Jump to content

Fant dette i båten, noen som veit kva det er..?


Troll 20

Recommended Posts

Ryddet i båten i dag og fant denne. Noen som veit kva det er for noen..? Er det noe eg kan bruke tru..?

IMG_8410.jpg

IMG_8413.jpg

IMG_8414.jpg

IMG_8417.jpg

Benevningene på lokket på øverste bilde er øverste rad fra venstre mot høgre: S2, B, S1 og nederste rad fra venstre mot høgre: L2 og L1. To nederste bildene viser "innmaten" sett ovenfra og fra siden. Er noen spoler og ein sikring inni der. Spolene ser ut til å kunne ha ein slags bryterfunksjon..?

 

Noen kreative tips :confused:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post

Nei, det er ikke en "Dingz". Det er en suspankyleforvrenger; ut fra plasseringen av sikringen er den fra før 1979. Disse får du ikke tak i lenger, så her er det om å gjøre å ta godt vare på dette unike og lite brukte eksemplaret.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Knootkailla!! Derre e et dobbel-relé!! SJEER dåkker itj DET??? :crazy:

Innebygget sikring er det også! :-)

Hadde maken montert i styringa til den gamle vannsenga; Slo på og av bølgevibratoren til hver halvdel av senga; Sikringen røyk hvis mottrykket ble for stort. :wink:

Du kan kanskje bruke det som blinkrelé på båten, når rettningsviser blir påbudt i Kragerøsjærgården :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Troll 20, for og finne ut hva det er har jeg følgende løsning:

 

Første alternativ:

En på forumet må gjenkjenne denne og kunne si hva det er.

 

Andre alternativ:

Du må sette deg ned og tegne et koblingsskjema som er riktig og forståelig, og poste det her sånn at vi kan løse det ut fra det.

 

Shanty og Worse sine forslag tror jeg vi kan bort fra som riktige.. :-)

 

 

Bill

Redigert av Sleipner45 (see edit history)
Link to post

Det ligner på et slikt min far hadde med hjem etter besøk på bilverkstedet, folkevognen hadde fått nytt relé, det som sto oppå dynamoen. Det ga et festlig lys da 12åringen skulle prøve hvordan det artet seg og koblet inn i stikk-kontakten på veggen - blått lys med et poff, på en måte. Hans mor lovde ikke å si det til far...........

Link to post

Dobbelt relé er intet svar til Troll20, han må jo vite hva det skal brukes til og hvordan.

 

Vi venter spent på funksjonsbeskrivelse fra de to herrer som kaller reléet for dobbeltrelé.

 

Deretter gjenstår koblingsskjema fra Troll20 sånn at vi andre kan se at de to ovennevnte herrer virkelig farer med noe her, og ikke bare som han Senjaværingen som satt i bordenden og leste avisen, da kona utbryter, " se den rare fuglen", rampen hadde malt hanen grønn, og mannen ville ikke ha det sittende på seg at han ikke visste hva slags fugl det var og sier " ser du ikke det, det er jo en Kajagakk ?".

 

 

Bill

Link to post

Dette er et rele med to separate kontakter. Ut i fra bildene kan vi gjette på funksjonen. Bilde 2 og 3 viser jo koblingen og plassering av kontaktene:

 

- På bilde 2 ser vi at "B" går til sikringen og videre til to punkter på mitten som sikkert er to spoler. (Altså dem som trekker i kontaktene slik at det blir forbindelse)

 

- Returstrømmen fra spolene er ikke så lett å se, men den kan være gjennom jord (chassis). Se jordforbindelsen i mitten nederst. Den ser ikke ut til å være festet skikkelig.

 

- L1, L2, S1 og S2 har dobble koblingspunkter. Det kan tyde på stor strøm. Det er de som leder strømmen gjennom når det er på.

 

Altså:

 

B: Styresignal +12v = på, 0v = av,

Boksen jordes slik at styresignalet går tilbake til jord.

L1: Kobles til det som skal styres (f.eks. 12v)

L2: Kobles til det som skal styres (f.eks. 12v)

S1: Gir spenning fra L1 når releet er på.

S2: Gir spenning fra L2 når releet er på.

 

 

Dersom du har et måleinstrument kan du jo sjekke om det stemmer. (Spolen gir ganske linen motstand)

 

Gerhard

Link to post

Det ser ut som en rele vakt, den sto mellom dynamo og batteri. Fungerte slik at hvis dynamoen ladet for hardt så slapp den ikke gjennem mere enn nødvendig for å lade opp batteriet. En gang i tiden fantes det lignende innretning i husene i norge,dem koblet ut når du fikk et overforbruk (mere enn det du hadde bestilt) disse ble kalt for vipper.

benq. :flag:

Link to post

Benevningene på lokket på øverste bilde er øverste rad fra venstre mot høgre: S2, B, S1 og nederste rad fra venstre mot høgre: L2 og L1.

 

Fy flate så mye gammelt rask folk har i båtene sine.

 

Dette er en maritim blinklysrele. S2 er styrbord blinklys, Babord blinlys og Styrbord akter. Nederste rad er selvfølgelig Lanterne2 og Lanterne1.

 

Ikke rart at det skjer så mye tull på sjøen når ikke folk vet hva utstyret skal brukes til. :smash:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Dette er helt enkelt et morse relé! Da dette nok er en (relativt) liten båt, så er naturligvis reléet også lite, er det garantert etterlatenskaper etter "gnisten" ombord. Gjerne brukt i sammenheng med kommunikasjon med U-båter, da flyndra ble brukt som undervanns antenne (antar dette da ingen antenne er nevnt i sammenheng med reléet, hvilket betyr at den er skjult). Kan også brukes som et lite koke apparat hvis strøm- eller kommuniksjonsmengden er formidabel.

 

Spøk til alvor :

Det ser ut som et dobbelt relé for å dra ned platene og slutte kretsen. Jeg kan gjette på at sikringen bare kontrollerer at spolene ikke er kortsluttet/ødelagt, og om den ryker, så kobler reléet fra. Det ser ut som om S brukes til å styre reléet, og L er den styrte kretsen, altså motsatt av den som gjerne er tilfelle (ihvertfall i normal transformator benevnelse av L og S). Det kan videre se ut til at reléet styrer to kretser med en styrestrøm, L1 til S1 og L2 til S2. Altså en enkel to-polt spenningsstyrt bryter.

 

S - er gjerne Sekundærspole benevnelse

B - kan være Betriebsspannung (tysk for styrespenning)

L - er gjerne Primærspole benevnelse

 

Leste gjennom tråden, og la ikke merke til noen konkrete løsninger, så her er i alle fall min idé. Men for all del, pass på at ikke røyken slipper ut av spolene om du kobler den til, for da virker den ikke mer :yesnod:

 

Mvh,

Are

Link to post
Eg vil og hardnakka påstå at dette er ei "vippe", rett og slett ein laderegulator for likestrømsdynamo. Eg skal sjekke det det med vår gamle bilelektrikar på jobben i morgon.

Ok.no har eg sjekka og eg tok feil :headbang: Det er eit dobbelt rele.B skal vere hovedstrøm inn,styrestrøm til S1 eller 2 styrer hovedstrøm til L1 eller 2.Sikringen står på hovedstrøm. Fekk inntrykk av at dette releet var ein del brukt som nær/fjernlys-rele i bil før i tida.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...