synes det er fornuftig å spare penger på områder som ikke har noe spesielt med sikerhet å gjøre som: - vaskemidler - poleringsmidler - frostvæske til vinterkonservering av motor - bunnstoff (?) Men ønsker gjennom denne tråden å få inntrykk av hvor sikkerhet settes foran de billigste gjenstander. Min erfaring er at det "lønner" seg å kjøpe - gode syrefaste skruer - godt tauverk - god skroggjennomføringer - god kvalitet på vannslanger - god kvalitet på septikslanger - god kvalitet på syrefaste slangeklemnmer - god kvalitet på kuleventiler - god kvalitet på elektriske kabler, både 90 kvmm til baugpropell, 70 kvmm til batterier, 50 kvmm til vinsjer og 3.5 kvmm til anlegg ombord - god kvalitet på releer ombord listen kan bli lang. Jeg er usikker på slike gjenstander som - sikringer, - kabelsko av liten dimensjon (mindre enn 5 kvmm), - sinkanoder Avventer på synspunketr fra kollegaer her på BP. Dette er vel ment for å provosere noe.... Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 det kan bli dyrt og kjøpe bildig. enig med deg. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Du provoserer iallefall ikke meg. Jeg blir hver dag overrasket over at så mange her stadig drar frem Biltema og Clas Ohlsson eller hva det nå heter hver gang det skal kjøpes inn noe. Enten til bruk i båten eller hjemme. Noen ting som Roaldbj nevner kan man selvfølgelig kjøpe billigste sort av, men man får NESTEN alltid hva man betaler for. Og finnes det noe mer irriterende enn billig dritt som ikke virker, eller slutter å virke alt for tidlig?? Nå fikk jeg sikkert provosert noen "Europris shoppers" Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 God kvalitet for meg, er gjenstander som kan repareres. f*ens dritt som må pælmes med en gang det streiker, fordi det ikke finnes deler, eller at gjenstanden ikke har skruer og dermed må brekkes i småbiter, er dårlig kvalitet. Elektroverktøy som varer et år, er for meg uaktuelt å kjøpe; selv om det er rimelig. Ting skal kunne fixes ved problemer. Dette gjelder også i båten. Kan lensepumpa åpnes ? Kan deler skaffes ? Finnes deler i Norge ? Koster de mer enn en ny gjenstand ? Er lyden på VHF radioen uinteressant fordi om radioen er billig ? Spiller ikke lydkvalitet noen rolle hvis GPS kan ansluttes for distress utsending ? Ikke veit jeg. PS - en tidligere god kollega sa til meg " du husker den gode kvaliteten, lenge etter at prisen du betalte er glemt" Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Og da får vi vel en lang tråd om Biltema tenker jeg Kjøper stort sett bare "dyre merkevarer", bortsett fra frostveske til vinterkonservering, men jeg har fått en del bra tauverk på biltema. Desverre varierer kvaliteten mye på tauet fra biltema. Har kjøpt tre ruller der av samme typen (det dyreste), og to av rullene var helt ok, mens den tredje som jeg kjøpte et par år senere var av mye dårligere kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Et av de forholdene som irriterer meg er at jeg for flere år siden kjøpte "syrefaste" skuer av en god leverandør i Moss. Disse var svært gode Kjøpte tilsvarende skruer i våeres: disse rustet svært fort. Hva gjhør jeg? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Handverktøy som fastnøkler, piper skrujern ol. kjøper eg gjerne på biltema eller eurpris. Elles kjøper eg for det meste kvalitet. Elles så bruker eg heller en del tid på å finne billigaste butikk som selger kvalitet. Kjøper du på tilbud, eller der det er billigast, kan du spare mye, og likevel kjøpe kvalitet! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Handverktøy som piper skrujern ol. kjøper eg gjerne på biltema eller eurpris. Ja, ærru gæærn. Ingenting slår en skralle som bare går en vei... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
