Jump to content

En liten "markedsundersøkelse": Trenger vi et nytt trebåtblad?


Platt

Trenger vi et nytt trebåtblad?  

184 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Da prøver vi en poll...de som absolutt IKKE har interesse for båter laget av tre, bes unnlate å svare. :smiley:

 

Det finnes mange slags båtblader, men jeg har ikke funnet et norsk blad som tar for seg KUN trebåter.

 

Hvis det hadde eksistert et blad som KUN tar for seg trebåter (seilbåter, snekker, plattgattere, skip, osv),

oppussingsprosjekter, tips&triks, bilder som er en fryd for øyet, kjøp/salg, osv.

 

Ville du da kjøpt et slikt blad?

 

 

Da er det bare å avgi stemmer, folkens!

Link to post

Ja svarte jeg men det kommer selvsagt an på hvor ofte det kom ut, kan se for meg et fyldig blad som kommer ut kanskje hver 3.mnd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Da må det være så fyldig at det tar en stund og lese det, hvis det kommer ut så sjeldtent :wink:

Men det kunne blitt bra det.

 

En ting som jeg syns er viktig ved f.eks bytting av bord o.l, er at det ikke blir en føljetong.Slik har det vært i f.eks praktisk båtliv eller hva det heter.

 

Blir slitsomt og gjøre noe da, når man ikke får greie på hva man gjøre videre før neste gang bladet kommer ut.

 

Ser for meg ett bra blad her egentlig, særlig hvis man slipper mye reklame.

Jeg kjøper ikke ett blad hvis man bruker reklame for og fylle opp bladet, slik som noen andre båtblader

Link to post

Jeg hadde vært blant de første til å bestille abonnement. :smiley:

Enig med jonkare i at det kan komme ut hver 3. måned. Heller det enn en tynn lefse en gang i måneden. Men jeg frykter at det blir mye reklame, som i de fleste andre båtblader. Det skal jo tross alt finansieres, og det er grenser for hvor mye leserne er villig til å betale.

Jeg har noen ganger kjøpt amerikanske WoodenBoat. Forsåvidt et greit blad, men det koster flesk. (over 100 kr.)

En norsk variant ville tatt mer for seg tradisjonelle norske byggeskikker.

 

mvh

Svein

Link to post

Svarte "ja", men tenker at egentlig gis det ut mer enn nok som det er. Alle klubber, nærmest uansett hvor små, skal jo ha sine egne blader. Tenk om man fikk et felles blad som dekket cmb, ktk, furuholmenklubben, bb-klubben, etc. Tror det kunne blitt ganske interessant. At man har tremotorbåt betyr jo ikke at man ikke er interessert i hva som foregår hos treseilerene, og motsatt. Tror man kunne klart å få ut et vettug blad ganske greit om man samlet litt krefter.

Link to post

Tror nok noen plastbåt folk (kan de kalles folk) hadde kjøpt det hvis det det f.eks hadde inneholdt artikler angående oppshining av plastbåten med noe trevirke erc. for å få det litt hjemmekoselig balnt all plasten :discuss:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Har sagt det før og sier det igjen, ingen ting er så vakkert som en pen trebåt! (Vel, det er greit med plastskrog.. også)

Kjøper WOODENBOAT med jevne mellomrom, bra blad om enn litt for mye reklame, men det gjelder jo alle båtblader.

Det er kanskje litt snevert med et rent trebåtblad? Men hvorfor kan ikke de norske båtbladene bli litt flinkere til å lage "annerledes" reportasjer?

Mvh TA

Link to post

Har svart Ja, men... for at det skulle være interresant å kjøpe ville jeg (dette blir rimelig subjektivt..) ha følgende type artikler

 

* 50/50 motor/seil (liker best å komme framover ved å brenne dinosauruser, men en liten seilbåt som #2 tror jeg hadde vært gøy)

 

* Bygge-artikler. Bygg en kajakk, kano, seiljolle, speedbåt, sørlandssnekke, skibskiste osv fra A til Å. Dette kan deles over 2-3 nummer. Bladet må ha tilgang til tegninger, eller basere prosjektene på eksisterende tegninger fra Woodenboat, Glen-L, Clark craft eller andre. Eller norske/nordiske kontruksjoner. En tegning med fulle spanteriss samt en komplett byggeartikkel vedrørende en kutter f.eks hadde jeg svelges rått..

Eller en 22 fots smal robåt med sleidesete til hytta..

 

* Dypdykk i byggemetoder, nye som gamle, fra Klink og kravell til stripp-planking og Plywood

 

* Verktøy. Verktøy-tester samt hvordan bruke diverse verktøy. Hvordan bruke drevjern, sette opp høvel og huggjern. Lag ett fresebord, en steam-kasse osv

 

* Presentasjon av norske og utenlandske båter med historie

 

* Litt nostalgiske beretninger fra de syv hav, hvalfangst osv. Sånn så man fornemmer saltsmaken.

 

* For at ikke bladet skal drukne i ett hav av gamle til halvgamle båter, må man være på hugget i forhold til nye konstruksjoner og konstruksjonsteknikker med kaldbaking osv. Her må man se på hva Dolvik, Eikeli og andre gjør med moderne metoder kombinert med treverk(trefiber)

 

+ + +

 

Det er en uendelighet av emner man kan ta fatt i.

