Jump to content

VHF- håndholdt HOVEDAPPARAT


Frivakten

Recommended Posts

Ser etter ny VHF som jeg skal ha i gummibåten. Da den er reg. skulle jeg gjerne ha egen konsesjon på den. Har bare funnet et par ICOM'er som også godkjent som hovedapparat.

 

Kjenner noen til andre merker og om noen av disse har DSC og mulighet å koble opp til GPS?

 

Forsøker å google "hovedapparat" finner bare som sagt ICOM. Andre søkenavn?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg mener Simrad HT51 er godkjent som hovedstasjon, men skal ikke være skråsikker.

Den leveres iallefall med egen baseholder for fastmontering med strømforsyning, osv,

samt at den kan suppleres med ekstern høytaler og mikrofon som gjør den lettere å bruke som "basestasjon".

Den har imidlertid ikke dsc-funksjon.

 

Når det gjelder bærbare og dsc-funksjon generelt , tror jeg ingen har dette (men nå er jeg på tynn is...).

Mener å ha lest et sted at bærbare av en eller annen grunn ikke er godkjent for å ha dette,

men mulig jeg tar feil her også. Jeg kan imidlertid ikke huske å ha sett noen bærbare med dsc av noen fabrikat.

 

Har selv hatt Simrad HT50 (en enklere versjon av HT51) og dette er en førsteklasses radio

både med hensyn til overlegen byggekonstruksjon , lydkvalitet og bruksegenskaper.

 

Nå har jeg en Icom IC-M31 som "jolle- og svabergradio", denne er langt billigere, men bruksmessig fullt på høyde med Simraden selv om den nok ikke er like robust bygget.

Den koster omtrent halvparten av en HT51, men er neppe godkjent som hovedstasjon om bord.

 

Men.. hvorfor vil du ha egen reg på denne radioen?

Du vil vel uansett ikke få den godkjent som hovedstasjon dersom den skal brukes i en båt uten fast strømforsyning (batteribank).

Du skriver "gummibåten", så jeg regner med at dette er en båt uten fast el-opplegg, osv,

noe som vel er et konsesjonskrav for å få godkjent en fast VHF-installasjon selv om radioen i utgangspunktet er bærbar. Som hovedstasjon er det samme installasjonskrav som om det hadde vært en fastmontert stasjon.

Og følgelig vil installasjonen og dermed konsesjonen være ugyldig i denne båten... :confused:

 

I tillegg må du vel betale konsesjonsavgift for VHF for begge båter (2 x avgift istedet for 1),

og her tilsier også den innebygde trivselskalkulatoren at det kan ligge noen rødvinsflasker istedet... :rolleyes:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sa nok ikke jolle, men gummibåt, som forøvrig er en 14 fots Zodiac med batteri og lanterner etc. Båten er registrert og forsikret og er følgelig en selvstendig båt og av den grunn så har jeg ingen aversjon å betale for konsesjonen heller.

 

Takk for tips så langt.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Beklager.. så feilen og redigerte til "gummibåt".

 

Ordet "gummibåt" ble assosiert med 10`-fotere og 9,9 hk,

så cella satte seg fast da den prøvde å forfølge tankegangen videre

(det er tross alt 1. nyttårsdag..).

 

Imidlertid følger jeg deg ikke hvis valget står om nok en avgift (som jeg allerede har betalt en gang),-

alternativt samme sum i hyllekos fra Polet som helst nydes i solnedgangen :wink:

Link to post
Share on other sites

De er vel stort sett kun å få fra 5 watt og lavere.

 

5 watt er godkjent effekt på de godkjente bærbare apparatene.

Det stilles imidlertid blant annet krav til at de skal fastmonteres i brakett, docking, e.l.

slik at de står tilkoblet en ytre fast strømkilde (batteribank), ha mulighet for ekstern antenne, etc

dersom installasjonen skal godkjennes som VHF-stasjon i båten.

Link to post
Share on other sites

Det stilles imidlertid blant annet krav til at de skal fastmonteres i brakett, docking, e.l.

slik at de står tilkoblet en ytre fast strømkilde (batteribank), ha mulighet for ekstern antenne, etc dersom installasjonen skal godkjennes som VHF-stasjon i båten.

Hvor finner du disse opplysningene, jeg har trålet maritimradio sine sider....?

 

Appropos hyllekosen; en ko(n)sesjon varer hele året, en hyllekos; en kveld........... :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hvor finner du disse opplysningene, jeg har trålet maritimradio sine sider....?

 

Appropos hyllekosen; en ko(n)sesjon varer hele året, en hyllekos; en kveld........... :wink:

 

Men hyllekosen får du igjen fysisk og psykisk glede av da :drink: mens en ekstra konsesjon kun belaster lommeboken din som jeg vil stå undrende til om du sa det ga deg glede, ville heller lagt de pengene en konsesjon ekstra koster i et bedre apparat og hatt god samvittighet da du allerede innehar en konsesjon, ingen vits i å sponse staten akkurat :wink:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...