Jump to content

Skal kjøre Bergen - Frøya


Jannert

Recommended Posts

Noen som har kjørt Bergen - Frøya før? :headbang:

 

Hvor er det lurt å bunkre disel på turen og overnatte? :wink:

 

Har en Selby 27 som gjør ca.20 knop, hvilken lei skal jeg ta? :wink:

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med disse svarene. Jeg vet det er vinter og fare for stormer men er det helt uforsvarlig og legge avgårde på en slik tur i november???

Link to post
Share on other sites

Helt uforsvarlig er det vel ikke. Det kan bli mange dager med svartstille sjø no i november. Men du blir mye aleine på denne tida, ikke mange båter å slå følge med eller kalle på om behovet skulle oppstå.

Bergen - Frøya blir ca 280 nm, dersom du går innom Gurskøya og ut Vartdalsfjorden. Noe kortere om du tar rake veien fra Stad og nordover retning Ålesund.

De mest utsatte plassene kjenner du sikkert til, det blir Stad og området ved Hustadvika. Stad gjør du unna på en liten time dersom du kan gå med 20 knop, Hustadvika tar mye lenger tid.

Vanskelig å gi noe råd her. Spørs jo også kor god tid du har. Selby er jo ikke akkurat noe Atlanterhavsfarer, sjøl om den er rimelig bra i sjøen.

Tror eg vil råde deg til å spandere noe kroner på Nord-Cargo og sende den som dekkslast i stedet for å gamble på været på denne :lol: årstida.

Lykke til, uansett valg.

Link to post
Share on other sites

Så via Ålesund er den raskeste vegen men også den verste? Er det slik å forstå? Hvor kjapt kommer styggværet når det f.eks er meldt fint på langtidsvarsel? Sjeldent at de tar feil????

Hvor er det lurt å ta "hvileskjær" på denne strekningen. Blir nok lite med dagslys!

 

Takk for svaret foresten :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei Jannert,

 

Turen Bergen - Frøya kan absolutt bli fin, men den kan også bli det stikk motsatte. Det har ikke så meget med kalenderen å gjøre  -  men svært meget med værmeldingen.....

 

Det er imidlertid langt å gå, spesielt hvis du tenker være alene ombord. Hvis du i tillegg ser for deg å gå bare i dagslys, så må du jo regne med å bruke noen dager.

 

Men hvorfor det egentlig? Er du såvidt fersk på sjøen at du er usikker på nattseilasen, da bør du kanskje for sikkerhets skyld vurdere å få med deg en som "har vært ute en vinternatt før"?

 

Eller om det er et alternativ å ta et par fine dager for å gå båten fra Bergen og opp til Måløy, og eventuelt la den gå videre som dekkslast på en fraktebåt.

 

Bergen - Måløy er ca 105 nm, og stort sett beskyttet farvann. Sjansen for godværseilas er adskillig større der enn når du skal slippe deg rundt Stadt'en, for ikke å snakke om Hustadvika.

 

Men uansett hva du velger: sørg for rene dieselfilter, tenk sikkerhet, og ha en fin tur!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg tar som en selvfølge at du har VHF ombord!

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Jannert,   vi hentet båten vår utenfor bergen rettere sagt Bømlo.. vi vurderte å ta båten opp til Trondheim, men pga. tidspress ble det til at Ulvan rederi tok opp båten vår.  Hadde lyst til å ta båten oppover selv men det gikk ikke denne gang.. Lykke til hvis du tar turen..  du får sikkert en kjemetur.... Og hyggelig å se flere fra Trødelag her  :lol:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Et lite tips er å følge med på nmi`s bølgevarsel og refraksjonsvarsel for Stadt. Link: http://www.dnmi.no/varsel/maritim/stad/stad.html  Ellers er det "safe" å seile den

indre leia fra Stadt til Ålesund, som noen nevnte. Slipper strømsjø/havbølger.

