Jump to content

Test dine sjøvettkunnskaper


Espen C

Recommended Posts

Han har ikke under noen omstendighet rett til å presse fritidsbåten på land.

 

Annet scenario.

Jeg ligger på skarp kryss ut Leisteinsløpet.

På kollisjonskurs med partybåten fra Tbg. For å være "snill" med nyttetrafikken faller jeg av.

Samtidig svinger han til styrbord for å gå bak meg.

Hva skjer da?

Kanskje det hadde vært bedre å forholde seg til reglene?

Link to post
Han har ikke under noen omstendighet rett til å presse fritidsbåten på land.

 

Håper virkelig at du ikke du tror at han villet presset deg land, om han skulle ha "retten"??

 

Isåfall en skremmende tankegang.

 

Edit: sterkt moderert

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
säg att du kommer med en segelbåt på 18-20 m (fritidsbåt!) o ett djupgående på 3-4m

du måste ligga mitt i leden...............

o så kommer det en liten taxibåt på 24 fot o hevder nyttetrafik.... :nonod:

 

Du for henge opp en en svart sirkel og to kjeler og en svart sirkel i masten(begrenset evne til å manøvrere) så ordner det seg skal du se.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Du for henge opp en en svart sirkel og to kjeler og en svart sirkel i masten(begrenset evne til å manøvrere) så ordner det seg skal du se.

 

Hej Ubåtfender

 

Nja.......det er ikke helt rett......

 

för att betraktas som "begrenset evne til å manøvrere" så skall du vare sysselsatt med noe slags arbete

se 3g (visserligen ikke begrenset til de ex. som rades opp der!)

 

jag skulle hellre valt en sylinder....3h "fartøy som er hemmet av sitt dypgående "

 

men det var egentligen ikke det jag ville ha sagt..... :smiley:

 

utan att man måste förhålla sig til samtlige sjöveisregler......även dom Internationelle man kan ikke enbart

lese 44an !

 

i 39a står "De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann når intet annet går frem av reglene i dette kapittel. "

 

o i mitt veldigt tillspetsade "case" så er fritidsbåten så stor att det lille nyttebåten en 24 fots taxibåt måste vike.

 

 

Nu er sikkert 44an menad för store fartyg ferjer, lastbåter etc o då viker vi självklart........

 

ett tips er oxo o lyssna på VHF'n många store båter som går in i en trangt sund der store fartyg har svårt

för att mötes bruker o varsle sin ankomst på VHF'n :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
- Når er en lei sterkt beferdet og hvor går

grensene for havneområde?

 

 

Kansje jeg er litt på siden av diskusjonen nå, men i mitt Båtsportkart går det, vest for Sotra, en heltrukket rød linje med noen trekanter på. Langs den står det "Bergen Harbour District Limit". På kart nr 19 står en tilsvarende linje, men der står det "Karmsund Harbour District Limit". Innimellom øyene går det stripplete røde linjer med navnet på gjeldene "Harbour District" på hver side.

 

Litt fritt tolker jeg det dit hen at det er havneområde, og forbeholder meg plikten til å vike for store fartøy og nyttetrafikk.

Redigert av jumbo (see edit history)
Link to post
jag skulle hellre valt en sylinder....3h "fartøy som er hemmet av sitt dypgående "

..

 

ett tips er oxo o lyssna på VHF'n många store båter som går in i en trangt sund der store fartyg har svårt

för att mötes bruker o varsle sin ankomst på VHF'n :smiley:

 

Om du bruker " fartøy som er hemmet av sitt dypgående" (sylinder) står det isjøveisreglene at du er over 50 m og dermed ansees du som nyttetrafikk el. trafikk av større fartyg.

 

Men VHF er meget godt verktøy i sådan stund :wink:

Link to post
Om du bruker " fartøy som er hemmet av sitt dypgående" (sylinder) står det isjøveisreglene at du er over 50 m og dermed ansees du som nyttetrafikk el. trafikk av større fartyg.

¨

 

Hej igen ubåtfender

 

var fann du 50m regeln......??? det er noe jag missat :smiley:

 

jag fann följande kommentar i den svenske versjonen av Int S R

 

h. Även andra fartyg än ”supertankers” kan vara hämmade av sitt djupgående. Någon bestämd

storleksgräns kan emellertid inte anges, då den är helt beroende av det aktuella farvattnets utseende.

Regeln har dock främst tillkommit med tanke på stora fartyg i trånga och grunda farleder.

S/Y Gunga Din

Link to post
Her klarer man det kunstykket å få absolutt hele verden samlet om de int. sjøreglene,

unntatt et lite land som de fleste kjenner som hovedstaden i Sweden. :sad:

Ikke rart de ikke ville ha oss med i EU. :wink:

Beklager, gunga, ikke din feil. :lol:

"Men kjæraste Krisida Magni, kvissleis kan du seia slikt???" Til din (og andre villfarnes) informasjon: Regel 1 til 38 ER internasjonale!

ALLE land har rett, gjennom konvensjonene, å "lage" egne særregler; Dette ble i sin tid gjordt for å få ALLE land til å ratifisere reglene (1 til 38).

SÅååhhh: reglene nr. 40 til 53 ER de særnorske, og har intet med EU eller andre mammut-organisasjoner å gjøre!

På toppen av dette er det egne særregler for ubåt, sjøfly og mill. fartøyer, oljeinstallasjoner osv osv., noe vi neppe behøver å diskutere her.

Regel 44 er (en av de) særnorske sjøveisreglene! Som ALLE må følge! Kommer du til andre land (US f.eks), må du følge de sær-reglene DE har :yesnod:

 

Redigert: Srkifeleiv

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Ikke nok med at du skal følge dem, en plikter også å kjenne til dem. Det samme gjelder jo for oss "norrbagar" som ankommer broderlandet i øst, men det er vel unødvendig å nevne siden alle utlendinger som seiler langs svenskekusten selvsagt kan dette.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
att vi ikke trenger kjeglen när vi motorseglar (gäller båter under 12m) SjöTK 2 kap. 12 §

12m sier du.... min er 11.93 ifølge målebrevet (skroglengde) det er vel den som teller vil jeg tro... det er skrudd på noe ekstra stål i baugen som gjør LOA er 12.14 i følge verftet mener jeg å huske.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Åååå hvorfor det ? :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Neimen Gunga da... vi har grønn diesel... i allefall en stund til...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
¨

 

Hej igen ubåtfender

 

var fann du 50m regeln......??? det er noe jag missat :smiley:

 

jag fann följande kommentar i den svenske versjonen av Int S R

 

h. Även andra fartyg än ”supertankers” kan vara hämmade av sitt djupgående. Någon bestämd

storleksgräns kan emellertid inte anges, då den är helt beroende av det aktuella farvattnets utseende.

Regeln har dock främst tillkommit med tanke på stora fartyg i trånga och grunda farleder.

 

Hei på du Gunga Din.

 

Sjøveisregel 28 viser figur-25 men kan være at eksempelet er vist for å vise lanterneføring av båt over 50 m.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...