tomcat Startet 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2007 Hei, i båten, en 23 fots weekender, står det idag en VP AQ151A med et 290SP drev. Motor og drev er av samme modell som båten, 1986. Motoren har 950 timer på telleren. Jeg står ovenfor et oppgraderingsprosjekt på innredning både i cockpit og salong samtidig som planen var å få overhalt motoren nok til at den vil gå greit og være til å stole på. Drevet fikk en service med nye belger, powertrim sylindre og diverse på sensommeren og virker til å være i OK stand for å være over 20 år. Men, så kommer det store men'et . Etter å ha lest det jeg kan finne om 20 år gamle bensinmotorer, sett på forbruket fra de siste høstukene jeg brukte båten, fått med meg at det ikke ble noen ekstra diesel-avgift, blitt hekta på båtlivet og at jeg ikke er såå lysten på å skru motor (vil heller bruke tiden på innredning, styreposisjon+++) så begynte tanken om et motorbytte å sige innpå. Det jeg lurer på da, hva kan være aktuelt å bytte over til, hva vil det koste og hva vil det medføre og hva vil verdien av båten øke med? Har søkt og lest mye her på BP rundt motorer og sånn rent umiddelbart ser det jo spennende ut med en ny VP D3-160 med SX eller DX drev. Dette vil vel fort komme på i overkant av 200.000, ikke sant? Er AD/KAD 30 serien eller 40 serien aktuelt for meg, eller blir dette mye større motorer både i kraft, tyngde og fysisk størrelse? En fordel er kanskje at jeg kan bruke 290 drevet jeg allerede har på en slik maskin? Hvordan er bruktmarkedet for diesel-maskiner på ca 150 hk? Synsing, gode råd og forslag mottas med takk Helt sikkert noen her inne som har gjordt likende bytte som kan fortelle litt? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Dette er vel valgets kval for mange. Skal du bytte er nok en D3 det beste valget. Denne gir et minimum av ombygging og 160 HK utgaven gir nok plenty med effekt til din båt. Så er spørsmålet om det er verdt de ca 200.000,- det koster. En ting er sikkert det vil ikke øke verdien på båten med 200.000,-. Verdiøkningen kan også måles i reduserte drivstoffutgifter og økt pålitelighet på motor og dermed økt trivsel. Vurderer du brukt motor så er det vært å få med seg at diesel motorer holder seg svært godt i pris så noe kjempe kjøp finner du nok ikke. Drevet du har i dag har feil utveksling i forhold til en diesel motor, så det kan du nok ikke bruke. Tror heller ikke jeg vill satt en VP sekser i din båt. Den tar nok for mye plass og er for tung. Ville heller gått for en AQAD31. Kun regnet i kroner og øre er det nok best økonomi i å beholde den du har. Selv har jeg en 24 foter med Steyr 246 diesel og er glad jeg ikke har bensin. Men jeg tviler på at jeg hadde tatt investeringen på 250.000,- i ny motor som forrige eier tok. Han fikk på ingen måte pengene igjen når han solgte. Dvs jeg kjøpte av en båtforhandler, så hvem av dem som tok tapet kjenner jeg ikke men noen av dem har tatt et betydelig tap Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
tomcat Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Hmm, nei jeg kan nok ikke forvente å få igjen hver krone for et motorbytte i verdistigning, men det er jo viktige ting er som du sier med økt trivsel gjennom økt pålitelighet. Det jeg ønsker meg er jo bare å kunne gå ned i båten og starte opp, ikke lure på om jeg får start Noen her som har erfaring med å bytte til D3 i en ca. like stor båt? Hvem kan gjøre slik jobb i Stavanger-området, evt. hvor mye er enkelt og greit å utføre selv? Hvor mye utstyr må påregnes en D3 for montering utenom det som leveres med selve motor/drev? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Fjerne gamle installasjonen kan du gjøre selv pluss shine motorrommet og eventuelt støpe nye motorfester. Kjøper du VP kan du vel regne med at hullet til drevet passer og da kan du montere det selv hvis du ikke har for mange tommeltotter Jeg har gjort denne jobben selv med Mercruiser og fikk en mekaniker(båt) til å hjelpe meg. Betalte 10k og det er vel kanskje 1/5 av det det koster ellers Hvis du satser på brukt vil jeg anbefale VP kad 32 som jeg så til salgs på Finn i vår til 125000,- og ble solgt med en gang, så skal du få tak på en sånn må du være rimelig kjapp. Lykke til Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
