Jump to content

Erfaring med With jolle ?

Pappa

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en gammel 10 fot With jolle som er tiltenkt junior på snart 13. Han har ikke særlig erfaring med båt, og jeg fikk med to motorer til båten. Den ene er en 8 hk, og den andre en 15 hk. Er selvsagt klar over at han ikke har lov til å bruke 15 hk, men...

Hva er sannsynlig toppfart med henholdsvis 8 og 15 hk ?

I min ungdom hadde jeg Askeladden 14 med 9,9 hk (egentlig 13,5 hk) og denne gjorde 18 knop. De kompisene som hadde 10 fot With med 9,9 gikk mye bedre enn dette, antar den vil gå opp mot 25 knop med 15 hesteren. 8 HK'en vil gi plenty fart på denne båten.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Dette var vår barndoms leketøy! 10 fots With med 18hk, gikk vel drøye 25 knop, hoppet og spratt som et lite h...te, men gøy! Fikk montert en dødmannsknapp før dette var noe produsentene begynte med, men fikk gudskjelov aldri bruk for den.

Ser du er klar over at guttungen ikke kan lovlig kjøre med den med en 15hk, men det kan han nok ikke med en 8hk heller (lovlig mener jeg) da den helt sikkert vil/kan gjøre mere enn 10 knop, ville tippe 15/18 knop.

Velkommen til forumet! :flag:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Min andre båt i livet var en 10' With. Herlig. Lærte først diverse båtoppførsel i hyttebåten, før jeg ble sluppet løs alene i en VG-jolle. Så With etter noen år.

With'en er en bra båt, men start med 8 Hk. Sannsynligvis vil denne gå fortere enn barnet har lov til å kjøre, og husk at det er foreldrene som er ansvarlige. Men, med litt opplæring i oppførsel på sjøen går det nok bra.

Er selv blandt dem som kjøpte en With for konfirmasjonspengene. Gode stødige båter, men de er flate i bunnen og går bra med liten motor. Vil tippe den vil klare 14, kansje 16 knop med 8 hesteren. Den gamle with'en med flatt akterspeil går en smule bedre men er tyngre å få i plan.

Jeg har en liten negativ ting å opplyse deg om når det gjelder With dromedille. Når man kjører i samme retning som bølgene ruller så kan disse båtene være skummel. De setter baugen ned i en bølge og skjærer ut, dødmannsknapp er viktig i en slik båt. I samme situasjon oppførte faktisk den gamle With'en seg bedre, jeg har hatt begge typene.

Alt i alt er det en bra båt å være skipper på for en tenåring, lykke til.

Jeg hadde på slutten 25hk på min, da gikk den nesten 40 knop... :wink:

kjempebåt dette, start med 8 og når junior får kontroll over dette kan du gå videre til 15, bare pass på at han får kjøre alene og finne ut av dette selv, og at han ikke skal kjøre på mer enn halv fart før han kan legge til og fra, bakke til og fra og kjøre skikkelig, jo bedre han blir jo høyere fart, som en "belønning" når han kan kontrollere båten går du over til å pugge sjøvettsregler og når han kan alt dette ut og inn kan du sette på 15 hk....

Kjøpte også With for konfirmasjonspengene. Dette var en 385 Dromedille. Helt super ungdomsbåt! Hadde alt fra 4 hk til 40 hk på den. Motoren som egentlig sto på var 25hk. Da gikk den vel rundt 25 knop vil jeg anslå. Med 4 hk gikk den i plan med to ungdommer om bord, så din 10-foter med 8 hk vil nok gi passe "opplæringsfart" etter min mening. Kanskkje oppimot 15 knop? Men det er bare du som vet hvordan sønnen din vil takle dette. Jeg er veldig glad for at jeg fikk prøve meg selv da e jeg var yngre. Ikke noe er som å være mobil på fine sommerdager med egen båt. Det gikk mange år før jeg fikk reise lenger enn at jeg så hjem, men det var jo å kjøre som var det viktigste :)

Nå har jeg etterhvert fått lov å reise litt lenger med båt, iogmed jeg reiser utenriks :lol:

... og husk at når politibåten ser ham i plan er det DU som får 1500,- i bot... :cheers:

Så lenge man ikke bor på det sentrale østland eller midt i leia på sørlandet så er ikke dette noen stor risiko å ta. Personlig synes jeg grensen på 16 år er litt høyt satt. Det er sikkert mange på 14-15 som oppfører seg minst like bra som de "voksne", men et sted må man jo ha en grense forståelig nok..

