Jump to content

Vannpumpa på Volvo MD21B lekker


fernanda

Recommended Posts

Oppdaget i går at det drypper fra vannpumpa på motoren ombord.

Motoren er en Volvo MD 21B, og det har nå altså begynt å dryppe fra et lite hull i underkant av huset hvor akselen til impelleren sitter. Antar at det er et kontrollhull , eller lignende. Det ser ikke ut som det er tæret hull, det er nok laget originalt, men har føst nå begynt å dryppe fra det.

 

Hva er galt, hva må gjøres og er det en haste sak?

 

Fernanda :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Det er tetningen som er gåen. Der er to tetninger i pumpen, en som tetter fra sjøvannsiden og en som tetter fra motorsiden. Hullet du nevner er et sikkerhets hul. Som du sier drypper det fra hullet, hadde ikke hullet vert der var sjansen for å få sjøvann i motoren ganske stor.

Hastesak? Nja, ville nok ordne det ganske fort, så ikke der bliver tæring/slitespor i akslingen. Kjøp like gjerne begge tetninger + to nye lager, ikke noen dyre dele.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Fikk i høst samme vann drypp fra kontroll hullet. Dette skjedde etter at jeg skiftet til ny impeller som var 1mm tynnere enn den gamle. (den nye uorginale impelleren tettet ikke godt nok i bakkant av sjøvannshuset).

Tok med Johnson pumpa til Yanmar og de anbefalte å ikke bare skifte simmerring og O-ring , men også kulelagret da dette hadde vært i kontakt med saltvann (kan sikkert bare vaske lagret godt og sette det in med fett hvis det ikke synes å være noe korrosjon?). Jeg lot imidlertid Yanmar verstedet skifte alle pakningr og lager da man visstnok måtte ha en slags avtrekker. Delene måtte bestilles og hele jobben med deler kom på 1600 kr (inklusive ny dyr original impeller).

Link to post
Share on other sites

Flott, takk for alle svar!

 

Har verktøyet og pågangsmotet, men mangler fritid....... :crazy:

 

Skal se på saken så snart jeg har tid, regner med at jeg kan gjøre dette selv.

 

Men lagerbytte er nok ikke dumt, når en først har pumpa oppe. Takk for tipset.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...