Jump to content

Valgets kval, Bavaria 29 sport eller Nor Star 290


Windihåret

Recommended Posts

Spennende! Hva slags konkret eksempel bygger du dette på?

 

Jeg er ingen elektriker, mulig du er?

 

Jeg har Scand -03 modell, kan ikke med mitt utrente øye se at det er et rufsete el.anlegg sammenlignet med andre båtmodeller i samme klasse........

 

 

Ovelaur sikter nok til en litt eldre modell Scand da tenker jeg. Ikke at jeg skal påberope meg full oversikt over hva Scand driver med, men jeg vet de hadde et litt rufsete rykte for en tid tilbake, men har snakker vi sikkert nærmere 10 år. El.anlegget til Scand er så vidt meg bekjent fullt på høyde med alt det andre. :seeya:

 

Riktig. Det var en eldre Scand 32 (som nå heter 35). Og det såg fælt ut, men det er godt å høre at det nå er bra utført. Men det er også bra utført ut i min Bavaria. Men det er ikke så bra dersom man går inn i detaljene. Men etter hva jeg har hørt fra andre som driver med elektrisk i fritidsbåter, så er det veldig få båtmerker som kan skilte med godt orginalt arbeid her. Og da snakker vi ikke om hvordan det ser ut, men det tekniske nivået på løsningene. Tror muligens det var Sunseeker som var blant de bedre i klassen.

 

Så om du er opptatt av et godt teknisk opplegg på det elektriske, så er det mulig du må ta et tak selv dersom du er erfaren med dette. Uansett hvilken båt du kjøper.

Link to post
Share on other sites

Hvem hadde installert anlegget? Det er jo en del som er levert som halvfabrikat.

 

Farlig å komme med generelle merknader om et merke, og det er vel ikke bare Scand som er "offer" for myter...?

Det var vel ikke for å sette ut et rykte heller. Scand er en meget pen båt. Men for meg var det det værste eksempelet jeg hadde sett. Og båten var ikke halvfabrikat så vidt meg bekjent. Men den var bygget i 1982. Så jeg trekker tilbake det "generelle" inntrykket jeg la frem om Scand. Jeg poengterer likevel at det ikke er bra selv om det ser pent og ryddig ut (som på min Bavaria). Og det tror jeg at jeg kan påstå er generellt for mange båtmerker.

 

Så for de som føler at jeg tråkket Scand på tærne; det var ikke meningen (og jeg tror ikke det er så farlig heller...). Men det var et eksempel på at det også er mye rart gjort også blant kvalitetsmerkene som ikke er bygget på samlebånd. Og for meg var Scand da et eksempel.

Link to post
Share on other sites

Trodde det var dette denne dreiet seg om'

 

Valgets kval, Bavaria 29 sport eller Nor Star 290

 

 

Nor Star 290 er utvilsomet en mye bedre båt, som også vil beholde sin verdi mye bedre , når den dagen kommer at du vil slege fordi du har fått 3 fot sjugå.

 

Fø den komme.

:smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Trodde det var dette denne dreiet seg om'

 

Valgets kval, Bavaria 29 sport eller Nor Star 290

Nor Star 290 er utvilsomet en mye bedre båt, som også vil beholde sin verdi mye bedre , når den dagen kommer at du vil slege fordi du har fått 3 fot sjugå.

 

:smash:

 

:crazy: Og grunnen er?

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

:crazy: Og grunnen er?

 

Kvaliteten på utført arbeide.

Løsningene ned i båten,

Festing av utstyr på båten.

Matriale som blir brukt.

---------

+ min egen overbevisning. hvis jeg skulle valgt.

Jeg hadde for mange år siden en Scand 29, og ville kjøpe en ny scand, eller en NS 290.

Så ble det seil i steden. Men Norstar er en flott båt.

:smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

MERKE OG ATTER MERKE...

 

 

For meg er ikke Nor-Star annet enn et merke. Hadde det vært Windy, Scand, Nidelv, Viksund, og noen flere,

er det for meg ett merke m M. De har lykkes i salget, hatt fokus i forkskjellige segmenter som de har lykkes i.

