sivne Startet 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2007 Foruten lune havner så lå denne boken under juletreet i år til min mann!!! ( Selvsagt var det meg fruen som hadde lagt den der ) Har bladd boken om og om igjenn og funnet mange flotte plasser og besøke til våren!! Først på listen min er Skaholmen eller Berget i Økstrafjorden har noen av dere vært der? Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Akult Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 (redigert) Ja vi (submiss og meg) har vært ved Skaholmen og Berget i Økstrafjorden. Det kan anbefales. Litt spesiell plass da det er laget til barkkledde stier med broer over innløpene til "lagunene" der. Ett fint sted for barn er det også. Redigert 7.Januar.2007 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eline Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Ja, der hva vi vært et par ganger. Utrolig idyllisk sted, mange fortøyningsmuligheter og furuskog helt ned på svabergene. Her er det flere steder hvor man kan fortøye med skutesida inntil berget. En sånn plass man må tilbake til! Ellers har vi "Lune havner" ombord hos oss også! Mange flotte steder i Ryfylke! Sitér dette innlegget Link to post
sivne Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Takk for svar!!! Da er denne turen i boks til sommeren!! Men kunne tenkt meg en tur til våren også.. Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Eline Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Lagunen i Rossmarkvågen på Nord-Talgje er jo også en perle, da... Nok en sånn plass man vender tilbake til. Fantastisk i sommervær! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 "Lune havner" anbefales på det varmeste til alle som har tenkt å begynne sin oppdagelsesferd i Ryfylke - ikke minst fordi jeg selv har vært en av informasjonskildene og tipsgenerator til aktuelle steder å ta med Ellers hadde jeg "RYFYLKE med bil og båt" på ønskelisten til julenissen; og den ligger nå innen rekkevidde ved godstolen - for å kurere abstinensen når jeg ikke har vært ombord på et par dager Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
sivne Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Lagunen i Rossmarkvågen på Nord-Talgje er jo også en perle, da... Nok en sånn plass man vender tilbake til. Fantastisk i sommervær! Mannen har snakket med blanke øyne om denne plassen mange ganger Vi skal garantert gå inn der!! Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
sivne Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Men foruten lune havner så er denne boken også et abselutt must å ha i båten!! Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Eline Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Tror vi skal skaffe oss den boken, ja! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Jeg fikk den boken til jul Utrolig masse bra bilder og informasjon i den, men jeg oppdaget noen ting som var feil i boken Ellers så er Den blå lagune et sted som MÅ besøkes av ALLE!! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
sivne Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Var det mange feil? Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Seilaren Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 (redigert) Var det mange feil? Nei for all del, det blir litt som å pirke på detaljer. Blandt annet at på Langøy (ved Finnøy) lå Stavanger Seilforening sitt klubbhus og Seilsenter.Det kan kansje kalles klubbhus under tvil, men seilsenter...??? Men det er jo ikke noe å henge seg opp i! Men det står jo en masse om ting jeg ikke vet noe om også da! Redigert 7.Januar.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sabeltann Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Vi har brukt aftenbladets lune havner som turforslagsbok i to år nå. I 2007 er planen og ta for seg av havnene nord for boknafjorden...har så langt ikke travet over for ofte..det skal jeg og ungene ordne til sommeren. Ellers så vil nok mørebasen være mye og se i lagunen....eller rettere sagt på talgje holmen...har "faste" plass(er)! Flott plass som en må besøke. Tar en god time inn i fint trav fra Randaberg! Jeg "ringer ut" i boka etterhvert som vi har besøkt en havn samt holder oversikten over hvor vi har vært i ryfylke bassenget...litt koselig når en kan tilføye en ny strek eller ring rundt en havn. Ellers er økstrafjorden en kjempe plass og...kan bli litt for tett med båt etter min smak. Prøv en tur inn i påsken..nesten helt for seg selv..flott! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Og hvor finnes denne boken å få tak i? Skulle hatt denne på plass før sesongen starter igjen, så tips til hvor man kan få tak i denne er svært kjærkomne!!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sivne Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 (redigert) Jeg kjøpte den på Dale Libris i Langaten i Sandnes, men 2 dager etter var den på tilbud her på Hommersåk på Marinaen Regner med de har den i alle bokforetninger iallefall her i distriktet. Forlaget som har utgitt boken er Kulturhuset forlag. De har også gitt ut boken Jæren Redigert 7.Januar.2007 av sivne (see edit history) Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Eline Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Vi kjøpte den for mange år siden hos Stavanger Aftenblad. Tror det er de som har gitt den ut? Sitér dette innlegget Link to post
