Jump to content

Test dine sjøvettkunnskaper


Espen C

Recommended Posts

Dette er sludder. Av flere grunner.

 

For det første en feil forståelse av Sjøveisreglene der det legges til grunn vikeplikt for nyttefartøy utenom trangt farvann, jfr. Regel 44.

 

Dessuten: Det fremelskes den oppfatning at når en bikinikledd blndine er i nød, skal man ringe 113 så kommer Redningsselskapet og "tar seg av henne!". For noe sludder!!!! Finders keepers, sier nå jeg ... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Dette er sludder. Av flere grunner.

 

For det første en feil forståelse av Sjøveisreglene der det legges til grunn vikeplikt for nyttefartøy utenom trangt farvann, jfr. Regel 44.

 

Dessuten: Det fremelskes den oppfatning at når en bikinikledd blndine er i nød, skal man ringe 113 så kommer Redningsselskapet og "tar seg av henne!". For noe sludder!!!! Finders keepers, sier nå jeg ... :wink:

 

Hvor finner man disse Sjøveisreglene? jeg fant bare disse

og disse

Redigert av Espen C (see edit history)
Link to post
For det første en feil forståelse av Sjøveisreglene der det legges til grunn vikeplikt for nyttefartøy utenom trangt farvann, jfr. Regel 44. :yesnod:

 

Dessuten: Det fremelskes den oppfatning at når en bikinikledd blndine er i nød, skal man ringe 113 så kommer Redningsselskapet og "tar seg av henne!". For noe sludder!!!! Finders keepers, sier nå jeg ... :wink:

 

:lol::lol:

Vi sees!

Link to post
Fritidsbåter kan bruke sjøvettreglene, mens nyttefartøy kan bruke sjøveisreglene.

 

Beklager, men det er ikke riktig. Se bl.a. her:

 

Regel 1. Anvendelse

(a) Disse reglene skal gjelde for alle fartøy i rom sjø og i alle tilstøtende farvann som kan befares av sjøgående fartøy.

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen:

 

(a) Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet

 

(Uthevelsene er gjort av meg.)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Beklager, men det er ikke riktig. quote]

 

Jeg vet det Poseidon, men jeg tror nok at folket ville skjønt fleipen:

 

Fritidsbåter kan bruke sjøvettreglene, mens nyttefartøy kan bruke sjøveisreglene. Hvis man vil da :wink:

 

 

Men ved ettertanke vedr. noen tråder, så kan man likevel lure. :seeya:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
For det første en feil forståelse av Sjøveisreglene der det legges til grunn vikeplikt for nyttefartøy utenom trangt farvann, jfr. Regel 44.

Fikk feil på denne, jeg også

 

 

Læreren på Fritidsskipperkurset jeg går på mente, dersom jeg forstod riktig, at når man seiler langs kysten, kan man anse farvannet for å være trangt, slik at man holder av veien for nyttefartøy. Og jeg har ingen problemer med å være enig.

 

Ellers er jeg enig med med blondiner i nød gjelder finders keepers.

Redigert av jumbo (see edit history)
Link to post
Bildet som hørte til spørsmlet om regel 44 viser IKKE et trangt farvann. :smash: Det fantes jo intet land i sikte innen horisonten.

Typisk skipperen å ta ting ut av sin sammenheng og bruke dette for å gagne seg selv... :lol:

 

Båten "din" kjørte da vitterlig i mellom holmer og skjær og støtte på denne store båten, det er da trangt farvann og vikeplikt for nyttefartøy. Hjelper ikke å si at det var et lite parti på ene siden av båten du ikke kunne se land...

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post

Sludder! :smash: Dusten/helten i småbåten var allerede langt utenfor holmer og skjær.

 

Dessuten er NSSR sin tolkning/svaralternativ følgende: "Seilbåten og motorbåten skal vike. Alle fritidsbåter skal holde god avstand til større fartøyer og nyttetrafikk". Dette er åpenbart feil og direkte vranglære.

 

Hadde NSSR derimot vist en engelsk flyvebrigde-cruiser med cigarrøkende skipper i stedet for en bulbøs lastebåt, hadde jeg kunnet godta slik vranglære. For da ville jo den feilaktige forståelsen av regel 44 hatt et fornuftig resultat i praksis. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

I min D5L lærebok finner jeg ikke nok informasjon til å være brennsikker på tolkningen av Regel 44. Kanskje noen kan hjelpe?

 

Ordlyden i regel 44 (Ansvar mellom fartøy )er slik:

”Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.”

 

I kommentarene til regel 44 i min lærebok henvises det til regel 9 der kommentarene angivelig skal definere hva som menes med ” trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.” Men problemet er at regel 9 (trange farvann) ikke bruker begrepet ”sterkt beferdet lei” og følgelig er der heller ikke noen forklaring på hvordan det skal tolkes. ”Havneområde” og ” trangt farvann” er godt forklart, men begrepet ”sterkt beferdet lei” er ikke nevnt med et ord.

 

Kan noen hjelpe meg med den offisielle tolkningen av begrepet ”sterkt beferdet lei”?

 

mvh Bern

Link to post

Har ingen offisiell tolkning av begrepet "sterkt beferdet lei" jeg heller. Men jeg skjønner ikke engang vitsen med å spikke fliser av regelen. Jeg holder meg ganske enkelt unna nyttetrafikken, enten det er trangt eller i åpen sjø. Ferdig med den saken. Jeg er på sjøen for å kose meg, og da gidder jeg ikke være i veien for de som har en jobb å gjøre der. Det koster meg fint lite, eller helst ingen ting å gjøre en liten unnamanøver for å komme unna vei for nyttetrafikken.

Link to post
Da kan vi jo alle se trygt frem til den dagen da NSSR skal stå for den obligatoriske opplæringen til den obligatoriske båtførerprøven?

En liten DIGERSJON: Nå er det Sjøfartsidrektoratet som står bak Sjøvett og har samarbeid m.fl.

 

Her adressen:

Sjøfartsdirektoratet,

Underavdeling sjøvett og fritidsfartøy

PB 2222. 5509 Haugesund og en link

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Sludder! :smash: Dusten/helten i småbåten var allerede langt utenfor holmer og skjær.

 

Dessuten er NSSR sin tolkning/svaralternativ følgende: "Seilbåten og motorbåten skal vike. Alle fritidsbåter skal holde god avstand til større fartøyer og nyttetrafikk". Dette er åpenbart feil og direkte vranglære.

 

Dette er vel Sjøfartsdirektoratets tolkning, men dette må du forklare nærmere.

Hva er feil og direkte vranglære?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...