 

Dette på lik linje med utgåtte som Fjord, Draco. Kvaliteten er forskjellig, men de har lykkes. Dvs att folk liker de.

 

Jeg er helt enig att det hadde vært kjedelig om alle hadde hatt Bavaria. Men båtbransjen er i ferd med å bli lik

bilbransjen, hvor store innkjøpskvantieter betyr mye for kundens pris.

 

Når vi kjøpte ny Bavaria, hadde jeg 4 merker på kartet. Hanse 400, Jeanneu SO 40,3 Bav 42 og Benetau 423.

Hansen var for minimalistisk, samt du får ikke rullemast . Bentauen hadde kun 1 ratt, med 4 m bredde, ønsker jeg bedre sikt . 2 ratt kommer du helt ut på rekka Da stod det mellomJeanneu og Bavaria, fordel Jeanneu. Hadde med en kamerat som driver innen møbelind. Bavaria bruker heltre i dører/skaper, laminat i Jeanneu. I tilegg 2 toalettrom i Bavaria. Prismessig stort sett samme sum. Da ble det Bav.

 

I år kom Jeanneu, Benetau med nye 42/43 fotere med lavere priser. De tar konkurransen, har ett enormt verft bak seg. Dette kommer oss forbrukere til gode.

 

Men att båtbyggere her på bruket er best, nja skeptisk :yesnod:

 

 

Nei, ta dere en tur på messe sjekk grundig begge båter. Trekk konklusjoen ut fra dine behov. Du blir helt sikkert

fornøyd uansett hvem av båtene du velger.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

For meg er ikke Nor-Star annet enn et merke. Hadde det vært Windy, Scand, Nidelv, Viksund, og noen flere,

er det for meg ett merke m M. De har lykkes i salget, hatt fokus i forkskjellige segmenter som de har lykkes i.

 

Dette på lik linje med utgåtte som Fjord, Draco. Kvaliteten er forskjellig, men de har lykkes. Dvs att folk liker de.

 

Jeg er helt enig att det hadde vært kjedelig om alle hadde hatt Bavaria. Men båtbransjen er i ferd med å bli lik

bilbransjen, hvor store innkjøpskvantieter betyr mye for kundens pris.

 

Når vi kjøpte ny Bavaria, hadde jeg 4 merker på kartet. Hanse 400, Jeanneu SO 40,3 Bav 42 og Benetau 423.

Hansen var for minimalistisk, samt du får ikke rullemast . Bentauen hadde kun 1 ratt, med 4 m bredde, ønsker jeg bedre sikt . 2 ratt kommer du helt ut på rekka Da stod det mellomJeanneu og Bavaria, fordel Jeanneu. Hadde med en kamerat som driver innen møbelind. Bavaria bruker heltre i dører/skaper, laminat i Jeanneu. I tilegg 2 toalettrom i Bavaria. Prismessig stort sett samme sum. Da ble det Bav.

 

I år kom Jeanneu, Benetau med nye 42/43 fotere med lavere priser. De tar konkurransen, har ett enormt verft bak seg. Dette kommer oss forbrukere til gode.

 

Men att båtbyggere her på bruket er best, nja skeptisk :yesnod:

Nei, ta dere en tur på messe sjekk grundig begge båter. Trekk konklusjoen ut fra dine behov. Du blir helt sikkert

fornøyd uansett hvem av båtene du velger.

Enig med deg baatsman jeg tok ett valg som flere reagerte på jeg har ikke fått båten min enda, men den oppfølgingen som min båtprodusent har vist meg om produksjonsforløpet synes jeg er enestående og igår ble jeg innvetert på tur til fabrikken det gleder jeg meg til

Jeg har også spurt om de kunne gjøre om ett par ting som samsvarer mer til min smak dette var ikke noe problem og koster meg ingen ting

Link to post
Share on other sites

Og da dvc har du gjordt en riktig valg. :yesnod: . Fordi du som kunde er meget tilfreds, og det er det viktigste.

