Jump to content

Sink, ulik tæring på 2 like båter.


topa

Recommended Posts

En liten julenøtt.

Jeg og en annen på forumet har Scand Baltic som ble produsert våren 2006. På min båt er sinkanodene på trimplanet ( syrefast) helt borte. På den andre båten er de halvspist. Min båt ligger bare korte perioder med landstrøm for lading. Sinken på propell og aksel på min båt er passe spist. Trimplanet er hydraulisk. Jeg antar at båtene er identiske produksjonsmessig. Så til det rareste: min båt har ligget bare halvparten så lenge i vannet som den andre.

 

Hvorfor er min sink borte. ????

 

Hvordan kan man måle seg fram til årsaken til tæringen.???

 

Jeg har lest mye om dette temaet, men jeg kommer ikke nærmere en forklaring. Er det noen som har synspunkter.

Link to post
Share on other sites

Kan det være så enkelt at dine sinkanoder er "bedre" enn den andre? Med det mener jeg at f.eks. renheten av sink i dine anoder, sammenlignet med den andre? At den derfor rett og slett jobber bedre? Ellers så er vel dette et tema som er vanskelig å finne en riktig konklusjon på, siden det er så mye forskjellig som spiller inn.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ut fra egne erfaringer at det er flott om dere to som har samme båt kan finne ut hva dere eventuelt har gjort forskjellig.

 

Jeg har eksempelvis erfart at i perioder hvor jeg kjører mye med høy hastighet så synes anodene på trimplafsene å tæres mye.

 

- En alternativ forklaring på forskjellene kan være temperaturforskjeller / andre forskjeller i vannet.

 

- Det kan også være noe forskjellig kobling mellom trimflapsene og annen jord på båtene, selv om jeg ville tro at de er ganske identiske.

 

- Er det forskjell på utkjørt distanse. - Jeg har erfart at mye kjøring med høy hastighet "tærer" mer på anodene i forhold til sakte kjøring.

 

- Har Scand selv noen forklaring?

 

Avventer med interesse den videre utvikling i 2007.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...