eysteind Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Ja, ærru gæærn. Ingenting slår en skralle som bare går en vei... Suzuki Vi har faktisk en del biltema skraller og piper på jobben, og disse har vert i bruk i 3 år nå, og virker fortsatt! Blir brukt flere timer for dag... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Vi har faktisk en del biltema skraller og piper på jobben, og disse har vert i bruk i 3 år nå, og virker fortsatt! Blir brukt flere timer for dag... Flaks! Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Joda, en får stort sett hva en betaler for, men sånn rent økonomisk er jeg ikke sikker på at det alltid lønner seg å kjøpe kvalitet. Et eksempel: Om jeg kjøper en eksentersliper fra Biltema koster den, la oss si 300,-. Tilsvarende Bosh koster kanskje fire ganger så mye. Altså kan jeg kjøpe fire slipere fra Biltema og komme likt ut. Selvsagt er ikke Biltema-sliperen like god. La si at den holder i tre år, da har du sliper i 12 år til samme prisen som en Bosh. Jeg tviler på at Boshen holder så lenge uten at noe må skiftes. Og sannsynligvis holder Biltema-sliperen i gjennomsnitt mer en 3 år - da er det ren bonus. Så om du kan leve med å skifte ut i ny og ny og ha ny sliper fire ganger, velger du kanskje Biltema, men sett i et miljøperspektiv derimot... Joda, regner med at noen har synspunkter på dette ja Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 BILTEMA HAR NOE VERKTØY SOM FAKTISK ER BRUKBART. HER SELV NOE PÅ MITT BILVERKSTED . (IKKE DE BILLIGSTE) NOEN SKRUJERN ,FASTNØKKLER, PIPER OG LEDDNØKLER HOLDER GREI KVALITET, MEN NOE SUPER VERKTØY ER DET IKKE . VÆRSTE DE HAR ER STØTDEMPERE. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hebbe Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Kjøp billig når du ikke har penger til å kjøpe dyrt. En får stort sett det en betaler for. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
bliss X Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Problemet er bare det at: - Det er søndag og butikkene er stengt. - Du har masse greier å ordne med - Da ryker verktøyet, og du må utsette arbeidet du hadde startet på. Ting går gjerne i stykker når det passer som dårligst, og jeg nekter å tro at noen har ny i reserve bare fordi de tror at den gamle snart kan gå i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 (redigert) Flaks! Nei, helt sant. Vi også bruker mye Biltemaverktøy offshore. Det holder til det vi skal gjøre, samt at det er rimelig å erstatte. Mye forsvinner på installasjonsjobber. For dem som tilfeldigvis ikke vet det, behandlingen av verktøy og utstyr offshore er ikke alltid like god. Mye sleggekultur der om bord. Så Biltema er ofte bedre enn mange vil ha det til. Redigert 19.Desember.2006 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Sydvesten Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Hva er god kvalitet da? Er det riktig kvalitet til riktig pris eller er det noe annet? Jeg kjøper mye på Biltema, masse er av heller tvilsom kvalitet men rekker ofte til det formålet jeg tenker bruke det til. Jeg kjøper gjerne et rimelig pipesett eller fastnøkkelsett på Biltema, og skifter ut den størrelsen jeg bruker til vanlig etter hvert, som ikke er mange. Det hender jeg irriterer meg over dårlig kvalitet, da blir det en erfaring for meg og bedre kvalitet kjøpes neste gang. Når det gjelder elektroverktøy så er det større sannsnylighet et mitt verktøy står seg i hjel enn at det burkes opp. Dermed blir det stort sett rimelig verktøy på meg, den beste skrumsakinene jeg har kjøpte jeg for 298 kroner i 1997 og den fungerer helt perfekt i dag med samme batteri. Jeg er ogåe ekspert på å rote bort verktøy, så dermed er rimelig verktøy og rimelig å rote bort. Men der hvor kvalitet er påkrevet så forsøker jeg å kjøpe det også, ser ikke poenget med å svømme rundt i sjøen og konkludre med at skroggjennomføringen i allefall var billig selv om den ikke var god... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Suzuki Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Et eksempel: Om jeg kjøper en eksentersliper fra Biltema koster den, la oss si 300,-. Tilsvarende Bosh koster kanskje fire ganger så mye. Altså kan jeg kjøpe fire slipere fra Biltema og komme likt ut. Selvsagt er ikke Biltema-sliperen like god. La si at den holder i tre år, da har du sliper i 12 år til samme prisen som en Bosh. Jeg tviler på at Boshen holder så lenge uten at noe må skiftes. Og sannsynligvis holder Biltema-sliperen i gjennomsnitt mer en 3 år - da er det ren bonus. Jeg kjøpte en Biltema Plansliper. Tror den kostet 199,- Første gangen den var i bruk, knakk papirfestet tvers av. Jeg fikk ikke gjordt jobben jeg skulle, men etter å ha leita i garasjen, ble beltesliperen trukket fram. Jobben ble det mulig å ferdigstille med denne. Jeg har tidligere spøkfullt sagt at jeg pælmet den i Oslofjorden. Dette er selvfølgelig bare tull. Miljøbevisst som jeg er, dro jeg tilbake og kjefta Biltema huden full for elendig plastkvalitet. De avviste reklamasjonen fullstendig, jeg hadde jo selv ødelagt den Jeg var lei hele sliperen der og da, og ba de bestille en ny del, for min regning så jeg kunne ta den i bruk igjen. Men neida, så billige maskiner hadde de ikke deler til. Det ville jo bli alt for dyrt. Jeg forlot stedet med 200 i hvilepuls, og har etter den gang holdt meg unna. Moral; ønsker du f.eks å reparere defekt verktøy, bør du velge noe annet enn Biltema. PS: den gangen jeg trengte ekstra sikring til Multimeteret fra Biltema, var det samma greia. De hadde ikke reservesikringer. Etter mye styr & årn fikk jeg tak i ny sikring. På ELFA... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
o.b.lix Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Et eksempel: Om jeg kjøper en eksentersliper fra Biltema koster den, la oss si 300,-. Tilsvarende Bosh koster kanskje fire ganger så mye. Altså kan jeg kjøpe fire slipere fra Biltema og komme likt ut. Selvsagt er ikke Biltema-sliperen like god. La si at den holder i tre år, da har du sliper i 12 år til samme prisen som en Bosh. Jeg tviler på at Boshen holder så lenge uten at noe må skiftes. Og sannsynligvis holder Biltema-sliperen i gjennomsnitt mer en 3 år - da er det ren bonus. Er glad for at du tar opp dette med eksentriersliper - en dyr bosch sliper mye fortere enn biltema sin! Jeg har prøvd. Sannsynligvis vil du halvere slipetiden med denne. På slipeverktøy, fres, skrumaskiner (faktisk elektroverktøy generelt) så er det STORE forskjeller i ytelse i tillegg til at det varer lengre i tid også... Sitér dette innlegget Link to post
Oslo Maritime Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Helt enig ang. elektroverktøy, glemte igjen god-drillen på en annen jobb i sommer og kjøpte da en drill på biltema for å få fullført den jobben vi holdt på med den dagen. Den holdt såvidt til den jobben, på andre jobben tok den fyr En kamerat brukte en gammel bosh eksentersliper til å gjøre siste finpussen etter å ha høvlet vekk alt bunnstoffet. Det gikk fint helt til den gamle maskinen (fra 80-tallet) røyk. Da var det heldigvis omtrent bare rundt støttene som sto igjen, og ny ekstentersliper fra biltema ble kjøpt inn for å fullføre jobben. Det tok like lang tid å pusse vekk rundt de fire støttene som det tok å slipe resten av skroget med den gamle maskinen fra bosh., som har blitt brukt på mange båter tidligere. Jeg handler utelukkende kvalitetsverktøy, det er altfor frustrerende å stå der med verktøy som går i filler eller ikke holder mål, og min erfaring er i hvertfall at man tar mye bedre vare på det dyre kvalitetsverktøyet. Da følger det også historien at jeg bruker mye av verktøyet hver eneste dag. Sitér dette innlegget Link to post
Apollo32 Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 BILTEMA HAR NOE VERKTØY SOM FAKTISK ER BRUKBART. HER SELV NOE PÅ MITT BILVERKSTED . (IKKE DE BILLIGSTE) NOEN SKRUJERN ,FASTNØKKLER, PIPER OG LEDDNØKLER HOLDER GREI KVALITET, MEN NOE SUPER VERKTØY ER DET IKKE . VÆRSTE DE HAR ER STØTDEMPERE. Når ble STØTDEMPERE verktøy ?????????? :confused: Har jobbet i bilbransjen (bilimportør) i mer enn 25 år, og i alle disse årene har div. "synsere" kommet med mye negativt vedr. produkter fra bl.a Biltema. Faktum er at veldig mye av de produktene (verktøyet) som finnes der har vist seg å holde vel så bra som det "såkalte" proffe utstyret fra Würth, og andre såkalte "merkeleverandører" .Når man tar prisen i betraktning, så er det ikke tvil om at VERKTØY ( ikke de billigste utgavene) med garanti på 10 år eller mer, er av meget god kvalitet. Veldig mange av våre forhandlere/verksteder rundt omkring i landet benytter utstyr fra nettopp Biltema, og de fleste er veldig godt tilfreds med kvaliteten . Spesielt i forhold til prisen. Mye av sortimentet hos Biltema, er faktisk produsert av de samme leverandørene som selger til andre såkalte "kvalitetsdetaljister" , men disse forretningene har en helt annen kalkyle når fortjenesten beregnes. Derfor den store prisforskjellen. ( Ex: Jernia kjeden, og div. båtutstyrsforretninger.) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Jo, da jeg kjøper mye på Biltema jeg. F.eks. fastnøkler fra 20 - 32mm. Brukes lite og skrur inn bolten like fort som en fastnøkkel fra Bacho. Men når det gjelder el-verktøy som skal brukes mer enn to ganger i året så blir kravene noe annet. Jeg vil ha kraftig motor, gode batterier, hurtiglading og ikke minst god ergonomi. Hadde en billig vinkelsliper hvor jeg måtte ta av kappskiva og løsne fire skruer før jeg kunne endre posisjon på beskyttelsesdekslet. Hos Hitachi gjør du det uten verktøy på noen sekunder. Fikk i sommer en nye slagskrutrekker fra Hitachi. WH 12DMR. Liten, men kraftig. Riktig balansert, godt grep, funksjonell beltekrok, lys. Ja, et riktig lite vidunder. Den skrur lange franske treskruer som bare det. Det tar en stund før de fører noe sånt hos Biltema. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
MB Keila Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Min erfaring er at det "lønner" seg å kjøpe- gode syrefaste skruer - godt tauverk - god skroggjennomføringer - god kvalitet på vannslanger - god kvalitet på septikslanger - god kvalitet på syrefaste slangeklemnmer - god kvalitet på kuleventiler - god kvalitet på elektriske kabler, både 90 kvmm til baugpropell, 70 kvmm til batterier, 50 kvmm til vinsjer og 3.5 kvmm til anlegg ombord - god kvalitet på releer ombord Det ble mest diskusjon om verktøy fra Biltema. Lasse, du hadde rett Jeg kjøpte en eldre Polar 29 AC i høst, og på tur hjem fant jeg MASSE "mangler". Det gikk mest på hightech utstyr som MÅ være. Ny VHF, radar, plotter, LED-lys, nye brytere, stereo osv. Da jeg etterhvert hadde kommet til hektene igjen etter denne drømmeseansen, fant jeg ut at jeg heller vil starte med å skifte ut slike ting som roaldbj nevner. Det er for sent å angre seg når man klamrer seg til masta mens man venter på hjelp fordi man sparte noen kroner på å kjøpe billigste slangeklemme. Jeg har allerede byttet ut tauverk ol med noe som tåler litt. Det er sikkert greit å kunne sove godt om natta, selv om det blåser litt friskt. Så får "kjekt-å-ha-ting" komme senere. Fint med et forum som dette der man får lese om andres erfaring med det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Må nok inrømme at jeg er en hyppig bruker av Biltema her i Arendal. Uten å gå inn på detaljdiskusjon sitter jeg igjen med følelsen av at det meste er sånn midt på treet kvalitetsmessig, en del er søppel og en del er riktig bra. Sandpapiret f.eks. er akkurat det samme som selges på den loka byggesjappa, men til bare en brøkdel av prisen. Eletroverktøyet tror jeg ikke er all hverdens. Men jeg synes det virker som om kvaliteten jevnt over er blitt bedre etter som årene går. En kjempefordel med Biltema er at de har åpent til kl 2100. Det betyr at jeg kan stikke opp og handle etter at ungene er i seng. Stor fordel. De lokale verktøypusherne stenger mye tidligere, noen har ikke lenger oppe enn 1600. Det betyr at jeg må avspassere en time på jobb bare for å gå på butikken, da blir det anda dyrere Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
JRK Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Hei, Biltema, er det en verktøysleverandør? Jeg trodde de stilte i klassen for familieshopping. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Har ikke lest hele tråden, men: Har borret endel i 3mm stål nå i vinter og biltemas belagde borrer gjør joben, mens dyre "proff" bor fra Monter(phirana) brenner etter 1/2 hull. Ja jeg bruker lavt turtall og olje... 45 kr for et bor hos monter, 11,90 for et bor hos biltema..og er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.