Skal du gjøre endringer med en Bavaria, tror jeg du må kjøpe hele fabrikken :lol: . Fordi det er samlebånd.

 

Det er dette jeg mener er ett godt svar i henhold til en forespørsel fra en som ønsker å kjøpe båt. Nemlig

erfaringer fra en som har/hatt en båt lik eller fra samme produsent.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Windihåret,

 

det beste rådet er å ikke høre på noen av medlemmene på dette forumet når det gjelder et så emosjonelt spørsmål som dette. Gjør deg opp din egen mening og ikke la deg påvirke av oss andre. De fleste her er fullstendig subjektive og vil forsvare sine egne valg med nebb og klør. Alle båter har fordeler og ulemper og det er kun du som kan avgjøre hva som er vesentlig for deg.

Link to post
Share on other sites

BMB 29 har gått ut av produksjon. erstattet av BMB 30. Se denne "billedreportasjen" fra båten da jeg var på messa i Stockholm.

 

Jeg har også kikket på NordStar 290 på samme messa. NordStar er jo en ganske gammel konstruksjon - men det er fortsatt en fin båt synes jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BMB 29 har gått ut av produksjon. erstattet av BMB 30. Se denne "billedreportasjen" fra båten da jeg var på messa i Stockholm.

 

Jeg har også kikket på NordStar 290 på samme messa. NordStar er jo en ganske gammel konstruksjon - men det er fortsatt en fin båt synes jeg.

 

Har også sett på den nye Bavariaen, men synes den faller helt gjennom med den gedigne solsenga bak. Båten er jo bare blitt en stor daycruiser! Et langt tilbakeskritt spør du meg. Skulle de gjøre noe, var det heller å øke uteplassen med flere sitteplasser og mer dørkplass. Den er blitt ganske lik den gamle DC`en. Begge er helt uaktuelle.

 

At den gamle 29 sport avløses av en ny modell innbiller jeg meg ikke vil ha store innvirkningen på verdien. Båtverden er vel enda ikke helt parallell til bilverden der det det ofte kan være dumt å kjøpe siste årsmodell av "gammel modell".

 

Ellers er jeg også enig i at Nor Star er en gammel konstruksjon - den blir en litt mer "gammeldags" båt i linjene sammenlignet med Bavarianen og for den del både med Nidelven, Windy og mange andre. Men viktigere synes jeg det er at den faktisk fungere praktisk - og jeg synes faktisk at den fremdeles linjemessig holder mål. Det er iallefall tydelig at dette er blitt en veldig populær båt.

Link to post
Share on other sites

Har også sett på den nye Bavariaen, men synes den faller helt gjennom med den gedigne solsenga bak. Båten er jo bare blitt en stor daycruiser! Et langt tilbakeskritt spør du meg. Skulle de gjøre noe, var det heller å øke uteplassen med flere sitteplasser og mer dørkplass. Den er blitt ganske lik den gamle DC`en. Begge er helt uaktuelle.

 

At den gamle 29 sport avløses av en ny modell innbiller jeg meg ikke vil ha store innvirkningen på verdien. Båtverden er vel enda ikke helt parallell til bilverden der det det ofte kan være dumt å kjøpe siste årsmodell av "gammel modell".

 

Ellers er jeg også enig i at Nor Star er en gammel konstruksjon - den blir en litt mer "gammeldags" båt i linjene sammenlignet med Bavarianen og for den del både med Nidelven, Windy og mange andre. Men viktigere synes jeg det er at den faktisk fungere praktisk - og jeg synes faktisk at den fremdeles linjemessig holder mål. Det er iallefall tydelig at dette er blitt en veldig populær båt.

 

Ja Scand Baltic/Atlantic er fra 1982 i det forrige århundre.

Men de er flotte og selger ennå.

Det vil nok NS 290 også gjøre. fordi den har fine løsninger.

 

Bavaria 29/30 som den nå heter virker mer som om den er tiltankt middelhavet og solskinn.

og så er det dårligere kvalitet, (i mine øyne)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...