jat Startet 31.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2003 Jeg skal demontere min ILAS Admiral 1000W for div vedlikehold. Når jeg prøver å skru av "mutteren" i enden sitter den noe ut av et ville ******. Også går vinsjen "rundt" Er det noen som har hete tips for hvordan dette lettest demonteres. Jeg skal også bytte olje på giret så hvis noen nok engang har tips så ja takk. NB. Vinsjen er koblet fra og tatt ut av båten, så det er ikke mulig å kjøre den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Jeg regner med at du har forvisset deg om at der ikke er "links" gjenger? Ellers så er der vel bare en ting som hjelper: Godt verktøy, tålmodighet og kraftig oppvarming - samt for å sitere min gamle far: "Med list og lempe skap aper fanges"! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Hei. Med mutteren på min Ilas Inside fulgte de med et rør for å tre over en av de tre "utstikkerne" på mutteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Jeg regner med at du har forvisset deg om at der ikke er "links" gjenger? Ellers så er der vel bare en ting som hjelper: Godt verktøy, tålmodighet og kraftig oppvarming - samt for å sitere min gamle far: "Med list og lempe skap aper fanges"! mvh Poseidon Spe på med en kraftig muttertrekker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Hei ! Tror ikke de tidligere forslagstillere helt har forstått problemstillingen. Vi snakker om en mutter som har fastnet på en aksel, og på akselen er det et kjettingkabular som ikke fungerer som mothold fordi det er en friksjons-slurekopling som skal tre i kraft når ankeret er kommet opp, lengre inn på akslingen sitter et girhus, og bak der en elektromotor som ikke fungerer som nok mothold. Oppvarming tror jeg ikke er noe sjakktrekk her, da det er flere plastskiver rett på innsiden av den omtalte strammemutteren. Jeg har en tilsvarende vinsj, og det er i allefall vanlige gjenger på min. Dette er samme problemstilling som når man skal løsne remskiva som sitter på veivakslingen i framkanten på en bilmotor - motoren følger med rundt i stedet for at skruen løsner. Jeg lærte en gang et triks av en bilmekaniker - og det er rimelig rått. Det er av vesentlig betydning at du tenker riktig første gang. Overført til din situasjon blir det at du trer et rør på en av vingene til strammeskruen - så om du holder røret, eller om du legger det an mot noe (med filler imellom) kommer an på hvordan forholdene ligger til rette - og så kommer det tøffe - du starter vinsjen - og det er da av en viss betydning at du starter den RIKTIG vei. slik at skruen skrur seg av, og ikke strammer mer - for da må et eller annet gi seg. Jeg har gjort dette på volvon min, og da er det startmotoren som løsner skruen, og den er ikke noe snillere enn vinsjen når den klinker til - men det har funket som et skudd hver gang. Før du går igang med denne metoden, kan du jo forsøke med et rør som du setter på en av vingene, og forsøker å "sjokke" den løs ved å banke sideveis på røret. Antakeligvis sitter den ikke så veldig fast, for den er jo ikke trukket til mot noe. koherman Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Mutteren i enden har vanlige gjenger. Det er den som bestemmer trekk-kraften på vinsjen. Har den satt seg fast, er det kun rå makt som hjelper. Spray på rikelig med rustløser basert på molybdensulfid, dvs det som heter rustløser og ikke universal super et eller annet. La virke lenge. Finn deg en rørstubb som passer på de tre taggene på mutteren. Lås kabelaret på et eller annet vis; f.eks ankertau eller en skruestikke, taunokken, kjemperørtang osv. Så får du bare dra alt du er god for. På Admiralen er det jo intet problem å låse, da du har taunokken stikkende ut i andre enden. Oljen trenger du antagelig ikke å skifte. Den skal holde livet ut. Du ser fort om det finnes avtapping på din vinsj eller om den er fylt på en gang for alle. Det du må gjøre er å smøre opp noen av delene på akselen, men ikke alle: Kun koner, kabelar og gjenger. Det skulle du tydeligvis ha gjort for lenge siden. Hvert år skal dette gjøres. Sjekk tilstanden på de halvmeterlange tilførselsledningene. Er de irret fra topp til tå er det på tide med en utskiftning. Sørg da for å få skikkelige forbindelser og skikkelig krympestrømpe. De originale krympestrømpene er langt fra gode nok. Kan du slippe å ha skjøten midt i en fuktig ankertaukasse, er intet bedre. Ellers er denne en trofast sliter som bare krever litt smurning og nok spenning/strøm for å virke upåklagelig. Selvfølgelig har ikke Ilas laget dem, de kommer fra Italia og har et annet kjent navn. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 "Tror ikke de tidligere forslagstillere helt har forstått problemstillingen. Vi snakker om en mutter som har fastnet på en aksel, og på akselen er det et kjettingkabular som ikke fungerer som mothold fordi det er en friksjons-slurekopling" Der kommer mutter trekker til sin rett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Med en gjennomgående aksel med kabelar/mutter i ene enden og taunokk i andre enden, burde låsing av akselen være et bitte lite problem. Dette går nok bra for JAT. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Hei igjen ! På min utgave er det inget taunokk, og mutteren er en koppmutter, så jeg ser ikke hvordan jeg skal få "låst" akslingen. Trodde det var det som var problemet her. Hva menes med en "muttertrekker" er det det samme som en "muttersprenger" ? Det er imidlertid mulig at min modell er en annen enn "admiral". Taunokk er det i allefall ikke på min utgave. