Jump to content

Når kjøpe billig - når kjøpe til kvalitet

roaldbj

Recommended Posts

å si at billig el verktøy generelt jobber like fort som kvalitetsverktøy er tull. ( finnes sikkert unntak, som feks driller) ikke bare watt som spiller en rolle her. i en eksentersliper er det jo viktig hvordan slipepaden er opplagret . og hvordan den ossilerer .( litt usikker på at det ordet er det riktige)

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg har enda tilgode å se at noe er blitt ødelagt.

Det aller billigste verktøyet bøyes, knekkes eller sprekker hvis du tar i. Gjelder både tenger, fastnøkler, piper, skraller, skrujern osv. Har du kontrollmålt en meterstokk kjøpt på europris? Det har jeg, den var 1 cm for kort...

Men når det gjelder litt dyrere billigverktøy (f.eks biltema sitt 10-års garanti), så tåler det det utroligste...

At en slipemaskin sliper fortere enn andre produsenter sin kan jeg bare ikke forstå. Har de samme turtall?. Er slipepapiret det samme?.

Dette er et faktum. Har nok med utforming innvendig å gjøre, med en billigsliper så rister hele maskina, med en dyr, så vibrerer kun plata. Gjør sikkert litt forskjell hvilken måte slipeplata roterer på...?

Har du kontrollmålt en meterstokk kjøpt på europris? Det har jeg, den var 1 cm for kort...

Minner meg om det jeg en gang så: noen hadde lagt 2 vatere oppå hverandre... Morsomt å se hvordan det ene viste at saken var i vater og det andre ikke. (Husker ikke hvor produktene kom fra.)

PS - om man må kjøpe billige elektriske verktøy, driller sager eller slipemaskiner, så kjøp i det minste dugandes verktøy til selve jobben. Bor, bits, slipe og kutteskiver, sandpapir, stikksagblader og annet leveres i en rekke kvaliteter. Fra tragisk til veldig bra. F.eks er etter min mening sirkelsagbladene fra Biltema veldig veldig bra, og superbillige, mens stikksagbladene dems, de til trevirke er helt tragiske. Herdingen går på en side med en gang, og deretter sager man bare i ring. Metallbladene til sirkelsag er veldig bra.

Bor fra Biltema er et kapittel for seg. Det har jeg helt sluttet å kjøpe. Piranha til tre og glassfiber, Dewalt til metaller og skal jeg gjøre en større jobb som inkluderer mye borring i syrefast, er det Würth som er favoritten. Grisedyre, men varer nesten evig til mitt behov. Kutteskivene fra Biltema har jeg haugesvis av, de er greie nok til lettmetall, plast og til sliping. Skal jeg kutte større detaljer, i stål er det Würth som duger. Mindre enn 1/4 så mange skiveskift.

Av stikksagblader er originalen fra Bosch min favoritt. Ikke minst for at jeg veit modellnavnene på de jeg trenger, og dermed finner de i en fei. Hitachi er også bra ( samma fabrikk tror jeg ).

Slipepapir er jeg mer usikker på. Jeg hater Biltema, mens mange skryter veldig av dette. Så langt har det vært Piranha ( SKIL ) jeg har satset på. Ellers liker jeg vanlig plansliper med klyper, og ikke bare borrelås. Slipepapiret blir rimeligere sånn.

Når det gjelder bits, kjøper jeg nesten konsekvent Biltema. Da får jeg en eske for 15kr. Ved første tegn til " spinning" hives bitsen, og en ny tas fram. Jeg klarer uansett aldri å ta vare på sånne fancy bits-sett, etter to dager mangler halvparten av bitene.

Til slutt; jeg fikk gleden av å prøve en EUROPRIS, en BILTEMA og en DEWALT diamantkutteskive 9" for betong, på en større jobb vi holdt på med. Prisene var ca 50, 100 og 2000 om jeg ikke husker feil. Den dyreste skar betong 5gg raskere når den var ny, etter en dags jobbing, skar den 100ggr raskere ( for da skar ikke billig dritten i det hele tatt )

Personlig konklusjon; man får omlag det man betaler for. Noen ganger ikke det engang.

