Jump to content

Gode VHF forhold om dagen


Astor

Recommended Posts

Og ser en på værkartet, og det er en såkalt "sammenklappet front" mellom deg og sydover, er det utrolig hva en får inn av signaler i VHF-området sydfra. I TV'n sin barndom på 60-tallet drev jeg og en kamerat jakt på sydeuropeiske TV-stasjoner med en enkel dipolantenne. Og under de rette forholdene fikk vi inn både italienske og spanske sendinger!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er akkurat kommet tilbake etter en dag på jobb, vi fanget opp VHF trafikk fra Tyskland like vest av Stavanger, har opplevd dette tidligere under tilsvarende meteorologiske forhold.

Ikke helt enkelt å bruke VHF med flere tyskere på kanalen som ikke skal være der, tror ikke de kunne høre oss.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Minnes vi kalte dette for skip da vi drev med privat radio.

Husker jeg fikk kontakt med en i Skotland en gang.

 

Men det varte bare i ett minutt eller noe slikt.

rakk akkurat ikke å motta navn og adresse fordi det kom en og pratet over oss

Da ble det litt :discuss: men det hjalp ikke...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

I kveld er det særdeles gode forhold på VHf`n. Sitter hjemme og hører Skagen radio med sine lange navigasjonsvarsel, like sterkt som Tjøme radio.

 

Fra tid til annen er det slike gode forhold. Senderen til Stockholm radio ved Strømstad kommer også klart inn. Gode atmosfæriske forhold.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor, gjelder dette også AIS-mottak?

 

 

Det kan jeg ikke se hjemmefra lenger. Tok bort mottageren for en stund siden da internett ga meg enda bedre data om skipstrafikken i Oslofjorden.

 

I morgen reiser jeg på fjorden i morgentimene, og vil da skjekke AIS ombord og rekkevidden, hvis samme forholdene holder seg noen dager. Fra hjemmehavna på Tofte "ser" jeg skip utfor Rauer som lengste avstand.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Du som har interessert deg for AIS lenge Astor, vet du hvilken effekt AIS klasse A og B sender med?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sendefrekvensen for AIS er ikke særlig spesiell.

70 156.525 S Opkalds- og nødkanal for DSC (Digital SelCall)

Denne frekvensen ligger i nøyaktig samme frekvensbandet som de andre VHF simplex kanaler. Duplexkanalene opperer i nesdre del av 160 mhz-båndet.

 

Også i kveld kommer Skagen radio krystalllklart inn her i Hurum.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har stort sett på vhf'n om dagen når jeg er ombord , men nesten umulig å ha den på DW . Går som regel ikke lenge før skurre og bråket bryter ut på 16 ,derfor står den stort sett på K-77 i hjemmehavna .Har vel stort sett samme skurre når jeg er utpå også ,har 2 stk fastmontert og 1 stk håndholdt . Må sikkert være noe galt hos meg , skal jo ikke være sånn , er jo nytt alt samen . Men dem sender jo bra , stadig jeg snakker med folk og nabobåtane ikke hører dem jeg snakker med .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ingenting er unormalt mht lytteforholdene utenom det jeg har beskrevet. Det hender jeg får skurr på k-28 når radioen står på full scan. Da elliminerer jeg denne og den scanner hele spekteret uten stopp. Tror du har noe ombord som lager forstyrrelser på noen aktuelle kanaler.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor det er jo slettes ikke umulig , men det er jo ikke altid men ofte sånn . Den vhf'n opp på FB er ikke sammen med noen andre kabler av noe slag ,burde kansje vært bra den da men .Kansje se over detta litt , den nede har ikke jeg satt inn så ikke sikkert det er i vater der . Men nu er det ut på tur :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...