Jannert Startet 1.November.2003 Del på Facebook Startet 1.November.2003 Ja jeg prøver meg igjen her for dere er jo så velmenende med svarene deres og kunskapsrike at det er gøy å sjekke her hver dag Altså jeg har C-map men ikke GPS/kartplotter til det men kart over hele landet, også har jeg Atlantic MapSource bare en sone (Ålesund) og GPS. Spørsmål 1 Hvilket GPS/kartplotter bruker man til C-Map (CM 93)? Spørsmål 2 Hva er best, C-Map (CM 93) eller Atlatic MapSource? Som den våkne har fått med seg er dette egentlig et pris pørsmål, kart eller GPS er like dyrt! Hilsen Jan Arve Skal ta turen Bergen - Frøya snart Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Har du tatt en titt under "katagorier" her på forumet? Her får du opp en form for innholdsfortegnelse so kan være til hjelp: https://baatplassen.no/i/kategorier.php#5373 Jeg forstår ikke helt spørsmålene dine. Hvis det dreier seg om hva som er best av Cmap kontra Garmins BlueChart, så vil jeg tro begge disse er gode. De er begge, så vidt jeg vet, nå basert på siste oppmålinger fra sjøkartverket. Du bør ta begge systemene i øyesyn selv. Kom gjerne tilbake med spørsmål, men det kan kanskje være en ide å lese litt også... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Forstår heller ikke spørsmålet. CM93 kart er for bruk på PC. CMAP kart for bruk i plotter heter CMAP NT. Atlantic mapsource fra Garmin tror jeg også er for PC, men kan lastes opp til minnnebrikken på en bluechart plotter. På PC ville jeg brukt CMAP 93 da du står fritt til å velge mellom flere gode kartprogram. Garmins PC kartprogram for mapsource er vel ikke verdens beste (ref test i båtmagasinet), og du kan ikke fritt velge kartprogram til mapsource. Husker ikke hva programmet heter. Hvis du har CMAP 93 som dekker hele landet, må du allerede ha brukt en formue på disse kartene, og da er det vel bare å koble GPS til en PC, kjøpe kartprogram og du er igang eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannert Svart 1.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2003 Ja jeg har brukt en del penger på C-map men for å omformulere spørsmålet: Hvordan får jeg C-map som jeg har på PC til å virke sammen Garmin GPS slik at jeg kan få utnyttet ruter, waypoint og se hvor jeg befinner meg på kartet? Hilsen Jan Arve PS. jeg er ny her så jeg prøver å orientre meg mht. forumer, skal lese det jeg finner om kart og gps på linken du ga meg. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Du må skaffe deg en kabel fra Garmin som du kobler til PC'en. Deretter må du sette opp GPs'en til å kjøre NMEA, og sørge for at kartprogrammet ditt leser data fra GPS'en på riktig port. Hva slags kabel du trenger er avhengig både av typen Garmin GPS og av hva slags porter du har på PC'en (RS232 com port eller USB) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 2.November.2003 Del på Facebook Svart 2.November.2003 Bare for å oppklare en ting; Garmin Mapsource er ikke et kart, men kun programmet som kjører alle Garmins karttyper på PC- f.eks. Bluechart, Topokart, Metro, R&R, City Select o.l. Å kjøre BlueChart på PCen er en heller dårlig løsning da dybder på grunner ikke vises i klartekst (tall), skjær og grunner er kun avmerket- klikker man på en enkeltgrunne får man opp dybden. Denne løsningen er tungvint i områder med mange skjær. Men merk att denne tungvinte ordningen kun gjelder ved visning på PC, og er antagelig ei kopisikring fra Garmin, på Garmins plottere og håndholdte kommer infoen i klartekst. Sitér dette innlegget Link to post
Jannert Svart 2.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2003 Dette gikk jo bra. Jeg skaffet meg ECS ELECTRONIC CHART SYSTEM og da gikk det bra når jeg stilte inn NMEA på GPS'en dette krevde noen instillinger i patssystemet og funket supert. Nå har jeg c-map CM93 over helelandet på Garmin GPS som jeg ville det :-) Takk alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.