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Hei igjen ! På min utgave er det inget taunokk, og mutteren er en koppmutter, så jeg ser ikke hvordan jeg skal få "låst" akslingen. Trodde det var det som var problemet her. Hva menes med en "muttertrekker" er det det samme som en "muttersprenger" ? Det er imidlertid mulig at min modell er en annen enn "admiral". Taunokk er det i allefall ikke på min utgave. -koh Da har du antageligvis ikke en Admiral, men en Captain. Det har jeg også. Her blir det vanskeligere, så moralen til alle ankervinsjeiere er: Smør det som smøres skal hvert år. Det tar toppen 5 minutter. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Med muttertrekker menes en slik slagtrekker som man skrur hjul med på bensinstasjonene, disse er fabelaktige dersom man ikke får skikkelig mothold Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 hei igjen ! OK - jeg forstår, men det er ikke snakk om noen vanlig mutter, snarere en trearmet vingeskrue/mutter som er lukket i toppen, så du kommer ikke til med noen vanlig seks eller tolvkantpipe. Ellers er jeg veldig med på at banketrekkere er effektive. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Kjøp ny trearm-mutter og fjern den gamle ved ganske enkelt å kløyve denne med en skarp meisel. Før meiselen taes i bruk svekkes mutteren ved at der borres et eller flere huller i aksiell eller radiell retning , selvsagt ikke så dypt at andre deler skades. Få en medhjelper til å holde imot med ei slegge og kløyve mutteren med skarp meisel og en tung hammer. Mutteren er plutslig løs og fin og skures lett av med fingrene. Det er dog en fordel med litt praktisk sans og noe øvelse i bruk av verktøy. (Siste setning er dog ren spøk i tilfelle noen skulle føle seg truffet.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BK Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Kjøp ny trearm-mutter og fjern den gamle ved ganske enkelt å kløyve denne med en skarp meisel. Før meiselen taes i bruk svekkes mutteren ved at der borres et eller flere huller i aksiell eller radiell retning , selvsagt ikke så dypt at andre deler skades. Få en medhjelper til å holde imot med ei slegge og kløyve mutteren med skarp meisel og en tung hammer. Mutteren er plutslig løs og fin og skures lett av med fingrene. Det er dog en fordel med litt praktisk sans og noe øvelse i bruk av verktøy. (Siste setning er dog ren spøk i tilfelle noen skulle føle seg truffet.) Ingen dumm måte det nei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jat Svart 3.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2003 Her hadde det skjedd ting i helgen. Som noen her har påpekt er problemet at vinsjen går rundt når jeg drar på mutteren. Jeg er sikker på at det er en admiral, og det det sitter en mutter med 3 vinger i enden. Siden den er tatt ut av båten kan jeg ikke kjøre vinsjen så alt må skje for hånd. Jeg har vært inne på å bolte fart vinsjen i arb.benken og legge en kjetting løkke rundt kabularet som jeg fester i benken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Da har jeg tydeligvis ikke forstått poenget. Dersom problemet koker ned til å holde igjen kabularet mens mutteren løses er det bare å gjøre slik som Lotus har beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Hei igjen! Både og sier jeg - om du studerer tegningen, ser du at kjettingkabulare ikke er fastkoplet til akslingen . det er her det slipper om ankeret er helt oppe og vinsjen fortsatt går - så om du fester kjettingkabularet har du sluremomentet i tillegg til motortregheten å trekke mot. Men sitter skruen hart nok, vil du fortsatt dra mutteren (og akslingen) rundt uten at du får den løs. Imidlertid har du (om det virkelig er en ADMIRAL) iflg Lotus et taunokk i andre enden av akslingen som skal være fast på akslingen, og det er denne du skal holde igjen med. Men dette vet jeg ikke for jeg har jo oppdaget at jeg har en Captain. Faktisk vil du også kunne opparbeide et en vesentlig større treghet i motoren ved å kortslutte tilkoplingsskruene. Siden dette er en girmotor vil jeg tro at motholdet ble vesentlig større. Klyving av mutteren bør etter min mening være siste utvei. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CAT Svart 3.November.2003 Del på Facebook Svart 3.November.2003 Klyving av mutteren bør etter min mening være siste utvei. -koh 1- Koblifra motor og lås aksel fra gir når du dreier mutter eller alternativt 2- Lås motor fra å dreie rundt bruk røret på mutter Kreftene når du bruker rør som tidligere nevnt på mutteren vil ikke være store på motorsiden av giret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jat Svart 4.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2003 Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jat Svart 12.Desember.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2003 Har nå fasiten på demontering. Siden mutteren skal løsnes samme veg som vinsjen trekker kjettingen inn var det umulig å skru den av. Ble derfor tvunget til å sjokke den. Etter lengre tid med mye muskelarbeid og banning tok jeg sjansen på å sjokke muttereren. Tok en liten feisel og lappet til mutteren, og den løsnet på et blunk. Den som hadde hatt nerver til å gjøre det med en gang. Mutteren tålte vesentlig mer enn det jeg fryktet. Grunnen til at den var dratt så hardt til var at den forrige eieren hadde klinet fett på friksjonsflatene og dermed har måttet dra ekstra hardt til for å få den til å dra. Det neste nå er å plukke fra hverandre motoren for å rengjøre og lakke huset samt bytte kabler. Hvis det er noen som har tips vedr. dette tas de imot med takk. Er dset noen som vet om kablene er loddet på innvendig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.