Mulligan Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Han har ikke under noen omstendighet rett til å presse fritidsbåten på land. Annet scenario. Jeg ligger på skarp kryss ut Leisteinsløpet. På kollisjonskurs med partybåten fra Tbg. For å være "snill" med nyttetrafikken faller jeg av. Samtidig svinger han til styrbord for å gå bak meg. Hva skjer da? Kanskje det hadde vært bedre å forholde seg til reglene? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 (redigert) Han har ikke under noen omstendighet rett til å presse fritidsbåten på land. Håper virkelig at du ikke du tror at han villet presset deg land, om han skulle ha "retten"?? Isåfall en skremmende tankegang. Edit: sterkt moderert Redigert 8.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Ubåtfender Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 (redigert) säg att du kommer med en segelbåt på 18-20 m (fritidsbåt!) o ett djupgående på 3-4mdu måste ligga mitt i leden............... o så kommer det en liten taxibåt på 24 fot o hevder nyttetrafik.... Du for henge opp en en svart sirkel og to kjeler og en svart sirkel i masten(begrenset evne til å manøvrere) så ordner det seg skal du se. Redigert 8.Januar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
baatsman Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Ellers for du tute. Ett skib skal også fortelle sin ankomst ved trange farevann. Bruke signaler for å fortelle om du går til styrbord eller babord. Da må de andre skipet signalere igjen for å fortelle att det event ikke forstår din manøver. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Du for henge opp en en svart sirkel og to kjeler og en svart sirkel i masten(begrenset evne til å manøvrere) så ordner det seg skal du se. Hej Ubåtfender Nja.......det er ikke helt rett...... för att betraktas som "begrenset evne til å manøvrere" så skall du vare sysselsatt med noe slags arbete se 3g (visserligen ikke begrenset til de ex. som rades opp der!) jag skulle hellre valt en sylinder....3h "fartøy som er hemmet av sitt dypgående " men det var egentligen ikke det jag ville ha sagt..... utan att man måste förhålla sig til samtlige sjöveisregler......även dom Internationelle man kan ikke enbart lese 44an ! i 39a står "De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann når intet annet går frem av reglene i dette kapittel. " o i mitt veldigt tillspetsade "case" så er fritidsbåten så stor att det lille nyttebåten en 24 fots taxibåt måste vike. Nu er sikkert 44an menad för store fartyg ferjer, lastbåter etc o då viker vi självklart........ ett tips er oxo o lyssna på VHF'n många store båter som går in i en trangt sund der store fartyg har svårt för att mötes bruker o varsle sin ankomst på VHF'n Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jumbo Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 (redigert) - Når er en lei sterkt beferdet og hvor går grensene for havneområde? Kansje jeg er litt på siden av diskusjonen nå, men i mitt Båtsportkart går det, vest for Sotra, en heltrukket rød linje med noen trekanter på. Langs den står det "Bergen Harbour District Limit". På kart nr 19 står en tilsvarende linje, men der står det "Karmsund Harbour District Limit". Innimellom øyene går det stripplete røde linjer med navnet på gjeldene "Harbour District" på hver side. Litt fritt tolker jeg det dit hen at det er havneområde, og forbeholder meg plikten til å vike for store fartøy og nyttetrafikk. Redigert 8.Januar.2007 av jumbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 jag skulle hellre valt en sylinder....3h "fartøy som er hemmet av sitt dypgående ".. ett tips er oxo o lyssna på VHF'n många store båter som går in i en trangt sund der store fartyg har svårt för att mötes bruker o varsle sin ankomst på VHF'n Om du bruker " fartøy som er hemmet av sitt dypgående" (sylinder) står det isjøveisreglene at du er over 50 m og dermed ansees du som nyttetrafikk el. trafikk av større fartyg. Men VHF er meget godt verktøy i sådan stund Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Gunga Din Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Om du bruker " fartøy som er hemmet av sitt dypgående" (sylinder) står det isjøveisreglene at du er over 50 m og dermed ansees du som nyttetrafikk el. trafikk av større fartyg. ¨ Hej igen ubåtfender var fann du 50m regeln......??? det er noe jag missat jag fann följande kommentar i den svenske versjonen av Int S R h. Även andra fartyg än ”supertankers” kan vara hämmade av sitt djupgående. Någon bestämd storleksgräns kan emellertid inte anges, då den är helt beroende av det aktuella farvattnets utseende. Regeln har dock främst tillkommit med tanke på stora fartyg i trånga och grunda farleder. