Suzuki Startet 30.Desember.2006 Del på Facebook Startet 30.Desember.2006 tenkte jeg skulle være kreativ i den delen av jula som står igjen, og regelrett starte med å lage meg en fin instrument POD til å ha over der lukegarasjen normalt er plassert, altså under sprayhooden. Er det noen som har forslag til utførelse eller materialvalg til denne ? Skum som kles med glassfiber er et alternativ, men hvordan jeg skal få en bøyd fasong lik i begge ender ved å lage en form i skum, er litt usikkert. Maler i tre, papp eller plast og skjæretråd med varme er det sikreste vil jeg tro ? Frihåndsforming er etter mitt syn mer usikkert. Å lage hele greia i teak, enten finerbelagte plater eller heltre ( 5mm ) er et annet alternativ. Enklere å komme igang Et eksempel fra en Ballad: Båten min er imidlertid mye mer buet i taket, og jeg mener POD`en langt på veg må følge den fasongen ( bildet er helt redselfullt,men det var det jeg hadde akkurat nå...) Forslag, tips,linker og kommentarer er velkommne.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ulysses Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Lager du en pappmal og måler til på den ene siden av båten, for så å speilvende malen, burde det bli temmelig likt på hver side. Spørsmålet er om dekket er 100% symmetrisk. Lag gjerne flere maler, og prøv å finne den fasongen du liker best. Jeg tror jeg ville valgt skumvarianten med glassfiber utenpå. Divinycell er ganske hardt og lar seg lett forme ved hjelp av sliping før du begynner å legge på duk. Men jeg ville nok satset på å sprøytelakkere den, i stedet for å legge på gelcoat. Dermed kan du lage den som en one-off. Det blir en god del sparkling og sliping for å få det bra, men fordelen er at du kan rette opp ujevnheter og småfeil med sparkel. Skal du få perfekt finish med gelcoat er det nok best å lage en plugg og en støpeform, men det tar nok for mye tid til at det er formålstjenlig. Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Det finnes en type blått skumm til isolering, fåes på byggeforetninger. Det er i forrskjellige tykkelser. Det er lett å forme til med en gov fil eller pussekloss med grovt papir. Gjør du feil, limer du bare på en ny bit med polyuretan lim. Når du har fått frem den formen du ønsker, kler du det hele med glassfibervev og epoxy, flere lag. Når det er herdet heller du aceton på det blå skummet og det forsvinner. Så er det å sparkle til man har en fin overflate, så lakkere. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Hva med en lang bøyle som du kan enten henge instrumentene alene på eller skru på en teakplate? Er bøylen lang nok, er den sikkert god å holde seg i også. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
pete Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Jeg lagde en slik innretning i fjor, brukte merantifiner som jeg malte med topcoat. Synes selv det ble nokså bra. Det er større krumning, der du vil lage din, men det burde gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Laget dette i hel teak for flere år siden. Har fungert veldig bra. Skrudde det fra hverandre for første gang i år for å sjekke om det var noen tegn til fuktighet eller irring innvendig. Det var knusk tørt. Utfordringen min var å få det så flatt som mulig, slik at det ikke kom i veien for nedtigning. Suzukis utfordring blir vel å få det buet. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Lasse, den løsningen din er veldig fin altså. Skimter jeg bruk av not+fjør teakbord ? Freste du disse selv,eller finnes det å få kjøpt ferdige noe sted ? Er stålrøret gjennomgående ? Er det en vanlig griperekke i stål ? Er kablene trukket innvendig i stålrøret ? Er det noen spesiell grunn til at du har lakkert POD en ? For å matche resten av teakdetaljene hadde det vært best med olje kanskje ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Lasse, den løsningen din er veldig fin altså. Skimter jeg bruk av not+fjør teakbord ? Freste du disse selv,eller finnes det å få kjøpt ferdige noe sted ? Brukte en vanlig planke av teak, og fres er flittig brukt. Er stålrøret gjennomgående ? Er det en vanlig griperekke i stål ?Stålrørene er ikke gjennomgående. Det er to stålrør bøyd og satt på flenser i begge ender. Fikk laget disse etter egne tegninger og mål på et mek. verksted, og det ble slett ikke så dyrt. Er kablene trukket innvendig i stålrøret ? Kablene går ikke gjennom stålrørene - se bilde 2 og 3. De kommer ut på baksiden, og går inn i skroget under vindskjermen. Er det noen spesiell grunn til at du har lakkert POD en ? For å matche resten av teakdetaljene hadde det vært best med olje kanskje ? Ble først oljet og deretter lakkert. for å stå i stil men resten. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Lasses løsning er jo usedvanlig fleksibel og elegant, hadde jeg sett den før jeg lagde min hadde jeg kopiert den. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Deler synspunktene om at Lasses løsninger var usedvanlig praktiske. Ettermontering av instrumenter har lett for å ta for mye av utsynet - dette har jeg selv erfart flere ganger. Det krever både godt praktisk skjønn og god tilgang til tekniske løsninger å lage slik instrumentpod som vist av Lasse. Antar at flere seilbåtprodusenter ønsker å kopiere dette opplegget. Jeg undres stadig over hvor store og upraktiske flater som benyttes for å montere vitale instrumenter ombord. Jeg lurer på om og i så fall hvor Lasse har montert radar? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 tycker oxo Lasses lösning er veldi elegant ! en klubbkompis til mig har en liknande lösning, som oxo har hurtigkopplingar så att han kan plokke med sig hele pod'en hem over vintern ex. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frivakten Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 tycker oxo Lasses lösning er veldi elegant ! Enig. I tillegg kan man t.o.m ha holdere til annet også. På motsatt side, foran braketten; kikkert, mobil etc. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
