PanPan Startet 31.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2003 Statens vegdirektorat går inn for å påby syklister å bruke hjelm. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...rticleID=659539 Mener å huske at de som vel for en ti-års tid siden introduserte sykkelhjelmene uttalte at de var overrasket over hvor velvillig og fort de ble tatt i bruk, her gikk også barn og unge i bresjen. Det virker utidig å komme med forslag om påbud nå. Jeg synes dette viser at barnepikementaliteten er kommet for langt i Norge, noe som også gir seg utslag i båtlivet. For ordens skyld: Jeg har VHF ombord, og bruker flytemidler når risikoen ombord er høyere enn for å falle ned fra en offentlig brygge. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 "Folk over 30 skulle vært døde !" > I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn > på 40, 50, 60 ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd. Våre > babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen > barnesikring p > medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet hadde ingen av oss > hjelmer. > > Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det > sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse. > Vi > drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru ! > > Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri > overvektig fordi vi alltid var ute å lekte. Vi delte gjerne en brus > mellom oss og drakk fra samme flaske uten at noen faktisk døde av det. > > > Vi brukte timer på å bygge Ola-kjærrer av skrap og ingenting og raste > av gårde nedover bakken bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage > bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet. Vi > dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake > når gatelysene ble tent. > Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen > mobiltelefon. Utenkelig !! > > Vi hadde ikke Playstations, Nintendo 64, X-Box, ingen tv-spill i det > hele tatt, ikke 99 kanaler på TV, ingen videofilmer, ikke surround > lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett. Vi hadde > venner! Vi gikk ut og fant dem ! > > Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, > men ingen ble saksøkt etter disse uhellene. Det var uhell. Ingen > andre kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell ? Vi sloss, ble > gule og blå og lærte å komme over det. > > Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark. Til tross > for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut, og ikke levde > markene inni oss for alltid. Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, > banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen. > > Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år > om igjen. Fryktelig !! > > Denne generasjonen har fostret noen av de mest risikovillige, de > beste problemløsere og investorer noensinne. De siste 50 år har vært > en eksplosjon av nyskaping og nye ideer. Vi hadde frihet, tabber, > suksess og ansvar og vi lærte og forholde oss til det alt sammen. Og > du er en av dem. > > Gratulerer !! > > Vær så snill og send denne videre til andre som opplevde den store > lykke vokse opp som barn, før lovgivere og myndigheter regulerte våre > liv til vårt eget beste.... > > Det gode liv var vårt !! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Vel... det er farlig og leve! Ingen som har overlevd enda Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Statens vegdirektorat går inn for å påby syklister å bruke hjelm. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...rticleID=659539 Mener å huske at de som vel for en ti-års tid siden introduserte sykkelhjelmene uttalte at de var overrasket over hvor velvillig og fort de ble tatt i bruk, her gikk også barn og unge i bresjen. Det virker utidig å komme med forslag om påbud nå. Jeg synes dette viser at barnepikementaliteten er kommet for langt i Norge, noe som også gir seg utslag i båtlivet. For ordens skyld: Jeg har VHF ombord, og bruker flytemidler når risikoen ombord er høyere enn for å falle ned fra en offentlig brygge. Fullstendig enig med deg! Hvorfor i svarte skal man ha regler for alt? Sykkelhjelm og svømmevest er sikkert kjekt i enkelte tilfeller, men det må man kunne vurdere selv. Er ikke noe point i å klatre opp i båten etter ett bad, for så å ta på seg svømmevesten, for å si det sånn. Jada, jeg bruker også vest,, når forholdene krever det! Sykkelhjelm har jeg derimot ikke sett behovet for å bruke enda... og jeg føler meg rimelig trygg alikevel! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Jeg kom til å tenke litt tilbake i ungdommen, da så fleipet vi mye med at noen hadde treskalle. Har man det trenger man ikke hverken sykkelhjelm, eller redningsvest for den saks skyld.. tre flyter jo. Jeg hadde i allefall spart meg et par tre dype kutt i hodet med påfølgende tur på legevakten med et par-tre sting og noen hjernerystelser hvis vi hadde hatt sykkelhjelm. Noen vil nok hevde at dette forklarer hvorfor jeg er som jeg er, og det er sikkert rett det Om det er nødvendig med et påbud eller ei skal jeg ikke ha noen mening om siden jeg nesten aldri sykkler, kjører kun sykkel og da alltid med hjelm. Alle mine barn har påbud om å bruke sykkelhjelm fra meg, slik at her er påbudet alt i kraft. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Platt Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Forsåvidt ikke påbudt å ha på seg flyte/redningsvest i båt, men påbudt å ha med seg til alle som er ombord. Og det er vel et greit påbud? Sitér dette innlegget Link to post
