Jump to content

tuning av Optimax motorer

BW180

Recommended Posts

etter hva jeg har skjønt så er 135, 150 og 175 Optimax motorene nøyaktig de samme, eneste forskjell ligger i elektronikken. hørte at man kunne tune/trimme 135hk opp til 150 og 175, men finner ikke ut hvordan og hvor man kan få gjort det.

har noen peiling på dette?

og lager 135hk like grom lyd som 150 og 175 hk? burde jo på en måte gjøre det siden alle komponenter er like...

Uten at jeg vet noe tror jeg ikke dette er sant fordi en 135 hk med lik oppbygging som en 175 hk ville ikke overleve veldig lenge, det er som å trimme en 9,9 til 30 hk ,den ville den ikke holde veldig lenge, samme prinsipp med en større motor... Selv om dette bare er i elektonikken går det jo direkte de "skikkelige" delene, kort sagt: nei det går ikke fordi motoren vil ikke vare spesielt lenge..

Ja, de Merc. maskinene er de samme. Veier det samme og har samme blokk. Men undervannshus har forskjellig gear 135hk har 2:1, 150hk har 1,87:1. De har forskjellig mapping i elektronikken for bensin/luftforhold v forskjellig turtall. Mulig også restriktor på innsug. Det koster nok noen kroner. Mercury har jo online delekatalog også, men da må du ha serienumre for en 135 og en 175 for å studere forskjellen på delene.

Mercury online delekatalog

:smash:

Er en del likheter imellom disse motoren, sjekka 135,150,175 hk 2004 ( nyeste i min katalog )

135 og 150 har samme blokk + topp, 175 har annen blokk + annen topp .

150 og 175 har samme tuner, 135 har egen.

150 og 175 har samme "innsug" ( innsug komp. under filter ) 135 har mindre innsug .

135,150,175 har hver sin "hjerne"

+ tidligere nevnte utvekslinger på gir .

Muligens andre forseller også .

Arne Kjetil

fikk mail fra en annen som sjekket opp dette med tuning av Optimax:

"Hei....

Jeg har blitt litt klokere når det gjelder den tuningen, og der er at det ikke er "gratis" å tune lenger.... Hvet ikke om du husker den båtulykken i

på Oslofjorden i sommer hvor det omkom et par stykker i en RIB. De hadde en en 135 HK Optimax som var tunet opp til 150. Da Marinepower

fikk nyss om det forandret de den programvaren som brukes til å tune motoren. Dette er et onlineprogram hvor mekanikerne enkelt går inn å justerer

opp til den ytelsen du ønsker. Forandringen som Marinepower gjorde var å legge inn en hindring som gjør at de mekanikeren må legge inn serienummeret

til motoren for at han skal kunne komme seg videre i programmet. Dvs at når han da legger inn serienummeret, så blir det registrert hos Marinepower iom

det er et onlineprogram. Det betyr igjen at du vil miste garantien og du vil måtte betale HK på de nye HK`ene. Desverre så var jeg litt for sent ute. "

så det var vel et greit svar på det jeg lurte på. får klare meg med 135hk.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...