Moyja Startet 26.Desember.2006 Del på Facebook Startet 26.Desember.2006 Hvilket kartprogram er best egnet til bruk på pc med gps antenne. Bor i Ofoten (Nordland) Og hvor får en kart som dekker dette området til aktuelt program "og ikke bare Trhjem og sørover" ????? Jeg har prøvd å finne ut ved å søke på nett, men er bare blitt mere forviret. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.Desember.2006 Del på Facebook Svart 26.Desember.2006 kartprogram som dekker ditt område finner du her http://chartcatalogue.c-map.no/quickref_pl...?quickrefID=NRC Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
SveinHa Svart 26.Desember.2006 Del på Facebook Svart 26.Desember.2006 (redigert) Nordnorge dekkes vel bare av C-Map. Kartene kjøpes f.eks. direkte fra www.c-map.co.uk. Du bestiller gratis CDer derfra og når disse dukker opp i posten velger du hvilken kartpakke du har bruk for og bestiller direkte på nett og betaler med kredittkort e.l. En stor kartpakke (f.eks. området fra Namsos til Limfjorden) koster snaut kr 3.000.- men der finnes også mindre pakker til ca kr 2.000.- På C-Maps nettsider finnes også linker til navigasjosprogrammer som benytter C-Map. Jeg bruker SOB, Software On Board, som et det absolutt billigste alternativet for C-Map. Har en egen tråd her som omhandler alle mulige sider av SOB. Ruter o.l. finnes også på min hjemmeside. Last ned og les manualen Vær obs. på at c-map.no ikke betjener lystbåtmarkedet, der er det c-map.it og c-map.co.uk som gjelder. Redigert 22.Mars.2011 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Leading Edge Svart 26.Desember.2006 Del på Facebook Svart 26.Desember.2006 Jeg har brukt OziExplorer i mange år og er meget fornøyd med det. Det er stabilt, billig (gratis) og det tar en mengde ulike formater av kart. Dersom det er vanskelig å skaffe "fabrikklagde" kart over ditt område så kan du i dette programmet enkelt lage dine egne kart ved å scanne inn kart selv (eller på en fotobutikk etc). Har selv scannet kartserien rundt Molde fordi det ikke finnes BSB kart for dette området. Sender gjerne et eksemplar så du kan se hvordan det ser ut dersom du sender meg en IM. OziExplorer finner du på denne linken: OziExplorer God romjul og godt nyttår. En ideell tid til å laste ned nye kartprogrammer og sette seg inn i virkemåten mens man simulerer en båttur eller ti Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
roaldbj Svart 26.Desember.2006 Del på Facebook Svart 26.Desember.2006 Jeg skal være svært forsiktig med å argumentere for hva som er best i Norge. Etter hva jeg får opplyst har både Garmin (Bluechart), C-map og Navionics nå tilgang på kartdatabasen S-57 slik at kartene i utgangspunktet skal være identiske. Jeg har mest erfaring med C-map, men har inneværende år begynt å anvende Navionics - som igjen benyttes av Raymarine. Navionics har for nord-norge bl.a. Navionics Gold XL3 Norway North West - 11G Jeg bruker hjemme Raymarines Raytech RNS v.6.0 og kan overføre alt ombord via ethernet - jeg har så langt ikke erfart andre systemer som har så enkel overføring av informasjon fra pc til navigasjonsinstrumentene ombord. En annen ting er at PC'en i dette systemet fungerer som et fullverdig navigasjonsinstrument, eksempelvis som en radar ombord. Sitér dette innlegget Link to post
DWC Svart 26.Desember.2006 Del på Facebook Svart 26.Desember.2006 Hei og God jul og Godt nyttår. Jeg lurte på om Navionics kart kan brukes på pc Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Desember.2006 Del på Facebook Svart 27.Desember.2006 Har brukt TelChart med C-Map i flere år og er fornøyd! Da jeg har båt på henger, har jeg brukt dette systemet i Lofoten, på Sørlandet og hjemme i Trøndelag. Kjøres på PC. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 27.Desember.2006 Del på Facebook Svart 27.Desember.2006 Navionics kart kan brukes på PC med flere programmer. Selv kjenner jeg best Raymarines Raytech RNS v.6.0 som tillater "alle mulige" slags planlegginger og ruteopplegg og som overfører alt du har gjort på PCen til karplotteren ombord via ethernet kabel forutsatt at man bruker Raymarines E-serie (som består av eget intranet ombord). Dessuten har jeg forsøkt Fugawi som også støtter navionics-brikkene, men har ikke tilstrekkelig erfaring til å uttale meg om Fugawi. En periode brukte jeg Navplanner - men ble noe skuffet over bl.a. fargegjengivelser av fyrsektorer. (Har lisens på denne som jeg ikke bruker - men vet ikke om jeg finner lisensen). Jeg har også forsøkt Pc Plotter (har også lisens til denne som jeg ikke bruker - men hvor er den?). Denne var noe mer omfattende enn Navplanner. Da Raytech RNS ble fristilt i sommer gikk jeg utelukkende over til denne programvaren - som jeg så langt er svært fornøyd med. Denne bruker jeg hyppig hjemme. Du finer ellers litt om programvare til Navionics-brikkene her: http://www.navionics.com/New_Website/ViewPage.asp?PageID=24 Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 2.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 Takker for all hjelp og info Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.