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marwin Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 (redigert) Her klarer man det kunstykket å få absolutt hele verden samlet om de int. sjøreglene, unntatt et lite land som de fleste kjenner som hovedstaden i Sweden. Ikke rart de ikke ville ha oss med i EU. Beklager, gunga, ikke din feil. "Men kjæraste Krisida Magni, kvissleis kan du seia slikt???" Til din (og andre villfarnes) informasjon: Regel 1 til 38 ER internasjonale! ALLE land har rett, gjennom konvensjonene, å "lage" egne særregler; Dette ble i sin tid gjordt for å få ALLE land til å ratifisere reglene (1 til 38). SÅååhhh: reglene nr. 40 til 53 ER de særnorske, og har intet med EU eller andre mammut-organisasjoner å gjøre! På toppen av dette er det egne særregler for ubåt, sjøfly og mill. fartøyer, oljeinstallasjoner osv osv., noe vi neppe behøver å diskutere her. Regel 44 er (en av de) særnorske sjøveisreglene! Som ALLE må følge! Kommer du til andre land (US f.eks), må du følge de sær-reglene DE har Redigert: Srkifeleiv Redigert 9.Januar.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sydvesten Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Ikke nok med at du skal følge dem, en plikter også å kjenne til dem. Det samme gjelder jo for oss "norrbagar" som ankommer broderlandet i øst, men det er vel unødvendig å nevne siden alle utlendinger som seiler langs svenskekusten selvsagt kan dette. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 her finns de svenske reglerna (Int S R (+kommentarer) og de 'särsvenske') för dom som er intressert! bland de särsvenske kan nämnas att vi ikke trenger kjeglen när vi motorseglar (gäller båter under 12m) SjöTK 2 kap. 12 § Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
EIRINA Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 jeg trodde at vi hadde en regel også som heter]Bruk Hue eller sunn fornuft Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 att vi ikke trenger kjeglen när vi motorseglar (gäller båter under 12m) SjöTK 2 kap. 12 § 12m sier du.... min er 11.93 ifølge målebrevet (skroglengde) det er vel den som teller vil jeg tro... det er skrudd på noe ekstra stål i baugen som gjør LOA er 12.14 i følge verftet mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 tror ikke du behöver bry dig Sydvesten,....... du har ju en Bav, vilket innebär att alle håller ett visst sikkerhetsavstånd...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Åååå hvorfor det ? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 (redigert) minsta radie runt dig er din mastlengd....ifall kjölen din ramler av...... nej jag tror inte dom er så kinkiga på någon cm hit eller dit............ ni får ju tom ha eran gröna diesel i tankarna...dom er ganske snille kystbevakarna.. Redigert 9.Januar.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Neimen Gunga da... vi har grønn diesel... i allefall en stund til... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 sorry har rettet det nu Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 "ifall kjölen din ramler av" Til det vil jeg bemerke at nye Bavaria modeller er så genialt kontruert at man ikke vil merke om kjølen faller av. Det fikk vi å vite siste sommer i oppslag om en Bav som hadde mistet kjølen et eller et annet sted mellom Danmark og Oslo. Forøvrig synes jeg 17 a i er sterkt underkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Problemet, Mulligan, er vel at de fleste etter en del tids erfaring registrerer at de fleste andre forholder seg som beskrevet i Regel 17 a) ii) i.f. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Marwin Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Næmli! Og der står det "KAN"... Og i 17 b står det "SKAL". Vil tro at den som ønsker å seile SIKKERT (feigt?), tar slike forholdsregler. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Seilaren Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Jeg bommet nesten på den første. Er det ikke ropert vi trenger mest på sjøen nå for tiden? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ubåtfender Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 ¨ Hej igen ubåtfender var fann du 50m regeln......??? det er noe jag missat jag fann följande kommentar i den svenske versjonen av Int S R h. Även andra fartyg än ”supertankers” kan vara hämmade av sitt djupgående. Någon bestämd storleksgräns kan emellertid inte anges, då den är helt beroende av det aktuella farvattnets utseende. Regeln har dock främst tillkommit med tanke på stora fartyg i trånga och grunda farleder. Hei på du Gunga Din. Sjøveisregel 28 viser figur-25 men kan være at eksempelet er vist for å vise lanterneføring av båt over 50 m. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Gunga Din Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 OK, det er nog bare ett eksempel då.........o ett bra exempel för 99% av båter som er hämmat av sitt djupgående er ju större båtar....men det er sikkert inget krav att båten skall vare så stor! her på min kant ser man ibland 3 röde lys/ eller sylindern på fartyg som går uppför Göta älv! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.