Det er en billig måte å gjøre billig elektroverktøy mer effektiv ved å oppgradere det arbeidende verktøyet.

Suzuki

No boat needed..

Andreas; nå er det vel gammalt snekkertips å bruke vateret begge veier, og ta gjennomsnittet.

Det lærte iallefall jeg av min far...

Joda, men du skulle ha sett bildet: det var ikke snakk om en millimeter eller to på vaterets lengde. det gikk heller i cm.

Beklager digresjonen....

Min enkle leveregel - mest når det gjelder slitedeler, ikke verktøy - er at det jeg kan følge med på løpende og som ikke er kritisk, det kjøper jeg billig.

Det betyr at jeg kjøper tau på Biltema, det kan jeg følge med på. Ser fort om der blir gnag osv (OK, tau er ganske kritisk hvis det svikter, men er lett å følge med på løpende). Har også kjøpt div. sjakler o.l. på Biltema. Disse er alle montert overvanns på bryggen slik at jeg kan følge med på dem. Har så langt god erfaring med slike Biltemaprodukter.

Impeller, belg osv. kjøpes originalt. Ikke mulig å følge med på løpende og konsekvensene ved feil er alt for store til å spare noen kroner.

Når det gjelder verktøy, har jeg i minnet en test av noen fastnøkler i et gammelt bilblad: De absolutt billigste nøklene viste seg å være de beste (styrketest).

Når det gjelder elektroverktøy derimot, har jeg boden full av billig dritt som er kjøpt både her og der. Dyr irritasjon og til liten glede, dessverre.

• 4 uker senere...

Jeg skal montere flere 12 volt uttak i båten.

Jeg har flere ganger benyttet uttaket fra Biltema, nr 43-228.

Er det noen som har dårlig erfaring med dette 12 volt uttaket?

12_volt_uttak.jpg

Er det noen som vil anbefale noe bedre.

Prisen hos biltema er jo ganske til å leve med (kr. 24.90 pr stk,)

roaldbj; hvorfor bruker du innfelte uttak ? ( ! )

Jeg bruker utelukkende utenpåliggende uttak, vil ikke ha alskens huller overalt. Et lite hull til ledningen kan la seg skjule,men et digert 21mm ( ? )høl, blir man vel aldri kvitt ?

Clasohlson har en ny ganske OK type. De gamle fra Clas var også bra. Skal leite etter en link.

Suzuki

No boat needed..

12_volt_uttak.jpg

Er det noen som vil anbefale noe bedre.

Prisen hos biltema er jo ganske til å leve med (kr. 24.90 pr stk,)

Har flere slike uttak i nybåten som var der da jeg kjøpte den , det ene bruker jeg daglig og har gjort det en stund nu . Ser ut som dem er helt ok , lå et løst uttak i en skuff som jeg monterte på dærsjen . Dem ser ok ut , og med det lokket over så slipper kansje barnebarne å putte fingra inni der og . Tipper dem er mer enn bra nok .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Har borret endel i 3mm stål nå i vinter og biltemas belagde borrer gjør joben, mens dyre "proff" bor fra Monter(phirana) brenner etter 1/2 hull. Ja jeg bruker lavt turtall og olje...

45 kr for et bor hos monter, 11,90 for et bor hos biltema..og er bedre.

Den er notert! Hadde 3 turer ned fra Hillevågsvannet til Øgreid (sur, og med kjeledressen på knærne) for å kjøpe flere "Piranha"-borrer da jeg skulle bore 4 hull til sinkanoder på trimflapsene på forrige båt. Utrolig dårlig kvalitet - endte med å kjøpe 2 sett fra 3-6 mm i 0.5 mm steg for å lage 4 fattigslige hull. Hundrevis av kroner og borrene kunne kun brukes til søkke for stintekroker etterpå. En får ikke _alltid_ det en betaler for...
Den er notert! Hadde 3 turer ned fra Hillevågsvannet til Øgreid (sur, og med kjeledressen på knærne) for å kjøpe flere "Piranha"-borrer da jeg skulle bore 4 hull til sinkanoder på trimflapsene på forrige båt. Utrolig dårlig kvalitet - endte med å kjøpe 2 sett fra 3-6 mm i 0.5 mm steg for å lage 4 fattigslige hull. Hundrevis av kroner og borrene kunne kun brukes til søkke for stintekroker etterpå. En får ikke _alltid_ det en betaler for...

