Jump to content

ekkoloddbildet blir ikke bra

froesak

Recommended Posts

Jeg får ikke bildet på ekkoloddet mitt bra. det viser ikke sånne buer når det er fisk. Det kommer mest små streker som vises loddrett på skjermen. Svingeren skal være riktig montert. Men kabelen til svingeren er stripset fast sammen med kabelen som kommer fra motoren til bateriet (ladinga) kan dette være en årsak? Eller er det noe annet jeg kan gjøre. Er også ute etter en manual til loddet, helst på skandinavisk men har ikke funnet noen steder jeg kan laste ned det. Loddet er et Lowrance x126DF

Redigert av froesak (see edit history)

Det første jeg ville gjøre er å legge kabelen fra giveren til loddet en annen vei.

Det kan skapes støy i kabelen når den ligger slik du skriver.

Ellers er loddene i dag utviklet så pass bra at skjermbildene skal bli gode. Lowrance har hatt mye utvikling på sine lodd, og jeg vil tro at dette vil gå brea.

Jeg skal se litt på den engelsek manualen dersom jeg finner den.

Hvor har du kjøpt loddet? Dersom forhandler er norsk bør han ha brukerveiledning på skandinavisk språk.

Enig med det roalbj skriver om støy. Opplevde etter motorbytte at når jeg hadde visning på kun ekkolodd (Humminbird NS25) slo enheten seg regelrett av, etter å ha vist meg "voltage too high". Jepp, kabelen fra innvendig svinger stripset sammen med kablingen fra motoren.

Benyttet anledingen til å montere gjennomgående bronsesvinger lenger forut, problemet borte.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Hvis du er sikker på at svingeren er helt riktig montert, bør du som det er skrevet over sørge for å å få litt avstand mellom ledningen til svingeren og andre ledere. Minst 30cm hvis de går paralellt. Du må også ha tilstrekkelig tykkelse på strømkabelen til loddet. 1,5 kvadrat er greit opp ca 3m.

Still loddet i manuellt modus. Sett sensitivity til ca 90%. Velg split skjerm. I det ene vinduet viser du hele vannsøyla hvis det ikke er for dypt (<60m), hvis det er dypere er det for trolling like greit å stille inn max dyb de til 40m. Velg enten 2 eller 4x zoom slik at du får 5-20m dybdeområde i det zoomede vinduet. Flytt området du zoomer til den dybden du ser fisk, eller tror det skal være fisk. Surface clarity bør slås av og ASP settes på low.

Nå skal du se fine buer. Men det er svært vikktig at svingeren er helt i plan med bunnen av båten. Er den litt skjev vil du få bare halve buer eller streker.

Hvis du er sikker på at svingeren er helt riktig montert, bør du som det er skrevet over sørge for å å få litt avstand mellom ledningen til svingeren og andre ledere. Minst 30cm hvis de går paralellt. Du må også ha tilstrekkelig tykkelse på strømkabelen til loddet. 1,5 kvadrat er greit opp ca 3m.

Skal prøve og flytte svingerkabelen. Når det gjelder strøm så har jeg tatt en ledning fra batteriet som jeg har koblet sammen med både ekkoloddet og en kartplotter kanskje jeg burde strekt en strøm ledning fra batteriet til hver av disse og ikke koblet de sammen på kun en??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...