Jump to content

Pinnerekke og andre innredningsdetaljer i MAHOGNY

Suzuki

Recommended Posts

båten min er gammal og god, og innredningen er derfor utført i Mahogny. Jeg ønsker jo også å forbedre den her og der, så pinnerekker, kikkertholder, penneholder og annet utført i mahogny har lenge vært på " ønskes" listen. Men - jeg er bare i stand til å finne dette i teak. Er det noen som kjenner til noen steder det selges sånne innredningsdetaljer i Mahogny ?

Har sett noen har laget bla.a pinnerekker i Eik hjemme i dreiebenken, dette tror jeg utgår maksimalt.

Forslag ?

Suzuki

No boat needed..

Forslag ?
Ikke egentlig - bortsett fra å bruke slike teak-ting som du jo får på Biltema t.o.m. og behandle de med Herdins Mahogny oljebeis - bare så de ikke stikker seg helt ut fra resten av innredningen. Har ellers aldig sett noe av det du beskriver, laget i mahogny - sikkert en grunn til det også. Kanskje treet ikke egner seg til dreiing, maskinbearbeiding etc, etc ?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Seasea har en del lister ol. i mahogny, men ikke pinnerekker tror eg...

Spurte også etter det samme da eg skulle til å innrede halcoen, men fant ingen som solgte pinnerekker ol. Det eneste eg fant var en som kunne lage slikt eller eget ønske, men droppet det, og valgte teak...

Med mahognybeis på teaken så skulle det bli bra :smash:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har kun erfaring med jotun sin og den er vel sprit. 2 strøk og teaken var slettes ikke ulik mahognyen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vi har brukt Penguin Mahogny Beis (Tror det er den samme som jonkare nevner) Foruten på mahogny har vi brukt den litt på annet, f eks ytterkant av dekket som er eik. Jeg synes den er grei å arbeide med og er stort sett fornøyd med resultatet.

dekk.jpg

Her er noen lister. Gammel mahogny til venstre, ny i furu til høyre.

list_1.jpg

ferdig resultat: De smale er furu og de to brede er eik.

list_2.jpg

• 3 uker senere...

Hei Suzuki!

Av oljebaserte beiser synes jeg HERDIN's Oljebeis (rimeligst hos Clas Ohlson) Mahogny 902 - er meget bra. Har brukt denne en del ombord i sjarken. Bl.a. benker ute og den har stått seg meget bra.

Men det er små bokser og forholdsvis dyr literpris, men så går det ikke så mye av den heller. Blir dyrt å beise et helt hus f. eks. ;o) - men til innredningsdetaljer - helt topp!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...