Jump to content

Ford Turbo Diesel som ryker


fary

Recommended Posts

Hei og godt nyttår !

I tillegg til båt hobbyen driver jeg litt med veteran lastebiler, nå har jeg en Ford Custom med 150 hk turbo.

Det er ikke lenger mange som kjenner disse motorene il lastebil miljøet så da spør jeg dere.

Motoren ryker veldig kraftig på tomgang spes når den er kald , når jeg kjører av gårde røyklegger jeg det meste innen motoren blir varm. Røyken er lys blå men grå vis jeg ruser motoren. Det lekker olje fra turboen ser det ut for. Kan også nevne at det virker ikkje som den er med på alle sylindrene når jeg øker turtallet med kald motor.

Håper det er noen som kjenner denne motoren her , vet at de ble mye brukt i båt tidligere.

Ps. motoren er fra rundt 1970.

På forhånd takk. :newyearsign:

Link to post

Det er en 2704 Turbo , har hatt 5,4 liter og 6,2 seksere uten turbo i samme biltypen men her har det vert normalt med røyk. Det kan derfor stemme at det har med turboen å gjøre da det lekker fra turbin huset + at det er mye olje i eksosrøret. Min motor er en sk. Dorseth motor. I 1984 kom Dover motoren i Ford Cargo, kan jeg bruke turboen fra en sånn ?

Link to post
Det er en 2704 Turbo , har hatt 5,4 liter og 6,2 seksere uten turbo i samme biltypen men her har det vert normalt med røyk. Det kan derfor stemme at det har med turboen å gjøre da det lekker fra turbin huset + at det er mye olje i eksosrøret. Min motor er en sk. Dorseth motor. I 1984 kom Dover motoren i Ford Cargo, kan jeg bruke turboen fra en sånn ?

Mener motoren er en annen etter 1980 med ny turbo som har høyere turbotrykk. Du må ha samme trykk på turboen. Skal du endre det må du ta kontakt med en som har kompetanse på dette.

 

Ta kontakt med Auto23 Sylinderservice v/Halvorsen eller KD trading.

Link to post

Det skal vel stå noen opplysninger på et typeskilt på turboen, hvis jeg ikke husker feil. Mulig det går an å sammenligne disse, så kanskje du ser at de går om hverandre.

Er det veldig mye slark i lageret på den? Det er en slags messingforing eller noe lignende metall i lageret som blir slitt. Og da kan oljen blåse ut i eksosen.

Ellers så skal det være mulig å få rep-sett til turboen også. Kostet ikke all verden den gang jeg overhalte en slik. Ikke var det så mye hokus-pokus med den heller. Nøyaktighet og renslighet er vel det viktigste her som ellers, når det gjelder motorer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...