Troll 20 Startet 19.Desember.2006 Del på Facebook Startet 19.Desember.2006 Ryddet i båten i dag og fant denne. Noen som veit kva det er for noen..? Er det noe eg kan bruke tru..? Benevningene på lokket på øverste bilde er øverste rad fra venstre mot høgre: S2, B, S1 og nederste rad fra venstre mot høgre: L2 og L1. To nederste bildene viser "innmaten" sett ovenfra og fra siden. Er noen spoler og ein sikring inni der. Spolene ser ut til å kunne ha ein slags bryterfunksjon..? Noen kreative tips Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
M/B Shanty Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Tar jeg ikke helt feil er dette en "Dingz" skal kobles sammen med en "DingzeBomz" Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Skipper Worse Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 (redigert) Nei, det er ikke en "Dingz". Det er en suspankyleforvrenger; ut fra plasseringen av sikringen er den fra før 1979. Disse får du ikke tak i lenger, så her er det om å gjøre å ta godt vare på dette unike og lite brukte eksemplaret. Redigert 19.Desember.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Marwin Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 (redigert) Knootkailla!! Derre e et dobbel-relé!! SJEER dåkker itj DET??? Innebygget sikring er det også! :-) Hadde maken montert i styringa til den gamle vannsenga; Slo på og av bølgevibratoren til hver halvdel av senga; Sikringen røyk hvis mottrykket ble for stort. Du kan kanskje bruke det som blinkrelé på båten, når rettningsviser blir påbudt i Kragerøsjærgården Redigert 19.Desember.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Avmønstret3 Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 (redigert) Troll 20, for og finne ut hva det er har jeg følgende løsning: Første alternativ: En på forumet må gjenkjenne denne og kunne si hva det er. Andre alternativ: Du må sette deg ned og tegne et koblingsskjema som er riktig og forståelig, og poste det her sånn at vi kan løse det ut fra det. Shanty og Worse sine forslag tror jeg vi kan bort fra som riktige.. :-) Bill Redigert 19.Desember.2006 av Sleipner45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Dette må være et rele. 2 spoler, med hver sitt kontaktsett. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
koh Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Et dobbelt rele ville jeg kalle det -koh Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Rele til dynastart kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 (redigert) Det er lenge siden jeg har sett en slik. Ut fra fotoet har den to enantiomoforspoler, noe som var uvanlig i 1979. Den brukes vel mest som dynameter tror jeg. Redigert 19.Desember.2006 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Er det ikke det man i gamle dager kalte en vippebryter? Hadde noe med lading å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Det ligner på et slikt min far hadde med hjem etter besøk på bilverkstedet, folkevognen hadde fått nytt relé, det som sto oppå dynamoen. Det ga et festlig lys da 12åringen skulle prøve hvordan det artet seg og koblet inn i stikk-kontakten på veggen - blått lys med et poff, på en måte. Hans mor lovde ikke å si det til far........... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Dobbelt relé er intet svar til Troll20, han må jo vite hva det skal brukes til og hvordan. Vi venter spent på funksjonsbeskrivelse fra de to herrer som kaller reléet for dobbeltrelé. Deretter gjenstår koblingsskjema fra Troll20 sånn at vi andre kan se at de to ovennevnte herrer virkelig farer med noe her, og ikke bare som han Senjaværingen som satt i bordenden og leste avisen, da kona utbryter, " se den rare fuglen", rampen hadde malt hanen grønn, og mannen ville ikke ha det sittende på seg at han ikke visste hva slags fugl det var og sier " ser du ikke det, det er jo en Kajagakk ?". Bill Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Laderelé kan jeg ikke tro det er, merkingen med L1 og L2 og S1 og S2 og B indikerer at dette har noe med sterkstrøm og gjøre, og dessuten har mekaniske laderelé to ulike spoler, en spenningsspole med tynn tråd og en strømspole med tykkere tråd. Denne har tynn tråd på begge spoler. Bill Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 høh knepp elr - ett rele, to rele, tre- rele (virker dårlig) - dobbelt rele er to rele i ett - kan brukes overalt der du trenger to rele ! hva et rele brukes til - elektrisk styrt bryter - man bryter en stor strøm vja en liten. Hva strøm er ... -koh Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Huff, her var det mye Tare mellom ørene, hvordan kobler du et relé med tilkobl. punktene L1, L2, S1, S2 og B ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Dette er innmaten av en "vippe", laderegulator for likestrøms dynamo. Vesentlig grovere viklinger enn på releet til Troll 20. Så noen "vippe" er det ikke. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gerhard Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Dette er et rele med to separate kontakter. Ut i fra bildene kan vi gjette på funksjonen. Bilde 2 og 3 viser jo koblingen og plassering av kontaktene: - På bilde 2 ser vi at "B" går til sikringen og videre til to punkter på mitten som sikkert er to spoler. (Altså dem som trekker i kontaktene slik at det blir forbindelse) - Returstrømmen fra spolene er ikke så lett å se, men den kan være gjennom jord (chassis). Se jordforbindelsen i mitten nederst. Den ser ikke ut til å være festet skikkelig. - L1, L2, S1 og S2 har dobble koblingspunkter. Det kan tyde på stor strøm. Det er de som leder strømmen gjennom når det er på. Altså: B: Styresignal +12v = på, 0v = av, Boksen jordes slik at styresignalet går tilbake til jord. L1: Kobles til det som skal styres (f.eks. 12v) L2: Kobles til det som skal styres (f.eks. 12v) S1: Gir spenning fra L1 når releet er på. S2: Gir spenning fra L2 når releet er på. Dersom du har et måleinstrument kan du jo sjekke om det stemmer. (Spolen gir ganske linen motstand) Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Er forsåvidt enig der, men, normalt har topolte relé en spole som drar begge polene samtidig. Så, det er derfor jeg funderer på om reléet skal ha en spesiell egenskap som gjør at de har benyttet to spoler. Jeg har aldri sett et sånt relé før. Bill Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Det ser ut som en rele vakt, den sto mellom dynamo og batteri. Fungerte slik at hvis dynamoen ladet for hardt så slapp den ikke gjennem mere enn nødvendig for å lade opp batteriet. En gang i tiden fantes det lignende innretning i husene i norge,dem koblet ut når du fikk et overforbruk (mere enn det du hadde bestilt) disse ble kalt for vipper. benq. Sitér dette innlegget Link to post
Johnzen Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Eg vil og hardnakka påstå at dette er ei "vippe", rett og slett ein laderegulator for likestrømsdynamo. Eg skal sjekke det det med vår gamle bilelektrikar på jobben i morgon. Men den lignar fælt på den som sto i SuperDextaen min frå 70-talet. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 (redigert) Benevningene på lokket på øverste bilde er øverste rad fra venstre mot høgre: S2, B, S1 og nederste rad fra venstre mot høgre: L2 og L1. Fy flate så mye gammelt rask folk har i båtene sine. Dette er en maritim blinklysrele. S2 er styrbord blinklys, Babord blinlys og Styrbord akter. Nederste rad er selvfølgelig Lanterne2 og Lanterne1. Ikke rart at det skjer så mye tull på sjøen når ikke folk vet hva utstyret skal brukes til. Redigert 19.Desember.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 19.Desember.2006 Del på Facebook Svart 19.Desember.2006 Vanlig dobbeltrele. Her kan du se hva jeg har brukt et sånt til Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Fusebox Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Dette er helt enkelt et morse relé! Da dette nok er en (relativt) liten båt, så er naturligvis reléet også lite, er det garantert etterlatenskaper etter "gnisten" ombord. Gjerne brukt i sammenheng med kommunikasjon med U-båter, da flyndra ble brukt som undervanns antenne (antar dette da ingen antenne er nevnt i sammenheng med reléet, hvilket betyr at den er skjult). Kan også brukes som et lite koke apparat hvis strøm- eller kommuniksjonsmengden er formidabel. Spøk til alvor : Det ser ut som et dobbelt relé for å dra ned platene og slutte kretsen. Jeg kan gjette på at sikringen bare kontrollerer at spolene ikke er kortsluttet/ødelagt, og om den ryker, så kobler reléet fra. Det ser ut som om S brukes til å styre reléet, og L er den styrte kretsen, altså motsatt av den som gjerne er tilfelle (ihvertfall i normal transformator benevnelse av L og S). Det kan videre se ut til at reléet styrer to kretser med en styrestrøm, L1 til S1 og L2 til S2. Altså en enkel to-polt spenningsstyrt bryter. S - er gjerne Sekundærspole benevnelse B - kan være Betriebsspannung (tysk for styrespenning) L - er gjerne Primærspole benevnelse Leste gjennom tråden, og la ikke merke til noen konkrete løsninger, så her er i alle fall min idé. Men for all del, pass på at ikke røyken slipper ut av spolene om du kobler den til, for da virker den ikke mer Mvh, Are Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Dobbeltrelé.. Spør biltema for koblingsskjema.. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=88093 Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Johnzen Svart 20.Desember.2006 Del på Facebook Svart 20.Desember.2006 Eg vil og hardnakka påstå at dette er ei "vippe", rett og slett ein laderegulator for likestrømsdynamo. Eg skal sjekke det det med vår gamle bilelektrikar på jobben i morgon. Ok.no har eg sjekka og eg tok feil Det er eit dobbelt rele.B skal vere hovedstrøm inn,styrestrøm til S1 eller 2 styrer hovedstrøm til L1 eller 2.Sikringen står på hovedstrøm. Fekk inntrykk av at dette releet var ein del brukt som nær/fjernlys-rele i bil før i tida. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.