Espen C Startet 5.Januar.2007 Del på Facebook Startet 5.Januar.2007 Sjøfartsdirektoratet og Redningsselskapet inviterer deg til en interaktiv båttur hvor du kommer opp i ulike situasjoner som har med sikkerheten til sjøs å gjøre. Du får forskjellige alternativer og må svare riktig for å komme videre. Svarer du feil er det tilbake til brygga. Denne var lett selv uten Båtførerprøven http://www.sjovett.no/sjovettest.html Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Der er en fin utfordring for barna i morgen . Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Var ikke spesielt vanskelig den der, nei. Passer nok bedre for de små, ja. Sitér dette innlegget Link to post
TASSMUS Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Jepp. var enkel den. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Dette er sludder. Av flere grunner. For det første en feil forståelse av Sjøveisreglene der det legges til grunn vikeplikt for nyttefartøy utenom trangt farvann, jfr. Regel 44. Dessuten: Det fremelskes den oppfatning at når en bikinikledd blndine er i nød, skal man ringe 113 så kommer Redningsselskapet og "tar seg av henne!". For noe sludder!!!! Finders keepers, sier nå jeg ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Espen C Svart 5.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 (redigert) Dette er sludder. Av flere grunner. For det første en feil forståelse av Sjøveisreglene der det legges til grunn vikeplikt for nyttefartøy utenom trangt farvann, jfr. Regel 44. Dessuten: Det fremelskes den oppfatning at når en bikinikledd blndine er i nød, skal man ringe 113 så kommer Redningsselskapet og "tar seg av henne!". For noe sludder!!!! Finders keepers, sier nå jeg ... Hvor finner man disse Sjøveisreglene? jeg fant bare disse og disse Redigert 5.Januar.2007 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 For det første en feil forståelse av Sjøveisreglene der det legges til grunn vikeplikt for nyttefartøy utenom trangt farvann, jfr. Regel 44. Dessuten: Det fremelskes den oppfatning at når en bikinikledd blndine er i nød, skal man ringe 113 så kommer Redningsselskapet og "tar seg av henne!". For noe sludder!!!! Finders keepers, sier nå jeg ... Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Skipper Worse Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Hvor finner man disse Sjøveisreglene? jeg fant bare disseog disse Regel 44 (Lovdata) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Espen C Svart 5.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Regel 54. Reglene skal finnes om bord Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord. Gjelder dette vanlige Båter Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 (redigert) Hvor finner man disse Sjøveisreglene? jeg fant bare disseog disse Fritidsbåter kan bruke sjøvettreglene, mens nyttefartøy kan bruke sjøveisreglene. Hvis man vil da Men her finner man sjøveisreglene. Redigert 5.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Poseidon Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 Fritidsbåter kan bruke sjøvettreglene, mens nyttefartøy kan bruke sjøveisreglene. Beklager, men det er ikke riktig. Se bl.a. her: Regel 1. Anvendelse (a) Disse reglene skal gjelde for alle fartøy i rom sjø og i alle tilstøtende farvann som kan befares av sjøgående fartøy. Regel 3. Alminnelige definisjoner I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen: (a) Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet (Uthevelsene er gjort av meg.) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Frivakten Svart 5.Januar.2007 Del på Facebook Svart 5.Januar.2007 (redigert) Beklager, men det er ikke riktig. quote] Jeg vet det Poseidon, men jeg tror nok at folket ville skjønt fleipen: Fritidsbåter kan bruke sjøvettreglene, mens nyttefartøy kan bruke sjøveisreglene. Hvis man vil da Men ved ettertanke vedr. noen tråder, så kan man likevel lure. Redigert 6.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
jumbo Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 (redigert) For det første en feil forståelse av Sjøveisreglene der det legges til grunn vikeplikt for nyttefartøy utenom trangt farvann, jfr. Regel 44. Fikk feil på denne, jeg også Læreren på Fritidsskipperkurset jeg går på mente, dersom jeg forstod riktig, at når man seiler langs kysten, kan man anse farvannet for å være trangt, slik at man holder av veien for nyttefartøy. Og jeg har ingen problemer med å være enig. Ellers er jeg enig med med blondiner i nød gjelder finders keepers. Redigert 6.Januar.2007 av jumbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Bildet som hørte til spørsmlet om regel 44 viser IKKE et trangt farvann. Det fantes jo intet land i sikte innen horisonten. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