Å kalle Pirahna for " proffe" er noe av det værste jeg har hørt.

Pirahna leveres av Black & Decker, og det er omtrent så langt fra " proff" det er mulig å komme..

Suzuki

No boat needed..

Å kalle Pirahna for " proffe" er noe av det værste jeg har hørt.

Pirahna leveres av Black & Decker, og det er omtrent så langt fra " proff" det er mulig å komme..

Suzuki

Det er jeg helt enig i, black & Decker er det desidert tåpeligste verktøyet jeg vet om. De har jo på en måte bygget opp et merkenavn, men samtidig leverer de produkter som er minst like dårlig som biltema, bare stort sett mye dyrere. Forbanna drittverktøy.

Har hatt samme erfaring! ET RÅD: Ta med borrene ned til øgreid og KLAG! Phirana borrene er ikke lengre så gode som de var. Kan ikke si hva som er skjedd men nå er billig borrene hos biltema bedre faktisk! Da jeg opplecde det samme kjørte jeg rett til monter randaberg og klagde de krediterte!

B&D hadde en stund meget bra verktøy men nå er B&D navnet brukt på billig produktene (som svært mange av oss dessverre foretrekker(Det er det vi jo handler...) Idag heter proff utgaven som kjent dewalt...

Har selv masse Black&decker i sort utgave (som og er forbruker verktøy) er over 10 år gammelt og sviver som bare det...senest i formiddag! Ene billig pussemaskinen har mattet ned to turbusser de siste årene!!!

Redigert av Sabeltann (see edit history)

Jeg var hos Biltema i dag for å finne fastnøkkel til å dra til festemutter til propellene.

Mutterene som fester propellene til akslingene er utvendig 53 mm.

Jeg foretrekker å bruke fastnøkler, men fant ikke denne størrelsen hos Biltema i dag.

Fant bare 50 mm og 55 mm.

Endte med at jeg kjøpte største skiftenøkkel hos Biltema og benyttet denne for å dra til festeskruen på propellen.

Jeg synes biltema-skiftenøkkelen fungerte like bra som en kvalitets-skiftenøkkel jeg har hjemme med samme dimensjon, og som er mye dyrere.

Til høsten kommer jeg kanskje til å ta av propellene igjen for å kontrollere disse.

Hva er teknikken andre her på BP benytter for propellavtaking.

Antar de fleste benytter avtager pluss varme. Er kraftig varmluftpistol (220 volt) like effektiv som gassvarmer?

Jeg vet at det er viktig å legge flere lag med matter under propellen som kan ta imot propellen når den "spretter" av.

Antar de fleste benytter avtager pluss varme. Er kraftig varmluftpistol (220 volt) like effektiv som gassvarmer?

Nei, ikke i det hele tatt. En varmepistol gir vel oppimot 2500W ( de aller største ) en gassbrenner gir kjapt det 10dobbelte, avhengig av størrelsen på varmebendet. Snakker da om acetylen / oxygensett.

Propanbrenner har jeg ikke særlig tro på til dette bruket, varmen blir ikke konsentrert nok. Mulig at det går om du skaffer deg en DIGER brenner, som går rett på store 11kg flasker.

Sånne små blikk-engangsbokser kan du spare deg bryderiet av å kjøpe.

Les ellers mer om temaet HER

Suzuki

No boat needed..

Flott at det minnes om dette.

Jeg skjønner at det kan oppfattes som verdiløst, men dersom man gjør det til en kontrollfunksjon å ta av

propellen hvert år, helst om høsten, har jeg (uvitenskapelig) erfaring at propellen går av med konsentrert varmluftpistol.

(Husk mye dempestoff der propellen faller).

Jeg kommer til å prøve dette fremover - selv om det synes meningsløst så lenge alt virker bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...