teoj Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Jeg kom til å tenke litt tilbake i ungdommen, da så fleipet vi mye med at noen hadde treskalle. Har man det trenger man ikke hverken sykkelhjelm, eller redningsvest for den saks skyld.. tre flyter jo. Den var god.. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 "Folk over 30 skulle vært døde !" > I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn > på 40, 50, 60 ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd. Våre > babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen > barnesikring p > medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet hadde ingen av oss > hjelmer. > > Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det > sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse. > Vi > drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru ! > > Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri > overvektig fordi vi alltid var ute å lekte. Vi delte gjerne en brus > mellom oss og drakk fra samme flaske uten at noen faktisk døde av det. > > > Vi brukte timer på å bygge Ola-kjærrer av skrap og ingenting og raste > av gårde nedover bakken bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage > bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet. Vi > dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake > når gatelysene ble tent. > Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen > mobiltelefon. Utenkelig !! > > Vi hadde ikke Playstations, Nintendo 64, X-Box, ingen tv-spill i det > hele tatt, ikke 99 kanaler på TV, ingen videofilmer, ikke surround > lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett. Vi hadde > venner! Vi gikk ut og fant dem ! > > Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, > men ingen ble saksøkt etter disse uhellene. Det var uhell. Ingen > andre kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell ? Vi sloss, ble > gule og blå og lærte å komme over det. > > Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark. Til tross > for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut, og ikke levde > markene inni oss for alltid. Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, > banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen. > > Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år > om igjen. Fryktelig !! > > Denne generasjonen har fostret noen av de mest risikovillige, de > beste problemløsere og investorer noensinne. De siste 50 år har vært > en eksplosjon av nyskaping og nye ideer. Vi hadde frihet, tabber, > suksess og ansvar og vi lærte og forholde oss til det alt sammen. Og > du er en av dem. > > Gratulerer !! > > Vær så snill og send denne videre til andre som opplevde den store > lykke vokse opp som barn, før lovgivere og myndigheter regulerte våre > liv til vårt eget beste.... > > Det gode liv var vårt !! Du sender desverre ikke mange tankene til de som har mistet sine barn på en av måtene du ramser opp, ikke at jeg er noen forbudts rytter men her blir jeg forbannet og kaller en god del av dere for forbannete IDIOTER AV NOEN ELD GAMLE SJØULKER, husk det er mer en grunn til at forslag om slike påbud blir fremmet, håper at deres sønner og dottre har hat en fin oppvekst og at de er i live og uten hjerne skade Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
will Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Du sender desverre ikke mange tankene til de som har mistet sine barn på en av måtene du ramser opp, ikke at jeg er noen forbudts rytter men her blir jeg forbannet og kaller en god del av dere for forbannete IDIOTER AV NOEN ELD GAMLE SJØULKER, husk det er mer en grunn til at forslag om slike påbud blir fremmet, håper at deres sønner og dottre har hat en fin oppvekst og at de er i live og uten hjerne skade Dette hadde ikke noe med å sende tanker til eller om de som mistet noen. Det er bare en oppramsing av vilke farer VI måtte hanskes med i hverdagen En ting som uroer meg mer er alle "BEKERELLENE" som datt i hode på oss på 50 og60 tallet , som ingen våget å fortelle oss om de har nok satt sine spor! Så om du ikke ser det komiske i dette innlegget så er det ihvertfall tenkt slik. Will 53 mod. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 31.Oktober.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 Norsk barnepikementalitet - i går var det ernæringsprofessor Kaare R. Norum som i fullt alvor vil ha forbud mot salg av pølser og godteri på bensinstasjonene. :diving http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/...rticleID=658355 Hvorfor kommer presumtivt oppegående mennesker med slike forslag? Jeg lurer på om ikke terskelen for å få innført påbud her i Norge allerede er altfor lav. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Du sender desverre ikke mange tankene til de som har mistet sine barn på en av måtene du ramser opp, ikke at jeg er noen forbudts rytter men her blir jeg forbannet og kaller en god del av dere for forbannete IDIOTER AV NOEN ELD GAMLE SJØULKER, husk det er mer en grunn til at forslag om slike påbud blir fremmet, håper at deres sønner og dottre har hat en fin oppvekst og at de er i live og uten hjerne skadeDu drar inn forhold som overhodet ikke har noe med saken å gjøre! Det blir som at man skal la være å prate om svømming fordi noen har druknet av det før..! Å gå til direkte angrep på folk ved å skjelle dem ut på den måten er derimot svært lite omtenksomt. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.