Jump to content

Når kjøpe billig - når kjøpe til kvalitet

roaldbj

Recommended Posts

Alle mine planlagte "dyre" inkjøp av kvalitetsvarer, gjør jeg (hvis jeg kan) i November/desember. da oppnås alltid de beste priser.

Og lar somregel flere gi meg tilbud på flere ting. har spart flere titalls tusen på det.

Det blir som førjulspresang til meg sjøl det.

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Sandpapiret f.eks. er akkurat det samme som selges på den loka byggesjappa, men til bare en brøkdel av prisen.

Mener at en her på BP har den erfaringen med Biltema-sandpapir at det bare er papir igjen - uten sand - etter noen sekunders sliping :lol:

Jeg selv kjøpte en gang stikksagblader. De fleste knekk i feste etter noen sekunders saging. De er ikke mulig å si noe generelt om kvaliteten hos Biltema, bortsett fra at den varierer veldig sterk

Største fordelen med Biltema er bredden i både utvalget og i priser, samt at man kan orientere seg i katalogen i forkant.

Har to (vel 3) verktøykasser hvorav hovedkassa inneholder det beste verktøyet og en sekunda inneholder gjerne noe dårligere verktøy.

Om sommeren er hovedkassa i båten, mens den andre er hjemme. Om vinteren er det omvendt. Hvis ikke jeg har begge hjemme til gjennomgang og opprydding.

Nå er det vel sånn at til de arbeidsområdene en behersker godt eller har stor interesse for, har man gjerne det beste verktøyet til.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Problemet er vel ofte at verken Biltema eller Clas Ohlson produserer noe som helst. De kjøper inn fra Kina fra forskjellige fabrikker. Kvaliteten varierer da med leveransene. Derfor er det bedre og fremfor alt jevnere kvalitet på verktøy fra produsenter som lever av sitt rykte for å levere skikkelige ting.

Generelt får man det man betaler for. F.eks. er stikksager fra Makita, Metabo og Bosch mye bedre enn Biltema (og Black & Decker for den saks skyld). Dette viser seg i tester, f.eks. i Forbrukerrapporten.

Kvalitet er også flere ting. F.eks. holdbarhet, effektivitet, håndtering. Noen ganger er f.eks. de mest solide el-verktøyene så tunge at de ikke er trivelig å jobbe med.

I en test av oljefilter for endel år siden kom Biltema bedre ut enn "original" Toyota. Men Champion var best.

En bilmekaniker sa til meg at man som privatperson burde kjøpe forholdsvis billig håndverktøy, og så bytte ut det som gikk i stykker med virkelig topp kvalitet.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Magneten "biter" ikke på syrefast. Det gjør den på rustfritt. :santa:

Her bør du nok ha god tro på julenissen ja, magnet testen kan du nok ikke bruke her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fordi hverken "syrefast" eller "rustfritt" er magnetisk, værre er det ikke.

Ser en f.eks på en A2 skrue (304) som er "rustfri" og en A4 (316) som er "syrefast" så er ingen av de magentiske. Det finnes og en del både rustfrie og syrefaste materialer som er magentiske, men da snakke vi vanligvis om duplex materiale. Det finnes også noen kjøkkenredskaper som er "rusfri" og megantiske

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Fordi hverken "syrefast" eller "rustfritt" er magnetisk, værre er det ikke.

Ser en f.eks på en A2 skrue (304) som er "rustfri" og en A4 (316) som er "syrefast" så er ingen av de magentiske. Det finnes og en del både rustfrie og syrefaste materialer som er magentiske, men da snakke vi vanligvis om duplex materiale. Det finnes også noen kjøkkenredskaper som er "rusfri" og megantiske

Hei igjen, mine erfaringer med rustfrie materialer (304) det være seg skruer ,ventiler.slangeklemmer,rør ,etc. på det Norske markedet er magnetiske.!!!

Du nevner Duplex materiale som vidt meg bekjent ikke er magnetisk. Ellers er jeg enig i at rustfrie (304)kjøkkenredskaper er magnetiske. :flag:

Vi er nok ikke enig her, men slik er det nå engang.

Rustfrie skruer av A2 er Austenittisk struktur (tilsvarer 304), det er det A'en står for. A4 (tilsvarer 316) kalles for syrefast siden de har et par % Molybden i seg, dette er også austenittisk struktur. Ingen av disse materialene er magnetiske, desverre så er det slik.

Et rustfritt materiale av Ferritisk struktur er imidletid magnetisk. Til slutt så har vi duplex som inneholder både ferritisk og autesnittiske struktur og kan dermed være lettere magentisk, men det er nok inegn autmatikk her heller. Dette medfører at magneten ikke er brukabr til å identifisere noe "hvitt" stål med sikkerhet.

Så er vi heller ikke enig om at kjøkkenutstyr er i 304 og magentisk, det er nok i en annen materialkvalitet enn 304 uten at jeg vet hvilken. Mest sannsylig så er de i ferritisk eller matersittisk struktur, men dette er langt utenfor mutt fagområde som ikke omhandler kjøkkenutstyr.

Litt info finnes her om skruer og materaler....

Er det sant? Kan vi avlive denne seige myten nå og være enig med sydvesten?

I praksis er det umulig å bruke magnettesten for å skille mellom 304 og 316, så sydvesten har rett.

I teorien er det, som så ofte ellers, litt mer komplisert.

I utgangspunktet er hverken 304 eller 316 magnetisk. Men dersom stålet blir kaldbearbeidet blir både 304 og 316 littegrann magnetisk. Og 304 blir mer magenetisk enn 316, men fremdeles veldig lite sammenlignet med vanlig jern. Det er nok svært upraktisk å stå inne på butikken med en magnet og vurdere om en skrue er littegrann eller bittelittegrann magnetisk.