Med den farta du har til rådighet burde en sånn tur ikke by på problem. Meld deg inn i

redningsselskapet hvis du ikke allerede er medlem. Kontakt evt.

redningsskøytene foran hvert "legg", for deres mening om været. Lykke til.

 

jm

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for alle svarene som jeg får her og lover å ta dem til etterretning mht. filterskifte og kjøre innaskjærs ved Stad og melde meg inn i redningsselskapet. Ja, jeg er usikker ved nattseilas og jeg regner med ca. en uke på turen, dette pga. mulighet for styggvær. Så jeg tror jeg tar turet om jeg ikke blir sterkt advart mot dette. Må gamle litt for å leve, mente ikke å være useiøs, sikkerhet står sterkt hos meg men vanskelig å få med noen styrmenn pga. folk er jo i arbeid  :blush: Hyggelig for oss at trøndere kommer på banen, Pjolter  :puke: du får ta deg en tur til Mausund en gang :lol:. Takk alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for alle svarene som jeg får her og lover å ta dem til etterretning mht. filterskifte og kjøre innaskjærs ved Stad og melde meg inn i redningsselskapet. Ja, jeg er usikker ved nattseilas og jeg regner med ca. en uke på turen, dette pga. mulighet for styggvær. Så jeg tror jeg tar turet om jeg ikke blir sterkt advart mot dette. Må gamle litt for å leve, mente ikke å være useiøs, sikkerhet står sterkt hos meg men vanskelig å få med noen styrmenn pga. folk er jo i arbeid  :nonod: Hyggelig for oss at trøndere kommer på banen, Pjolter  :nonod: du får ta deg en tur til Mausund en gang :lol:. Takk alle sammen!

 

Mausund er plottet inn tidlig neste år.. Ligger ute hele året så er nok ingen umulighet at turen kommer før hvis tiden strekker til  :nonod:

Skal du inn til "Byen" med båten ( eller uten) så send meg en IM så kan vi ta en kopp kaffe og myse på båtlivet

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Her er et par tips som jeg har fått tidligere. kanskje du bar bruke noe av det? Dette er da fra Trondheim og sydover!

 

Selv er jeg bosatt noe lenger sør i Trondheimsleia. Når du kommer så langt sør som Tjellbergodden ligger Aure like innenfor. Her har du både Mjosundet Marina, Eidestranda og Lurvika. Litt lenger sør, på Tustna ligger Veidholmen gjestebrygge med restaurant og dans i helgene om sommeren. I Krisitansund er det også en godt organisert gjestehavn midt i sentrum, like ved dieselfyllingen. Enda lenger sør, før du skal over Hustadvika, har du Håholmen gjestebrygge. Når Hustadvika er passert kommer du til Bud. Her er det også gjestebrygge og dieselfylling. For ikke å glemme Bjørnsund, den er verdt et besøk. Har selv besøkt alle disse gjestebryggene og kan anbefale disse

 

Vet ikke hvor mye dette hjalp men

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger Pjolter, klart jeg skal maile deg om Trondheimstur. Disse opplysningene du kom med ang steder og fyllinger er akkurat det jeg var ut etter så takk :wink:

 

Jenny, jeg skal skrive fra turen om det er interesse. Turen blir rundt uke 46/47 og jeg har som sagt satt av en uke, så det kan bli litt av hvert å skrive om. :lol:

 

Vet noen om flere diselfyllinger som er åpne på leia jeg skal kjøre hadde det vært fint om noen fortalte det her.

 

Takk hilsen

Jan Arve

Link to post
Share on other sites

Jenny, jeg skal skrive fra turen om det er interesse. Turen blir rundt uke 46/47

Og underveis kan du jo sende korte SMS-meldinger til forumet om hvordan turen skrider frem?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet noen om flere diselfyllinger som er åpne på leia jeg skal kjøre hadde det vært fint om noen fortalte det her.