Hvis du vil begrense farten på båten en smule kan du jo skru inn stoppskruen på forgasseren litt slik at han ikke får full gass. Sparer nok også deg for bensinpenger, men han bør jo kunne få båten opp i plan. Er han like mekkekyndig som jeg var i 12 års alderen finner han ut av dette rimelig kjappt, men det vil gi ham en rolig start.

Litt vikepliktsregler og sjøvettsregler bør man kunne når man kjører båt. La det heller være en bonus at han får bruke båten når han har lært det viktigste. Da blir iveren etter å lære stor... Båtmannsknop og halvstikk bør også være grunnleggende.

Jeg har en KMV With Dromedille 385 med 20hk. Den går ekstremt fint i vannet og har en toppfart på 30knop.

Den har jeg krysset boknafjorden med i bølger som var så høye at jeg ikke turte se opp på toppen av den en gang.. (godt mor og far ikke vet det :nono: )

De båtene er utrolig sjøsterke, samtidig som de er pene og går godt!

Jeg fikk baugen til politibåten mot meg med den båten en gang, men kjørte alt jeg kunne under en lavbru politibåten ikke kom under, ankret opp i en havn og stakk inn i en skog :eek: Det er mange år siden, og jeg vet ikke om den var ute etter meg, men den sjangsen tok jeg ikke :lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

... og husk at når politibåten ser ham i plan er det DU som får 1500,- i bot... :cheers:

Nja, den boten får du uavhengig om båten er i plan eller ikke! Regelen er ikke hvor fort man kjører, men hvor fort båten kan gå! Kan den gå over 10 knop (hvilket den åpenbart kan!) så er det bot!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Min 2. båt var With 200 Dromedille, først med 7,5hk ESKA! (Motoren het faktisk ESKA)

Husker meget godt at KMV oppgav at den skulle gå 20knop med 9,9hk, som også var største motor den var anbefalt med uten styrekonsoll. Max motor var 20hk og da var den oppgitt å gå 29knop.

Vet det ble satt på dobbelt så stor motor på slike joller, men mine høydepunkt var når jeg fikk låne 28hk'en til onkelen min å sette på (jeg hadde ikke styrekonsoll :eek: ). Fikk låne 28hk'en kun til spesielle anledninger....

Hva er sannsynlig toppfart med henholdsvis 8 og 15 hk ?

Jeg har hatt en With 200 Dromedille i tidlig ungdom. Med 8 HK kan du forvente ca. 17-18 knop. Med 15 Hk ca. 25 knop.

Båten tåler faktisk 40 HK bemerkelsesverdig godt, men det er nok ikke særlig smart å gi til en 13-åring. Det kan nok tenkes at lykken tidvis var noe bedre enn forstanden.

Det var "tilfeldigvis" (?) slik at jeg skulle hente noen materialer i nærheten av hytta i dag, så jeg hivde Withen på hengeren og tok den med . Kunne ikke dy meg for å prøvekjøre,(er selvstendig, så arbeidgiveren var orientert.....). Ble litt skuffet, for båten gikk ikke i plan med meg og 8 hk, og med 15 hk turde jeg ikke gi full gass. Båten gravde seg ned bak, og med varmedress, gummistøvler og vanntemperatur rundt 4-5 grader tok jeg ikke sjansen på en kantring/tipping. Fant ut at jeg får teste mer til våren/sommeren.... 15 hesteren har lang stamme, det skal den kanskje ikke ha det på denne båten?

Redigert av Pappa (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Har kjørt de fleste Withjollene med alt fra 6hk til 35hk. Vil faktisk si at 25/30 hk var den motoren som passet best

Men hadde jeg vært deg ville jeg begynt med 8 hk det første året også økt til 15 hk neste året.

Vet ikke hvor du bor, men her oppi i Bergen(eller litt sør) er det aldri politi. Har kjørt rundt her oppe i snart 5 år og har aldri sett en eneste pålitibåt. Men jeg har intrykk av at hvis man kjører ansvarsfullt og ikke har 20 knop inne på kaiannlegget til den lokale marinaen så kan man unngå bot selv om man ikke er 16 år. Men det er bare noe jeg har hørt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...