Når det gjelder magnetiske kjøkkenredskaper, er det som sydvesten sier. De er laget av en annen legering, tror det kalles "400 serien"

Moral; ønsker du f.eks å reparere defekt verktøy, bør du velge noe annet enn Biltema.

Suzuki

He, he - det BLE en Biltema-tråd! Men Suzuki: hadde du forventet at en leverandør som selger en sliper til under 200-lappen skal sitte med et digert lager på deler til billig-dingsen?? Ganske riktig: Kjøper du billig er det bruk-og-kast som gjelder. Poenget var at noen ganger kan dette lønne seg. Jeg har (i tillegg til en 2 år gammel Bosh-sliper) også en Biltema sliper på 2 året. Den går som "ei kula" fremdeles.

En ting til: Det finnes to kategorier Biltema-verktøy. Det billige "Kina-verktøyet" og det noe dyrer verktøyet, som mange har erfaringer med, er på høyde med det beste.

Redigert av Swande (see edit history)
hadde du forventet at en leverandør som selger en sliper til under 200-lappen skal sitte med et digert lager på deler til billig-dingsen??

Jeg hadde forventet at de kunne skaffe deler ja, om ikke akkurat lagerføre

Å selge produkter som ikke kan repareres, burde vært forbudt.

Suzuki

No boat needed..

Du provoserer iallefall ikke meg. Jeg blir hver dag overrasket over at så mange her stadig drar frem Biltema og Clas Ohlsson eller hva det nå heter hver gang det skal kjøpes inn noe. Enten til bruk i båten eller hjemme.

Synes ikke det er riktig å blande sammen Biltema og Clas Ohlson i denne diskusjonen. Sistnevnte fører for det meste kjente merker som Bacho, Skil og Bosch! Prisene er vel heller ikke spesielt lav på CO.

Fordelen slik jeg ser det med CO er at du kan påregne at de faktisk har varene som står i katalogen. På Biltema har jeg sjelden funnet mere en 60-70% av det som jeg har på listen ved besøk der. Men dette har jeg enkelt kompensert ved å kjøpe noe som jeg ikke viste at jeg trengte :smash:

Jeg som skal innom Clas Ohlson i morgen og kjøpe noe mere varme til båten, tror jeg stikker innom nabo butikken og betaler litt mere for samme varen i stedenfor.

Miljøbevisst som jeg er, dro jeg tilbake og kjefta Biltema huden full for elendig plastkvalitet. De avviste reklamasjonen fullstendig, jeg hadde jo selv ødelagt den.

Jeg var lei hele sliperen der og da, og ba de bestille en ny del, for min regning så jeg kunne ta den i bruk igjen. Men neida, så billige maskiner hadde de ikke deler til. Det ville jo bli alt for dyrt.

Suzuki, dette mener jeg er uakseptabel behandling fra selgeren, som jeg ikke ville gitt meg på så lett. Såfremt maskinen ikke hadde vært utsatt for bruk den ikke laget for å tåle, hadde du rett på en av følgende reaksjoner fra selgeren:

1: Gratis reparasjon, eller

2: Ny vare

3: Pengene refundert

Dette gjelder enten produsenten er Biltema, DeWalt, BestTools, Hitachi eller noen annen, og gjelder innenfor 2 eller 5 år etter kjøpsdato avhengig av type vare.

Samme gjelder om varen ikke presterer det den skal forventes å prestere, men reklamasjon må vel da skje innen rimelig tid.

Nå er kanskje ikke den beste introduksjonen å kjefte selgeren huden full, da.

Spørsmålet er kanskje heller om en gidder å bruke tid på å reklammere hvis varen ryker eller ikke presterer, ift til å kjøpe en dyrere vare som kanskje tåler mer / kanskje ikke tåler mer, kanskje gjør en bedre jobb / kanskje ikke.

Redigert av Havbris (see edit history)

Jeg har sendt et ganske skarpt brev, til Biltema Kundeservice. Daglig leder ringte meg opp,og sa han skulle forfølge saken. Siden har jeg ikke hørt noe. Dette var i august en gang.

Det er begrenset hvor mye styr man gidder legge i å reklamere på en vare til 200kr. Dette veit Biltema, og det spekulerer de rått og kynisk i.

Suzuki

No boat needed..

Jeg har i alle år, på alle områder alltid kjøpt det billigste jeg har funnet som oppfyller mine ønsker. Noen ganger går det på rævva... andre ganger går det som det suser.

Kjøpte i fjor en oljefiltertang som jeg skulle bruke til å skru av vannutskilleren med. Dritt og fanteri fra co - klarte ikke å skru den løs før jeg bøyde og ødela den. Kjøpte en billig pipe som passet propellmutteren - satt som en kule og varer sikkert livet ut...

Kjøpte billig båt - varer sikkert livet ut. Kjøpte billig bil - har den på 10'ende året uten noe krøll. Kjøpte billig tv- varer enda etter mange års bruk. Kjøpte billig vedkøyver - varte ikke mer enn et halvt mål...

Poenget er at når en kjøper billig vet en ikke hva som er ok og hva som er boss. Det kalkulerer en med når en tar valget. En som er opptatt av brukervennlighet velger sjelden billig...

Til båten har jeg utenom motor valgt kun det billigste...

Jeg har i alle år, på alle områder alltid kjøpt det billigste jeg har funnet som oppfyller mine ønsker. Noen ganger går det på rævva... andre ganger går det som det suser.

Man bør i alle fall tenke gjennom på forhånd hva konsekvensene blir dersom det "går på rævva". Greit nok dersom et skrujern ruster opp etter noen få uker og en må kjøpe nytt, verre dersom båten synker midt i Skagerrak fordi en skulle spare noen kroner og kjøpte billige slangeklemmer.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...