Jump to content

Pinnerekke og andre innredningsdetaljer i MAHOGNY

Suzuki

Recommended Posts

båten min er gammal og god, og innredningen er derfor utført i Mahogny. Jeg ønsker jo også å forbedre den her og der, så pinnerekker, kikkertholder, penneholder og annet utført i mahogny har lenge vært på " ønskes" listen. Men - jeg er bare i stand til å finne dette i teak. Er det noen som kjenner til noen steder det selges sånne innredningsdetaljer i Mahogny ?

Har sett noen har laget bla.a pinnerekker i Eik hjemme i dreiebenken, dette tror jeg utgår maksimalt.

Forslag ?

Suzuki

No boat needed..

Forslag ?
Ikke egentlig - bortsett fra å bruke slike teak-ting som du jo får på Biltema t.o.m. og behandle de med Herdins Mahogny oljebeis - bare så de ikke stikker seg helt ut fra resten av innredningen. Har ellers aldig sett noe av det du beskriver, laget i mahogny - sikkert en grunn til det også. Kanskje treet ikke egner seg til dreiing, maskinbearbeiding etc, etc ?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Med mahognybeis på teaken så skulle det bli bra :smash:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har kun erfaring med jotun sin og den er vel sprit. 2 strøk og teaken var slettes ikke ulik mahognyen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vi har brukt Penguin Mahogny Beis (Tror det er den samme som jonkare nevner) Foruten på mahogny har vi brukt den litt på annet, f eks ytterkant av dekket som er eik. Jeg synes den er grei å arbeide med og er stort sett fornøyd med resultatet.

dekk.jpg

Her er noen lister. Gammel mahogny til venstre, ny i furu til høyre.

list_1.jpg

ferdig resultat: De smale er furu og de to brede er eik.

list_2.jpg

• 3 uker senere...

Hei Suzuki!

Av oljebaserte beiser synes jeg HERDIN's Oljebeis (rimeligst hos Clas Ohlson) Mahogny 902 - er meget bra. Har brukt denne en del ombord i sjarken. Bl.a. benker ute og den har stått seg meget bra.

Men det er små bokser og forholdsvis dyr literpris, men så går det ikke så mye av den heller. Blir dyrt å beise et helt hus f. eks. ;o) - men til innredningsdetaljer - helt topp!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...