:cool: Har selv kjørt strekningen Bergen-Måløy...følg ruta til hurtigbåten,Ruta får du på terminalen til Fylkesbaatane i Bergen.

Sjekk drivstoffbørsen vedrørende Måløy ,her er det pumpe hele døgnet!  :seeya:

Silda et bra sted å overnatte før STADT....sjekk havneforum der ligger beskrivelsen.

                                      God tur !!             Hilsen SOLO

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tur  Bergen –Frøya uke 46/47 :lol:

 

Startet med fly til Bergen lørdag med direkte booking på Bråten’s som var biligst i landet. Overnattet i Bergen til søndag, tenkte vel mer på turen med undring og forventning enn fare til tross for mange advarsler. Hadde vel hjemmefra lovt å bruke hodet framfor macho mannen på denne lange turen. Det å dra alene var det vel mest utenkelige man kunne foreta seg har jeg fortått, etter jeg kom hjem er tilnavnet blitt kaptein ”vettlaus” noe som sikker er et riktig tilnavn  på slike typer som oss!

 

Ruta var kronglete men trygg og grei, var vel innom flere fjorder enn strengt tatt nødvendig men dette skule være en kosetur og bli kjent tur. Så fra Bergen bar det av gårde til Mongstad og tankanlegget der, hvor jeg også måtte overnatte for jeg kom så sent av gårde og det viste seg at det ikke var inverter om bord så jeg fikk ikke brukt kartplotter og data før jeg kom meg til Askvold. denne turen var vel den mest dramatiske på hele turen da jeg måtte kjøre etter fyrlykter og sektorer, endelig i Askvold fikk jeg kjøpt meg inverter så jeg kunne bruke teknologien igjen; men det tok sin tid så det ble en overnatting der. (Diesel 4,90) Grei plass og overnatte med egen gjestehavn og strøm.

 

Tirsdag gikk turen videre til Måløy der jeg tenkte og overnatte men hørte på VHF at det skulle ta seg opp med vind styrk 20 og over, så nå var ”rådyra dyre”, så jeg bestemte meg for å få fylt diesel og dra tvert. (Diesel 4,50) Tror det var lurt for over Stad kom stormen i helene på meg, det var oppgitt bølge høyde på 4 meter men jeg var sikker på at det var nærmere 6 meter, men det gikk greit båten fikk vist sine sjøegenskaper og jeg ”vettlaus”. Turen fra Måløy og rundt Stad tok ca.2.5 timer og bra var det at jeg kom meg rundt for nå kom været og jeg kunne blitt værfast i Måløy i mange dager, phu! Nå var jeg trøtt og fant Kvamsøya og noen moloer å legge meg til, var ei gjeste brygge der som er perfekt for de som  ikke kommer seg videre pga. vær, sliten  etc. Lite å ta seg til men ok.

 

Onsdag gikk turen til Hareid hvor det var ny diesel fylling. Hareid var en fin plass med mange serverdigheter. (Diesel 4,70) men jeg skulle jo videre til Ålesund, turen fra Hareid til Ålesund var vel den verste værmessig, med kav og fokk i sjøen og 2-3 meters bølger, ble litt liten en stund selv om jeg stolte på båten. Endelig framme, Ålesund har nok den mest beskytta havna for oss fritidsfarende, midt i byen ligger gjestehavna med tilgang til dusj, strøm etc. Her hadde de også modernisert strømmen for ”rundkopling” en slik med tre kontakter inni, så her ble det til og ut på byen å kjøpe nye koplinger.