o.b.lix Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 (redigert) Bildet som hørte til spørsmlet om regel 44 viser IKKE et trangt farvann. Det fantes jo intet land i sikte innen horisonten. Typisk skipperen å ta ting ut av sin sammenheng og bruke dette for å gagne seg selv... Båten "din" kjørte da vitterlig i mellom holmer og skjær og støtte på denne store båten, det er da trangt farvann og vikeplikt for nyttefartøy. Hjelper ikke å si at det var et lite parti på ene siden av båten du ikke kunne se land... Redigert 6.Januar.2007 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Sludder! Dusten/helten i småbåten var allerede langt utenfor holmer og skjær. Dessuten er NSSR sin tolkning/svaralternativ følgende: "Seilbåten og motorbåten skal vike. Alle fritidsbåter skal holde god avstand til større fartøyer og nyttetrafikk". Dette er åpenbart feil og direkte vranglære. Hadde NSSR derimot vist en engelsk flyvebrigde-cruiser med cigarrøkende skipper i stedet for en bulbøs lastebåt, hadde jeg kunnet godta slik vranglære. For da ville jo den feilaktige forståelsen av regel 44 hatt et fornuftig resultat i praksis. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Da kan vi jo alle se trygt frem til den dagen da NSSR skal stå for den obligatoriske opplæringen til den obligatoriske båtførerprøven? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Apollo32 Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Dessuten: Det fremelskes den oppfatning at når en bikinikledd blndine er i nød... Tror vel at Worse begynner å bli fargeblind....damen var IKKE blondine..!! Eller kanskje alle damer er "blondiner" sett med Worses øyne ?? :confused: Sitér dette innlegget Link to post
Bern Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 I min D5L lærebok finner jeg ikke nok informasjon til å være brennsikker på tolkningen av Regel 44. Kanskje noen kan hjelpe? Ordlyden i regel 44 (Ansvar mellom fartøy )er slik: ”Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.” I kommentarene til regel 44 i min lærebok henvises det til regel 9 der kommentarene angivelig skal definere hva som menes med ” trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.” Men problemet er at regel 9 (trange farvann) ikke bruker begrepet ”sterkt beferdet lei” og følgelig er der heller ikke noen forklaring på hvordan det skal tolkes. ”Havneområde” og ” trangt farvann” er godt forklart, men begrepet ”sterkt beferdet lei” er ikke nevnt med et ord. Kan noen hjelpe meg med den offisielle tolkningen av begrepet ”sterkt beferdet lei”? mvh Bern Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Tror vel at Worse begynner å bli fargeblind....damen var IKKE blondine..!! Visst var hun blondine! Det er solskinnets milde stråler på hennes fagre hår som får det til å se mørkere ut og dermed lurer deg litt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
GeirFrode Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Har ingen offisiell tolkning av begrepet "sterkt beferdet lei" jeg heller. Men jeg skjønner ikke engang vitsen med å spikke fliser av regelen. Jeg holder meg ganske enkelt unna nyttetrafikken, enten det er trangt eller i åpen sjø. Ferdig med den saken. Jeg er på sjøen for å kose meg, og da gidder jeg ikke være i veien for de som har en jobb å gjøre der. Det koster meg fint lite, eller helst ingen ting å gjøre en liten unnamanøver for å komme unna vei for nyttetrafikken. Sitér dette innlegget Link to post
Mathilde jr. Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Jeg er 13år og jeg synes denne testen var en grei utfordring for meg. Men jeg vil snart ta bårtførerbevis og bli enda flinkere. Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Velkommen Mathilde Og lykke til med båtførerprøven. Men for all del, ikke bruk båtplassen som fasit, da vil svaralternativene bli for mange Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Frivakten Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 (redigert) Da kan vi jo alle se trygt frem til den dagen da NSSR skal stå for den obligatoriske opplæringen til den obligatoriske båtførerprøven? En liten DIGERSJON: Nå er det Sjøfartsidrektoratet som står bak Sjøvett og har samarbeid m.fl. Her adressen: Sjøfartsdirektoratet, Underavdeling sjøvett og fritidsfartøy PB 2222. 5509 Haugesund og en link Redigert 6.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Frivakten Svart 6.Januar.2007 Del på Facebook Svart 6.Januar.2007 Sludder! Dusten/helten i småbåten var allerede langt utenfor holmer og skjær. Dessuten er NSSR sin tolkning/svaralternativ følgende: "Seilbåten og motorbåten skal vike. Alle fritidsbåter skal holde god avstand til større fartøyer og nyttetrafikk". Dette er åpenbart feil og direkte vranglære. Dette er vel Sjøfartsdirektoratets tolkning, men dette må du forklare nærmere. Hva er feil og direkte vranglære? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.