Allan E Startet 4.Januar.2007 Del på Facebook Startet 4.Januar.2007 Er det noen som er kjent med dette. Her trenger jeg litt hjelp. ISAF OFFSHORE SPECIAL REGULATIONS c) a storm trysail which shall be capable of being sheeted independently of the boom with area not greater than 17.5% mainsail luff length x mainsail foot length. The storm trysail shall have neither headboard nor battens, however a storm trysail is not required in a yacht with a rotating wing mast which can adequately substitute for a trysail; d) the storm trysail as required by OSR 4.26.4 © shall have the yacht's sail number and letter(s) shall be placed on both sides of the trysail (or on a rotating wing mast as substitute for a trysail) in as large a size as practicable; e) a storm jib of area not greater than 5% height of the foretriangle squared, with luff maximum length 65% height of the foretriangle; f) a heavy-weather jib (or heavy-weather sail in a yacht with no forestay) of area not greater than 13.5% height of the foretriangle squared and without reef points; Dette er litt utydig for meg. Hvor store kan de forskjellige seilene være? Målene på min båt er. P=11,95m E=3,3m J=4,18 T=13,09 ISP=13,56 Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Januar.2007 Del på Facebook Svart 4.Januar.2007 Er det noen som er kjent med dette. Her trenger jeg litt hjelp. ISAF OFFSHORE SPECIAL REGULATIONS c) a storm trysail which shall be capable of being sheeted independently of the boom with area not greater than 17.5% mainsail luff length x mainsail foot length. e) a storm jib of area not greater than 5% height of the foretriangle squared, with luff maximum length 65% height of the foretriangle; f) a heavy-weather jib (or heavy-weather sail in a yacht with no forestay) of area not greater than 13.5% height of the foretriangle squared and without reef points; Dette er litt utydig for meg. Hvor store kan de forskjellige seilene være? Målene på min båt er. P=11,95m E=3,3m J=4,18 T=13,09 ISP=13,56 c) Såvidt jeg vet, er P pr. def. storseilets luff lengde og E storseilets fot. Dvs at for din båt kan tryseilet være på maksimalt 11.95 x 3.3 x 0.175 = 6.9 kvadratmeter. e) Jeg har aldri hørt om noe riggmål med betegnelsen "T". Er du sikker på at du ikke har en tyrkkleif her, at det som du har kalt T skal være I ? Høyden av fortrianglet = I. Dersom du har et I mål på 13.09, blir maksimalt areal for stormfokk 13.09 x 13.09 x 0.05 = 8.65 kvadratmeter, med en lufflengde på max 13.09 x 0.65 = 8.5 meter. f) Fremdeles antar jeg at din båt har I mål på 13.09. Maksimal størrelse på heavy weather jib (hva heter det på norsk) blir 13.09 x 13.09 x 0.135 = 23.1 kvadratmeter. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Januar.2007 Del på Facebook Svart 4.Januar.2007 Her er forresten en oversiktelig forklaring på hva de forskjellige bokstavene på en riggtegning betyr. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2007 Takk skal du ha,jeg kikket på målbrevet og der står det forlikslengde på 12,6m. Jeg trodde jeg måtte regne areal først. Men på tryseilet er det ingen begrensning på høyde. Er det ikke vanlig å ha det med lav høyde og heller ganske så langt. Det skal vel festes i dekket. Heavy-weather jib er vel det vi kaller kryssfokk og det andre er stormfokk Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Kryssfokka er et høyt og smalt seil som går sånn omtrentlig bak til masta avhengig om den er en selvslåer eller overlappende. Hardtværsfokka er gjerne sydd i tyngre duk, har aldri spiler, er kortere på forliket og skåret steilt på underliket slik at sjø som bryter over fordekket ikke skal belaste seil og rigg. Hardtværsfokka mi er sånn ca. 40-45% av fortriangel og settes på kutterstag. Jeg skjøter den på den indre skinna. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.