sivne Svart 7.Januar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Vi kjøpte den for mange år siden hos Stavanger Aftenblad. Tror det er de som har gitt den ut? Da mener du Lune havner: Den kan man kjøpe her http://kundesenter.aftenbladet.no/privat/shop/book/ Men den boken jeg mener heter Oppdag Ryfylke med båt og bil i ryfylket Sitér dette innlegget Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken. http://severines.blogspot.com/ Link to post
Poseidon Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Vi kjøpte den for mange år siden hos Stavanger Aftenblad. Tror det er de som har gitt den ut? Ja, det stemmer. Det er Stavanger Aftenblad som har utgitt boken og det er journalist Jone Laugaland som har samlet informasjonen. Den selges i Aftenbladets ekspedisjoner (rabatt for abonnenter) og jeg ser at den ligger rundt i bokhandlene i distriktet - så det skulle ikke være noe problem å starte båtsesongen med det samme! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
submiss Svart 7.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2007 Det hendte flere ganger i fjor sommer at vi lånte bort "Lune Havner" til turister nordfra som lurte på hvilke steder som var verdt å dra innom når de var i Ryfylke. Og folk gav gode tilbakemeldinger på at det var en glimrende bok Et vennepar av oss lånte boka såpass ofte da vi var på tur sammen at vi kjøpte en og gav i julegave til dem I retur fikk vi "Snaddermat på fjorden", en bok skrevet av Vi Menn Båts kokk Ulf Wesley Johnsen, godt mulig det var en liten baktanke med den gaven Ser uansett ut til å være en fin bok! Vi kjøpte oss også denne i fjor: Opplev Ryfylkeøyene, og her er det også mye interessant lesestoff. Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
index Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Da får jeg prøve å bestille fra Stavanger Aftenblad da. Ser ikke ut til at bokhandlerene på nordsiden av Boknafjorden har oppdaget denne ennå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Da er Lune Havner bestilt! Ser fram til å starte planleggingen av vårens utflukter! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 8.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2007 Ellers så er Den blå lagune et sted som MÅ besøkes av ALLE!!Har feiget ut en gang v/innløpet i litt labert vær. Så litt grumsete ut og var vanskelig å se bunn pga. krusninger. Er det noen her som er godt kjent og kan si noen ord om hvor en skal gå og ikke gå (evt. med kartskisse dersom mulig). Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 (redigert) Det vestre innløpet er ryddig. Der er det plenty dybde. Når man kommer inn i lagunen og vil gå videre inn (sør-østover) kan det være smart med en på baugen hvis man ikke er godt kjent. Jeg pleier å gå på baugen selv og la submiss styre i sånne tilfeller. Vi bruker innarbeidede tegn så slipper jeg å stå å gaule til henne. Da gjelder det å ikke ha for brå bevegelser når jeg oppdager noe, ellers bakker hun meg på sjøen Redigert 9.Januar.2007 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 (redigert) Har feiget ut en gang v/innløpet i litt labert vær. Så litt grumsete ut og var vanskelig å se bunn pga. krusninger. Er det noen her som er godt kjent og kan si noen ord om hvor en skal gå og ikke gå (evt. med kartskisse dersom mulig). Det eneste som er noe å være redd for er en stor stein som ligger litt til Babord rett etter at du har kommet inn i lagunen. Den er nesten blå, svart og hvit av bunnstoff som har fått smake på steinen, så den burde ikke være så vanskelig å få øye på Redigert 9.Januar.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Eline Svart 9.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2007 Har ved et tilfelle vært vitne til en seilebåt som kom inn i lagunen, og som tydeligvis ikke visste om denne grunna. Kommer aldri til å glemme det synet; det var som om hele seilebåten gjorde et lite "hopp". Har også opplevd at båter har kjørt seg fast i sandbunnen i det østre innløpet. Ellers hadde vi selv for mange år siden den tvilsomme gleden å gå på grunn like utenfor lagunen - her er det nemlig noen umerkede grunner som kan være vanskelige å finne om man ikke er litt kjent. Heldigvis var dette med vår gamle, solide trebåt, og ikke den nye tupperwarebåten! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.