bliss X Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Jeg lurer på om og i så fall hvor Lasse har montert radar? Nei, jeg har ikke radar men en kartpotter har jeg montert ute i cockpit et annet sted. Tror jeg har vist bilde av det tidligere. Skal jeg ha radar (står på ønskelista) er jeg usikker på hvor jeg kommer til å sette den. Mulig jeg setter den innendørs. Er redd for å få alt for mye stasj i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Jeg har radar som står nede i salongen. Den skal jeg nå flytte til en svingbar plate sammen med plotter. Svinger den frem i åpningen ved behov og setter på radaren ved behov. Kjøpte et svingbart veggfeste hos CO som er blitt modifisert. Slik det er montert i dag fungerer det dårlig. Ser ikke radar fra styreplassen og den er alt for langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Nå blir det avsporing, ifht suzukis emne, men vurderer en duppedings som har både radar og plotter på samme skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Den er fin den løsningen til Lasse men jeg ville hatt gjennomgående rør. Hvis det skulle komme en sjø eller at noen har behov for noe å holde seg i så er det veldig greit at den holder. Ta deg rakkern på at en eller annen ombord tar tak i denne en eller annen gang. Den behøver ikke bli mye større for å få plass til gjennomgående rør. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Jo den hadde blitt større dvs tykkere. Det hadde ikke vært plass til et gjennomgående rør i den jeg laget. Det ble nøye vurdert før jeg laget den. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Det finnes en type blått skum til isolering, fåes på byggeforetninger..(jfr.Wicma) Den ideen til Wicma er meget god, så god at han overtalte meg til å prøve dette på prosjektet, vi gjorde det i sammen, det var enkelt og litt sosialt å være 2 for en gangs skyld under byggingen av båten. Her er et bilde av det som ble lagd. (På et tidlig stadie, man ser fronten av innrammingen som er lagd slik som beskrevet, og kledd med mahogny) Det blir jo litt form på det med denne fremgangsmåten, det er bare fantasien som hindrer designen. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Allan E Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Har den fått stå ifred eller har noen ved et uhell grepet tak i den? En kan jo redusere rørdiameter inne i teaken. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Den har fått stå i fred, og den er nokså solid. Har derfor ikke opplevd dette som noe problem. Tror det er 5 år siden jeg monterte den. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 18.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Ettersom vi først er inne på instrumentPOD`er. Er det noen som har ideèr til utforming av takkonsoll innvendig i båten, over kartbordet ? Har sett mange, gjerne større båter har sånne ferdigmonterte, men det har altså ikke jeg. Det hadde kanskje vært et OK sted å plassere instrumenter til motoren, og diverse annet ? Noen tips ? Forslag ? Linker til DIY prosjekter ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
baatsman Svart 18.Januar.2007 Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 (redigert) Enten kan du ta kontakt med med lastebilforhandlere, de har takoppheng. Men det peneste er vel å lage en form i papp, å etterpå skjærer ut delene i tre. Da får du en som følger takets vinkel. Ferdig former vil du ofte få glipper i overkant/side. Redigert 18.Januar.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Suzuki Svart 18.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2007 Uttrykte meg nok klønete. Planen er å lage den i tre. Noen som har bilder eller forslag til åssen sånne ting ser ut, samt hva som er smart å plassere der ? Er det f.eks noen som har motorinstrumentene sine inne i båten ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Nuh. Noen motorinstrumenter har jeg ikke. Kun en nøkkel til å starte motoren med, og et håndtak til å stoppe den med. Føler ikke noe behov for noe mer. Men skulle jeg hatt slike, ville det vel vært ulurt å montere de inne. Men takkonsoll, det har jeg. Til navigasjonsinstrumenter. Laget av skrapteak skåret til 5 x 20 mm. lameller. Begynte med en mal til foten der den skulle festes. Så ble det limt sammen en fot. Deretter ble den limt opp utover med økende størrelse og form mot det som ble den endelige pod'en. Mellom hver omgang liming var det en omgang på fresebordet for å vri den til riktig vinkel nedover. Nest siste omfar ble limt med 5 x 30 mm. lamell for å få feste til frontplaten. Pusses til utvendig med pussekloss og innvendig med Dremel. Frontplaten ble laget av karbonfiber laminert på ei plexiplate. Tar litt tid, men er et fint vinterprosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Er det så lurt å ha motorinstrumenter inne da Suzuki? Bortsett fra "se tøfft ut" kan jeg ikke se at det er så veldig praktisk å plassere instrumenter på et sted der du ikke oppholder deg når du kjører motor. Men ... Du har gitt meg en ide. Klarer ikke å bestemme meg for hvor jeg skal montere radio Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.