Jump to content

erfaring/meninger om Boston Whaler

BW180

Recommended Posts

God dag. har noen noen erfaringer med Boston Whaler 180 Dauntless, evt andre generelle erfaringer/meninger om Boston Whalere av nyere dato.

familien har byttet ut vannskibåten vår med en Boston Whaler 180 Dauntless m/ 135 Optimax på hekken og er veldig spent på hvordan dette blir. har kjørt en 160 Dauntless og synes den gikk veldig bra i sjøen, regner derfor med at 180'en blir enda bedre...

:newyearsign:

Redigert av BW180 (see edit history)

Kontruktøren av BW flyttet tilbake til England på slutten av 70-tallet og videreutviklet båttypen og kalte den Dory. Dory'en ble deretter videre kjent som en svært god redningsbåt i Storbrittania og er fremdeles i bruk.

Fabrikken ble først oppkjøpt og så nedlagt på slutten av 80-tallet.

BW har egen club i USA bl.a.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg har en bekjent som har 18 fotern med 115hk. Båten fungerer veldig bra den, og jeg har inntrykk av at han er godt fornøyd. En annen bekjent har bestilt 21 fotern med 225hk - tror nok det kan bli en rå opplevelse til sommeren....

Båtene fremstår som solide og ok bygget etter min oppfatning, gå greit i sjøen. Mitt største ankepunkt er at de leverens med knøttsmå pullere - det blir rett og slett vanskelig å få plass til fortøyningen med mindre du bruker 8mm.....

Jeg har jobbet litt med de minste 110, 160, 180 og 210 Dauntless. Det er ute tvil spesielle båter, det er kvalitet som overgår det meste, og jeg er sikker på at det er en av de båtene som kan være like fine om 20 år med litt god pleie.

Båten er forholdsvis tung og massiv. Så godt som hele skroget er fylt med flyteskum, laminatet og gelcoaten er ganske tjukk, og det er når det er litt sjø de er morsomt å kjøre. Det er uten tvil en av de beste sjøbåtene jeg har kjørt, iflg. de som har fått prøvd de i skikkelig ruskevær er de visstnok helt brutale. Jeg har dessverre aldri prøvd de i dårlig vær, men inntrykket mitt er at det er båter som definitivt er bedre bygget enn gjennomsnittet. Det som kanskje er spørsmålet er om man liker båtene, de har jo en forholdsvis spesiell innredning og skrogform sammenliknet med skandinaviske båter. Fribordet er litt lavt, men jeg har i hvertfall ikke hatt noe negative erfaringer med disse båtene. Det eneste jeg har vært borti har vært en liten transportskade og en feil på tankmåler. Nå skal det være sagt at båtene selges i forholdsvis små mengder, jeg mener å huske at jeg jobbet med og prøvekjørte 5 båter, den minste 110 ble kun rigget opp og montert, men jeg rakk aldri å prøvekjøre den. Ellers er det en forholdsvis kostbar båt, men av høy kvalitet. Man betaler nok litt for navnet også, men ikke mye

Båtene er forøvrig HELT synkefrie

Fribordet er litt lavt,

det er jo noe av det som er litt kult med de... pluss at de har jo ekstremt kraftige rekker i stål som gjør at fribordet virker ganske høyt...

jeg er enig i at mange sikkert synes de er litt for spesielle designmessig, men jeg synes de er helt råe! skikkelig machobåt. husker ikke hvem, men har hørt de blitt omtalt som sjøens Hummer (bilen Hummer altså...), synes det var en bra beskrivelse :yesnod:

jeg gleder meg ihvertfall ekstremt til å begynne å kjøre Boston Whaler, selv om den får en vanskelig jobb med å erstatte den båten jeg kjører nå :sailing:

det er jo noe av det som er litt kult med de... pluss at de har jo ekstremt kraftige rekker i stål som gjør at fribordet virker ganske høyt...

jeg er enig i at mange sikkert synes de er litt for spesielle designmessig, men jeg synes de er helt råe! skikkelig machobåt. husker ikke hvem, men har hørt de blitt omtalt som sjøens Hummer (bilen Hummer altså...), synes det var en bra beskrivelse :yesnod:

jeg gleder meg ihvertfall ekstremt til å begynne å kjøre Boston Whaler, selv om den får en vanskelig jobb med å erstatte den båten jeg kjører nå :sailing:

Jeg er helt enig med deg. Båtene er knallbra, og stiller i sin egen klasse når det gjelder sjøegenskaper så du blir sikkert fornøyd. Ellers så bråker 135 optimaxen ganske heftig hvis det ikke er gjort forandringer på den for kommende sesong, men det er jo sekser, så egentlig er det ganske fin musikk å høre på, men kan av og til være litt slitsomt å ikke kunne prate med hverandre. Men motoren går bra :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...