 

Torsdag ble det fylling av diesel igjen (Diesel 4,80), og klar for å dra videre til Molde tenkte jeg, men den gang ei, her kom VHF melding om storm over Hustadvika snart så det var bare å legge kursen mot Bud og fiske været der, snakket med noen fastboende som fortalte meg at skulle jeg over så måtte jeg dra nå. Her var turens billigste dieselfylling, typisk når man hadde mye på tanken… og jeg så de hadde gjestehavn som lå noe utsatt til men greit nok når været satt inn. (Diesel 4,34) Så bar det av gårde over Hustavika turen gikk greit med store lange havbølger, valgte å gå utaskjærs og rett til Kristiansund med sin gjeste havn 5 min fra sentrum og mulighet for en dusj og vask av klær, så her ble det en overnatting. (Diesel 4,80)

 

Fredag dro jeg videre og kjente lukten av hjem. Inn Trondheimsleia  og inn Ramsøyfjorden og Frøyfjorden så var jeg jo snart framme turen tok ca.3,5 timer, gleden over å ha klart det kjentes i kroppen. Tror skuldrene har hengt rundt ørene hele tiden men kjente jeg det først nå, endelig ser jeg Sistranda og Svellingen som er ende stedet for ferden. (Diesel 4,35 Mausund)

 

Alt i alt var det en grei tur og jeg sparte 15-20000 på turen, jeg hadde ferie til gode. Hadde noen gode stunder med egne tanker og betraktet livet i en form for luksus som er mangelvare i dag, det å være for seg selv. Ble forstyrret av mobilmeldinger og samtaler med folk som var bekymret for meg, men takk til dem!

 

Hilsen skipper ”vettlaus” :wink:

Link to post
Share on other sites

Tur  Bergen –Frøya uke 46/47 :cheers:

Turen fra Måløy og rundt Stad tok ca.2.5 timer og bra var det at jeg kom meg rundt for nå kom været og jeg kunne blitt værfast i Måløy i mange dager, phu

:crazy:Har lest reisebeskrivelsen med stor interesse og jeg kan fortelle deg at du ikke bare hadde været etter deg men også foran deg.Torsdag i uke 45 ..uka før du kom forbi...hadde vi sterk storm i Måløy.Båten min som ligger i havn under Måløybrua beskyttet av molo måtte jeg sikre ekstra i de sterke vindkastene og sjøsprøyten som sto over moloen gjorde at jeg ble fullstendig gjennomvåt under jobben.To dager etterpå var jeg nedenom og holdt på å få meg en ufrivillig dukkert da jeg skulle gå ut på uteliggeren på siden av båten,midtveis hadde den blitt så svekket at da jeg gikk på den brakk det siste som holdt den sammen og jeg ble hengende på ripa til båten. Uteliggerene på bryggeanlegget var under utskiftning og den jeg hadde var en av de siste gamle. :cheers::wink:
Link to post
Share on other sites

Hei Jannert!

Hyggelig å høre at turen gikk fint. Var en smule bekymret for deg, men du hørtes ut som en fyr med vett i skallen, så alt lå nok tilrette for et godt resultat. Mne en v :santa:et jo aldri, skitt i dieselfilter kan alle komme ut for, uansett hvor mange forholdsregler en tar. Og det skjer jo gjerne når det passer dårligst.

Flott at du fikk en fin tur. Du får sikkert mye glede av Selby`en.

God Jul!! :santa:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallo Jannert !!

Fint å se at turen gikk bra.

Har selv gått strekninga 4 ganger med seilbåt, riktignok på sommerstid, men det kan være utfordrende for det. Spesielt når snittfarten på min båt med seil og brukbar vind er mellom 6 og 7 knop.  Ikke så lett å "lure" seg rundt Stadt da foran en kuling  :sailing:

 

Som du sier så finns det masse flotte havner på strekningen og vanligvis er det god plass selv på sommeren.  Ålesund kan være unntaket da det er ei super havn som benyttes masse av det lokale båtfolket.

Hustadvika er helt grei i god sikt, og innerleia er veldig godt merket selv om det ser noe forvirrende ut på kartet. I dårlig sikt og regn eller snøtjukke derimot, er det ikke mye å se og da bør en vite hvor en er !

 

Jeg har også hjemmehavn på Mausund, selv om båten ligger i Trondheim.

Tror det må være verdens eneste seilbåt med Mausund i hekken   :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...