tomcat Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 (redigert) Hmm, ja du sier noe der rundt om hullet passer. Hvis ikke må det jo støpes igjen og nytt hull lages. Det skaper jo en del ekstraarbeid. Synes å ha hørt noe om at det finnes adapterplater fra AQ151 til D3, men jeg finner det ikke igjen. Hvordan ligger Mercruiser i pris, de har jo noen 1,9Tdi motorer som kan være passende? Andre merker som har motorer i denne størrelsen? Edit: skrivefeil Redigert 7.Januar.2007 av tomcat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Du kunne høre med Rogaland Lystbåtservice på Hundvåg. Disse forhandler Steyr motorer og har flere modeller som du kan bruke. Her er det også mulig for deg å bruke det gamle drevet. Steyr 164 kune vært et bra valg. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gullfisk Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 På www.steyr-motors.com står det at det kommer en ny som heter 184 som toppmodel av 4 syl. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Kjenner flere som har puttet AQAD 40/41 i Fjord 21 DC/weekender, så da burde det la seg gjøre å få plass til en sånn i en 23 Weekender. Disse er nok også endel billigere enn f.eks en D3 eller tilsvarende. AQ41 er vel rundt 80-90 kg tyngre enn en AQ31 dersom jeg husker riktig, rundt 550kg komplett med drev. Hvorvidt du kan bruke drevet du har , kommer an på hva slags utveksling du har idag , og hva den nye motoren krever. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
baatsman Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 I 1988 kjøpte jeg en Windy 27 1983 mod med 40 motor 165 hk. GJorde ca 23 knop ferielastet. Før kjøpet testet vi en FJord 725 SE med 130 hk diesel. Fikk den nesten ikke i plan. Måtte be fattern gå foran. Den ble for tung i hekken. D3 er vel en lettere motor. Ville fått noen til å forsøke ett lite regnestykke på dette. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
tomcat Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Du kunne høre med Rogaland Lystbåtservice på Hundvåg. Disse forhandler Steyr motorer og har flere modeller som du kan bruke. Her er det også mulig for deg å bruke det gamle drevet. Steyr 164 kune vært et bra valg. Dette så absolutt spennende ut. Fant ikke noe prislister i farten, men vet du kanskje ca pris på en slik motor? Kjenner flere som har puttet AQAD 40/41 i Fjord 21 DC/weekender, så da burde det la seg gjøre å få plass til en sånn i en 23 Weekender. Disse er nok også endel billigere enn f.eks en D3 eller tilsvarende. AQ41 er vel rundt 80-90 kg tyngre enn en AQ31 dersom jeg husker riktig, rundt 550kg komplett med drev. Hvorvidt du kan bruke drevet du har , kommer an på hva slags utveksling du har idag , og hva den nye motoren krever. 550 kg nærmer seg jo en dobling i vekt iforhold til dagens installasjon, men det kan jo gå kanskje. Et problem er vel kanskje lengden på maskinen, mye plass som forsvinner i cockpiten i forhold til i dag. En D3 eller en Steyr som nevnt over er jo ca like lang som dagens AQ. Der er en stor fordel. Utenom finn.no, hvilke bruktmarkeder finnes for dieselmotorer? Ringerunde til (mange) forhandlere, eller finnes det noen som driver "stort" med motorbytter/brukt motorer? Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 I 1988 kjøpte jeg en Windy 27 1983 mod med 40 motor 165 hk. GJorde ca 23 knop ferielastet. Før kjøpet testet vi en FJord 725 SE med 130 hk diesel. Fikk den nesten ikke i plan. Måtte be fattern gå foran. Den ble for tung i hekken. D3 er vel en lettere motor. Ville fått noen til å forsøke ett lite regnestykke på dette. Oy! Du peker på noe viktig her. Hva er "forskjellen" på diesel hester og bensin hester i båtverden. På landeveien er jo det dreiemomentet som utgjør en stor forskjell og gjør at man ikke direkte bare kan sammenligne antall HK mellom bensin og diesel. To motorer med samme HK vil jo utgjøre en opplevd stor forskjell i en bil. I dag planer båten relativt greit på 17 knop, marsjer ca 22-24 knop med to personer ombord. Merker godt en forskjell med fem personer ombord, tregere i plan og lavere marsjhastighet. AQ'en har jo 146 hester på aksling på papiret, men etter 20 års bruk så har vel dette sunket? Det betyr vel kanskje at en 160 HK D3 vil kunne oppleves som en formidabel økning i motorkraft? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 (redigert) Dette så absolutt spennende ut. Fant ikke noe prislister i farten, men vet du kanskje ca pris på en slik motor? Jeg ser at en Steyr 174 koster ca 164.000,- uten drev. Fant ikke pris på 164. Selv har jeg en Steyr 246 som er en 6-sylindret på 240 HK. I følge forrige eier betalte han ca 250.000,- for denne inkl Bravo3x drev og installasjon. Dette var i 2003. Sjekk med Rogaland Lystbåtservice om de kan gi en god pris ferdig montert. Redigert 7.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
eysteind Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Du har ikke vurdert ny bensinmotor da? Den koster jo omtrent halvparten av en dieselmotor, og i tillegg finere lyd... Kommer selvsagt ann på hvor mange timer du kjører i året. Hadde eg hatt en såpass "liten" båt, så hadde eg iallefall vurdert det... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Når vi fikk den plan gikk den bra. Så vidt jeg husker var det vel heller ikke trimplan. Prøvde den samme båten med 165, da gikk den bra. Men jeg ville sjekket med hvilken motor som passer best. D3 eller Steyr. Har ingen kjennskap med noen av de. Pga investeringen bør en bli fornøyd. Men tror de moderne motorene er atskillig bedre, enn dengang. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SF Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Hvordan ligger Mercruiser i pris, de har jo noen 1,9Tdi motorer som kan være passende? Andre merker som har motorer i denne størrelsen? Edit: skrivefeil Den minste motoren til Mercruiser oppgis som 115-120 HK er en 1,7Tdi og ikke 1,9. Prisen ligger på ca 160.000,- med drev. Siddis Marine leverer disse og jeg har sett at det står flere båter der ute med nyere Mercruiser motorer med adapterplate for 290 drev. Mao har skiftet fra VP til Mercruiser. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ivar Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Hva er "forskjellen" på diesel hester og bensin hester i båtverden Eldre turbodiesler har ofte litt dårlig dreiemoment før turboen begynner å lade skikkelig ("Turbokneika") , dette merkes spesielt godt dersom båten har en planingsterskel som havner i det samme turtallsområdet. Volvo løste på problemet med å sette på en kompressor som ga en ekstra boost i det problematiske området på KAD32,42 osv Nyere turbodiesler har ofte mer avanserte turboer som gir mer ladetrykk på lave turtall , slik at dette problemet blir mye mindre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Hei Det kostar det same å setja i ein gamal og ein ny motor, om dei ellers er like. Dette er ein stor del av kostnaden ved skifte av motor. Er det verdt å setja i ein gamal/brukt motor? I 2005 traff eg, i Henningsvær, ein familie frå Narvik. Dei hadde solgt hus og bilar for å dra på segltur. Etter eit totalt motorhavari så satte verkstaden i Henningsvær inn ein brukt motor. Då eg drog derifrå hadde dei gitt opp den "nye" brukte og tinga ein ny motor. Du bør tenka deg godt om før du brukar tid og pengar på ein brukt motor. Eit alternativ du bør vurdera er å bytta heile båten. Til sist er det ein ting som ikkje kan seiast for ofte. Ikkje kjøp Volvo Penta! Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Til sist er det ein ting som ikkje kan seiast for ofte. Ikkje kjøp Volvo Penta! Lykke til. Ask hva legger du i det ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Hvis du bruker 30-40 000 på å få tak i en short-blokk og ny topp samt en skikkelig service på ett motorverksted(ikke marina.... motorverksted!) har du 200 000,- du kan fylle bensin for før du har kjørt en meter med din nye diesel-motor. Hvor mye kjører du for i året vanligvis? Hvis ikke hadde vel jeg solgt båten og lagt de 250 000 enkelte har antydet dette vil koste i mellom på en nyere båt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hydrox Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Jeg holder på med samme prosjekt som deg, motorbytte. Har tatt ut og solgt den gamle bensineren min og nå skal jeg montere en Steyr 256 i båten min. Å ta ut gamle maskinen gjør du selv, dette er tross alt bare snakk om å skru ting i fra hverandre. Det er noe de fleste kan klare. I mitt tilfelle ble eneste utgift med demontering en tusenlapp for kranebil som lettet maskinen ut av båten og ned på en pall. Montering av maskin med drev er MYE lettere enn å montere maskin med aksling, her er det mye å spare i å gjøre litt selv. Du kan f.eks få en fagmann til å rette den opp og gjøre resten selv. En ny maskin leveres med gode monteringsanvisninger. PS: Volvo sine DPS og SX passer ikke i hullet du har i hekken i fra 290 drevet. Du trenger en adapterplate som volvo leverer, koster 9600 kroner. Jeg hadde DPS drev på båten min og har fremdeles denne platen, hvis du kjøper D3 med DPS så kan du få kjøpe den av meg. Du kan sende meg en personlig melding her inne om du får bruk for den. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 hei kan ordne en D3 160 med DPS duoprop og propset for 195 000 med alle avgifter. Steyr er en bra motor , men bruker Mercruiser drev og totalpakken blir dyr, og mercruiser bravo 3 tar for mye hk fra motor ,38 hk. mens volvo ligger på ca. 10 hk. volvoen kan chippes lett opp til 190 hk og koster 5000. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Den minste motoren til Mercruiser oppgis som 115-120 HK er en 1,7Tdi og ikke 1,9. Prisen ligger på ca 160.000,- med drev. Siddis Marine leverer disse og jeg har sett at det står flere båter der ute med nyere Mercruiser motorer med adapterplate for 290 drev. Mao har skiftet fra VP til Mercruiser. EN HELT UAKTUELL MOTOR TIL DENNE BÅT, ALT FOR SVAK, vil ha store problemer med og få den i plan . Mange har gjort den tabben og kjøpe den mercruiseren . minimum han kan bruke er en FNM diesel med 155 hk den koster 158 000 med drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Hva koster en FNM HPEP 250 med bravo1 drev da..?? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 , og mercruiser bravo 3 tar for mye hk fra motor ,38 hk. mens volvo ligger på ca. 10 hk. Ja Volvo er fantastiske dere ! De har bare 6 hk i tap på samme ZF gearkassa som andre produsenter har 30 HK i tap på ved tilsvarende motorstørrelse. Pure Fucking Magic !! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Hvis du bruker 30-40 000 på å få tak i en short-blokk og ny topp samt en skikkelig service på ett motorverksted(ikke marina.... motorverksted!) har du 200 000,- du kan fylle bensin for før du har kjørt en meter med din nye diesel-motor. Jeg gjorde dette i vår gamle Fjord. Fikk tak i fabrikksny blokk og topp, og brukte vinteren på å bygge ny motor. Den investeringen gikk i pluss!! Og som andre har skrevet: Du får ikke igjen i nærheten av hva du betaler for ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.