Ardea 870 Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 " Kjør den helt inn til steinane" Det tok litt tid med nå skjønte jeg den Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 brukte litt tid jeg og men plutselig satt den Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
bukt Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Vil påstå at en større båt er lettere å manøvrere enn en liten, både personlig erfaring og av at en kompis hadde en 26fot powerboat og var ikke bra til å legge til som endte i bulking i andre båter og brygge. Han kjører gjerne med litt promille når han er utpå så når han kjøpte 48foteren han har nå som gjør 48knop så tenkte vi våres med ødelagte båter i havner ol. Men sannheten er at han legger til mye bedre med den store da med samme promille innabords. Kjører jeg en liten lett båt tar vind lettere tak i denne enn en stor og tung båt, ting skjer fortere og med en liten lett båt når en trottler og. På store båter har man gjerne baugpropell som hjelpemiddel og som gjør det lettere å manøvrere. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Jeg gikk fra 20 fot til 29 fot (1 tonn til 4 tonn). Jeg synes 29 fot´eren er vanskeligere å ha med å gjøre, dette til tross for 2 drev (som gjør at den turner på en femøring) og baugpropell. Mine problemer er "siget" i båten. Er ikke så godt å kjenne når den står i fri eller i gir. Da jeg i tillegg hadde (merk hadde) litt trøblete girspak på båten min, så var jeg alltid usikker på om den var i fri eller ikke. Man ser det fort etter 10 sekunder eller no, men når man skal legge til, så er det kritisk at den er i fri, når den skal være i fri. Dessuten er båten mye tyngre. Dvs. ta det er ikke så lett å ta mot for hånd lengere. Man setter ikke benet framfor seg og "dytter" litt i fra. Under sterk vind er det også mye vanskligere. Mye mer som tar tak, og når det først beveger seg, så er det nesten umulig å holde igjen. Har en historie hvor jeg skulle legge til på blåse akterut, og min bror sto i baugen og skulle ta i mot og fortøye. Båten ligger perfekt i vannet, glir perfekt og har korrekt retning. Setter gearet i fri mens den siger innover mot kaia. Underveis forlater jeg plassen min for å ta tak i blåse som da ligger på siden av båten....men ser den langt bak meg. Bror min i baugen oiet og huiet, men hadde ikke sjangs til å høre han. Resultatet var at giret fortsatt sto i gir, og båten hadde en fart på 4 knop rett i brygga. Med en vekt på 4 tonn, så gjør det en del skade....i hvertfall på brygga. Det gikk så utrolig fort, og med det samme dundret jeg i brygga, heldigvis med ankeret i baugen (som ble ødelagt). Deretter fortsatte båten langs brygga og jeg slo et lite hull i siden på båten før jeg fikk stoppet opp. Var egentlig veldig heldig. Kunne ha ødelagt både propeller, båter ved siden av og ikke minst personskade. At brygga var like høy som ankeret i baugen er bare ren flaks. Var sikkert ille festlig for de som så på, men.....det var like flaut helt til jeg fikk reparert brygga (var ikke noe tvil om hva som hadde skjedd og hvem det var). Og man lærer av feil. I dag er det ny og presis girkontroll. Jeg forlater meeeget skjelden plassen, og gjør jeg det, forsikrer jeg meg om at den er i fri ved å "ruse" motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Chivas01 Svart 5.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Takk for mange fine svar , og herlige båt historier. Kunde egentlig tenkt meg et innlegg med flere historier Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Da kan du ta en titt i denne tråden, Scand 26. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Chivas01 Svart 5.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Ved å lese litt om andres tabber lærer mann litt . Det med å fylle smørekoppen med fett,gjelder det alle båter med hekkagregat? Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Ved å lese litt om andres tabber lærer mann litt . Det med å fylle smørekoppen med fett,gjelder det alle båter med hekkagregat? Nei det gjelder ikke hekkagregat.. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Nei det gjelder ikke hekkagregat.. Scand 26 GOT YOU THERE Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Chivas01 Svart 5.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Scand 26 GOT YOU THERE Det skjønte jeg igenting av Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 (redigert) Det skjønte jeg igenting av Det skal ikke være lett, man lærer etter vært . Du har sikkert fått svaret innen båtsesongen 07 er slutt Redigert 5.Januar.2007 av sob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Jeg hadde lyst til å kjøpe Scand 26 HC for noen år siden. Da hadde jeg en Sjømann 22 (Plastsnekke 22 fot, dvs lang dyp kjøl og strak aksel). Jeg prøvde blant annet en Scand inne i Bærum. Vanligvis får du holde litt i rattet ute på fjorden når du prøver en båt til salgs, men i dette tilfellet så hadde ikke eieren noen ønske om å bytte tilbake. Fint sa jeg.... Du veit hvordan vi gutter er: vi kan kjøre alt ! Det var ikke spesielt mye vind, men hver gang jeg prøvde å treffe båsen så drev den av. Når jeg svingte så dreide båten, men den fortsatte i den opprinnelige retningen, sidelengs. Jeg ble ganske god til å bakke ut etterhvert. Senere kjøpte jeg Tresfjorden jeg har nå. Snekke med strak aksel igjen. Mye bedre ! Hekkagregat er ofte bedre fordi det styrer begge veier, men den styrer lite når du ikke gir gass. Men båter med hekkagregat er vanligvis flatbunnet, i hvert fall sammenlignet med en snekke / seilbåt. Det gir snekka / seilbåten en kjempefordel. Det eneste fordelen med manøvrering med hekkagregat er at du kan ofte bakke deg ut av problemet. Men, til spørsmålet, er større bedre ? Jeg kan bare svare for snekke 22' vs snekke 28'. Den største er i hvert fall ikke verre å legge til med. Den driver ikke så fort av. Dessuten er det lettere (raskere) å bevege seg rundt overbygget på den. (Og den har ankervinsj ) Den er selvfølgelig verre å handtere med håndmakt (Ta i mot, trekke inn, osv.) en den lille. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 5.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2007 Tror det viktigste er å lære båten å kjenne. Både med motorkraft både forover og i bakk. Og da kjenner du etter hvert hvordan båten reagerer i de fleste sitvasjoner. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 OK...en liten historie til... En kjenning av undertegnede bestemte seg for å leie seilbåt en sommer slik at familien kunne få litt føling med om dette var noen for dem... leide en diger HR med alt utstyr osv. Jada.. forsikret eier om at han hadde mange timer i seilbåt fra før osv... dette skulle bli kjempeferie... Bestemte seg for at Strømstad fikk duge som første stopp. Så de seilet inn gjennom moloen og siktet seg inn på en fin plass rett forut. Droppet seilene, og til sin store forundring stopper ikke båten opp like momentant som optimisten han hadde seilt tidligere...... Ting begynte plutselig å skje veldig fort, så det var ikke tid til å fyre opp motoren, det eneste de rakk var å SKRIKE til noen tilfeldig passerende på brygga. I det baugspydet kom inn over bryggekanten var det 4-5 karer som hev seg på og fikk stoppet elendigheten før de kløyvde brygga... Kjøpte seg motorbåt senere på høsten.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Espen C Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Prøver han og seile helt inn til en gjestehavn så har han sikkert ikke noe i en seilbåt å gjøre heller Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.