Jump to content

Riper i skjerm på kartplotter, mulig å fikse?

trainman

Recommended Posts

Jeg har en Garmin 192c som jeg etter en tur i mye sjø hadde fått mye saltvannssprut på. Var uforsiktig og tørket av skjermen med en tørr, myk klut. Dette var nok til at det ble mange små striper i antirefleksbelegget på skjermen. Det er mest kosmetisk, men også litt sjenerende.

Noen som har erfaringer med om dette kan pusses bort på noen måte, kan evt glasset i skjermen skiftes?

ØR

Pussa alle instrumentene ombord med Autosol , dem blei som nye .Spørs jo bare hvor mye det er , men tipper den blir bra med noen runder med Autosol . Flere runder du tar jo bedre blir dem ............

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Autosol er det mye slipemiddel i. Tipper at dette ikke bare tar ripene men tar hele antirefleksbelegget på skjermen.

Selv har jeg en 182C kartplotter, det er riper i belegget på denne og men ikke mer enn at jeg lar det være. Autosol tør jeg i hvert fall ikke prøve. Men om du tør så gi oss gjerne en tilbakemelding om resultatet :lol:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må for all del ikke bruke noe med såpe i, det vil garantert fjerne antirefleksbelegget. La det heller være som det er dersom det ikke er sjenerende når du bruker plotteren.

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Clas Ohlson har et spesialmiddel for mobiltelefon-display - vet ikke om det er slipemiddel (eller hvor mye) det er i den. Har ikke prøvd det selv, men går ut i fra at det er mere skånsomt enn Autosol.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Innstrumenta mine blei som nye da , men det er kansje litt andeledes med glasset på plotter'n selv om det bare er plast på innstrumenta også . Vis ikke noe hjelper og plotter'n er like ripete , så kan det ikke koste stort å prøve litt nede i hjørne ellerno . Har brukt det på flere mobiltelefoner og solbriller med knall resultat også.............

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Har gjort det samme på min 178ci og det er bare en ting å gjøre ifølge Belanor. Send hele plotteren dit så skifter de hele fronten for ca kr 500. Får ikke kjøpt løs front av de. Prøver du å bytte selv bortfaller hele garantien på plotteren. Det var det de fortalte meg.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Rådet om å bruke tannkrem er absolutt bfverd å prøve.

Har hørt om de som lager "vidundermiddel" med å blande:

- tannkrem

- autosol

- zalo

Har forsøkt det en gang og det tok svært motstandsdyktige oljeflekker på en hvit RIB,

men det er mulig at autosolen tar det alene.

Som nevnt må du være forsiktig med antirefleksbehandlingen.

Har gjort det samme på min 178ci og det er bare en ting å gjøre ifølge Belanor. Send hele plotteren dit så skifter de hele fronten for ca kr 500. Får ikke kjøpt løs front av de. Prøver du å bytte selv bortfaller hele garantien på plotteren. Det var det de fortalte meg.

Dette er den eneste riktige løsningen på dette.Skjermen på en Garmin kartplotter har et belegg på utsiden som er svært ømfintlig for alle typer såper og rensemidler.Bare en liten rest av salo på en fille er nok til å fjerne belegget.For å rengjøre skjermen Bruk rent vann i store mengder på mykt pussepapir.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

prøv zalo. bruker det på sjarken på plexiglaset om våren når sola kommer opp. god erfaring med den

Dette er det siste du må gjøre.Alt det refleksfrie belegget forsvinner med denne behandlingen.Tro meg jeg har prøvd.

Vårt prosjekt:

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Hei,

Her er det bare en ting å gjøre sjekk med leverandøren eller Belanor. Er helt overasket over at noen gir slike råd som blir gitt her. Det er tydelig at det er svært forskjellig oppfatning om hvordan man behandler elektronikken.

Som ett eksempel på dette kan jeg fortelle en liten, men ubehagelig historie. Jeg har alltid reparert småelektronikk for venner og den nærmeste familie. Jeg hadde god erfaring med å rense fronter på bilsterespillere, med litt varmt zalovann, da skinte de som da de var nye igjen. Men verden er ikke lenger som den var før. Fulgte samme prosedyre på en helt ny type spiller for en 7-8 år siden. Hele fronten krympet til en svart liten knudrete plastbit i løpet av ett sekund. :nonod:

Prøv med tannkrem før du eventuelt bruker Autosol eller andre slipemidler.

Det er vel slipemiddel i tannkremen og mener jeg å ha fått med meg, kanskje en tannbehandling med autosol hadde hvert tingen for hvitere tenner :puke:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei !

Høres for meg ut som om det tryggeste er å bytte fronten - på den andre siden- har du først bestemt deg for å koste på bytte, skder det jo ikke å forsøke litt på den gamle.

Jeg har hatt ei så tube med "mobil-polish", og den minnet litt om det stoffet du nbruker til å rense toppen på keramiske komfyrer med. Et hvitt stoff som har noe oljeaktig i seg, og som åpnbart sliper litt. Jeg forsøkte det på en mobil, og på et plastdeksel som jeg har på dykkecomputeren min som det hadde blitt riper i. Det er mulig at ripene ble mindre, men ikke i vesentlig grad, men det jeg mener å huske var at begge deler fikk et litt matt skjær.

-koherman

Hvis "togmannen" gir opp prosjektet, eller gnir hele anti-refleksen av skjermen, så vil jeg gjerne minne om at jeg kan overta'n ønsker meg nemlig akkurat en slik en...... :wink: ...eller noe lignende.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...