Frivakten Startet 31.Desember.2006 Del på Facebook Startet 31.Desember.2006 (redigert) Ser etter ny VHF som jeg skal ha i gummibåten. Da den er reg. skulle jeg gjerne ha egen konsesjon på den. Har bare funnet et par ICOM'er som også godkjent som hovedapparat. Kjenner noen til andre merker og om noen av disse har DSC og mulighet å koble opp til GPS? Forsøker å google "hovedapparat" finner bare som sagt ICOM. Andre søkenavn? Redigert 31.Desember.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
TideRace Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 (redigert) Jeg mener Simrad HT51 er godkjent som hovedstasjon, men skal ikke være skråsikker. Den leveres iallefall med egen baseholder for fastmontering med strømforsyning, osv, samt at den kan suppleres med ekstern høytaler og mikrofon som gjør den lettere å bruke som "basestasjon". Den har imidlertid ikke dsc-funksjon. Når det gjelder bærbare og dsc-funksjon generelt , tror jeg ingen har dette (men nå er jeg på tynn is...). Mener å ha lest et sted at bærbare av en eller annen grunn ikke er godkjent for å ha dette, men mulig jeg tar feil her også. Jeg kan imidlertid ikke huske å ha sett noen bærbare med dsc av noen fabrikat. Har selv hatt Simrad HT50 (en enklere versjon av HT51) og dette er en førsteklasses radio både med hensyn til overlegen byggekonstruksjon , lydkvalitet og bruksegenskaper. Nå har jeg en Icom IC-M31 som "jolle- og svabergradio", denne er langt billigere, men bruksmessig fullt på høyde med Simraden selv om den nok ikke er like robust bygget. Den koster omtrent halvparten av en HT51, men er neppe godkjent som hovedstasjon om bord. Men.. hvorfor vil du ha egen reg på denne radioen? Du vil vel uansett ikke få den godkjent som hovedstasjon dersom den skal brukes i en båt uten fast strømforsyning (batteribank). Du skriver "gummibåten", så jeg regner med at dette er en båt uten fast el-opplegg, osv, noe som vel er et konsesjonskrav for å få godkjent en fast VHF-installasjon selv om radioen i utgangspunktet er bærbar. Som hovedstasjon er det samme installasjonskrav som om det hadde vært en fastmontert stasjon. Og følgelig vil installasjonen og dermed konsesjonen være ugyldig i denne båten... I tillegg må du vel betale konsesjonsavgift for VHF for begge båter (2 x avgift istedet for 1), og her tilsier også den innebygde trivselskalkulatoren at det kan ligge noen rødvinsflasker istedet... Redigert 1.Januar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 1.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 (redigert) Jeg sa nok ikke jolle, men gummibåt, som forøvrig er en 14 fots Zodiac med batteri og lanterner etc. Båten er registrert og forsikret og er følgelig en selvstendig båt og av den grunn så har jeg ingen aversjon å betale for konsesjonen heller. Takk for tips så langt. Redigert 1.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Astor Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Mener å ha lest at et baseapparet skal innha en viss kraft. Det er vel her det skorter på håndholdte VHF-aparater. De er vel stort sett kun å få fra 5 watt og lavere. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
TideRace Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Beklager.. så feilen og redigerte til "gummibåt". Ordet "gummibåt" ble assosiert med 10`-fotere og 9,9 hk, så cella satte seg fast da den prøvde å forfølge tankegangen videre (det er tross alt 1. nyttårsdag..). Imidlertid følger jeg deg ikke hvis valget står om nok en avgift (som jeg allerede har betalt en gang),- alternativt samme sum i hyllekos fra Polet som helst nydes i solnedgangen Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 De er vel stort sett kun å få fra 5 watt og lavere. 5 watt er godkjent effekt på de godkjente bærbare apparatene. Det stilles imidlertid blant annet krav til at de skal fastmonteres i brakett, docking, e.l. slik at de står tilkoblet en ytre fast strømkilde (batteribank), ha mulighet for ekstern antenne, etc dersom installasjonen skal godkjennes som VHF-stasjon i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 1.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 (redigert) Det stilles imidlertid blant annet krav til at de skal fastmonteres i brakett, docking, e.l.slik at de står tilkoblet en ytre fast strømkilde (batteribank), ha mulighet for ekstern antenne, etc dersom installasjonen skal godkjennes som VHF-stasjon i båten. Hvor finner du disse opplysningene, jeg har trålet maritimradio sine sider....? Appropos hyllekosen; en ko(n)sesjon varer hele året, en hyllekos; en kveld........... Redigert 1.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
TideRace Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Kan dette være et sted å lete? http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19990615-0709.html Eller en rask telefon til Telenor Maritim Radio kan sikkert oppklare dette. De har en avdeling som heter Radioinspeksjonen som burde kunne svare konkret. Tlf. er 22774350 og de holder til på gamle Fornebu. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 1.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Ja det er Radioinspeksjonen som både foretar kontrollen og godkjenner etter en besiktigelse og er det rette stedet å henvende seg. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
bukt Svart 2.Januar.2007 Del på Facebook Svart 2.Januar.2007 (redigert) Hvor finner du disse opplysningene, jeg har trålet maritimradio sine sider....? Appropos hyllekosen; en ko(n)sesjon varer hele året, en hyllekos; en kveld........... Men hyllekosen får du igjen fysisk og psykisk glede av da mens en ekstra konsesjon kun belaster lommeboken din som jeg vil stå undrende til om du sa det ga deg glede, ville heller lagt de pengene en konsesjon ekstra koster i et bedre apparat og hatt god samvittighet da du allerede innehar en konsesjon, ingen vits i å sponse staten akkurat Redigert 2.Januar.2007 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.