Jump to content

Utenbords på vinteren

froesak

Recommended Posts

Har en påhenger på båten som jeg tar opp på henger etter hver gang. Sist jeg skulle bruke den så gikk det ett par minutter før kjølevannstråla kom. det hadde nok sikkert frøsset litt i hullet der. Hvor lenge er det forsvarlig og la motoren gå og vente på kjølevannet før man bør stoppe motoren så man ikke ødelegger den? Etter att båten er på henger så starter jeg den opp og lar den gå en 8-10 sek for og få ut mest mulig av vannet og den lagres med motoren hengende ned.

Har en påhenger på båten som jeg tar opp på henger etter hver gang. Sist jeg skulle bruke den så gikk det ett par minutter før kjølevannstråla kom. det hadde nok sikkert frøsset litt i hullet der. Hvor lenge er det forsvarlig og la motoren gå og vente på kjølevannet før man bør stoppe motoren så man ikke ødelegger den?

Er ikke så sikker på at hullet for kjølevann var frosset igjen. Det er liten passasje og ofte så er det nok med litt smårusk, saltavleiringer etc. før det tettes. Pass derfor på at det kommer stråle etter hver oppstart! Om ikke så går det greit å "stake opp" hullet med en tynn streng eller sen. Det er selvsagt ikke bra at motoren kjøres uten gjennomstrømming av kjølevann, men mange (de fleste?) motorer idag har varsling for overoppheting.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

tror helst det er pga kulde for det er kun når det er kuldegrader det tar litt tid før det kommer stråle. i varmegrader så kommer den med det samme. bruker den kun i ferskvann men den står ute på henger så hvis det er igjen litt vann der så fryser jo det. Men om den går litt så kan det vell ikke være noe fare før den blir skikkelig varm vell? Det er en eldre(97mod) suzuki 9.9 4-takt

Mange motorer har termostat. Så dersom motoren var veldig kald kan det være at termostaten ikke har slått ut før motoren har godt en god stund og blitt skikkelig varm. På min motor kommer strålen bare av og til, for termostaten "slår av" impelleren for å bruke maksimal kraft på propellen..

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Mange motorer har termostat. Så dersom motoren var veldig kald kan det være at termostaten ikke har slått ut før motoren har godt en god stund og blitt skikkelig varm. På min motor kommer strålen bare av og til, for termostaten "slår av" impelleren for å bruke maksimal kraft på propellen..

Her er det nok noen misforståelser ute og går. :wink: Termostaten har ingen muligheter for å "slå av" impelleren. Impelleren drives av akslingen mellom motoren og propellen, og må nok pent følge med så lenge motoren går. Det som termostaten gjør, er at den på samme måten som en kran, stenger og åpner for kjølevannsgjennomstrømningen i motoren, alt avhengig av temperaturen på motoren.

På enkelte småmotorer er kontrollstrålen tatt ut etter termostaten, noe som gjør at strålen vil variere i styrke avhengig av om termostaten er lukket eller åpen.

Som det er påpekt av andre her, så må ikke motoren kjøres uten kjølevann. I såfall brennes tuppene på impellerskovlene, og impelleren er moden for utskiftning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...