Jump to content

Problemer med baugpropell


Astor

Recommended Posts

Har innstallert en MAX power. Skulle til å koble på strømmen da dette skjedde:

 

Uten å ha satt strøm på selve propellen med den tykke 70 kvadrats kabelen som går direkte fra batteriet, satte jeg først strøm på den tynne som går direkte til styrereleet.

 

Fra joystikken som jeg har på førerplass går en samlet ledningsbunt ned til releet. Fra releet går pluss og minus til strøm og jord. Disse er også koblet riktig.

I flg. sjemaet skal jeg koble på grå ledninger til : Electric battery isolator. Hva er det? Disse har jeg ikke gjort noe med. Fikk heller ikke den med fra Seatronic i Moss.

 

Da strømmen til releet ble koblet på så jeg det lyste i lampen på juystikken. Etter en stund kom et sterkt varselsignal fra samme joystikk. Etter det har alt vært dødt.

 

Setter jeg strøm på kablene fra batteriet mot baugtrøsteren starter den uten at joystikken er slått noe på.

 

Hva pokker har jeg gjort feil?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg får ikke helt tar i tilkoblingene du har benyttet.

 

For det første antar jeg at du har en hoved/nødbryter som kobler pluss fra baugpropellen.

 

For det andre: det er normalt sikringer i styrestrømmene til releene - slik at jeg tviler på at noe er skadet.

 

Normalt sett - slik jeg har gjort det flere ganger - skal hovedstrøm kunne føres fra batterier til baugpropellens to tilslutningspunkter (pluss og minus) uten at den skal starte.

 

Når den nå starter kan det bero på at det ene releet ligger inne.

 

De to releene skal normalt koble pluss til hhv høyre og venstre rotasjon av baugpropellen, dvs til en av de to pluss-tilkoblingene.

 

Jeg anbefaler at du ohmer kontakten mellom hvert av releene på ut siden til hver av de to pluss-kontaktene som går direkte til baugpropellen.

 

Hva er tetegnelsen din på kontrollenheten til baugpropellen?

 

Normalt må denne først aktiveres med et tasttrykk før den er operativ. Kankje den er skadet?

 

Har du noe bilde av tilkoblingene?

 

Dette ordner seg snart.

Link to post
Jeg får ikke helt tar i tilkoblingene du har benyttet.

 

For det første antar jeg at du har en hoved/nødbryter som kobler pluss fra baugpropellen. Det sitter en sikring mellom batteriet og baugpropellen på plussiden.

For det andre: det er normalt sikringer i styrestrømmene til releene - slik at jeg tviler på at noe er skadet.

 

Normalt sett - slik jeg har gjort det flere ganger - skal hovedstrøm kunne føres fra batterier til baugpropellens to tilslutningspunkter (pluss og minus) uten at den skal starte. Det er gjort etter koblingsskjema.

Når den nå starter kan det bero på at det ene releet ligger inne.

 

De to releene skal normalt koble pluss til hhv høyre og venstre rotasjon av baugpropellen, dvs til en av de to pluss-tilkoblingene.

 

Jeg anbefaler at du ohmer kontakten mellom hvert av releene på ut siden til hver av de to pluss-kontaktene som går direkte til baugpropellen. Det skal jeg gjøre.

Hva er tetegnelsen din på kontrollenheten til baugpropellen? Det vet jeg ikke. Fikk den med propellen. Den skal kun hurtigkobles mot propellen.

Normalt må denne først aktiveres med et tasttrykk før den er operativ. Kankje den er skadet? Den lyste først i den grønne lampen. Det gjør den ikke nå.

 

Har du noe bilde av tilkoblingene? Kommer i morgen.

 

Dette ordner seg snart.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Igjen kjempeservice av Seatronic i Moss.

De tok seg tid til å komme til bunns i problemet mitt. Selv om det tok tid.

 

Hadde koblet feil. Nå virker den som etter hensikten. Nå er det kun propellen som skal på plass og splinten. Så er alt klart til sjøsetting før påske.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Det er alltid greit når en finner frem til problemet så fort.

 

Jeg koblet fjernkontrollenhet til ankervinsjene i fjor uten at den virket for noen av vinsjene.

 

Det tok ganske lang tid før feilen ble oppdaget:

 

defekt rele i den trådløse mottageren! Enheten var 4-kanals sender/mottager av typen Quick. Problemet var ikke kjent for selgeren tidligere (Seatronic i Moss).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...