Jump to content

Bok anbefales! Oppdag Ryfylke med båt og bil

sivne

Recommended Posts

Foruten lune havner så lå denne boken under juletreet i år til min mann!!!

( Selvsagt var det meg fruen som hadde lagt den der :wink: )

Har bladd boken om og om igjenn og funnet mange flotte plasser og besøke til våren!! :flag:

Først på listen min er Skaholmen eller Berget i Økstrafjorden har noen av dere vært der?

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Ja, der hva vi vært et par ganger. Utrolig idyllisk sted, mange fortøyningsmuligheter og furuskog helt ned på svabergene. Her er det flere steder hvor man kan fortøye med skutesida inntil berget. En sånn plass man må tilbake til!

Ellers har vi "Lune havner" ombord hos oss også! Mange flotte steder i Ryfylke!

"Lune havner" anbefales på det varmeste til alle som har tenkt å begynne sin oppdagelsesferd i Ryfylke - ikke minst fordi jeg selv har vært en av informasjonskildene og tipsgenerator til aktuelle steder å ta med :wink::wink:

Ellers hadde jeg "RYFYLKE med bil og båt" på ønskelisten til julenissen; og den ligger nå innen rekkevidde ved godstolen - for å kurere abstinensen når jeg ikke har vært ombord på et par dager :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg fikk den boken til jul :flag: Utrolig masse bra bilder og informasjon i den, men jeg oppdaget noen ting som var feil i boken :rolleyes:

Ellers så er Den blå lagune et sted som MÅ besøkes av ALLE!!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Var det mange feil?

Nei for all del, det blir litt som å pirke på detaljer. Blandt annet at på Langøy (ved Finnøy) lå Stavanger Seilforening sitt klubbhus og Seilsenter.Det kan kansje kalles klubbhus under tvil, men seilsenter...??? Men det er jo ikke noe å henge seg opp i!

Men det står jo en masse om ting jeg ikke vet noe om også da!

Redigert av Seilaren (see edit history)

Fritjof Brandt

Vi har brukt aftenbladets lune havner som turforslagsbok i to år nå. I 2007 er planen og ta for seg av havnene nord for boknafjorden...har så langt ikke travet over for ofte..det skal jeg og ungene ordne til sommeren. Ellers så vil nok mørebasen være mye og se i lagunen....eller rettere sagt på talgje holmen...har "faste" plass(er)! Flott plass som en må besøke. Tar en god time inn i fint trav fra Randaberg!

Jeg "ringer ut" i boka etterhvert som vi har besøkt en havn samt holder oversikten over hvor vi har vært i ryfylke bassenget...litt koselig når en kan tilføye en ny strek eller ring rundt en havn.

Ellers er økstrafjorden en kjempe plass og...kan bli litt for tett med båt etter min smak. Prøv en tur inn i påsken..nesten helt for seg selv..flott!

Og hvor finnes denne boken å få tak i? Skulle hatt denne på plass før sesongen starter igjen, så tips til hvor man kan få tak i denne er svært kjærkomne!!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg kjøpte den på Dale Libris i Langaten i Sandnes, men 2 dager etter var den på tilbud her på Hommersåk på Marinaen :sad:

Regner med de har den i alle bokforetninger iallefall her i distriktet.

Forlaget som har utgitt boken er Kulturhuset forlag.

De har også gitt ut boken Jæren

Redigert av sivne (see edit history)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

Vi kjøpte den for mange år siden hos Stavanger Aftenblad. Tror det er de som har gitt den ut?

Da mener du Lune havner: Den kan man kjøpe her

http://kundesenter.aftenbladet.no/privat/shop/book/

Men den boken jeg mener heter Oppdag Ryfylke med båt og bil i ryfylket

Vi kjøpte den for mange år siden hos Stavanger Aftenblad. Tror det er de som har gitt den ut?

Ja, det stemmer.

Det er Stavanger Aftenblad som har utgitt boken og det er journalist Jone Laugaland som har samlet informasjonen. Den selges i Aftenbladets ekspedisjoner (rabatt for abonnenter) og jeg ser at den ligger rundt i bokhandlene i distriktet - så det skulle ikke være noe problem å starte båtsesongen med det samme!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det hendte flere ganger i fjor sommer at vi lånte bort "Lune Havner" til turister nordfra som lurte på hvilke steder som var verdt å dra innom når de var i Ryfylke. Og folk gav gode tilbakemeldinger på at det var en glimrende bok :yesnod:

Et vennepar av oss lånte boka såpass ofte da vi var på tur sammen at vi kjøpte en og gav i julegave til dem :lol:

I retur fikk vi "Snaddermat på fjorden", en bok skrevet av Vi Menn Båts kokk Ulf Wesley Johnsen, godt mulig det var en liten baktanke med den gaven :wink:

Ser uansett ut til å være en fin bok!

Vi kjøpte oss også denne i fjor: Opplev Ryfylkeøyene, og her er det også mye interessant lesestoff.

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Ellers så er Den blå lagune et sted som MÅ besøkes av ALLE!!
Har feiget ut en gang v/innløpet i litt labert vær. Så litt grumsete ut og var vanskelig å se bunn pga. krusninger. Er det noen her som er godt kjent og kan si noen ord om hvor en skal gå og ikke gå (evt. med kartskisse dersom mulig).

Det vestre innløpet er ryddig. Der er det plenty dybde. Når man kommer inn i lagunen og vil gå videre inn (sør-østover) kan det være smart med en på baugen hvis man ikke er godt kjent.

Jeg pleier å gå på baugen selv og la submiss styre i sånne tilfeller. Vi bruker innarbeidede tegn så slipper jeg å stå å gaule til henne. Da gjelder det å ikke ha for brå bevegelser når jeg oppdager noe, ellers bakker hun meg på sjøen :smiley:

Redigert av Akult (see edit history)
Har feiget ut en gang v/innløpet i litt labert vær. Så litt grumsete ut og var vanskelig å se bunn pga. krusninger. Er det noen her som er godt kjent og kan si noen ord om hvor en skal gå og ikke gå (evt. med kartskisse dersom mulig).

Det eneste som er noe å være redd for er en stor stein som ligger litt til Babord rett etter at du har kommet inn i lagunen.

Den er nesten blå, svart og hvit av bunnstoff som har fått smake på steinen, så den burde ikke være så vanskelig å få øye på :yesnod:

Redigert av Seilaren (see edit history)

Fritjof Brandt

Har ved et tilfelle vært vitne til en seilebåt som kom inn i lagunen, og som tydeligvis ikke visste om denne grunna. Kommer aldri til å glemme det synet; det var som om hele seilebåten gjorde et lite "hopp". Har også opplevd at båter har kjørt seg fast i sandbunnen i det østre innløpet.

Ellers hadde vi selv for mange år siden den tvilsomme gleden å gå på grunn like utenfor lagunen - her er det nemlig noen umerkede grunner som kan være vanskelige å finne om man ikke er litt kjent. Heldigvis var dette med vår gamle, solide trebåt, og ikke den nye tupperwarebåten! :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...