Jeg er fast kjøper av woodenboat, fordi det er det nærmeste jeg kommer "drømmebladet".. selv om det er litt for mye seilbåter der. Men masse å lære...

Betaler gjerne kr 100,- 4-5-6 ganger i året for ett blad med substans.

 

Den sikre død er hvis man lager ett blad som presenterer båter i "autofil-stil". Dvs en hysterisk journalist som med harelabb farer over alt på en gang uten å få med seg noe av det som er viktig. Bare eksospotta er rundt er alt topp.... :headbang:

DET bladet kjøper ikke jeg.

 

Hvis man derimot får noen faste skribenter med faglig tyngde innen design, bygging, vedlikehold osv som bidragsytere kan det bli bra.

 

Det tror JEG da i hvert fall... :cheers:

Link to post

Jeg håper for all del jeg ikke dreper tiltakslyst/ønske om egen etablering.

 

Om dette skulle bli en realitet, måtte dette komme som et tilleggsarbeide i forhold til vanlig jobb.

 

Å leve ene og alene basert på et slikt blad krever investorer som har meget stor lomme.

 

Med den internetverden vi lever i dag, er jeg bedagelig slik at når jeg lurer på noe, finner jeg frem laptopen, søker, eventuelt skriver innlegg, og får svar på rappen på det jeg lurer på.

 

Et magasin vil "ta tid i så måte".

 

Likeledes finnes der utrolig mange flotte hjemmesider med presentasjon av prosjekter samt progresjonen på disse. Jeg leser helst gjerne på internet om disse, fremfor å måtte finne frem blader.

 

Som en lengre oppe er inne på, produserer alle små organisasjoner blader. Men jeg observerer at de sliter de også. Det er klart at det ville være en fordel å samle mange små til èn stor, men så var det det med særinteressene da, om man interesserer seg for seil kontra motorbåt etc.

 

Beklager å være negativ, men kanskje det er hellere mer realistisk syn? Jeg ville se det som risikobetont å legge seg ut på en slik jobb, ulønnet ihvertfall første 2-3 årene (såfremt man ikke har ivrig sponsor/investor).

 

Jeg registrerer jo også enkeltes forsøk på å lage renspikke trebåtforum uten at det lykkes helt.

 

Det er nemlig et meget stort apparat som skal til for å la det svive rundt.

 

Ta nå i betraktning mine negative tanker at jeg ALDRI kjøper et eneste blad (kun Vi Menn i sommerferien). Jeg har aldri kjøpt Wooden boat, eller andre spesifikke blader. Hvorfor skal jeg det? Jeg har internet......... (til de av dere som nå lurer på om jeg er spik spenna gal som kan klare meg uten blader, kan jeg bekrefte at jeg hellere aldri har tilstrebet å være normal heller :-))

Link to post

Med trådløs nettverk får man laptoppen med seg på dass

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Da prøver vi en poll...de som absolutt IKKE har interesse for båter laget av tre, bes unnlate å svare. :smiley: Da er det bare å avgi stemmer, folkens!

 

HÆææ?? Hvis det skal være en POLL som du vil se resultatet av, hvorfor skal ikke de som IKKE er intr. kunne svare???

 

F.eks.: ALLE som liker Evinrude, stem her; De som ikke liker Evinrude bes unnlate å svare... :crazy: :crazy:

 

Eller det noe som har gått meg fo®bi??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
HÆææ?? Hvis det skal være en POLL som du vil se resultatet av, hvorfor skal ikke de som IKKE er intr. kunne svare???

 

F.eks.: ALLE som liker Evinrude, stem her; De som ikke liker Evinrude bes unnlate å svare... :crazy: :crazy:

 

Eller det noe som har gått meg fo®bi??

Tja...kan jo virke sånn.

De som IKKE er interessert i båter laget av tre, står det.

 

De som IKKE har interesse for båter laget av treverk vil vel heller IKKE kjøpe et blad som KUN omhandler trebåter!??

Det interessante her var å få en "liten" pekepinn på om dette kunne være av interesse for de som faktisk liker trebåter.

 

Spør vel ikke folk som hater gulost om de kunne tenkt seg å kjøpe en ny type gulost! :wink:

Link to post
  • 5 måneder senere...

Nææ... hvorfor det? Jeg for min del har lært så utrolig mye av å være medlem her på båtplassen. Og selv om jeg er medlem på trebåtsakuten i tillegg, så er det her jeg føler meg mest hjemme. Hurra for baatplassen.no!!! :flag::flag:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Noen som vet om det ble noe av dette prosjektet ?

Nei, det ble dessverre ikke det. Foreløpig.

Kom så langt at vi faktisk fikk distribusjonsavtale med Interpress/Narvesen (dvs. 2500 utsalgssteder).

Presenterte idéen for dem, med navn på blad, layout, et prøve-eks. og de tente på prosjektet.

Dessverre trakk en av samarbeidspartnerne mine seg i siste liten og da ble prosjektet vanskelig å gjennomføre.

 

Men sitter på idéen, navnet og domenet, så mulig man kan dra opp dette senere.

Har fortsatt tro på et eksistensgrunnlag for et slikt blad. :smiley:

 

Dette var tenkt som et blad for trebåtentusiaster, som et alternativ til Båtmagasinet og andre som har lite stoff om trebåter.

Tror ikke alle som stemte i pollen fikk med seg det poenget!? :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...